“Μερικές φορές, οι ερωτήσεις είναι περίπλοκες και οι απαντήσεις είναι απλές“, είπε ο Αμερικανός συγγραφέας Dr. Seuss. Στην περίπλοκη ερώτηση “ποιο αυτοκίνητο να διαλέξω;“, η Nissan έχει δώσει μια απλή απάντηση: Τo Qashqai. Το μοντέλο της ιαπωνικής μάρκας δεν είναι τυχαία best seller και σημείο αναφοράς στα σύγχρονα SUV, αφού έχει όλες τις… απαντήσεις.
Η εμπειρία είναι πλούτος. Και οι άνθρωποι της Nissan, έχουν χρησιμοποιήσει όλη την εμπειρία τους για να φτιάξουν ένα αυτοκίνητο που είναι ελκυστικό για να το αποκτήσει κανείς, αλλά και δεν θα τον αφήσει παραπονεμένο στη διάρκεια της ζωής του. Που θα μπορεί να εξυπηρετεί μια οικογένεια, ή έναν εργένη, ή μια παρέα, θα είναι οικονομικό, θα είναι γρήγορο, θα είναι άνετο, ασφαλές και θα επιτρέπει “παιχνίδια” εντός και εκτός ασφάλτου. Τι άλλο να ζητήσει κανείς; (Πολλά, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση).
Οι γραμμές του Qashqai είναι κλασικές
Και αν για το Qashqai γενικώς τα περισσότερα είναι γνωστά, αυτό που είναι “κρυμμένο διαμάντι” στη γκάμα του μοντέλου, είναι ο συνδυασμός του κινητήρα βενζίνης 1,3 λίτρων με το 7άρι κιβώτιο DCT. Γιατί οι άνθρωποι της Nissan έκαναν αυτό που έπρεπε: Αντί να χρησιμοποιήσουν το (“ενοχλητικό”, να το πω ευγενικά) CVT κιβώτιο, πήραν τη “συνταγή” του κιβωτίου του Godzilla (ναι, του GT-R), έδωσαν περισσότερη ροπή στο μοτέρ των 160 ίππων, το “φόρτωσαν” με τεχνολογία και… voila!
Πλήρες εξοπλισμού και επενδεδυμένο με μαλακά πλαστικά παντού το εσωτερικό του
Με αυτή την έκδοση του Qashqai, κινήθηκα στη φρικαλέα προ-lockdown κίνηση της Αθήνας, πηγαινοερχόμουν στο γραφείο, ταξίδεψα (από Αθήνα μέχρι τα Μετέωρα και πίσω), μπήκα σε χωματόδρομους, έπαιξα… επικίνδυνα για κάμποσες χιλιάδες χιλιόμετρα. Και μπορώ να πω ότι αυτό, το συγκεκριμένο, είναι μια από τις κορυφαίες προτάσεις για daily που θα μπορούσα να σκεφτώ, μιας και τα κάνει όλα καλά. Ας το δούμε λοιπόν πιο λεπτομερώς.
Το Qashqai είναι εστιασμένο στην άνεση
Στο εσωτερικό, όπως και εξωτερικά, το Qashqai δεν ασχολείται με υπερβολές και εντυπωσιασμούς. Είναι καλαίσθητο αλλά και συντηρητικό, προτιμώντας τα κλασικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα τον κλασικό πίνακα οργάνων με την 7ιντση οθόνη τοποθετημένη ανάμεσα στα ευμεγέθη όργανα -στροφόμετρο και κοντέρ. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα μείνεις ικανοποιημένος ποιοτικά, μιας και η καμπίνα του είναι προσεγμένη, με μαλακά πλαστικά να χρησιμοποιούνται τόσο στο πάνω όσο και στο κάτω μέρος του ταμπλό, αλλά και στις εμπρός πόρτες, συνδυαζόμενα με piano black λεπτομέρειες.
Αυτή τη φωτογραφία τη βάλαμε για να δείξουμε το αυτοκόλλητο του TopSpeed.gr
Εργονομικά, επίσης, ο θάλαμος επιβατών είναι αρκετά προσεγμένος, με θήκες για μικροπράγματα, τις ποτηροθήκες σωστά τοποθετημένες μπροστά από το μαλακό, συρόμενο armrest (που κρύβει ένα γιγαντιαίο ντουλαπάκι-ψυγείο) και χώρους. Χώρους για πέντε… Αντετοκούνμπο. Μοναδικό παράπονο που έχω, ο χώρος μπροστά από το λεβιέ του κιβωτίου, που, αν ήταν μεγαλύτερος, θα μπορούσε να βολεύει για να τοποθετηθώ το κινητό-γκουμούτσα, μιας και αν το βάζω αλλού, βγαίνοντας από το αυτοκίνητο ξεχνάω να το πάρω.
