Live η Κίνηση στους δρόμους
Χάρις Τραμπ

ΗΠΑ: Τί θα σήμαινε μια προεδρία Τραμπ ή Χάρις για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες

Το αποτέλεσμα των αμερικανικών προεδρικών εκλογών θα μπορούσε να καθορίσει τον ρυθμό μετάβασης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, καθώς και τα επίπεδα των δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ευρώπη.

ΤΡΑΜΠ ΧΑΡΙΣ

Το αποτέλεσμα των αμερικανικών προεδρικών εκλογών στις 5 Νοεμβρίου θα μπορούσε να καθορίσει τον ρυθμό μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς και το αν οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες θα αντιμετωπίσουν νέους δασμούς – και τα δύο αυτά θα επηρέαζαν τις ευρωπαϊκές μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen Group και Volvo, οι οποίες έχουν επενδύσει σημαντικά στις ΗΠΑ και στην ηλεκτροκίνηση.

Οι δημοσκοπήσεις συνεχίζουν να δείχνουν μια σχεδόν αδιέξοδη κούρσα μεταξύ της υποψήφιας των Δημοκρατικών, της αντιπροέδρου Καμάλα Χάρις, και του υποψήφιου των Ρεπουμπλικανών, του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Ακολουθούν τομείς πολιτικής στους οποίους οι δύο υποψήφιοι αποκλίνουν:

Ηλεκτρικά οχήματα

Η Χάρις, η υποψήφια των Δημοκρατικών, είναι πιθανό να συνεχίσει τις φιλικές προς το περιβάλλον πολιτικές της κυβέρνησης Μπάιντεν, η οποία προώθησε τις χαμηλότερες εκπομπές και την εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών μέσω του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού του 2022.

Αυτό θα μπορούσε να ωφελήσει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να ανταποκριθούν στους κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων, ενώ οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να βασίζονται σε μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, δήλωσαν οι ειδικοί.

«Με εξαίρεση την Tesla, αν εξετάσουμε τη δύναμη της καινοτομίας όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, τότε οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι καλύτερες, ειδικά σε σύγκριση με τις παλαιότερες αυτοκινητοβιομηχανίες με έδρα τις ΗΠΑ», δήλωσε ο Stefan Bratzel, διευθυντής του Center of Automotive Management (CAM) στο Bergisch Gladbach της Γερμανίας.

Αντιθέτως, ο Τραμπ έχει υποστηρίξει μια προστατευτική εμπορική πολιτική και έχει υιοθετήσει μια επιθετική στάση κατά των ηλεκτρικών οχημάτων, παρά το γεγονός ότι κέρδισε την υποστήριξη του διευθύνοντος συμβούλου της Tesla Elon Musk.

Μια πρόσφατη διαφήμιση της προεκλογικής εκστρατείας του Τραμπ που στοχεύει στο Μίσιγκαν, μια πολιτεία που είναι ταλαντευόμενη, κατηγορεί τη Χάρις ότι θέλει να «βάλει τέλος σε όλα τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα» και εγείρει το φάσμα των «μαζικών απολύσεων» στα αμερικανικά εργοστάσια. Στις 3 Οκτωβρίου, ο Τραμπ δήλωσε ότι αν εκλεγεί τον Νοέμβριο, καμία πολιτεία δεν θα μπορεί να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα ή τα φορτηγά που κινούνται με φυσικό αέριο.

Η κυβέρνηση Μπάιντεν το 2021 ανακοίνωσε τον στόχο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποτελούν το 50% του συνόλου των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων μέχρι το 2030- σήμερα, το ποσοστό αυτό είναι κάτω από 10%.

Εισαγωγικοί δασμοί

Κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ, προώθησε μια προστατευτική εμπορική πολιτική που περιελάμβανε τιμωρητικούς δασμούς σε προϊόντα από την ΕΕ.

Ο Pedro Pacheco, αναλυτής ερευνών της Gartner, δήλωσε ότι, ενώ οι ενδεχόμενοι νέοι δασμοί θα μειώσουν τα περιθώρια κέρδους, θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν περισσότερο στην παραγωγή των ΗΠΑ, είτε επεκτείνοντας τα υπάρχοντα εργοστάσια είτε κατασκευάζοντας νέα.

