Live η Κίνηση στους δρόμους
ELKANN STELLANTIS

Αιχμές Elkann σε ΕΕ και ΗΠΑ: Ολόκληρη η δυτική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κίνδυνο

«Καρφιά» του προέδρου της Stellantis για τους δασμούς Τραμπ και την μη ρεαλιστική πορεία μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης

ELKANN STELLANTIS

«Ολόκληρη η δυτική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κίνδυνο» τονίζει με νόημα ο πρόεδρος της Stellantis John Elkann, αφήνοντας αιχμές για την πολιτική δασμών των ΗΠΑ, που επέβαλε ο Ντόναλντ Τραμπ, καθώς και για την ρεαλιστική πορεία μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ειδικότερα. οι δασμοί του Ντόναλντ Τραμπ και οι ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τις εκπομπές ρύπων. Ένας «ασφυκτικός κλοιός» που σφίγγει την αυτοκινητοβιομηχανία και την θέτει σε κίνδυνο, τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στη Γηραιά Ήπειρο. Αυτή είναι η δραματική εικόνα που περιέγραψε ο John Elkann, πρόεδρος της Stellantis, στη συνέλευση των μετόχων του ομίλου.

Παράλληλα αναφέρθηκε στα αποτελέσματα του 2024 για την Stellantis, καθώς και για τον επερχόμενο Διευθύνων Σύμβουλο της Stellantis, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον Carlos Tavares.

Μια βιομηχανία σε ισορροπία

«Στην Ευρώπη, οι κανονισμοί για τις εκπομπές CO2 επέβαλαν μια μη ρεαλιστική πορεία εξηλεκτρισμού, αποσυνδεδεμένη από την πραγματικότητα της αγοράς», είπε ο Elkann στο ακροατήριο. ‘Στην πραγματικότητα, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν αποσύρει, μερικές φορές απότομα, τα κίνητρα αγοράς και η υποδομή φόρτισης παραμένει ανεπαρκής. Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές αργούν να στραφούν στα ηλεκτρικά οχήματα’. Επιπλέον: ο Elkann, ο οποίος είναι ήδη επικριτικός απέναντι στους κανονισμούς (θέση που εξέφρασε και κατά την ακρόασή του στο Κοινοβούλιο), ανησυχεί επίσης για τις προστατευτικές πολιτικές του Λευκού Οίκου: κατά την άποψή του, ολόκληρη η δυτική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κίνδυνο, ακόμη περισσότερο μπροστά στον ολοένα και πιο επιθετικό ανταγωνισμό από την Κίνα. «Με την τρέχουσα πορεία των επώδυνων δασμών και των υπερβολικά αυστηρών κανονισμών, η αμερικανική και η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύουν», δήλωσε ο ανιψιός του δικηγόρου Ανιέλι. “Θα ήταν τραγωδία, διότι η βιομηχανία αποτελεί πηγή θέσεων εργασίας, καινοτομίας και ισχυρών κοινοτήτων. Αλλά δεν είναι πολύ αργά, αν οι ΗΠΑ και η Ευρώπη λάβουν τα επείγοντα και απαραίτητα μέτρα για την προώθηση μιας ομαλής μετάβασης”. Υπό αυτή την έννοια, τα ανοίγματα του Τραμπ σχετικά με τις εξαιρέσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία οδηγούν τον Elkann σε αισιοδοξία, ακόμη και αν το πρόβλημα των δασμών στο αλουμίνιο, τον χάλυβα και τα εξαρτήματα παραμένει στις ΗΠΑ”.

Το 2024 δεν πήγε καλά

Ο πρόεδρος της Stellantis επανέλαβε στη συνέχεια: “Στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, οι πολιτικές και ρυθμιστικές επιλογές έχουν θέσει τη βιομηχανία μας υπό ακραία πίεση, ενώ η Κίνα βρίσκεται σε άλλη τροχιά. Φέτος, για πρώτη φορά, η κινεζική αγορά αυτοκινήτων θα είναι μεγαλύτερη από την αμερικανική και την ευρωπαϊκή αγορά μαζί”. Η γενική συνέλευση, η οποία ενέκρινε τις οικονομικές καταστάσεις του 2024, οι οποίες έκλεισαν με κέρδη μειωμένα κατά 70% σε 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ, και τη διανομή μερίσματος ανά μονάδα 0,68 ευρώ (λιγότερο από το μισό του περσινού 1,55 ευρώ), ξεκίνησε με μια μερική παραδοχή ενοχής από τον Elkan για τις μη ικανοποιητικές επιδόσεις της εταιρείας. “Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω λέγοντας ότι το 2024 δεν ήταν μια καλή χρονιά για τη Stellantis. Φταίξαμε εν μέρει για τους λόγους, οι οποίοι έκαναν το αποτέλεσμα ακόμη πιο απογοητευτικό«, υποστήριξε ο πρόεδρος, όχι χωρίς να επανέλθει στην αποχώρηση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου: »Η μη ευθυγράμμιση μεταξύ του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου μας Carlos Tavares οδήγησε τον τελευταίο να αποχωρήσει από την εταιρεία στις αρχές Δεκεμβρίου 2024. Έκτοτε, η Προσωρινή Εκτελεστική Επιτροπή, της οποίας το Διοικητικό Συμβούλιο μου ζήτησε να προεδρεύσω, συνεργάστηκε με όλες τις ομάδες μας για την καθημερινή διαχείριση της εταιρείας. Έχουν ληφθεί σημαντικά και αποφασιστικά μέτρα για να διασφαλιστεί ότι η Stellantis θα βρίσκεται στην ισχυρότερη δυνατή θέση όταν διοριστεί ο νέος μας Διευθύνων Σύμβουλος”.

Ο διάδοχος του Tavares

«Ο διορισμός αναμένεται εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025», επανέλαβε ο Elkann, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για ένα θέμα για το οποίο κυκλοφορούν και πάλι φήμες στον Τύπο. Μάλιστα, σύμφωνα με το Reuters, ο όμιλος έχει πλέον μειώσει τον κατάλογο των υποψηφίων για τη διαδοχή του Tavares σε πέντε. Δύο υποψήφιοι είναι εσωτερικοί και έχουν εδώ και καιρό καταγραφεί ως πιθανοί κληρονόμοι: ο επικεφαλής των δραστηριοτήτων της Βόρειας Αμερικής, Αντόνιο Φιλόσα, και ο επικεφαλής των αγορών, Μαξίμ Πικάτ. Ωστόσο, θα υπάρχουν επίσης τρεις πιθανοί διάδοχοι από το εξωτερικό. Κατά τη συνεδρίαση, η οποία ενέκρινε επίσης τις αμφιλεγόμενες αποδοχές του ίδιου του Tavares παρά τις διαμαρτυρίες και την αντίθεση ορισμένων μεγάλων επενδυτών (το ένα τρίτο των μετόχων ψήφισε κατά της έκθεσης αποδοχών, ενώ η πρόταση για τον προϋπολογισμό και τα μερίσματα εγκρίθηκε σχεδόν ομόφωνα), ο Elkann διαβεβαίωσε ωστόσο πώς η Stellantis “επικεντρώνεται στο λανσάρισμα νέων προϊόντων και στη βελτίωση των δραστηριοτήτων σε ένα πολύ δύσκολο πλαίσιο στις δύο κύριες αγορές μας. Μεταξύ άλλων, μειώσαμε τα αποθέματα, καταστήσαμε τις περιοχές μας υπεύθυνες και συνεργαστήκαμε στενά με τους εμπόρους μας, τους προμηθευτές μας και τα συνδικάτα μας”.