Ο πρόεδρος της Stellantis John Elkann, άσκησε δριμεία κριτική στο σχέδιο δράσης της Κομισιόν για τον τομέα του αυτοκινήτου, χαρακτηρίζοντας ως ανεπαρκή και κοντόφθαλμη την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Ειδικότερα, το σχέδιο δράσης που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επανεκκίνηση της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν πείθει τους εκπροσώπους των μεγάλων κατασκευαστών. Ανάμεσά τους και ο John Elkann, πρόεδρος της Stellantis, ο οποίος, κατά τη διάρκεια μιας άτυπης ακρόασης ενώπιον των Επιτροπών Παραγωγικών Δραστηριοτήτων της Ιταλικής Βουλής και της Γερουσίας, δεν παρέλειψε να επικρίνει ορισμένα από τα μέτρα που κατάρτισε το ανώτατο εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, αρχής γενομένης από την υπόσχεση 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ για την παραγωγή μπαταριών: «Είναι μια αρχική προσπάθεια, αλλά δεν αρκεί για να κλείσει το χάσμα με την Κίνα», σχολίασε ο Elkann.
Ο απόηχος του Ντράγκι
Το νούμερο ένα του ομίλου επανέλαβε τη δήλωση του Μάριο Ντράγκι κατά την παρουσίαση της έκθεσής του για την ανταγωνιστικότητα: «Ο ευρωπαϊκός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται σε κρίσιμη φάση, έχοντας να αντιμετωπίσει την αυξανόμενη πίεση από τους ρυθμιστικούς στόχους CO2 και τη μείωση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητάς του», δήλωσε ο Elkann. ‘Ο τομέας αυτός αποτελεί βασικό παράδειγμα της έλλειψης σχεδιασμού, όπου επιβλήθηκε μια αυστηρή πολιτική για το κλίμα χωρίς να έχουν δημιουργηθεί οι βιομηχανικές συνθήκες γι’ αυτήν. Στη Stellantis συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε ότι η ηλεκτροκίνηση είναι το πιο αποτελεσματικό εργαλείο για την επίτευξη της απεξάρτησης από τον άνθρακα. Ταυτόχρονα, πρέπει να χρησιμοποιηθεί όλο το φάσμα των τεχνολογιών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, τόσο για τα νέα οχήματα όσο και για τον υφιστάμενο στόλο, προκειμένου να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι του 2035.
Πρόστιμα
Ο Elkann ασχολήθηκε επίσης με το θέμα των προστίμων για την υπέρβαση των ορίων εκπομπών: «Οι αλλαγές στον κανονισμό που ανακοινώθηκαν πριν από δύο εβδομάδες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινούνται προς την κατεύθυνση της αναβολής της επιβάρυνσης των κατασκευαστών που δεν επιτυγχάνουν τους στόχους βραχυπρόθεσμα. Ωστόσο, πρόκειται για βραχυπρόθεσμα μέτρα που δεν παρέχουν την απαραίτητη ασφάλεια στην αγορά. Στην Acea (την ένωση των ευρωπαίων κατασκευαστών της οποίας είμαστε μέλος) και στην Clepa, η οποία συγκεντρώνει τους προμηθευτές αυτοκινήτων, ελπίζουμε να βρούμε το σημείο σύνθεσης ικανό να συμβιβάσει την περιβαλλοντική βιωσιμότητα με την οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα». «Εν κατακλείδι, η βιομηχανία μας σε 20 χρόνια θα παράγει κυρίως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες καθορίζουν μια βιομηχανική πολιτική για το αυτοκίνητο, με κανονισμούς και πόρους προσανατολισμένους στην επίτευξη των εθνικών τους συμφερόντων. Ελπίζουμε ότι αυτό θα συμβεί σύντομα και στην Ευρώπη. Διότι σε αυτή την επιχείρηση, ο καθορισμός ενός σαφούς πλαισίου είναι θεμελιώδους σημασίας για όλους τους παίκτες: για τους κατασκευαστές, για τα συνδικάτα, για τους προμηθευτές, για τους εμπόρους και, πάνω απ’ όλα, για τους πελάτες», τόνισε και πάλι ο Elkann.