Ο Τραμπ έχει παρουσιάσει τους δασμούς ως μια επιλογή καρότου και μαστίγιου. Σε μια προεκλογική ομιλία στη Τζόρτζια στις 25 Σεπτεμβρίου, ο Τραμπ προσπάθησε να προσελκύσει την υπερπόντια παραγωγή, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, με τολμηρές φορολογικές υποσχέσεις, λέγοντας ότι θα μειώσει τον εταιρικό φορολογικό συντελεστή στο 15% από 21% για τις εταιρείες που κατασκευάζουν τα προϊόντα τους στις ΗΠΑ και απασχολούν Αμερικανούς.

«Αυτή είναι η συμφωνία που θα προσφέρω σε κάθε μεγάλη εταιρεία και κατασκευαστή στη Γη – θα σας δώσω τους χαμηλότερους φόρους, το χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, τη χαμηλότερη ρυθμιστική επιβάρυνση. Και ελεύθερη πρόσβαση στην καλύτερη και μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη», δήλωσε ο Τραμπ.

«Θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Θέλω να χτίσουν τα εργοστάσιά τους εδώ», πρόσθεσε. Η BMW, η Mercedes και η Volkswagen παράγουν ήδη σημαντικό αριθμό αυτοκινήτων σε μεγάλα εργοστάσια στις ΗΠΑ, όπως και η Volvo, η οποία ανήκει στην κινεζική Geely. Για παράδειγμα, το εργοστάσιο της BMW στο Σπάρτανμπεργκ απασχολεί 11.000 άτομα και παράγει 1.500 SUV την ημέρα για τις ΗΠΑ και 120 εξαγωγικές αγορές.

Ο Τραμπ «θα προσπαθήσει να φέρει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ, ώστε να αυξήσουν το εργατικό δυναμικό τους εκεί και να παράγουν εντός των ΗΠΑ», δήλωσε ο Μπράτσελ. Οποιαδήποτε αύξηση της αμερικανικής παραγωγής από αυτές τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από μειώσεις αλλού, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης, δήλωσαν οι ειδικοί.

Ερωτηθείς σχετικά με τις επιπτώσεις των εκλογών, η ευρωπαϊκή ομάδα πίεσης των αυτοκινητοβιομηχανιών, ACEA, δήλωσε: «Όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών, το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο θα αποτελέσει βασικό πυλώνα της διατλαντικής σχέσης και προσβλέπουμε στους ηγέτες και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού Ωκεανού να συνεργαστούν και να συνεργαστούν», δήλωσε εκπρόσωπος.

Η ευρύτερη εικόνα

Ο Pacheco της Gartner δήλωσε ότι ενώ οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δίκιο να ανησυχούν για τις εκλογές, δεν θα πρέπει να εξαρτώνται αποκλειστικά από την κυβερνητική πολιτική όταν σχεδιάζουν την αμερικανική στρατηγική.

«Υπάρχει ένα στοιχείο που αφορά την ύπαρξη του σωστού προϊόντος για την αγορά, το οποίο μπορεί να κάνει ή να καταστρέψει την επιτυχία», είπε. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει αντ’ αυτού να επικεντρωθούν στην υπεροχή σε δύο βασικούς παράγοντες μετασχηματισμού της αυτοκινητοβιομηχανίας, δηλαδή την ψηφιοποίηση και το λογισμικό, πρόσθεσε ο Pacheco.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει επίσης να κοιτάξουν στην Κίνα για μαθήματα που θα εφαρμόσουν στις ΗΠΑ, δήλωσε ο Bratzel. «Οι πιθανότητες δεν είναι καλές για τους Κινέζους υπό τον Τραμπ», είπε, οπότε αν θέλουν πρόσβαση στην αμερικανική αγορά θα πρέπει να κατασκευάσουν εργοστάσια στις ΗΠΑ.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν ήδη δασμούς 100 τοις εκατό για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν, μια αύξηση από το 25 τοις εκατό- ο Τραμπ έχει πει ότι θα επιβάλει δασμούς «200 τοις εκατό» στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται σε εργοστάσια στο Μεξικό, αν και τα εργοστάσια αυτά δεν έχουν κατασκευαστεί.