Με θετικό πρόσημο σε Ελλάδα και Ευρώπη οι ταξινομήσεις Ιανουαρίου

Τον Ιανουάριο του 2024, η αγορά νέων αυτοκινήτων της ΕΕ ανέκαμψε από την υποχώρηση που σημειώθηκε τον Δεκέμβριο του 2023, με τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων να αυξάνονται σε ετήσια βάση κατά 12,1% και να φτάνουν τις 851.690 μονάδες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι μεγάλες αγορές του μπλοκ σημείωσαν σημαντική άνοδο, με τη Γερμανία (+19,1%), την Ιταλία (+10,6%), τη Γαλλία (+9,2%) και την Ισπανία (+7,3%) να επιτυγχάνουν είτε υψηλό μονοψήφιο είτε διψήφιο ποσοστό κέρδους.

Ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ ανά πηγή ενέργειας

Τον Ιανουάριο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία αντιπροσώπευαν το 10,9% του μεριδίου της αγοράς (από 9,5% τον Ιανουάριο του 2023), ενώ τα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατείχαν μερίδιο σχεδόν 30%, εδραιώνοντας τη θέση τους ως τη δεύτερη πιο προτιμώμενη επιλογή μεταξύ των αγοραστών αυτοκινήτων στην ΕΕ. Το συνδυασμένο μερίδιο αγοράς των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων ανήλθε σε σχεδόν 50% τον Ιανουάριο του 2024, σημειώνοντας μείωση από 54% ένα χρόνο πριν.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Τον Ιανουάριο του 2024, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία αυξήθηκαν κατά 28,9% σε 92.741 μονάδες, αντιπροσωπεύοντας συνολικό μερίδιο αγοράς 10,9%. Οι τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της περιοχής – που μαζί καλύπτουν το 66% του συνόλου των ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία – κατέγραψαν ισχυρά διψήφια κέρδη: Βέλγιο (+75,5%), Ολλανδία (+72,2%), Γαλλία (+36,8%) και Γερμανία (+23,9%).

Επίσης, οι νέες ταξινομήσεις πλήρως υβριδικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 23,5%, ωθούμενες από τη σημαντική αύξηση στις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές: Ισπανία (+26,5%), Γαλλία (+29,9%), Γερμανία (+24,3%) και Ιταλία (+14,2%). Αυτό οδήγησε στην πώληση 245.068 μονάδων τον πρώτο μήνα του 2024, που αντιπροσωπεύει το 28,8% του μεριδίου αγοράς της ΕΕ.

Οι πωλήσεις των plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανέκαμψαν μετά από μια πτώση τον Δεκέμβριο του 2023, σημειώνοντας αύξηση κατά 23,8% σε 66.660 μονάδες τον Ιανουάριο του 2024. Η αύξηση αυτή προήλθε κυρίως από σημαντικές αυξήσεις σε βασικές αγορές όπως το Βέλγιο (+65,2%) και η Γερμανία (+62,6%). Ως αποτέλεσμα, τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον το 7,8% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ.

Βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα

Τον Ιανουάριο του 2024, η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ επεκτάθηκε κατά 4%, ωθούμενη από αξιοσημείωτες αυξήσεις σε βασικές αγορές όπως η Ιταλία (+26,7%) και η Γερμανία (+16,9%). Παρά τη διατήρηση της πρωτοκαθεδρίας με 35,2% της αγοράς τον Ιανουάριο, το μερίδιο των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκε από 37,9% τον ίδιο μήνα του 2023.

Αντίθετα, η αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ συρρικνώθηκε κατά 4,9% τον Ιανουάριο. Η μείωση αυτή ήταν εμφανής σε αρκετές αγορές, συμπεριλαμβανομένων τριών από τις μεγαλύτερες: Γαλλία (-23,4%), Ισπανία (-10,2%) και Ιταλία (-8,7%). Ωστόσο, η Γερμανία διαφοροποιήθηκε από αυτή την τάση με ρυθμό ανάπτυξης 4,3%. Τον Ιανουάριο του 2024, οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων έφτασαν τις 114.415 μονάδες, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 13,4%, από 15,8% το 2023.

Ελληνική αγορά

Ανέλπιστα θετικά κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου και στην χώρα μας, πετυχαίνοντας ρεκόρ στις νέες ταξινομήσεις με 12.752 μονάδες έναντι 10.532 πέρσι, πετυχαίνοντας αύξηση 21,1%. Οι ταξινομήσεις αυτές επιμερίζονται ως εξής. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα άγγιξαν τις 450 μονάδες, έναντι των 273 ένα χρόνο πριν, με την αύξηση να αγγίζει το 64,8%. Όσον αφορά τα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα, πέτυχαν 4.586 μονάδες, έναντι των 2.516 τον περασμένο Ιανουάριο, καταγράφοντας αύξηση 82,3%. Τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα πέτυχαν 798 ταξινομήσεις έναντι 447 αντίστοιχα τον περσινό διάστημα. Στα εναλλακτικά καύσιμα σημειώθηκε πτώση 42,5% με 138 ταξινομήσεις, ενώ τον περσινό Ιανουάριο έφτασε τις 240. Το πιο δημοφιλές καύσιμο παραμένει η βενζίνη με 5.177 νέες ταξινομήσεις, αντί 4.968 πέρσι, με οριακή αύξηση 4,2%. Πτώση για τους κινητήρες Diesel κατά 23,2% με 1.603 ταξινομήσεις, έναντι των 2.088 πέρσι. 

Η πορεία της οικονομίας δημιουργεί προσδοκίες στους καταναλωτές, οι οποίοι επιθυμούν να αλλάξουν το παλαιό τους αυτοκίνητο. Η Ελλάδα παραμένει μία σταθερά αναπτυσσόμενη αγορά για το αυτοκίνητο, δεδομένου πως ο στόλος είναι ο παλαιότερος στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Επίσης τα κίνητρα του προγράμματος «κινούμε ηλεκτρικά», συνεχίζουν να ευνοούν την αύξηση πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρά τις ελλιπείς υποδομές.