Οι χώροι είναι επαρκείς για τους πίσω επιβάτες, ακόμα και όταν το κάθισμα του συνοδηγού τραβηχτεί τέρμα πίσω
Μιλώντας για χώρους λοιπόν, το ρόλο τους παίζουν και οι τρόποι με τους οποίους μπορεί κανείς να τους εκμεταλλευθεί. Χαρακτηριστικότερος, είναι η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων με ένα “κλικ”, τραβώντας έναν διακόπτη, με τον οποίο ο χώρος αποσκευών των 430 λίτρων γίνεται ένα με την καμπίνα -και επίπεδος, αυτό είναι σημαντικό. Βολική είναι και η λύση του διπλού δαπέδου που έχει το πορτ μπαγκάζ, καθώς στο κάτω μέρος μπορείς να “κρύβεις” ή να ξεχωρίζεις πράγματα, ενώ βολικά επίσης είναι και τα κρεμαστράκια που έχει μέσα σε αυτό.
Μεγάλος και βολικός ο χώρος αποσκευών, αλλά βολεύει πολύ και ο “κρυφός” χώρος
Με όλα αυτά, το Qashqai δεν θα μπορούσε να μην έχει αναπαυτικά και άνετα καθίσματα. Τα ειδικά Monoform καθίσματα που χρησιμοποιεί η Nissan “αγκαλιάζουν” το σώμα, ενώ δεν κουράζουν, ακόμα και σε μακρινά ταξίδια χωρίς στάση (μέχρι δηλαδή να έρθει το κάλεσμα της φύσης). Ο οδηγός, κάθεται ψηλά και έχει πανοραμική αίσθηση και ορατότητα και δεν θα δυσκολευτεί να βολευτεί στην ιδανική γι’ αυτόν θέση οδήγησης, ούτε θα τον “ξενίσει” κάτι.
Τα Monoform καθίσματα του Qashqai είναι πολύ άνετα
Γκάζια, γκάζια, γκάζια
Αρκετά όμως με αυτά. Το “ζουμί”, είναι αυτό που κρύβει κάτω από το καπό του το συγκεκριμένο Qashqai. DIG-T τον αποκαλεί τον turbo τετρακύλινδρο 1.300άρη της η Nissan. Είναι αλουμινένιος, με μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων, με ειδικά κατεργασμένους κυλίνδρους και έμβολα για μείωση των τριβών και της φθοράς και με την πιέση ψεκασμού της βενζίνης να φτάνει τα 250 bar. Και από απόδοση; Σκέψου πόσο περίεργο φαίνεται για κάποιον που κάποτε είχε ως daily ένα Nissan με δίλιτρο SR20DE (άλλο μοτέρ-διαμάντι αυτό, ο ορισμός του “δε σπάει, δε χαλάει και πάει”) με 143 ίππους, να έχει στα χέρια του περισσότερους από ένα 1.300άρι.
Το Qashqai έχει επαρκές ύψος για να μην “κλάψεις” αν βγεις εκτός δρόμου
Ο 1,3 DIG-T αποδίδει 160 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 270 Nm ροπής από τις 2.000 σ.α.λ. Φοράει ένα διπλού συμπλέκτη, φυσικά, DCT κιβώτιο επτά σχέσεων που, όπως είπαμε και παραπάνω, χρησιμοποιείται μόνο στο GT-R. “Στα χαρτιά”, κάνει το σπριντ από στάση στα 100 χ.α.ω. σε 10,1 δευτερόλεπτα και έχει τελική τα 198, με πολύ καλές ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Στην πράξη, φαίνεται πολύ πιο γρήγορο απ’ ότι δηλώνει και συχνά… είναι, με δεδομένο ότι μπορεί να κρατήσει ταχύτητες άνω των 200, ως και τα 225 χ.α.ω. (αλλά αυτό δεν θα πρέπει να μας ενδιαφέρει, μιας και το ανώτατο όριο στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους είναι τα 130 χ.α.ω., ε;).
Εύφημο μνεία αξίζει η γυάλινη οροφή (μεταξύ αλλων)
Στην… πραγματική ζωή λοιπόν, ο DIG-T είναι αθόρυβος και με “βελούδινη”, χωρίς κραδασμούς λειτουργία, ενώ είναι ζωντανός από πολύ χαμηλά, “τραβώντας” μόλις από τις 1.500 σ.α.λ. και εκμεταλλευόμενος την άριστη κλιμάκωση του κιβωτίου και τις πολύ γρήγορες, χωρίς “κλωτσήματα” αλλαγές, που χαρίζει γρήγορες ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Η ροπή κορυφώνεται στις 3.500 σ.α.λ., αλλά το μοτέρ είναι τόσο ορεξάτο που δεν θα διαπιστώσεις “λαχάνιασμα“, ούτε όταν κορυφώσει την ισχύ του και, αν θες, μπορείς να δεις τη βελόνα του στροφομέτρου να αγγίζει μέχρι και 6.300 σ.α.λ.
