Live η Κίνηση στους δρόμους
Τραμπ

Ντόναλντ Τραμπ: Σοκ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία με δασμούς 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που παράγονται εκτός ΗΠΑ

Ανοιχτό το ενδεχόμενο αντιποίνων

Τραμπ

Σοκ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία με δασμούς 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που παράγονται εκτός ΗΠΑ, προκαλούν οι ανακοινώσεις του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ. Παράλληλα οι χώρες που πλήττονται αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο αντιποίνων στον εμπορικό πόλεμο με επίκεντρο το αυτοκίνητο.

Ειδικότερα, ο  Ντόναλντ Τραμπ άνοιξε τα χαρτιά του για το θέμα των εισαγωγικών δασμών αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες, σπάζοντας επιτέλους το πέπλο αβεβαιότητας που περιέβαλλε μέχρι τώρα τις πραγματικές του προθέσεις. Ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, στην πραγματικότητα, ανακοίνωσε «δασμούς 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που δεν παράγονται στην Αμερική»: έτσι, σε αντίθεση με ό,τι διαφαινόταν τις τελευταίες ημέρες, η κυβέρνηση Τραμπ αποφάσισε να εξαπολύσει αδιακρίτως δασμούς κατά οποιασδήποτε χώρας, χωρίς καμία παρέκκλιση ή εξαίρεση (εκτός αν υπάρξουν εκπλήξεις τις επόμενες ημέρες, όπως έχει συμβεί αρκετές φορές τους τελευταίους μήνες). Και η Ευρώπη, φυσικά, βρίσκεται στη λίστα.

Οι νέοι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ στις 2 Απριλίου του επόμενου μήνα, την ημέρα που ο ένοικος του Λευκού Οίκου έχει ήδη αποκαλέσει «Ημέρα Απελευθέρωσης», και θα πλαισιωθούν από παρόμοιους εμπορικούς φραγμούς κατά του Καναδά, του Μεξικού και των «βρώμικων δεκαπέντε» χωρών που έχουν πλέον χρόνιο και διαρθρωτικό εμπορικό πλεόνασμα με τις ΗΠΑ. «Έρχεται η Ημέρα της Απελευθέρωσης, η ημέρα που θα φέρουμε πίσω στις Ηνωμένες Πολιτείες όλα τα χρήματα που μας παίρνουν εδώ και αιώνες», είπε ο Τραμπ με τη συνήθη γκάφα με τους αριθμούς και τη συνήθη πλέον ακατάσχετη ρητορική. «Οι εταιρείες επιστρέφουν ήδη για να επενδύσουν στην Αμερική, περισσότερα από 5 τρισεκατομμύρια δολάρια έχουν ήδη έρθει». Αναμένονται αντιδράσεις, αντεγκλήσεις και αντίποινα.

Συγκεκριμένα ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ εφάρμοσε δασμό 25% στα οχήματα που κατασκευάζονται εκτός των ΗΠΑ από τις 3 Απριλίου, σύμφωνα με εκτελεστικό διάταγμα που εξέδωσε ο Λευκός Οίκος στις 26 Μαρτίου.

Οι δασμοί αποτελούν μια σημαντική κλιμάκωση στην εμπορική ατζέντα του Τραμπ και θα μπορούσαν να προκαλέσουν μαζικές επιπτώσεις σε όλες τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού αυτοκινήτων που ήδη ταλανίζονται από άλλες νέες εισφορές, αντίποινα και έλλειψη μακροπρόθεσμης σαφήνειας σχετικά με την εμπορική πολιτική.

Ορισμένα εξαρτήματα αυτοκινήτων, όπως κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων και κινητήρια και ηλεκτρικά εξαρτήματα, θα υπόκεινται επίσης σε δασμό 25 %. Οι δασμοί στα ανταλλακτικά θα τεθούν σε ισχύ το αργότερο στις 3 Μαΐου.

Τα εξαρτήματα που συμμορφώνονται με τους κανόνες για το εμπόριο χωρίς δασμούς βάσει της συμφωνίας ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά δεν θα υπόκεινται στο νέο δασμό έως ότου το Υπουργείο Εμπορίου καθιερώσει μια διαδικασία για την εφαρμογή του μόνο στο μη αμερικανικό περιεχόμενο των εξαρτημάτων, σύμφωνα με το εκτελεστικό διάταγμα. Οι δασμοί θα εφαρμόζονται μόνο στην αξία του μη αμερικανικού περιεχομένου των οχημάτων που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό και συμμορφώνονται με τους κανόνες της USMCA.

«Αυτό που θα κάνουμε είναι δασμός 25% για όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε ο Τραμπ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στον Λευκό Οίκο. «Ξεκινάμε με μια βάση 2,5%, στην οποία βρισκόμαστε, και πάμε στο 25%».

