Live η Κίνηση στους δρόμους

Πώς κατασκευάζεται το supercar του μέλλοντος

 Στο εργοστάσιο, στο μοντέλο που εξελίχθηκε σε εφαρμογή VR, δεκάδες ρομπότ δουλεύουν ασταμάτητα και συντονισμένα με τους μηχανικούς, σαν ένα μπαλέτο μηχανών και ανθρώπων. Σαρωτές λέιζερ και οπτικές ρομποτικές κεφαλές ελέγχουν τις διαδικασίες κατασκευής και τις λεπτομέρειες, κυριολεκτικά στο χιλιοστό. Τα μοντέλα ετοιμάζονται σε ταχύτατο χρόνο και έπειτα, δοκιμάζονται σε ακραίες συνθήκες, όπως αυτές ενός μουσώνα, που εξομοιώνεται σε ειδική ρομποτική αίθουσα. Δεν είναι σκηνή από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Είναι το μέλλον, το οποίο έχει ήδη έρθει…

Οι σκηνές που περιγράφονται παραπάνω, δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα μέρος μόνο από τη διαδικασία κατασκευής του ολοκαίνουριου Audi e-tron GT. Το ηλεκτρικό supercar της μάρκας, κατασκευάζεται σε ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο με σχεδόν μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, μέχρι οι εξειδικευμένοι τεχνίτες να το παραλάβουν στα χέρια τους και να το υποβάλλουν σε εξαντλητικές δοκιμές ποιότητας. Η Audi, μας περιγράφει σήμερα όλη τη διαδικασία κατασκευής του.

Για την παραγωγή του ηλεκτροκίνητου Gran Turismo στο Audi Böllinger Höfe, στο Neckarsulm, η εταιρεία χρησιμοποιεί ειδικά εξελιγμένες νέες τεχνολογίες – ωστόσο, οι τελικές πινελιές εφαρμόζονται από πολύ εξειδικευμένα χέρια. Και δεδομένου ότι ένα δυναμικό έργο τέχνης πρέπει επίσης να ακούγεται εντυπωσιακό, η Audi έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση και στον ήχο που εκπέμπει το νέο της supercar: Οι μηχανικοί της Audi έχουν συνθέσει ένα μοναδικό ήχο ειδικά για το e-tron GT. «Ακούγεται» ισχυρό και πρωτοποριακό – ότι ακριβώς περιμένει κάποιος από ένα Audi.

Το Audi e-tron GT είναι το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο της μάρκας που θα κατασκευάζεται στη Γερμανία – υπενθυμίζεται ότι το Audi e-tron βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής του κλιματικά ουδέτερου εργοστασίου στις Βρυξέλλες. Η παραγωγή του θα ξεκινήσει στο τέλος του 2020. Η μονάδα στο Böllinger Höfe εξειδικεύεται σε μικρής παραγωγής μοντέλα, με ιδιαίτερη σημασία στη λεπτομέρεια – εδώ κατασκευάζεται το R8, από το 2014. Ειδικά για το e-tron GT το εργοστάσιο έχει επεκταθεί, αναβαθμιστεί και μετατραπεί για ένα πιο σύνθετο ρόλο. Τα αμαξώματα των δύο πολύ διαφορετικών – αλλά με κοινό DNA – μοντέλων θα κατασκευάζονται ξεχωριστά, αλλά η  συναρμολόγηση θα γίνεται σε μια κοινή γραμμή. Η εξειδικευμένη δεξιοτεχνία έχει φυσικά διατηρηθεί και συμπληρώνεται από ψηφιακές διαδικασίες και έξυπνες τεχνολογίες. 

Υπερσύγχρονα συστήματα εγκαταστάθηκαν στους χώρους αμαξώματος και συναρμολόγησης. Επιπλέον, κατασκευάστηκαν νέες αίθουσες logistics με χώρο περίπου 10.000 τετραγωνικών μέτρων στο ισόγειο, καθώς και άλλα 800 τετραγωνικά μέτρα στο υπόγειο. Οι περισσότερες από τις μετατροπές στο Böllinger Höfe ολοκληρώθηκαν ενώ το εργοστάσιο παρέμεινε σε λειτουργία. 

Η ενέργεια που θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή του Audi e-tron GT θα προέρχεται από 100% από ανανεώσιμες πηγές, με το βιοαέριο να παρέχει κλιματικά ουδέτερη θερμότητα. Από την αρχή του έτους, η μονάδα χρησιμοποιεί αποκλειστικά οικολογικό ηλεκτρισμό για τις λειτουργίες της.

