Λίγα αυτοκίνητα έχουν γίνει σύμβολα στην πορεία της αυτοκινητοβιομηχανίας, με την διαχρονικότητα τους να γίνονται τρόπος ζωής και να εξελίσσονται μέσα στον χρόνο. Ένα από αυτά είναι αναμφίβολα το Fiat 500. Για μια εβδομάδα είχαμε στην κατοχή μας το νέο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο και μάλιστα στην πιο ιδιαίτερη εκδοχή του με το τετράθυρο αμάξωμα και τις αντικριστές πόρτες! Ας το γνωρίσουμε καλύτερα!
Γνωριμία
Δεν χρειάζονται συστάσεις για το Fiat 500. Η πρώτη γενιά του εμβληματικού μοντέλου παρουσιάστηκε 4 Ιουλίου 1957 και ήταν δημιουργία της σχεδιαστικής ιδιοφυΐας του Ντάντε Τζιακόζα, αφού σε μήκος μόλις 2,97 μέτρων, χώρεσε 4 θέσεις διαθέτοντας ένα πολύ όμορφο αμάξωμα που έμεινε διαχρονικό.
Η σημασία του όμως ήταν πολύ σπουδαιότερη. Ήταν το αυτοκίνητο της αναγέννησης της Fiat και της ιταλικής βιομηχανίας που αναστήλωσε την οικονομία της χώρας μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Αποτέλεσε το προσιτό βασικό όχημα για τον μέσο Ιταλό, το οποίο δεν άργησε να αποκτήσει lifestyle χαρακτήρα και να γίνει συνώνυμο της “Dolce Vita” της δεκαετίας του 60.
Η επιτυχία του σφραγίστηκε από τις σχεδόν 4.000.000 πωλήσεις. Αν και προσιτό, δεν συγκαταλέγεται στα λεγόμενα «αυτοκίνητα του λαού» της τότε εποχής, όπως το VW beetle και το Citroën 2CV, αφού ο ιδιαίτερος αστικός του χαρακτήρας και η ξεχωριστή εμφάνιση το έκαναν αποδεκτό και στα υψηλότερα κοινωνικά στρώματα, με τον Gianni Agnelli να το χαρακτηρίζει ένα αυτοκίνητο για όλους, από τον εργάτη και την νοικοκυρά, μέχρι τον γιατρό και τον επιχειρηματία. Αυτά τα στοιχεία το έχρισαν σύμβολο για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία και ήταν αναπόσπαστο στοιχείο της σύγχρονης ιταλικής ποπ κουλτούρας.
Η Fiat μέσω του πρωτότυπου Trepiuno το 2004, βολιδοσκόπησε το καταναλωτικό κοινό για την πιθανή αναβίωση του 500. Ο κόσμος αγκάλιασε την ιδέα και η εταιρεία το υλοποίησε. Το 2007, ακριβώς 50 χρόνια μετά, παρουσιάστηκε το νέο πεντακοσαράκι με όλα αυτά τα χαρακτηριστικά του κλασικού που το κάνουν μοναδικό! Στην παραγωγή βρίσκεται ήδη 16 χρόνια με πωλήσεις που υπερβαίνουν τις 2.500.00 συνεχίζοντας τον θρύλο του 500 ως σύμβολο του ιταλικού Design.
Η τρίτη γενιά του μοντέλου και η δεύτερη της νεότερης ιστορίας του παρουσιάστηκε στις 4 Μαρτίου 2020 ως αμιγώς ηλεκτρικό, αποτελώντας ήδη τη δημοφιλέστερη πρόταση στα αυτοκίνητα πόλης στην Ευρώπη και το δεύτερο δημοφιλέστερο ηλεκτρικό όχημα ανεξαρτήτου κατηγορίας.
Το μοντέλο κυκλοφορεί σε 3 αμαξώματα, Cabrio, Hatchback και το καινοτόμο 3+1, το οποίο δοκιμάζουμε παρακάτω!
Εξωτερική σχεδίαση
Ο εκσυγχρονισμός του αυθεντικού στυλ Fiat 500, ανατέθηκε στους σχεδιαστές της ιταλικής εταιρείας, οι οποίοι κλήθηκαν να δημιουργήσουν από λευκό χαρτί ένα νέο αυτοκίνητο διατηρώντας αναλλοίωτη την ιδέα του 1957!
