Live η Κίνηση στους δρόμους
ΡΥΠΟΙ

Εκπομπές ρύπων 2025: Παράτολμη εμπορική πολιτική από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, υπό την απειλή προστίμων της ΕΕ

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυξάνουν τις τιμές των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ενώ παρέχουν εκπτώσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενόψει των στόχων της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων του 2025

ΡΥΠΟΙ

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αυξάνουν τις τιμές στα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης και ετοιμάζουν εκπτώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς προετοιμάζονται για αυστηρότερους κανόνες για τις εκπομπές ρύπων που απειλούν να συρρικνώσουν περαιτέρω τα κέρδη της προβληματικής βιομηχανίας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μειώσει δραστικά το ανώτατο όριο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων από την 1η Ιανουαρίου, πράγμα που σημαίνει ότι τουλάχιστον το 20 τοις εκατό του συνόλου των πωλήσεων των περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα οχήματα για να αποφευχθούν βαριά πρόστιμα.

Φέτος το 13% όλων των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην περιοχή ήταν ηλεκτρικά, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανικής ένωσης ACEA.

«Το χάσμα είναι πραγματικά μεγάλο», δήλωσε ο Marc Mortureux, διευθυντής του γαλλικού λόμπι αυτοκινήτων PFA.

Οι αυστηρότεροι κανόνες έρχονται καθώς ο κλάδος αντιμετωπίζει ήδη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα λόγω των χαμηλών πωλήσεων και του αυξανόμενου κινεζικού ανταγωνισμού, προκαλώντας προβλέψεις για τα κέρδη της Volkswagen, της Stellantis και άλλων τους τελευταίους μήνες.

Τώρα οι εταιρείες θα πρέπει να πουλήσουν περισσότερα EV, τα οποία κοστίζουν περισσότερο στην κατασκευή τους από τα παραδοσιακά οχήματα, σε μια εποχή που οι πολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες και οι μειούμενες επιδοτήσεις EV αποτρέπουν τις πωλήσεις, δήλωσε ο Mortureux.

Σε μια ένδειξη της αυξανόμενης ανησυχίας σχετικά με τους κανόνες, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, παραιτήθηκε αιφνιδίως αυτόν τον μήνα, εν μέρει λόγω διαφωνίας με το διοικητικό συμβούλιο σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης του θέματος.

Καθοδήγηση της ζήτησης με υψηλότερες τιμές για τα μοντέλα εσωτερικής καύσης

Λίγες εβδομάδες πριν από την έναρξη της συνεδρίασης, οι πολιτικοί της Ευρώπης παροτρύνουν τις Βρυξέλλες να επανεξετάσουν τους στόχους. Αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιάνουν δουλειά, με στόχο κυρίως να αποφύγουν πρόστιμα που θα μπορούσαν να φτάσουν τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ (15,76 δισεκατομμύρια δολάρια) με βάση τις τρέχουσες πωλήσεις, δήλωσε ο απερχόμενος πρόεδρος του ACEA Luca de Meo.

Ωστόσο, η πράσινη ομάδα υποστήριξης Transport & Environment λέει ότι τα πρόστιμα είναι πιθανό να είναι πολύ χαμηλότερα, ενδεχομένως γύρω στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ, με τον όμιλο VW να πληρώνει το μεγαλύτερο μέρος.

Η VW, η Stellantis και ο όμιλος Renault αύξησαν τις τιμές των μοντέλων εσωτερικής καύσης κατά αρκετές εκατοντάδες ευρώ τους τελευταίους δύο μήνες, σε μια προσπάθεια, όπως λένε οι αναλυτές, να περιορίσουν τη ζήτηση για βαρύτερους ρύπους και να κάνουν πιο ελκυστικά τα ακριβότερα ηλεκτρικά μοντέλα.

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκίνησαν με την τιμολογιακή τους στρατηγική να κατευθύνουν τη ζήτηση προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, προκειμένου να επιτύχουν τους στόχους CO2 και να αποφύγουν πιθανά πρόστιμα», δήλωσε η Beatrix Keim του Center for Automotive Research.

Τον περασμένο μήνα, η μάρκα Peugeot της Stellantis αύξησε στη Γαλλία τις τιμές όλων των μοντέλων της, εκτός από τα πλήρως ηλεκτρικά, κατά 500 ευρώ.

Ο όμιλος Renault αύξησε τις τιμές σε ορισμένα μοντέλα αμιγούς βενζίνης, για παράδειγμα, προσθέτοντας 300 ευρώ ή 1,6% στο Clio SCE 65, αλλά διατήρησε αμετάβλητες τις τιμές των υβριδικών εκδόσεων.

Η Peugeot περιέγραψε τη νέα τιμολόγηση ως «οικονομική αύξηση», ενώ η Renault δήλωσε ότι μια αύξηση είναι «φυσιολογική» κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής ενός αυτοκινήτου.