Οι δασμοί αποσκοπούν στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και στην παροχή κινήτρων στις αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν την παραγωγή οχημάτων στις Η.Π.Α. Στελέχη της βιομηχανίας και αναλυτές έχουν προειδοποιήσει ότι οι δασμοί ευρείας κλίμακας θα μπορούσαν γρήγορα να οδηγήσουν σε περικοπές της παραγωγής νέων οχημάτων στη Βόρεια Αμερική, ενώ θα ανέβαζαν τις τιμές των αυτοκινήτων κατά χιλιάδες δολάρια.

«Αυτό θα συνεχίσει να δίνει ώθηση στην ανάπτυξη όπως δεν έχετε ξαναδεί», δήλωσε ο Τραμπ.

Σοκ στις τιμές καταναλωτή

Η πολιτική αυτή θα ωθήσει πιθανότατα την τιμή των νέων αυτοκινήτων στα ύψη, σύμφωνα με ανάλυση της Anderson Economic Group.

«Οι σημερινές δηλώσεις του προέδρου υποδηλώνουν ότι οι αγοραστές αυτοκινήτων και οι εργαζόμενοι στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας θα υποστούν ένα σοκ που θα ξεκινήσει σε λιγότερο από ένα μήνα», ανέφερε σε δήλωσή του ο Patrick L. Anderson, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Οι δασμοί σε αυτά τα επίπεδα σημαίνουν αύξηση του κόστους κατά 4.000 έως 10.000 δολάρια, συμπεριλαμβανομένων των περισσότερων «αμερικανικών» αυτοκινήτων».

Είπε ότι η αναμενόμενη αύξηση των τιμών θα έχει «δραματική αρνητική επίδραση στις πωλήσεις αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες και θα προκαλέσει απώλειες θέσεων εργασίας στο Μίσιγκαν, το Οχάιο, την Ιντιάνα, το Ιλινόις, το Μιζούρι, το Τέξας, τη Νότια Καρολίνα και την Αλαμπάμα, καθώς και στο Οντάριο του Καναδά».

Διαδραστικός χάρτης: ΗΠΑ και Μεξικό

Ο Άντερσον δήλωσε ότι οι κατασκευαστές θα προσπαθήσουν να υποκαταστήσουν ανταλλακτικά και να μετατοπίσουν την παραγωγή για να αποφύγουν τις εισφορές, αλλά θα μετακυλήσουν επίσης το κόστος των δασμών που δεν μπορούν αρχικά να αποφευχθούν στους πελάτες και τους εμπόρους.

Οι δασμοί είναι ένα «σχεδόν αβάσιμο νούμερο που ξύνει το κεφάλι για τον Αμερικανό καταναλωτή», έγραψαν οι αναλυτές της Wedbush Securities σε σημείωμα για τους επενδυτές στις 26 Μαρτίου. Εκτιμούν ότι οι αγοραστές θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν μια αύξηση 10.000 δολαρίων.

Η Autos Drive America, η οποία εκπροσωπεί τις αμερικανικές δραστηριότητες των διεθνών κατασκευαστών αυτοκινήτων, εξέφρασε επίσης την ανησυχία ότι οι υψηλοί δασμοί θα αυξήσουν τις τιμές των αυτοκινήτων.

«Σε μια εποχή που το κόστος είναι η νούμερο ένα ανησυχία για τους Αμερικανούς αγοραστές αυτοκινήτων, οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εργάζονται για να παρέχουν μια σειρά προσιτών οχημάτων για τους καταναλωτές», δήλωσε η Τζένιφερ Σαφάβιαν, διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου. «Οι δασμοί που επιβλήθηκαν σήμερα θα καταστήσουν ακριβότερη την παραγωγή και πώληση αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες, οδηγώντας τελικά σε υψηλότερες τιμές, λιγότερες επιλογές για τους καταναλωτές και λιγότερες θέσεις εργασίας στην παραγωγή στις ΗΠΑ».

Η UAW επαινεί την κίνηση του Τραμπ

Η UAW χαρακτήρισε τη νέα εμπορική πολιτική «νίκη για τους εργαζόμενους στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας», η οποία θα βάλει τέλος σε «ένα επιβλαβές οικονομικό πλαίσιο».

«Χαιρετίζουμε την κυβέρνηση Τραμπ για το γεγονός ότι προχώρησε στον τερματισμό της καταστροφής του ελεύθερου εμπορίου που έχει καταστρέψει τις κοινότητες της εργατικής τάξης εδώ και δεκαετίες», δήλωσε ο πρόεδρος της UAW Shawn Fain. «Ο τερματισμός του αγώνα δρόμου προς τον πάτο στην αυτοκινητοβιομηχανία ξεκινά με τη διόρθωση των προβληματικών εμπορικών μας συμφωνιών και η διοίκηση Τραμπ έγραψε ιστορία με τις σημερινές της ενέργειες».