Δέσμευση στην Ιταλία
Ένα εκτενές απόσπασμα της ομιλίας του Elkann αφορούσε το σχέδιο Stellantis για την Ιταλία, το οποίο παρουσιάστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στη Mimit. ‘Αναλάβαμε μια σειρά δεσμεύσεων προς όλους τους φορείς του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Εκπληρώνουμε αυτές τις δεσμεύσεις εγκαίρως’, εξήγησε ο ανιψιός του Avvocato Agnelli, υπενθυμίζοντας τις επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ έως το 2025 και τις αγορές ύψους 6 δισ. ευρώ από Ιταλούς προμηθευτές. «Τα ιταλικά μας εργοστάσια είναι και θα είναι εξοπλισμένα με όλες τις πολυενεργειακές πλατφόρμες Stellantis για την παραγωγή αυτοκινήτων: STLA Small, Medium και Large, με τις δύο τελευταίες να λειτουργούν ήδη στο Melfi και στο Cassino. Επιπλέον, στην Atessa έχει εγκατασταθεί μια πλατφόρμα αφιερωμένη στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Αυτές οι επενδύσεις θα δώσουν στα ιταλικά εργοστάσια τη μέγιστη δυνατή ευελιξία για την παραγωγή της ευρύτερης γκάμας μοντέλων Stellantis και την ικανοποίηση των πελατών τόσο από άποψη προϊόντος όσο και κινητήρων», συνέχισε ο Elkann, υπενθυμίζοντας τα σχέδια για όλα τα ιταλικά εργοστάσια: Αυτά περιλαμβάνουν τα δύο μικρά μοντέλα για το Small από το 2028 για το Pomigliano, τα επτά νέα μοντέλα για το Melfi, όπως το DS N°8, τα επερχόμενα Alfa Romeo Stelvio και Giulia για το Cassino, το υβριδικό 500 για το Mirafiori («εργαζόμαστε σκληρά για την έναρξη λειτουργίας το Νοέμβριο», διαβεβαίωσε ο Elkann) και την επόμενη γενιά του cinquino, καθώς και τις νέες παραγωγές στο Termoli και την Atessa.
Δεν υπάρχουν λεπτομέρειες για τη Maserati και το Termoli
Ο Elkann δεν παρείχε λεπτομέρειες σχετικά με την επανεκκίνηση της Maserati («Εργαζόμαστε για το μέλλον της Τρίαινας, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Ιταλία, τη Μόντενα και τη Motor Valley»), ούτε για το εργοστάσιο gigafactory στο Molise («Είμαστε εταίροι μειοψηφίας στην ACC, η οποία αξιολογεί την κατασκευή του εργοστασίου gigafactory στο Termoli με βάση τους παράγοντες της αγοράς και της ανταγωνιστικότητας»). Σε κάθε περίπτωση, για τα ιταλικά εργοστάσια η Stellantis «προβλέπει αύξηση της παραγωγής από το 2026, χάρη στο λανσάρισμα 10 νέων αναβαθμίσεων μοντέλων: τα επίπεδα παραγωγής θα εξαρτηθούν από την αγορά και εξωτερικούς παράγοντες όπως οι δασμοί», εξήγησε ο Elkann. ‘Παρά την εποχή των συνεχιζόμενων δυσκολιών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, συνεχίζουμε να επενδύουμε στην Ιταλία, στο Τορίνο και στο μέλλον. Η Stellantis πραγματοποιεί αυτό για το οποίο δεσμεύτηκε τον περασμένο Δεκέμβριο. Επαναβεβαιώνουμε τη δέσμευσή μας στην Ιταλία και για την Ιταλία με πάθος, υπευθυνότητα και επαγγελματισμό, αλλά πάνω απ’ όλα επειδή πιστεύουμε σε αυτήν’.
Stellantis σημαίνει Ιταλία
Για εμάς, η Ιταλία παίζει κεντρικό ρόλο», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος της οικογένειας Ανιέλι, αντικαθιστώντας επίσης τον Κάρλος Ταβάρες (παρεμπιπτόντως, ο νέος διευθύνων σύμβουλος θα ανακοινωθεί “εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους”. Ο Elkann θέλησε επίσης να υπενθυμίσει την πρόσφατη ιστορία της Fiat πρώτα και μετά της Stellantis: «Πολλοί μιλούσαν το 2004 για τη Fiat ως μια καταδικασμένη εταιρεία, που θα χρεοκοπούσε ή θα κρατικοποιούνταν. Πριν από είκοσι χρόνια παλεύαμε για την επιβίωση. Σήμερα είμαστε μεταξύ των κορυφαίων κατασκευαστών στον κόσμο. Η Ιταλία και οι Ιταλοί έχουν λάβει μεγάλα εύσημα για αυτή την εξαιρετική εξέλιξη και ολόκληρη η χώρα αξίζει την ευγνωμοσύνη μας. Μας ρωτούν συχνά τι οφέλη έχει η Ιταλία από τη Stellantis. Αν δεν υπήρχε η Stellantis, δεν θα ήμασταν εδώ σήμερα, γιατί το ιταλικό αυτοκίνητο θα είχε εξαφανιστεί προ πολλού, όπως η πληροφορική μετά την Olivetti και η χημεία μετά τη Montedison», υποστήριξε ο Elkann, ο οποίος παρέθεσε επίσης στοιχεία από μελέτη του Πανεπιστημίου Luiss για το βάρος του ομίλου από το 2004 έως το 2023: 16,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα και επαγγελματικά οχήματα που παράγονται στην Ιταλία, συνολικής αξίας σχεδόν 700 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία αυξάνεται στο 1. 