«Η ΕΕ πρέπει να ανακαλέσει την απαγόρευση πωλήσεων για τα θερμικά αυτοκίνητα και να μειώσει την εξάρτηση της από την Κίνα», τονίζει ο Oliver Zipse, καθώς όπως υποστηρίζει 0 Διευθύνων Σύμβουλος της BMW «η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να μειώσει την εξάρτηση από την αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών της Κίνας και να εκμεταλλευτεί τα τεχνολογικά της πλεονεκτήματα».
Ειδικότερα, η Ευρώπη πρέπει να αποσύρει το σχέδιό της για την απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν ορυκτά καύσιμα από το 2035, ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από την αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών της Κίνας, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Oliver Zipse.
Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απαγορεύσει την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035 θα οδηγήσει σε «μαζική συρρίκνωση» της αυτοκινητοβιομηχανίας της, σημείωσε ο CEO.
Το σχέδιο δεν είναι πλέον ρεαλιστικό λόγω των χαμηλότερων από τις αναμενόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και οι επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι βιώσιμες, δήλωσε στο περιθώριο της έκθεσης αυτοκινήτου στο Παρίσι στις 15 Οκτωβρίου.
«Μια διόρθωση του στόχου του 100% BEV για το 2035 ως μέρος μιας συνολικής δέσμης μέτρων για τη μείωση του CO2 θα προσέφερε επίσης στους Ευρωπαίους κατασκευαστές ΟΕΜ λιγότερη εξάρτηση από την Κίνα για τις μπαταρίες», επεσήμανε.
Οι χώρες της ΕΕ το 2023 ενέκριναν έναν νόμο-ορόσημο που θα απαιτεί όλα τα νέα αυτοκίνητα να έχουν μηδενικές εκπομπές CO2 από το 2035, απαγορεύοντας ουσιαστικά τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα.
Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αποτελεί εδώ και καιρό ακρογωνιαίο λίθο του βιομηχανικού τοπίου της Ευρώπης, διαδραματίζοντας ζωτικό ρόλο στην κατασκευαστική της υπεροχή. Η τεχνολογία όχι μόνο έδωσε το έναυσμα για την BMW, τη Volkswagen και τη Mercedes-Benz, αλλά οδήγησε επίσης σε μια τεράστια αλυσίδα εφοδιασμού από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που παράγουν κρίσιμα εξαρτήματα, από έμβολα έως συστήματα εξάτμισης.
Ο κλάδος αυτός κινδυνεύει, ιδίως καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται σε ηλεκτρικά μοντέλα που απαιτούν λιγότερες και διαφορετικές εισροές. Η στροφή αυτή αποδεικνύεται πρόκληση για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αγωνίζεται να αντιμετωπίσει την κατάργηση των κρατικών επιδοτήσεων και τον εντεινόμενο ανταγωνισμό από κινεζικούς κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η BYD Co.
Η απαγόρευση θα μπορούσε να «απειλήσει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στην καρδιά της», δήλωσε ο Zipse. Τα μέτρα «με τις σημερινές παραδοχές, θα οδηγήσουν σε μαζική συρρίκνωση της βιομηχανίας στο σύνολό της».
Η Ιταλία ηγείται της έκκλησης για την αναθεώρηση της απαγόρευσης του 2025, με την πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι να τη χαρακτηρίζει «αυτοκαταστροφική».
Η πατρίδα του Zipse, η Γερμανία, έχει απορρίψει την πρόωρη αναθεώρηση των στόχων λόγω του επείγοντος χαρακτήρα της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
Στο Παρίσι, ο επικεφαλής της ένωσης αυτοκινήτων της Γαλλίας PFA απέφυγε να ζητήσει την κατάργηση της απαγόρευσης του 2035, αλλά δήλωσε ότι είναι απαραίτητο να «επιστρέψουμε γρήγορα στο τραπέζι» για να συζητήσουμε την αναθεώρηση των στόχων, που επί του παρόντος έχει προγραμματιστεί για το 2026.
Σκληρός στόχος για το 2025
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επίσης να ανησυχούν για τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις τους, με την ΕΕ να αυστηροποιεί τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων του στόλου το επόμενο έτος. Εάν οι εταιρείες δεν καταφέρουν να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αντιμετωπίζουν πρόστιμα ύψους έως και 15 δισεκατομμυρίων ευρώ (16,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων).
Η BMW και η Mercedes βρίσκονται σε καλό δρόμο για να επιτύχουν τους αυστηρότερους στόχους, ενώ η Volkswagen, η Stellantis και η Renault κινδυνεύουν να υπολείπονται, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Bloomberg Intelligence. Οι εταιρείες μπορούν να αγοράσουν πιστωτικά μόρια εκπομπών από κατασκευαστές που συμμορφώνονται υπερβολικά, όπως η Tesla, για να αποφύγουν τα πρόστιμα.
Η βιομηχανική ένωση ACEA κάλεσε την ΕΕ να χρησιμοποιήσει έκτακτη ρύθμιση για να καθυστερήσει τους στόχους του 2025 κατά δύο χρόνια. Οι κανόνες της ΕΕ επιτάσσουν συνολικές εκπομπές CO2 του στόλου των οχημάτων περίπου 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο το 2025 – από 106,6 g/km το 2023.