Η Audi μπόρεσε να σχεδιάσει και να πραγματοποιήσει την παραγωγή ενός νέου οχήματος με πρωτοφανή ταχύτητα. Όλες οι διαδικασίες σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν με τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας (VR), με την Audi να αναπτύσσει δικό της λογισμικό VR – ένα πρωτοποριακό έργο στο Volkswagen Group. Βασίζεται σε σαρώσεις 360ο που παρέχουν τρισδιάστατο χάρτη του εικονικού χώρου. Το e-tron GT είναι το πρώτο όχημα του Group που υποβλήθηκε σε δοκιμές όλων των εργασιών συναρμολόγησης χωρίς να προηγηθεί κατασκευή φυσικού πρωτότυπου.

Η καμπίνα επιβατών του ηλεκτρικού Gran Turismo είναι κατασκευασμένη σε μεγάλο ποσοστό από χάλυβα εξαιρετικά υψηλής αντοχής ενώ το εξωτερικό είναι κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο. Αυτό το concept διαφέρει ουσιαστικά από το Audi Space Frame (ASF), που χρησιμοποιείται στην κατασκευή του σπορ μοντέλου υψηλών επιδόσεων R8 και των motorsport εκδόσεών του, σχεδόν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένες στο χέρι. Επομένως, για το αμάξωμα του Audi e-tron GT δημιουργήθηκε ένα νέο body shop στον υπάρχοντα χώρο.

Τα αμαξώματα μεταφέρονται μέσα στο εργοστάσιο από 20 οχήματα μεταφοράς χωρίς οδηγό, με το καθένα να διανύει απόσταση περίπου 23 χιλιομέτρων κάθε εργάσιμη ημέρα. Προσανατολίζονται αυτόματα με τη βοήθεια δύο σαρωτών λέιζερ μπροστά και πίσω – διασφαλίζοντας ότι κάθε όχημα μεταφοράς γνωρίζει την ακριβή θέση του ανά πάσα στιγμή. Κάθε όχημα μπορεί να μεταφέρει αμαξώματα και των δύο μοντέλων και προσαρμόζει το ύψος του για να επιτρέπει την εργονομική λειτουργία.

Η νέα, υπερσύγχρονη γραμμή συναρμολόγησης περιλαμβάνει 34 ρομπότ που την καθιστούν κατά περίπου 85% αυτοματοποιημένη. Χρησιμοποιούνται συνολικά εννέα «θερμές» και «ψυχρές» τεχνικές σύνδεσης των μεταλλικών πάνελ. Στην καινοτόμο γραμμή συναρμολόγησης κάθε αμάξωμα του Audi e-tron GT περνά από το ίδιο σημείο δύο φορές, με μία τεχνική που ονομάζεται «εφαρμογή πλαισίου διπλού δρόμου», κάτι που κρίθηκε αναγκαίο για εξοικονόμηση χώρου και χρόνου. 

Η τεχνική αυτή είναι μία πρωτοποριακή μέθοδος στη συναρμολόγηση αμαξωμάτων. Κατά τη διάρκεια του πρώτου περάσματος, τοποθετούνται και συγκολλούνται με τη χρήση ρομπότ τα εσωτερικά πλαϊνά πάνελ. Τα εξωτερικά πάνελ στερεώνονται κατά τη διάρκεια της δεύτερης διέλευσης. Η εργασία διεκπεραιώνεται από συνολικά δέκα ρομπότ, τα οποία χρησιμοποιούν 32 εργαλεία υψηλής τεχνολογίας για την εκτέλεση όλων των τεχνικών σύνδεσης. Μεταξύ των δύο περασμάτων και κατά τη διάρκεια των ξεχωριστών βημάτων εργασίας, η εναλλαγή των εργαλείων γίνεται αυτόματα.

Η συγκεκριμένη τεχνική αποτελεί κορυφαίο παράδειγμα της ευέλικτης και καινοτόμου φύσης της διαδικασίας κατασκευής στο Audi Böllinger Höfe. Είναι επίσης αυτό που καθιστά εξαρχής δυνατή την παραγωγή του e-tron GT. Ένα συμβατικό body shop θα απαιτούσε δύο ξεχωριστές διαδικασίες και επιπλέον μηχανολογικό εξοπλισμό και συνεπώς δύο γραμμές συναρμολόγησης, οι οποίες θα καταλάμβαναν πολύ περισσότερο χώρο. 

