Ενισχύεται το μέτωπο ευρωπαϊκών χωρών κατά της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης

ο σκεπτικισμός και οι αντιδράσεις γύρω από την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, δημιουργούν νέα δεδομένα και ενισχύουν την λύση της τεχνολογικής ουδετερότητας

Οι “δύσπιστες” χώρες συναντώνται για να συζητήσουν την απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035 και το πρότυπο Euro 7. Ο Martin Kupka, υπουργός Μεταφορών της Τσεχικής Δημοκρατίας, οργάνωσε συνάντηση με διάφορους Ευρωπαίους ομολόγους του για την ερχόμενη Δευτέρα, 13 Μαρτίου. Στη σύνοδο, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Στρασβούργο, μία από τις έδρες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, έχουν προσκληθεί οι υπουργοί Μεταφορών 12 άλλων χωρών της ΕΕ, οι οποίοι έχουν εκφράσει τις επιφυλάξεις τους σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για τα νέα πρότυπα και σκοπεύουν να αντιταχθούν στους νέους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων οχημάτων.

Θα συζητηθεί επίσης η απαγόρευση της παραγωγής αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης

Αρχικά, η ατζέντα της συνάντησης περιλάμβανε μόνο συζήτηση για το Euro 7, αλλά επεκτάθηκε και στο άλλο καυτό θέμα της στιγμής: τη διακοπή της πώλησης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης από το 2035 και το πολιτικό αδιέξοδο που προέκυψε πρώτα στο Coreper, την επιτροπή των πρεσβευτών της ΕΕ, και στη συνέχεια στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά την αντίθεση ορισμένων χωρών όπως η Ιταλία και η Πολωνία και τις αμφιβολίες που εξέφρασε η Γερμανία, η οποία είναι πρόθυμη να χρησιμοποιήσει το χαρτί του ηλεκτρονικού καυσίμου. Δεν είναι ακόμη γνωστό ποιοι υπουργοί αποδέχθηκαν την πρόσκληση για τη σύνοδο κορυφής: η πρόσκληση εστάλη στη Φινλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ουγγαρία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Ρουμανία, τη Σλοβενία, τη Σλοβακία και την Ισπανία.

 

Το συμπέρασμα

Η πρωτοβουλία της Τσεχίας δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη: η Πράγα είχε ήδη εκφράσει όλες τις αμφιβολίες της για το Euro 7, κρίνοντας το ως μη ρεαλιστικό και με μικρό περιβαλλοντικό όφελος, και πρόσφατα αποφάσισε να ενταχθεί στο μέτωπο όσων αντιτίθενται στην απαγόρευση των θερμικών κινητήρων, ενισχύοντας μια ομάδα που ήδη περιλαμβάνει χώρες όπως η Ιταλία, η Πολωνία και η Βουλγαρία, οι οποίες αντιτίθενται στο μέτρο, και η Γερμανία, η οποία την τελευταία στιγμή απείλησε να απέχει από την τελική ψηφοφορία εάν δεν γινόταν δεκτό το αίτημά της να συμπεριληφθεί εξαίρεση για τα ηλεκτρονικά καύσιμα. Η θέση των Γερμανών ήταν ακριβώς αυτή που αιφνιδίασε τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα: το Κοινοβούλιο, η Επιτροπή και το Συμβούλιο είχαν πλέον καταλήξει σε συμφωνία μετά από μήνες διαπραγματεύσεων και όλοι πίστευαν ότι η διαδικασία οδεύει πλέον προς ένα πράσινο μέλλον που ήταν πλέον βέβαιο και δεδομένο.

Το μέτωπο της αντιπολίτευσης

Οι αμφιβολίες που εξέφρασε ο υπουργός Μεταφορών Volker Wissing και το αίτημα για παρέκκλιση αύξησαν, ωστόσο, την αβεβαιότητα σχετικά με την τελική ψηφοφορία και ανάγκασαν την προεδρία της ΕΕ (Σουηδία) να ακυρώσει την εξέταση του μέτρου από την ημερήσια διάταξη του Coreper και να αναβάλει την ψηφοφορία στο Συμβούλιο για “μια ημερομηνία που θα αποφασιστεί”, προκειμένου να αποφευχθεί μια ηχηρή απόρριψη. Η απαγόρευση δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των θεμάτων που πρέπει να ψηφιστούν ομόφωνα, αλλά μεταξύ εκείνων για τα οποία απαιτείται μόνο ειδική πλειοψηφία, δηλαδή η θετική ψήφος του 55% των κρατών μελών (15 από τις 27 χώρες) και τουλάχιστον του 65% του αντιπροσωπευόμενου πληθυσμού της ΕΕ. Ωστόσο, ο μηχανισμός προβλέπει ρητά την πιθανότητα μιας μειοψηφίας αποκλεισμού. Η υπόθεση αυτή προέκυψε έντονα μετά την επίσημη αρνητική ψήφο της Ιταλίας και της Πολωνίας, την αποχή της Βουλγαρίας και τις απαιτήσεις της Γερμανίας. Το μέτωπο της αντίθεσης στο κείμενο ενισχύθηκε στη συνέχεια με την προσχώρηση της Τσεχικής Δημοκρατίας, η οποία ακολούθησε το παράδειγμα του Βερολίνου απαιτώντας εξαιρέσεις για τα ηλεκτρονικά καύσιμα με αντάλλαγμα την υποστήριξή της στην απαγόρευση. Ωστόσο, σύμφωνα με Ευρωπαίους αξιωματούχους που επικαλείται το Reuters, φαίνεται ότι και άλλες χώρες αποφάσισαν να ταχθούν κατά της στάσης του 2035 αμέσως μετά τη θέση των Γερμανών.

 

Citroen
Προηγούμενο
Citroen 2CV a la Playmobil