Επιβλητική η φιγούρα του Nissan
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, όπως αντιλαμβάνεσαι, ο κινητήρας μπορεί να κινήσει πολύ σβέλτα το Qashqai των 1.315 κιλών. Με το ανάλογο τίμημα βέβαια. Αν επιλέξεις να κινηθείς οικονομικά -και επιλέγοντας τη λειτουργία Eco– θα μπορέσεις να δεις μέση κατανάλωση κοντά στα 7 lt/100 km, σε μεικτές συνθήκες και με πιο βαρύ δεξί πόδι, θα κινηθείς κοντά στα 8,3 και, από εκεί και πέρα, όσο ανεβάζεις ρυθμούς, τόσο ανεβάζεις την κατανάλωση. Πώς είναι λοιπόν στο δρόμο;
Στην πόλη, το Qashqai είναι ευέλικτο και δε δείχνει τον όγκο του
Στην κίνηση στην πόλη, στην καθημερινότητα, είναι εμφανής η δουλειά που έχουν κάνει οι Ιάπωνες στην ηχομόνωση της καμπίνας, αλλά και σε όλους τους τομείς της άνεσης. Η ανάρτηση (γόνατα Μακφέρσον-αντιστρεπτική εμπρός και ημιάκαμπτος άξονας πίσω) είναι προσανατολισμένη στο να μην ταλαιπωρείται η… μέση σου μετά από μια κουραστική μέρα δουλειάς, όσο κακός και αν είναι ο δρόμος που πατάς. Οι μηχανικοί της Nissan έχουν συνδυάσει μαλακά αμορτισέρ με σκληρά ελατήρια και στην πράξη, στο εσωτερικό δεν θα ακούσεις χτύπηματα, ούτε θα νιώσεις κραδασμούς από τη… μάχη που δίνουν οι 17άρες με τα ψηλοπρόφιλα ελαστικά με το κακό οδόστρωμα.
Στα συν, δεν είναι μόνο η άνεση, αλλά και η γενικότερη ευελιξία που έχει το Qashqai που το κάνει “παιχνιδάκι” στην πόλη, χωρίς να δείχνει τον όγκο του και το μήκος των 4,3 μέτρων, αλλά και η… μανία που έχει η Nissan με τις κάμερες εμπρός και πίσω, ώστε να παρκάρεις και ξεπαρκάρεις πανεύκολα χωρίς “δράματα”. Εύχρηστο είναι και το infotainment με την 7ιντση touch οθόνη και τα χειριστήρια-κουμπία για… κάθε γούστο, αλλά και ο άριστος και αποδοτικός (όταν ξανάρθουν οι ζέστες θα με θυμηθείς) διζωνικός κλιματισμός.
Όταν ανεβάζεις ρυθμούς, το μοτέρ και το κιβώτιο είναι πολύ πρόθυμα. Οι κλίσεις που εμφανίζονται είναι μικρές, δεδομένου και του ύψους του μοντέλου (τα σκληρά ελατήρια, που λέγαμε) και τα ηλεκτρονικά είναι πανταχού… παρόντα, να σε πάρουν από το χεράκι και να σε διορθώσουν όταν κάνεις τη… βλακεία. Σε πιο σφιχτά κομμάτια, το Qashqai εμφανίζει υποστροφή, η οποία έρχεται προοδευτικά και μαζεύεται εύκολα με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών και του μέτριου σε πληροφόρηση τιμονιού, ενώ πολύ καλά και αποτελεσματικά παντού είναι και τα φρένα του, τα οποία δεν “κουράζονται” εύκολα (το πεντάλ θα το ήθελα με μικρότερη διαδρομή). Ξεκάθαρα, το Qashqai δε φτιάχτηκε για track days και σπασίματα της πρόσφυσης, αλλά ακόμα και αν παρασυρθείς από την πολλή δύναμη που διαθέτει, παραμένει σε κάθε περίπτωση ασφαλές.