Κατά την πρώτη διέλευση του αμαξώματος, εγκαθίσταται επίσης το εσωτερικό του e-tron GT. Αυτό ακολουθείται από το πάντρεμα των συναρμολογημένων σωμάτων με την μπαταρία, τους ηλεκτροκινητήρες και την ανάρτηση. Αυτές οι κύριες μηχανολογικές μονάδες τοποθετούνται σε ένα φορέα, ο οποίος τοποθετείται κάτω από το αμάξωμα με ακρίβεια χιλιοστών. Το πάντρεμα εκτελείται ως ένα σχολαστικά χορογραφημένο μηχανικό μπαλέτο: οι υπάλληλοι βιδώνουν τη μπαταρία και το κινητήριο σύστημα στο αμάξωμα σε 74 σημεία. 

Ο εκφραστικός σχεδιασμός του Audi e-tron GT θέτει ασυνήθιστα υψηλές απαιτήσεις στην ποιότητα κατασκευής – το πλευρικό πάνελ, για παράδειγμα, έχει σχεδιαστικά μεγάλο βάθος, με διαφορά 35 εκατοστών μεταξύ του υψηλότερου και του χαμηλότερου σημείου του, κατασκευασμένο μάλιστα από αλουμίνιο, υλικό πολύ πιο δύσχρηστο και ευαίσθητο από το ατσάλι. 

Επίσης νέα και πρωτοποριακή, είναι η ενσωματωμένη διαδικασία μέτρησης της ακρίβειας της εργασίας στη συναρμολόγηση. Στο τέλος της γραμμής συναρμολόγησης, δύο οπτικές κεφαλές μέτρησης με ρομπότ, ελέγχουν την ακρίβεια στις διαστάσεις του αμαξώματος. Το κάνουν καταγράφοντας και συγκρίνοντας 150 σημεία κατά το πρώτο πέρασμα και ακόμη 200 ​​κατά το δεύτερο. Δέκα κάμερες στο χώρο, βαθμονομημένες μεταξύ τους, ανιχνεύουν την ακριβή θέση των κεφαλών μέτρησης. Αυτή η σύγκριση μειώνει την πιθανή απόκλιση από +/- 0,30 χιλιοστά σε +/- 0,20 χιλιοστά. Οι όγκοι των εξαιρετικά ακριβών δεδομένων που παράγονται στη διαδικασία καθιστούν δυνατή τη γρήγορη και προβλέψιμη αντίδραση ακόμη και στις μικρότερες αποκλίσεις. 

Η παραγωγή των δύο μοντέλων σε κοινή γραμμή μπορεί να παραλληλιστεί με τον τρόπο λειτουργίας μιας καλής ορχήστρας. Το ίδιο ισχύει και για την προμήθεια ανταλλακτικών: οι ειδικοί εφοδιασμού ελέγχουν τις πολύπλοκες αλυσίδες των δύο μοντέλων με τέτοιο τρόπο ώστε όλα τα ανταλλακτικά να φτάνουν τη σωστή στιγμή και με την απαιτούμενη ακολουθία στον αντίστοιχο κύκλο συναρμολόγησης.

Στα τελευταία στάδια συναρμολόγησης, το ηλεκτρικό Gran Turismo πρέπει να υποβληθεί σε δοκιμή στεγανότητας στο θάλαμο βροχής, ο οποίος προσομοιώνει τις βροχές των μουσώνων. Για οκτώ λεπτά, το νερό εκτοξεύεται στο αυτοκίνητο μέσω 40 ακροφυσίων, καθένα από τα οποία μπορεί να ψεκάσει έως και 25 λίτρα ανά λεπτό σε πίεση 60 bar. Για περιβαλλοντικούς λόγους το νερό κυκλοφορεί σε κλειστό κύκλο, υποβάλλεται σε επεξεργασία και επαναχρησιμοποιείται από εσωτερικές αντλίες.