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα μοντέρνο αυτοκίνητο πόλης που εστιάζει στην γνώριμη εικόνα του 500. Το νέο μοντέλο υιοθετεί πιο έντονα ρετρό στοιχεία, όπως το σχεδόν κάθετο εμπρός μέρος και η κλήση των 46 μοιρών στο πίσω, στοιχεία που παραπέμπουν ευθέως στο αρχέγονο μοντέλο!
Το σχεδόν κάθετο μπροστινό μέρος διακρίνεται από τους μεγαλύτερους Full Led στρογγυλούς προβολείς, οι οποίοι είναι χωρισμένοι σε δυο τμήματα, το επάνω θυμίζει φρύδια. Ακριβώς από κάτω βρίσκονται τα στρογγυλά φλας και πλαισιώνονται στο κέντρο από το νέο λογότυπο «500». Σχηματίζεται έτσι η διαχρονική αποτύπωση του πιο χαριτωμένου προσώπου της αυτοκινητοβιομηχανίας, αυτή του Fiat 500, στην σύγχρονη εκδοχή του!
Το προφίλ, έχει το μεγαλύτερο σχεδιαστικό ενδιαφέρον, ιδιαίτερα στην έκδοση του αμαξώματος 3+1. Αρχίζοντας από τα βασικά, έχει εμπλουτιστεί με περισσότερα βίντατζ χαρακτηριστικά, όπως το οριζόντιο φλας στο φτερό, και η κλίση των 46 μοιρών στην πίσω κολώνα, τα οποία παραπέμπουν ευθέως στο μοντέλο των fifties!
Ωστόσο, το χαρακτηριστικό που το κάνει μοναδικό είναι οι αντικριστές πόρτες, μόνο από τη δεξιά πλευρά του αμαξώματος. Χωρίς να μεταβληθούν οι διαστάσεις, οι σχεδιαστές ενσωμάτωσαν έξυπνα μια μικρή πόρτα στο πίσω μέρος της δεξιάς πλευράς, που ανοίγει αντίστροφα μαζί με την μεσαία κολώνα, αποκαλύπτοντας ολόκληρο το εσωτερικό!
Η κομψή σιλουέτα ολοκληρώνεται με το πίσω μέρος, το οποίο επίσης ακολουθεί πιστά το παρωχημένο στυλ με τις κυματοειδείς καμπύλες της πόρτας του πορτμπαγκάζ να παραπέμπουν στο κλασικό μοντέλο. Τα ορθογώνια κάθετα φωτιστικά σώματα με γραφικά LED, σχηματίζουν ανάγλυφα το γράμμα Ε, που παραπέμπει ευθέως στο ηλεκτρικό μέλλον, ενώ θυμίζουν πολύ το αρχέγονο 500. Ο προφυλακτήρας στο κάτω μέρος διαθέτει έναν αεροδυναμικό διαχύτη, ενώ η έλλειψη εξατμίσεων μαρτυρά την ηλεκτρική φύση του μοντέλου!
Εσωτερικό
Με γνώμονα το αυθεντικό στυλ «500» η Fiat έχει επιμεληθεί και το εσωτερικό του μικρού ηλεκτρικού της μοντέλου! Απλές και λιτές γραμμές σχηματίζουν ένα οβάλ ταμπλό με γκοφρέ επένδυση και παλαιομοδίτικες καταβολές, που παραπέμπουν ευθέως στο μοντέλο του 1957.
Κεντρικά είναι τοποθετημένη η οθόνη των 10,25 ιντσών του UConnect, συμβατό με Android Auto και Apple CarPlay, το οποίο είναι εύκολο στη χρήση, ευκρινέστατο και ενσωματώνει όλες τις λειτουργίες των πολυμέσων. Ακριβώς από κάτω υπάρχει μια θήκη ιδανική για το κινητό, η οποία παρέχει δυνατότητα ασύρματης φόρτισης, ενώ στην βάση της είναι σκαλισμένη η πόλη του Τορίνο, στην οποία κατασκευάζεται το αυτοκίνητο.