Ευχάριστο, άνετο, ήσυχο και με μπόλικο απόθεμα δύναμης παντού είναι το Qashqai στο ταξίδι
Στο ταξίδι, το συγκεκριμένο Qashqai, είναι απολαυστικό. Έχεις παντού διαθέσιμη ροπή, αισθάνεσαι τη δύναμη στα πόδια σου, είσαι στην πανοραμική, αρχοντική θέση οδήγησης και το Nissan με το στιβαρό πλαίσιό του, είναι σαν να σε προκαλεί να φωνάξεις σε όλους “ΚΑΝΕ ΔΕΞΙΑ ΝΑ ΠΕΡΑΣΩ”. Με την ίδια όρεξη, ταξιδεύει ήρεμα και με χαμηλές στροφές, χωρίς -ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες- να περνούν αεροδυναμικοί θόρυβοι στην καμπίνα. Η δουλειά που έχει γίνει στην ανάρτηση είναι -και σε αυτό το κομμάτι- πολύ καλή και έχει επιτευχθεί η χρυσή τομή μεταξύ άνεσης και ασφάλειας. Τάσεις πλεύσης δεν θα νιώσεις σε καμία περίπτωση, αλλά και στα “ανεβοκατεβάσματα” της εθνικής δεν θα αντιδράσει άτσαλα ή θα ανησυχήσει.
Η φωτό είναι στο Δομοκό. Μπορείς να κάνεις άνετο ταξίδι χωρίς στάση, μέχρι να σε… καλέσει η φύση
Ξεχωριστή μνεία αξίζει το proPilot της Nissan, που φόραγε το Qashqai της δοκιμής μας. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης, το οποίο συνδυάζεται με το Intelligent Cruise Control (προσαρμοσμένο cruise control στην ταχύτητα και την απόσταση του προπορευόμενου οχήματος) και το Lane Keep Assist (σύστημα υποβοήθησης διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας). Όταν βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο, με το πάτημα του κουμπιού στο τριάκτινο τιμόνι, επιλέγεις την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα (έχει τρεις επιλογές), την ανώτατη ταχύτητα που επιτρέπεις να πιάσει και… τ’ αφήνεις όλα. Σχεδόν όλα, δηλαδή, μιας και μετά από 2-3 δευτερόλεπτα χωρίς τα χέρια στο τιμόνι, το Qashqai σε ειδοποιεί ηχητικά και με εικόνα ότι το σύστημα θα απενεργοποιηθεί για να οδηγήσεις. Και καλά κάνει, μεταξύ μας.
Ξεκούραση στο χωριό, πριν ξημερώσει και ξαναπιάσει “δουλειά”
Στην πράξη, το σύστημα βολεύει αφάνταστα στα μεγάλα ταξίδια. Στα τούνελ του Μαλιακού, για παράδειγμα, επέλεγα ανώτατη ταχύτητα 80 χ.α.ω. και το άφηνα να κάνει τη… δουλειά του, αγγίζοντας ελαφρά το τιμόνι και έχοντας το νου μου στο δρόμο, χωρίς άγχος ωστόσο. Με αυτό τον τρόπο, μπορείς να κάνεις το ταξίδι ξεκούραστο και πιο διασκεδαστικό. Αλλά και πιο ασφαλές, αφού στην πράξη, έχεις έναν άγρυπνο φύλακα άγγελο, ακόμα και στην περίπτωση που αφαιρεθείς για λίγο (ποτέ, δηλαδή, γιατί αν είναι να αφαιρεθείς, καλύτερα να είσαι επιβάτης κι όχι οδηγός).
Αν φαντάστηκες ότι έκανα όλα τα παραπάνω με το Qashqai και δεν το έβαλα (και) σε χώμα, πλανάσαι. Παρότι ελαστικά M&S θα ήταν κατάλληλα για τέτοια χρήση, το Qashqai μπορεί να κινηθεί σε χωματόδρομο που είναι “σκαμμένος” και να περάσει από νεροφαγώματα χωρίς να ανησυχείς ότι “θα βρει”. Θα συντονίσει ελαφρά, αν ο δρόμος δεν… είναι δρόμος, χωρίς όμως ενοχλητικούς τριγμούς και κραδασμούς και θα πρέπει να ξέρεις τα όριά σου και να θυμάσαι ότι οδηγείς ένα προσθιοκίνητο, εστιασμένο στην άνεση και όχι στην εκτός δρόμου κίνηση SUV. Πάντως να ξεδώσεις, μπορείς.
Εν κατακλείδι, το Qashqai, όπως ενδεχομένως να κατάλαβες, είναι ένα από τα αγαπημένα μου αυτοκίνητα, ένα αυτοκίνητο που προτείνω για οικογενειακό και όχι μόνο. Με τιμές που ξεκινούν από τα 25.850 ευρώ για το DIG-T με τους 160 ίππους, το 7άρι DCT, εκπομπές ρύπων CO2 122 gr/km και τέλη κυκλοφορίας 146,4 ευρώ, το Nissan Qashqai, είναι η απλή απάντηση στο σύνθετο, περίπλοκο ερώτημα…