Live η Κίνηση στους δρόμους

Ταξιδεύοντας σαν άλλοτε, James Bond, με την Aston Martin DB5

Η DB5 είναι σίγουρα ένα απο τα πιο εμβληματικά αυτοκίνητα των 60s. Μεγάλο μέρος της δημοιότητας της, οφείλεται στο ρόλο της ως αυτοκίνητο του James Bond, για πρώτη φορά, στη ταινία “Goldfinger”, to 1964.

H DB5, έκανε το ντεμπούτο της εκτός σινεμά το 1963, αποτελώντας το 5ο εν σειρά μοντέλο της σειράς DB, η οποία πήρε το όνομα της απο τον τότε ιδιοκτήτη της Aston Martin, Sir David Brown (1947-1972). Ο άκρως εντυπωσιακός σχεδιασμός της, είναι αποτέλεσμα της δουλειάς των Ιταλών coachbuilder της Carrozzeria Touring Superleggera.

TopSpeed Supercar Sunday – Chapter : Aston Martin DB5

Design

 

Στο κομμάτι του σχεδιασμού, η DB5 δεν διέφερε σημαντικά απο το μοντέλο που αντικαθιστούσε, τη DB4 Series V, αλλά αποτελούσε περισσότερο μία μετεξέλιξη – facelift αυτής.

Οι διαφορές τους, ήταν κυρίως στα μηχανικά μέρη, με τη DB5 να εξοπλίζεται με έναν ανανεωμένο αλουμινένιο 6κύλινδρο κινητήρα, η χωρητικότητα του οποίου έχει αυξηθεί απο το 3.7 στα 4 λίτρα, εξοπλισμένο με 3 SU καρμπυρατέρ και το νέο μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων της ZF (με εξαίρεση τις πρώτες πρώτες DB5 που έφεραν το προηγούμενο αυτού, ένα μηχανικό 4 σχέσεων).

Ο βασικός εξοπλισμός της DB5, έφερε μεταξύ άλλων : Aνακλινόμενα καθίσματα, μάλλινα πατάκια, ηλεκτρικά παράθυρα, ακτινοτές ζάντες χρωμίου, ψύκτη λαδιού, “σώμα” κατασκευασμένο απο ένα κράμα μετάλλου-μαγνησίου με τη τεχνική που το έκανε και η Superleggera, δερμάτινη επένδυση σε όλο το εσωτερικό και ένα μικρό πυροσβεστήρα. 

Όλα τα αυτοκίνητα, ήταν 2-θυρα, με διάταξη 2 & 2 στο εσωτερικό.

Μηχανικά

Η απλή έκδοση, DB5, ήταν εξοπλισμένη με έναν 6κύλινδρο εν σειρά κινητήρα, χωριτικότητας 4 λίτρων, ο οποίος απέδιδε 286 ίππους και 390Nm ροπή. Το 0-100 πραγματοποιούνταν σε 8 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική της ταχύτητα, άγγιζε τα 235 χιλιόμετρα / ώρα.

Αρχικά, οι DB5 , ήταν εξοπλισμένες με ένα μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων (με την επιλογή μίας σχέση overdrive ως εξτρά), το οποίο όμως σύντομα αντικαταστάθηκε απο το νέο μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων της ZF. Ως επιλογή, υπήρχε και ένα αυτόματο κιβώτιο 3 σχέσεων, της Borg-Warner, το οποίο και αυτο αντικαταστάθηκε στις τελευταίες DB5, απο ένα νεότερο 4 σχέσεων αυτόματο, το Borg-Warner Model 8, που τοποθετούνταν και στο επόμενο μοντέλο, τη DB6.

Εκδόσεις

DB5 Vantage

Η high-performance έκδοση,DB5 Vantage, παρουσιάστηκε το 1964, εξοπλισμένη με 3 καρμπυρατέρ HD-8 side-draft της SU και ανασχεδιασμένους εκκεντροφόρους, που εστίαζαν στην αυξημένη απόδοση στο top-end φάσμα του κινητήρα, με τον I6 να αποδίδει πλέον 330 ίππους. Συνολικά, κατασκευάστηκαν 65 DB5 Vantage.