Ο επιλογέας ταχυτήτων έχει καταργηθεί και οι αλλαγές γίνονται μέσω πλήκτρων κεντρικά στην βάση του ταμπλό. Το πλεονέκτημα αυτής της λύσης είναι πως αφήνει αρκετό χώρο εμπρός από τα καθίσματα, ανάμεσα από τα οποία υπάρχουν οι διακόπτες για ρύθμιση του προφίλ οδήγησης και της έντασης του ήχου του UConnect.
Πίσω από το τιμόνι με το λογότυπο «500» βρίσκεται ο ψηφιακός πίνακας οργάνων σε οθόνη TFT 7 ιντσών, ο οποίος προβάλει όλες τις απαραίτητες λειτουργίες, που χρειάζεται ο οδηγός, με το πάτημα ενός κουμπιού, από το ταχύμετρο, έως το GPS και τη φόρτιση!
Οι παραδοσιακές χειρολαβές έχουν αντικατασταθεί από αντίστοιχα κουμπιά. Στις θήκες δίπλα τους υπάρχει χαραγμένο το πεντακοσαράκι του 1957 με την φράση “Made in Torino”.
Η συναρμογή βρίσκεται σε κορυφαίο επίπεδο για την κατηγορία, με εκτεταμένη χρήση ποιοτικών υλικών. Τα καθίσματα παρέχουν εξαιρετική στήριξη του σώματος των επιβατών, εστιάζοντας στην άνεση!
Οι Ιταλοί δημιούργησαν ένα ευχάριστο εσωτερικό περιβάλλον με φινέτσα και διαχρονικό στυλ. Ο χώρος αποσκευών είναι μόλις 185 λίτρα, ωστόσο, με τα πίσω καθίσματα πλήρως αναδιπλωμένα αγγίζει τα 550.
Ειδικότερα, η έκδοση 3+1 παρέχει πιο εύκολη πρόσβαση στο πίσω κάθισμα, χάρη στην επιπλέον πόρτα. Αυτό το χαρακτηριστικό δεν είναι αρκετό να αυξήσει την πρακτικότητα, απλά του προσδίδει περισσότερο στυλ και άνεση. Ο χώρος για τους πίσω επιβάτες είναι περιορισμένος και μπορεί να φιλοξενήσει έως και 2 παιδιά!
Κινητήριο σύνολο – Τεχνολογία
Κίνηση παίρνει από τον νέο ισχυρό ηλεκτροκινητήρα των 118 ίππων (87 kW), ο οποίος συνδυάζεται με μπαταρία ιόντων λιθίου 42 kWh, που ονομαστικά το εύρος αυτονομίας αγγίζει τα 320 χιλιόμετρα. Η ροπή του είναι ιδιαίτερα υψηλή και αγγίζει τα 220 Nm κάνοντας το μικρό Fiat να εκκινεί σχεδόν ακαριαία!
Παράλληλα το εφοδιάζει με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, διαθέτοντας πλήρη κατάλογο προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης και για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο πόλης, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2.
Η τεχνολογία είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, για αυτό και η Fiat εφοδίασε το ηλεκτρικό 500 με φορτιστή 85 kW (DC), που επιτρέπει την πλήρη φόρτιση του αυτοκινήτου σε 35 λεπτά, ενώ μόλις 5 λεπτά φόρτισης φτάνουν για να διανύσει 50 χιλιόμετρα. Ωστόσο ο χρόνος αυτός αυξάνεται στις 4 ώρες και 15 λεπτά, με την χρήση wallbox 11 kWh, ενώ στην απλή οικιακή πρίζα των 2,3 kWh θα χρειαστεί σχεδόν 15 ώρες για να φορτίσει, για αυτό καλύτερα να αποφεύγεται.
Στον δρόμο
Η εξωτερική σχεδίαση συναρπάζει και το τεχνολογικό υπόβαθρο αφήνει υποσχέσεις. Ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε το αμιγώς ηλεκτρικό «πεντακοσαράκι» σε πραγματικές συνθήκες!