Η UAW κάλεσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να απορροφήσουν το κόστος των δασμών αντί να το μετακυλήσουν στους καταναλωτές, προσθέτοντας ότι θα υποστηρίξει νομοθεσία που θα τις υποχρεώνει να το πράξουν.

«Οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι αβλαβείς κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε διαταραχής που συνοδεύει τη διαδικασία επανατοποθέτησης, με οικονομική στήριξη από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, εάν είναι απαραίτητο», ανέφερε η UAW σε δελτίο τύπου.

Οι πολύπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού αυτοκινήτων είναι «γελοίες», λέει ο Τραμπ

Ο Τραμπ χαρακτήρισε «γελοία» την πολύπλοκη αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας, στην οποία τα εξαρτήματα μεταφέρονται μπρος-πίσω μέσω συνόρων πολλές φορές πριν καταλήξουν σε ένα τελικό όχημα.

«Νομίζω ότι θα οδηγήσει τα αυτοκίνητα να κατασκευάζονται σε μία τοποθεσία», είπε, προσθέτοντας ότι οι δασμοί θα είναι “100%” μόνιμοι και θα οδηγήσουν σε ετήσια έσοδα 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.

Σχεδόν τα μισά από όλα τα νέα οχήματα που θα πωληθούν στις ΗΠΑ το 2024 θα είναι εισαγόμενα. Οι ΗΠΑ εισήγαγαν προϊόντα αυτοκινητοβιομηχανίας αξίας 474 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024, συμπεριλαμβανομένων επιβατικών αυτοκινήτων αξίας 220 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Το Μεξικό, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, ο Καναδάς και η Γερμανία ήταν οι μεγαλύτεροι προμηθευτές οχημάτων στις ΗΠΑ.

Ο Τραμπ καταφέρεται εδώ και καιρό εναντίον αυτού που αποκαλεί άδικη μεταχείριση των αμερικανικών εξαγωγών αυτοκινήτων στις ξένες αγορές, ξεχωρίζοντας συχνά την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία εισπράττει δασμό 10% στις εισαγωγές οχημάτων, τέσσερις φορές μεγαλύτερο από τον αμερικανικό δασμολογικό συντελεστή των επιβατικών αυτοκινήτων που είναι 2,5%. Οι ΗΠΑ, ωστόσο, εισπράττουν δασμό 25 % στα φορτηγά pickup από χώρες εκτός του Μεξικού και του Καναδά, φόρος που καθιστά τα οχήματα ιδιαίτερα κερδοφόρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ.

Ο Τραμπ μιλάει για τα δάνεια αυτοκινήτων, τις μετοχές, τον Έλον Μασκ
Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla Έλον Μασκ, στενός σύμμαχος του Τραμπ, ο οποίος είναι επικεφαλής του Τμήματος Κυβερνητικής Αποδοτικότητας, δεν είχε καμία επιρροή στην πολιτική των δασμών, δήλωσε ο Τραμπ.

«Ποτέ δεν μου ζήτησε κάποια χάρη σε επιχειρηματικό επίπεδο», δήλωσε ο Τραμπ.

Οι μετοχές των αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων των General Motors, Ford και Stellantis, υποχώρησαν στις μεταγενέστερες συναλλαγές μετά την ανακοίνωση. Ο Τραμπ απέρριψε τις ανησυχίες για τις τιμές των μετοχών των αυτοκινητοβιομηχανιών.

«Όλα αυτά θα τακτοποιηθούν από μόνα τους», είπε.

Ο Τραμπ επανέλαβε επίσης την επιθυμία του να καταστήσει τους τόκους των δανείων αυτοκινήτων εκπεστέους από τον φόρο, αλλά μόνο για τα οχήματα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ. Το σχέδιο διατυπώθηκε για πρώτη φορά σε προεκλογική συγκέντρωση τον Νοέμβριο.

Πιθανά αντίποινα δασμών

Άλλα έθνη αναμένεται να προβούν σε αντίποινα κατά των ΗΠΑ για τους νέους δασμούς αυτοκινήτων.

Ο πρωθυπουργός του Καναδά Μαρκ Κάρνεϊ χαρακτήρισε τους δασμούς «άμεση επίθεση» στη χώρα.

«Θα υπερασπιστούμε τους εργαζομένους μας», δήλωσε ο Κάρνεϊ σε συνέντευξη Τύπου στις 26 Μαρτίου. «Θα υπερασπιστούμε τις εταιρείες μας. Θα υπερασπιστούμε τη χώρα μας».

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen καταδίκασε τους δασμούς ως «κακό για τις επιχειρήσεις» στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.