DB5 Convertible

Στο κομμάτι των cabriolet DB5, υπήρξαν διάφορες εκδοχές. Απο τις συνολικά 123 DB5 Convertible (με μερικές απο αυτές να είναι κατασκευασμένες απο την ίδια την Touring), ωστόσο μέχρι και το 1965, δεν χρησιμοποιήθηκε το σύνηθες όνομα “Volante”. Το Convertible μοντέλο, ήταν διαθέσιμο απο το 1963, έως και το 1965. Αρχικά, μόλις 19 απο τις 123 DB5 Convertible ήταν αριστεροτίμονες. Απο τις 123 Convertible, έχει γνωστό πως 12 εξ’ αυτών ήταν εξοπλισμένες με το κινητήρα της Vantage και 1 ακόμη τουλάχιστον, με το κινητήρα της DB6 Vantage. Ένα εκ’ των σπανίων εξτρα, το μεταλλικό hard-top, τοποθετούνταν στο αυτοκίνητο απο τη Works Service, πριν αυτό παραδοθεί απο το εργοστάσιο.

Απο τον Οκτώβριο του 1965 έως τον Οκτώβριο του 1966, η Aston Martin κατασκεύασε με τα τελευταία 37 πλαίσια, μία “άλλη έκδοση” την οποία ονόμασε “Short Chasis”. Αυτά τα 37 αυτοκίνητα, ήταν τα πρώτα που έφεραν το όνομα “Volante”. Το όνομα “Short Chasis” προήλθε απο το γεγονός, πως σε σύγκριση με τη τότε DB6 Coupe, ήταν λίγο πιο κοντές, αλλά αναλογικά με τις DB5 είχαν τις ίδιες διαστάσεις. Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα βέβαια, έφεραν κάποιες διαφοροποιήσεις, όπως τους εμπρός και πίσω προφυλακτήρες της DB6, καθώς και τα πίσω φωτιστικά σώματας αυτής.

DB5 Shooting Brake

Ένα πρωτότυπο DB5 Shooting Brake κατασκευάστηκε, κατ’ αποκλειστικότητα απο το εργοστάσιο για τον David Brown, ο οποίος ήταν παθιασμένος με το κυνήγι και τα σκυλιά, με άλλες 11-12 Coupe, να έχουν μεταποιηθεί για λογαριασμό της Aston Martin, απο τον ανεξάρτητο coachbuilder Harold Radford. Τα πίσω φωτιστικά σώματα της, προέρχονταν απο το Triumph TR4, όπως και στην DB6.

Οι DB5 του James Bond

H DB5 είναι απο τα πλέον γνωστά αυτοκίνητα ανά το κόσμο, χάρη στην ιδέα του special effects expert, John Stears, ο οποίος τροποποίησε τη DB5, για τη ταινία Goldfinger (1964), που οδηγούσε ο James Bond. Παρόλο ποθ ο Ian Fleming είχε βάλει τον James Bond σε μία Aston Martin DB Mark III στο μυθιστόρημα, ο Stears έπεισε την Aston Martin να του δώσει το πρωτότυπο της DB5, για τις ανάγκες της ταινίας.

Για τη προώθηση της ταινίας Goldfinger, δύο Aston Martin DB5 ήταν σε stand στο New York World’s Fair το 1964 και παρουσιάστηκε ως το “πιο γνωστό αυτοκίνητο στο κόσμο”, το οποίο συνεπώς επηρέασε θετικά τις πωλήσεις του μοντέλου. Τον Ιανουάριο του 2006, ένα εκ’ των δύο αυτών αυτοκινήτων, πουλήθηκε σε δημοπρασία στην Arizona των ΗΠΑ, με το συγκεκριμενο αυτοκίνητο να έχει αγοραστεί το 1970 απο τον μέχρι τότε ιδιοκτήτη ενός Μουσείου Αυτοκινήτου στο Tennessee.