Στην πόλη οι συμπαγείς διαστάσεις του, το καθιστούν ικανό να παρκάρει οπουδήποτε και σε συνδυασμό με τον ισχυρό ηλεκτροκινητήρα, πραγματοποιεί ασφαλείς ελιγμούς όταν και όπου χρειάζονται. Στο πέρασμα του τραβάει τα βλέμματα, κυρίως λόγω του στυλ, αλλά και της σύγχρονης σχεδίασης του, αφού εμφανισιακά διαφέρει σε σχέση με το συμβατικό. Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί η έκδοση 3+1, καθώς η επιπλέον αντικριστή πόρτα ερεθίζει την περιέργεια των περαστικών.
Επίσης, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν κατά την εκκίνηση σύστημα ηχητικής προειδοποίησης (AVAS), ώστε οι πεζοί να αντιλαμβάνονται το αυτοκίνητο, ο ήχος είναι σχεδόν σε όλα παρόμοιος και αδιευκρίνιστος. Το νέο ηλεκτρικό Fiat 500 όμως έχει τη δική του ξεχωριστή μελωδία ως (AVAS), για ταχύτητες έως 20 χλμ/ώρα. Πρόκειται για την διάσημη μελωδία του Nino Rota από την ταινία Amarcord!
Στο ορεινό και επαρχιακό δίκτυο κινείται ευχάριστα, διασκεδαστικά και αξιοπρεπέστατα! Σε δρόμο με απότομες στροφές «πατάει» και στρίβει πολύ καλά. Αν και διαθέτει υψηλή ροπή, χωρίς να προβληματίζει σε ανηφόρες, υπάρχει ο περιορισμός της αυτονομίας, καθώς η κατανάλωση ενέργειας είναι μεγαλύτερη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αντίθετα, «αγαπάει» πολύ τις κατηφόρες, στις οποίες η ανάκτηση ενέργειας είναι σημαντική, ιδιαίτερα με την επιλογή «Range» στο προφίλ οδήγησης!
Στον αυτοκινητόδρομο αναδεικνύεται η πολύ καλή ποιότητα κύλισης, διαθέτοντας παράλληλα εξαιρετική ηχομόνωση για τα δεδομένα της κατηγορίας! Κινείται με ασφάλεια ακόμα και στις πολύ υψηλές ταχύτητες, παραμένοντας σταθερό. Η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χιλιόμετρα / ώρα!
Γενικά η Fiat εστίασε στην ενεργειακή απόδοση του ηλεκτρικού της μοντέλου, προκειμένου να μειώσει την διαφορά της πραγματικής – ονομαστικής αυτονομίας. Με τρεις λειτουργίες οδήγησης, το έχει καταφέρει σε μεγάλο βαθμό, ικανοποιώντας τις σύγχρονες απαιτήσεις.
Ειδικότερα, το βασικό πρόγραμμα οδήγησης είναι το “Normal”. Οδηγώντας με αυτό, το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί ακριβώς όπως ένα συμβατικό, διαθέτοντας υψηλή απόδοση και εξαιρετικές επιδόσεις ειδικά όσον αφορά την επιτάχυνση. Προσφέρει ενθουσιασμό στον οδηγό, διασκεδαστική οδήγηση και σπορτίβ αίσθηση!
Το δεύτερο πρόγραμμα οδήγησης, ιδανικό για κίνηση σε αστικό περιβάλλον είναι το “Range”. Ουσιαστικά πρόκειται για λειτουργία οδήγησης “One – Pedal”, επιτρέποντας την οδήγηση μόνο με ένα πεντάλ και προσφέροντας την μέγιστη ανάκτηση ενέργειας. Αυτό συμβαίνει όταν ο οδηγός αφήσει το γκάζι και το αυτοκίνητο επιβραδύνει μέχρι να σταματήσει τελείως. Έτσι, η δυναμική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική και αποθηκεύεται στην μπαταρία!
Το τρίτο διαθέσιμο πρόγραμμα ονομάζεται “Sherpa”, ουσιαστικά πρόκειται για μια λειτουργία “Safe Mode”, όταν τα επίπεδα ενέργειας βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Έτσι, δίνει τη δυνατότητα για μέγιστη αυτονομία ώστε το αυτοκίνητο να φτάσει στον τελικό προορισμό ή στον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης.