Ωστόσο, η στρατηγική αυτή θα μπορούσε να γυρίσει μπούμερανγκ. Η αύξηση των τιμών των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα βοηθήσει να κλείσει το χάσμα με τα ακριβότερα EV, αλλά δεδομένης της αδύναμης ανάπτυξης της αγοράς, μπορεί να μην δημιουργήσει αρκετές πωλήσεις EV, δήλωσε πηγή προσκείμενη σε μεγάλη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι συνολικές πωλήσεις στην περιοχή είναι περίπου 20 τοις εκατό χαμηλότερες από ό,τι πριν από το COVID.

«Στην πραγματικότητα, η αύξηση της τιμής των αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα σημαίνει μείωση της παραγωγής», δήλωσε η πηγή, “και όλη η αλυσίδα αξίας και οι προμηθευτές θα υποφέρουν από αυτό”.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis Europe, Jean-Philippe Imparato, δήλωσε αυτό το φθινόπωρο ότι η αυτοκινητοβιομηχανία ήταν έτοιμη να μειώσει την παραγωγή ICE (εσωτερικής καύσης) και να αυξήσει τις τιμές για να εξασφαλίσει την επίτευξη των στόχων της για το CO2.

Η VW μείωσε την τιμή του πλήρως ηλεκτρικού χάτσμπακ ID3 σε λιγότερο από 30.000 ευρώ στη Γερμανία.

Οι εκπτώσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να έχουν κόστος

Οι αυξήσεις των τιμών θα βοηθήσουν στη χρηματοδότηση μελλοντικών εκπτώσεων στα EVs, δήλωσε ο Denis Schemoul, αναλυτής αυτοκινήτων της S&P Global, λειτουργώντας ως «έμμεση επιδότηση» για τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους αγοραστές κινητήρων εσωτερικής καύσης, αλλά πολύ πιθανόν να πλήξουν τα περιθώρια κέρδους.

Η VW, που αναμένεται να πληγεί περισσότερο από τους νέους στόχους λόγω του μεγάλου όγκου πωλήσεών της, έχει ήδη μειώσει την τιμή του ηλεκτρικού compact ID3 σε αρκετές αγορές τους τελευταίους μήνες, φέρνοντάς το κάτω από τα 30.000 ευρώ στη Γερμανία.

«Αυτό είναι πιθανότατα αυτό που θα συμβεί το επόμενο έτος», δήλωσε ο Alastair Bedwell, επικεφαλής των προβλέψεων για το powertrain στην GlobalData, ο οποίος προβλέπει ότι οι πωλήσεις EV στην Ευρώπη -συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου και των χωρών της ΕΜΕΑ- θα κάνουν άλμα 41% από φέτος σε 3,1 εκατομμύρια μονάδες το 2025.

Οι εκπτώσεις για την προώθηση των πωλήσεων έχουν ωστόσο κόστος. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο κλάδος έχει προειδοποιήσει ότι οι στόχοι για τα EV θα κοστίσουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες 6 δισεκατομμύρια λίρες (7,6 δισεκατομμύρια δολάρια) φέτος, συμπεριλαμβανομένων περίπου 4 δισεκατομμυρίων λιρών σε εκπτώσεις. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει τους δικούς του στόχους που απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πουλήσουν ένα συγκεκριμένο ποσοστό ηλεκτρικών οχημάτων.

Η συγκέντρωση CO2 μπορεί να είναι επιλογή για ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες

Η «συγκέντρωση» εκπομπών ή η αγορά πιστωτικών μορίων από όσους έχουν μεγάλο μερίδιο της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων για τη μείωση των μέσων όρων εκπομπών, θα μπορούσε να είναι λιγότερο δαπανηρή, λένε οι αναλυτές της Barclays.

Η ιαπωνική Suzuki συμφώνησε τον Οκτώβριο να κάνει pool με τη Volvo που ανήκει στη Geely το 2025, δήλωσε εκπρόσωπος.

Αυτή η συμφωνία θα εξαλείψει σχεδόν πλήρως κάθε απειλή προστίμων για τη Suzuki, δήλωσε ο Charles Lester, διαχειριστής δεδομένων στη συμβουλευτική εταιρεία μπαταριών Rho Motion, δεδομένου του μεγάλου αριθμού προσφερόμενων EV της Volvo.

Ωστόσο, μόνο η Tesla έχει την κλίμακα EV για να προσφέρει μια ελκυστική πρόταση συγκέντρωσης σε αυτοκινητοβιομηχανίες που ανησυχούν ότι θα μπορούσαν να χάσουν τους στόχους τους.

Ωστόσο, όλες οι επιλογές θα επιβαρύνουν τα κέρδη και η βιομηχανία εξακολουθεί να ελπίζει ότι οι Βρυξέλλες θα χαλαρώσουν τους στόχους.

«Κάποια στιγμή, αρκετά είναι αρκετά», δήλωσε ο πρόεδρος της PFA Luc Chatel στους δημοσιογράφους τον Οκτώβριο πριν από την έκθεση αυτοκινήτου του Παρισιού.

«Δεν μπορώ να πουλήσω αρκετά ηλεκτρικά οχήματα και θα τιμωρηθώ για τα θερμικά μου οχήματα», είπε. «Τι θέλουν να φτιάξω, άμαξες με άλογα;»