H πρώτη DB5, ακόμη υπό πρωτότυπη μορφή, που χρησιμοποιήθηκε στη ταινία Goldfinger με αριθμό πλαισίου “DP/216/1”, της αφαιρέθηκαν όλα τα όπλα και gadget, απο την Aston Martin και μεταπωλήθηκε, με τον επόμενο ιδιοκτήτη της ωστόσο, να την επαναξοπλίζει, με non-original όπλα και gadget. Η συγκεκριμένη DB5, εμφανίστηκε ξανά στη ταινία The Cannonball Run (1981), με οδηγό τον Roger Moore. Η συγκεκριμενη DB5 κλάπηκε το 1997 απο τον τότε κάτοχο της, στη Florida και δεν βρέθηκε ποτέ.

Ήδη απο τη πρώτη ταινία, η DB5 έμεινα άρρητα συνδεδεμένη ως το αυτοκίνητο του James Bond, με το συγκεριμένο μοντέλο να κάνει πολλές εμφανίσεις σε διάφορες ταινίες στο πέρασμα των ετών. Συγκεκριμένα, η προαναφερθήσα DB5, εμφανίστηκε και στην ταινία Thunderball (πάλι με αριθμό κυκλοφορίας “BMT 216A”) την επόμενη χρονιά, μετά απο την μεγάλη επιτυχία που είχε στη πρώτη της εμφάνιση στη μεγάλη οθόνη.

Μία διαφορετική DB5 (με αριθμό κυκλοφορίας “BMT 214A”), έκανε την εμφάνιση της το 1995, στην ταινία “GoldenEye” ως προσωπικό αυτοκίνητο του James Bond, με μόνες διαφοροποιήσεις, το ψυγείο για τη σαμπάνια στη κεντρική κονσόλα και τη συσκευή fax. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο χρησιμοποιήθηκε επίσης στις ταινίες “Tomorrow Never Dies” (1997) και στη ταινία “The World Is Not Enough” (1999), με τις σκηνές ωστόσο, να κόβονται στο τελικό μοντάζ.

Άλλη μία DB5, αυτή τη φορά με πινακίδες απο τις Μπαχάμες (“56526”) έκανε την εμφάνιση της στη ταινία “Casino Royale” (2006), αυτή τη φορά σαν αυτοκίνητο του “κακού” Alex Dimitrios, που τη χάνει παίζοντας χαρτιά με τον Bond.

Μία ακόμη DB5 έκανε την εμφάνιση της στη ταινία “Skyfall” το 2012, με αριθμό κυκλοφορίας “BMT 216A”, λογικά θέλωντας να εννοηθεί οτι το αυτοκίνητο είναι αυτό που κέρδισε ο Bond στη προηγούμενη ταινία. Μία 1:1 replica του αυτοκινήτου φαίνεται να καταστρέφεται και να χρησιμοποιείται στην αρχή της ταινίας “Spectre” (2015), κατεστραμμένη στο συνεργείο της Q. Στο κλείσιμο της ταινίας, η original DB5 φαίνεται και πάλι, με τον James Bond να κλείνει τη ταινία φεύγοντας με αυτή.

Για την επερχόμενη ταινία του Απριλίου του 2020, “No Time To Die”, η εταιρεία παραγωγής Eon Productions, παράγγειλε 25 1:1 replica DB5 για τις ανάγκες τις ταινίας, με καμία original DB5 να μη παίρνει μέρος στα γυρίσματα.

All in all

Η DB5 είναι σίγουρα ένα διαχρονικά πανέμορφο αυτοκίνητο, με τους ρόλους του στις ταινίες, σίγουρα να συμβάλουν σε μεγάλο βαθμό στην δημοσιότητα του. 

Σαν σωστή Aston Martin, είναι gentleman’s car με το χαρακτήρα αυτό να περνάει προς τα έξω, τόσο απο την εμφάνιση, όσο και απο τη φιλοσοφία με την οποία δημιουργήθηκε.

Η “κληρονομιά” της DB5, μεταφέρθηκε και στις μετέπειτα γενιές της σειράς μοντέλων DB, με αυτές να παραμένουν στο πέρασμα των χρόνων, το σημείο αναφοράς για το τι είναι το αυτοκίνητο ενός gentleman.