700 δισ. ευρώ «υπολογίζοντας τις επιπτώσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού και τον αντίκτυπο στην κατανάλωση των νοικοκυριών, και μια προστιθέμενη αξία 417 δισ. ευρώ. «Για κάθε ευρώ αξίας που δημιουργείται από την Stellantis, εννέα δημιουργούνται στην υπόλοιπη οικονομία. Σε 20 χρόνια, η εταιρεία έχει καταβάλει 14 δισεκατομμύρια φόρους απευθείας στο Δημόσιο«, δηλαδή 32,2 δισεκατομμύρια συνυπολογίζοντας τα έσοδα από τον ΦΠΑ και τους φόρους που καταβάλλονται για λογαριασμό των εργαζομένων», και έχει δαπανήσει «53 δισεκατομμύρια για επενδύσεις και έρευνα και ανάπτυξη, έναντι δημόσιων συνεισφορών 1 δισεκατομμυρίου: μια αναλογία δούναι και λαβείν 50:1. Θα προσθέσω ένα πολύ σημαντικό γεγονός», κατέληξε ο Elkann. ‘Το 2024, η Stellantis ήταν ο όμιλος που κατέθεσε τα περισσότερα βιομηχανικά διπλώματα ευρεσιτεχνίας στην Ιταλία. Κάθε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας δεν είναι απλώς ένας αριθμός, αλλά ένα βήμα προς τα εμπρός στην τεχνολογική καινοτομία της χώρας. Τα στοιχεία αυτά μας λένε ότι η Ιταλία και η Fiat, σήμερα η Stellantis, έχουν αναπτυχθεί μαζί. Ελπίζω ότι από σήμερα η ισορροπία δούναι και λαβείν μεταξύ της χώρας και της εταιρείας δεν θα είναι πλέον ένα διχαστικό ζήτημα, αλλά μια ευκαιρία να συνεχίσουμε μαζί αυτή την ενάρετη πορεία που διαρκεί 125 χρόνια, περήφανα με την Ιταλία».
Ο εμπορικός πόλεμος
Στη συνέχεια, ο Elkann απάντησε σε ορισμένες ερωτήσεις βουλευτών. Μία αφορούσε την υπόθεση της μετατροπής της αυτοκινητοβιομηχανίας σε στρατιωτική παραγωγή: «Η Κίνα και οι ΗΠΑ έχουν μια σημαντική πολεμική βιομηχανία και μια σημαντική αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν πρόκειται για επιλογή μεταξύ της μιας και της άλλης, οι δύο χώρες μας δείχνουν ότι μπορείς να έχεις και τις δύο ισχυρές βιομηχανίες. Πιστεύουμε ότι το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι η πολεμική βιομηχανία, αλλά συνδέεται με το τι θα αποφασίσει η Ευρώπη όσον αφορά τη βιομηχανική πολιτική, τους πόρους και την ενέργεια». Στο πλαίσιο αυτό, ο Elkann ζήτησε «μόνο βεβαιότητες για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε» και επανέλαβε την κριτική του στις ευρωπαϊκές πολιτικές με αφορμή την επιβράδυνση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ιδίως στην Ιταλία. ‘Πιστεύουμε ότι οι περιβαλλοντικοί, κοινωνικοί και οικονομικοί περιορισμοί μπορούν να επιτευχθούν αν δεν δημιουργηθούν μηχανισμοί που αναγκάζουν τους πελάτες να αγοράζουν αυτοκίνητα που δεν θέλουν’. Μεταξύ άλλων, σχετικά με το θέμα της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, ο επιχειρηματίας ζήτησε να «επικεντρωθεί η προσοχή στον στόλο που κυκλοφορεί» και όχι στα νέα αυτοκίνητα. Τέλος, ένα αναπόφευκτο απόσπασμα σχετικά με τις προστατευτικές πολιτικές των ΗΠΑ: «Προετοιμαζόμαστε για έναν κόσμο στον οποίο οι κανόνες θα αλλάξουν. Οι αποφάσεις της κυβέρνησης Trump σχετικά με τους δασμούς θα έχουν αντίκτυπο στο τι παράγουμε στην Ιταλία και την Ευρώπη και τι πουλάμε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Βραζιλία έχει καθιερώσει μια πολιτική ανάπτυξης της εγχώριας αγοράς της με τις δικές της τεχνολογίες, όπως η αιθανόλη, και μια ισχυρή βιομηχανία που συνδέεται με αυτές. Ίσως ο κόσμος κινείται προς την κατεύθυνση να μοιάσει περισσότερο στη Βραζιλία παρά στην Ευρώπη».