Σε ποιους απευθύνεται
Το Fiat 500 3+1 θα το εκτιμήσουν όσοι επιθυμούν ένα αυτοκίνητο πόλης με αξεπέραστο διαχρονικό στυλ. Στους νοσταλγούς των Sixties καθώς και σε όσους θέλουν ένα lifestyle νεανικό αυτοκίνητο! Όσοι επιθυμούν ένα δεύτερο μικρό αυτοκίνητο για την πόλη και έχουν καταλήξει σε ηλεκτρικό. Ιδιαίτερα η έκδοση της δοκιμής, θα εκτιμηθεί από όσους επιθυμούν μια επιπλέον πόρτα στο πίσω μέρος, για εύκολη πρόσβαση… Αν και αυτό το χαρακτηριστικό δεν του προσφέρει ιδιαίτερη πρακτικότητα, αλλά του προσδίδει στιλιστικό ενδιαφέρον!
Τιμή
Στους τιμοκαταλόγους το Fiat 500 3+1 Icon ξεκινάει από τα 36.600€. Η τιμή αυτή πέφτει στα 28.350 μέσω της επιδότησης των 8.000€ του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ενώ εάν διάθετε αυτοκίνητο για απόσυρση η τιμή κατεβαίνει ακόμα 1.000€, αγγίζοντας τα 27.350€!
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΑΜΑΞΩΜΑ |
|
Τύπος |
Hatchback |
Καθίσματα |
4 |
Πόρτες |
4 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ |
|
Τύπος καυσίμου |
ηλεκτρική ενέργεια |
Επιτάχυνση 0 – 100 χλμ/ώρα |
9 δευτ |
Μέγιστη ταχύτητα |
150 km/h (περιορισμένη ηλεκτρονικά) |
Αναλογία βάρους/ισχύος |
11.8 κιλά/Hp, 84.6 Hp/τόνος |
Αναλογία βάρους/Ροπή |
6.3 κιλά/Nm, 157.7 Nm/τόνος |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ |
|
Ακαθάριστη χωρητικότητα μπαταρίας |
42 kWh |
Καθαρή (χρησιμοποιήσιμη) χωρητικότητα μπαταρίας |
37.3 kWh |
Τάση μπαταρίας |
400 V |
Τεχνολογία μπαταρίας |
Ιόντων λιθίου (Li-Ion) |
Ηλεκτρική αυτονομία (WLTP) |
305-314 km |
Μέση κατανάλωση ενέργειας (WLTP) |
14.3-14.6 κιλοβατώρα/100 χλμ |
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
|
Ηλεκτρική ισχύς του κινητήρα |
118 Hp |
Ροπή ηλεκτροκινητήρα |
220 Nm |
Μοντέλο/κωδικός ηλεκτρικού κινητήρα |
46348460 |
Θέση ηλεκτρικού κινητήρα |
Εμπρός άξονας, εγκάρσια |
ΟΓΚΟΣ ΚΑΙ ΒΑΡΗ |
|
Βάρος |
1395 κιλά |
Μέγιστο ωφέλιμο φορτίο |
400 κιλά |
Ελάχιστος όγκος χώρου αποσκευών |
185 l |
Μέγιστος όγκος χώρου αποσκευών |
550 l |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ |
|
Μήκος |
3632 mm |
Πλάτος |
1683 mm |
Ύψος |
1527 mm |
Μεταξόνιο |
2322 mm |
Ελάχιστη διάμετρος στροφής (διάμετρος στροφής) |
9.7 m |
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ |
|
Κίνηση |
Κίνηση στους μπροστινούς τροχούς |
Αριθμός γραναζιών και τύπος κιβωτίου ταχυτήτων |
1 ταχύτητες, αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων |
Εμπρός ανάρτηση |
Ανεξάρτητη τύπου McPherson |
Πίσω ανάρτηση |
Εγκάρσιος σταθεροποιητής , συστροφή |
Εμπρός φρένα |
Δίσκοι , 281×26 mm |
Πίσω φρένα |
Τάμπουρα , 203×28 mm |
Βοηθητικά συστήματα |
ABS (Σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών) |
Τύπος διεύθυνσης |
Τσουκράνια διαχείρισης (με δόντια) |
Σύστημα διεύθυνσης |
Ηλεκτρικό Τιμόνι |
Τροχοί |
195/55 R16; 205/45 R17 |