Οι τελικοί σταθμοί στη γραμμή παραγωγής είναι αφιερωμένοι στον έλεγχο υποδειγματικής λειτουργίας του Audi e-tron GT. Οι εργαζόμενοι οδηγούν το αυτοκίνητο πάνω από τα δυναμόμετρα όπου και οι βάσεις βαθμονόμησης για την ανάρτηση, τους προβολείς, τα συστήματα υποβοήθησης και τα συστήματα πέδησης. Μετά από αυτό, το Audi e-tron GT ολοκληρώνει τα πρώτα χιλιόμετρά του στο δρόμο. Κάθε αυτοκίνητο οδηγείται κατά μήκος μιας διαδρομής δοκιμών και κραδασμών με διαφορετικές επιφάνειες στις εγκαταστάσεις του Böllinger Höfe, μετά την οποία ολοκληρώνει ένα ταξίδι περίπου 40 χιλιομέτρων σε δημόσιους δρόμους, που περιλαμβάνει οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο και στην αστική κίνηση. Κατά τη διάρκεια αυτών των δοκιμών, οι εκπαιδευμένοι οδηγοί επικεντρώνονται και στις μικρότερες λεπτομέρειες. Συμπεριφέρεται το e-tron GT – ακόμα και ακουστικά – όπως έχει σχεδιαστεί ή ακούγεται έστω ο παραμικρός κραδασμός όταν το αυτοκίνητο οδηγείται σε λιθόστρωτα δρομάκια; Ακούγονται ίσως δερμάτινα ή πλαστικά μέρη που τρίβονται μεταξύ τους; Λειτουργούν όλα τα συστήματα και οι οθόνες άψογα; Για ένα μοντέλο όπως το Audi e-tron GT, τα πάντα κρίνονται στην παραμικρή λεπτομέρεια. 

Πώς ακούγεται το e-tron GT

Οι μηχανικοί Rudolf Halbmeir και Stephan Gsell συνέλαβαν και σχεδίασαν τον προοδευτικό ηλεκτρονικό ήχο του μοντέλου – στον υπολογιστή, στο εργαστήριο ήχου, στο κινούμενο αυτοκίνητο και σε μελέτες πελατών.

Όπως με κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το e-tron GT διαθέτει επίσης το υποχρεωτικό σύστημα ηχητικής προειδοποίησης (Acoustic Vehicle Alerting System – AVAS), αν και ενσωματωμένο σε ένα ευρύτερο ακουστικό φάσμα. Ένα μεγάφωνο τοποθετημένο στο μπροστινό μέρος του οχήματος εκπέμπει τον ήχο AVAS. Σε χαμηλή ταχύτητα – μετά τα 20 χλμ./ώρα στην ΕΕ και τα 32 χλμ./ώρα στη Βόρεια Αμερική – γίνεται σταδιακά πιο αθόρυβο και δεν ακούγεται μετά τα 60 χλμ./ώρα. Για τους πελάτες που παραγγέλνουν το προαιρετικό πακέτο ήχου, ένα δεύτερο, μεγάλο ηχείο προστίθεται στο πίσω μέρος. 

Παράλληλα, δύο ηχεία στο εσωτερικό παρέχουν μια συναισθηματική εμπειρία ήχου. Δύο μονάδες ελέγχου αναμιγνύουν συνεχώς τον ήχο του e-tron GT με βάση μεταβλητές όπως η ταχύτητα ή η επιτάχυνση. Το μπροστινό εξωτερικό μεγάφωνο συνδέεται με ένα αντίστοιχο στο πίσω άκρο μαζί με δύο μεγάφωνα στις πίσω πόρτες για τον εσωτερικό ήχο. Οι συγκριτικά μεγάλες διαστάσεις τους, τους επιτρέπουν να αναπαράγουν με ακρίβεια συχνότητες μπάσων έως 65 Hz.

Το Audi drive select επιτρέπει στον οδηγό να παραμετροποιεί την ακουστική εμπειρία που εκπέμπει το αυτοκίνητο. Σε λειτουργία αποδοτικότητας, περιορίζεται στον προειδοποιητικό ήχο AVAS. Στο προφίλ άνεσης, το πίσω εξωτερικό μεγάφωνο μπαίνει στο παιχνίδι – παρέχοντας πλήρη και εκλεπτυσμένο εξωτερικό ήχο και παραμένει ενεργό μέχρι την τελική ταχύτητα. Σε δυναμική λειτουργία, και τα δύο εξωτερικά ηχεία γίνονται πιο δυνατά και προστίθεται ο εσωτερικός ήχος. Το e-tron GT είναι το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο Audi στο οποίο οι πελάτες μπορούν να διαμορφώσουν οι ίδιοι την εμπειρία ακρόασης – από τη σιωπή της ηλεκτρικής μονάδας μέχρι ένα συναρπαστικό σκηνικό ήχου.