Live the Movement in the streets

Risk of a global crisis from the VW scandal?

Δεν είναι μόνο το πρόστιμο των 18 δις, δεν είναι τα 6,5 δις ευρώ που θα κοστίσει η ανάκληση των 11 εκατομμυρίων «βρώμικων» VW/Audi, ούτε η ζημιά στις πωλήσεις (αποτελούν το 25%, τα ανακαλούμενα μοντέλα). Το σκάνδαλο της VW προκαλεί μια παγκόσμια κρίση, θυμίζοντας την κατάρρευση της Lehman Brothers, αλλά με… ρόδες. Γιατί, απειλείται άμεσα η γερμανική οικονομία, όπου 1 στις 6 θέσεις εργασίας σχετίζονται με την αυτοκινητοβιομηχανία. 

Η μετοχή της VW καταρρέει, με τις απώλειες να είναι τρομακτικές. Η μετοχή της έπεσε κατά 37% από το peak της, στις 16 Μαρτίου και έκλεισε με απώλεια 21% τη Δευτέρα. Οι απώλειες, εάν αναλογιστεί κανείς ότι την Παρασκευή η αξία της μετοχής της VW έκλεισε στα 162 ευρώ και τη Δευτέρα στα 128, (καθώς και με τον υπολογισμό ότι η συνολική αξία των μετοχών ανέρχεται στα 68 δις δολάρια), φτάνουν, μετά το Σαββατοκύριακο τα 15 δισεκατομμύρια! Μέσα σε δύο μόλις μέρες, η αξία της VW AG μειώθηκε κατά 30 δις ευρώ. 

Τώρα, πτώση σημειώνουν και οι μετοχές της BMW –η οποία επίσης καταγγέλλεται για «ασυνέπεια» στις εκπομπές ρύπων, από το γερμανικό περιοδικό Auto Bild για τη BMW X3 XDrive 20d- και της Daimler (Mercedes- Benz). H BMW άρχισε να ξανανεβαίνει μόνο όταν διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει σύστημα που να επηρρεάζει τις μετρήσεις καυσαερίων σε κανένα μοντέλο της.

  Στη δίνη του σκανδάλου παραπαίει ολόκληρη η Γηραιά Ήπειρος με τις αποκαλύψεις ότι η Γερμανία, η Γαλλία και η Βρετανία έκαναν λόμπι, επιτρέποντας στους κατασκευαστές να δημιουργούν αυτοκίνητα με υψηλότερους ρύπους από τα επιτρεπόμενα όρια και στη Γαλλία, ο Μισέλ Σαπέν να προαναγγέλλει έρευνα για όλες τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. 

Την ίδια ώρα -και χαρακτηριστικό του κλίματος που επικρατεί διεθνώς- ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, Emmanuel Macron, δηλώνει πως δεν υπάρχει απολύτως κανένα στοιχείο που να αποδεικνύει ότι οι μεγάλες γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες, PSA (Peugeot- Citroen) και Renault, παραποίησαν τα τεστ εκπομπών ρύπων. Μιλώντας σε εκδήλωση, στη γαλλική πρεσβεία στο Λονδίνο, ο ίδιος είπε ότι η VW πρόδοσε καταναλωτές και κυβερνήσεις: “Μέχρι στιγμής, (το πρόβλημα) φαίνεται να περιορίζεται αυστηρά στη VW, λόγω της πίεσης των αγορών και της πίεσης στην οποία έβαλαν τους εαυτούς τους. Πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, ώστε, επειδή κάποιος είπε ψέματα, να μη σκοτώσουμε όλους τους άλλους. Οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί ώστε να μη θέσουμε σε κίνδυνο πολλές θέσεις εργασίας, επειδή ένας παίκτης δεν συμπεριφέρθηκε σωστά”. 

Πτώση όμως σημειώνουν στα διεθνή χρηματιστήρια όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Πέρα από τις ευρωπαϊκές, ακόμα και οι ιαπωνικές, όπως η Mazda (-6,8%), Mitsubishi (-5%), Honda (-3%), Nissan (-2,5%), Toyota (-1,85%), ακόμα και οι κατασκευαστές ανταλλακτικών, όπως η NGK, που έπεσε κατά 7 ολόκληρες μονάδες. Για να καταλάβουμε πώς μπορεί να δημιουργηθεί μια “μόλυνση”, αρκεί να σκεφτούμε μόνο ότι λόγω του σκανδάλου, οι αυτοκινητοβιομηχανίες συμπαρασύρουν τον Nikkei, σε μια πτώση 2,7 μονάδων. Και όλοι ξέρουμε τι γίνεται όταν πέφτουν τα χρηματιστήρια, διεθνώς…

Μόνοι κερδισμένοι, ως τώρα, η FCA, η Ford, η GM, η Lexus… Δυνητικά, στο μέλλον, θα μπορούσαν να ωφεληθούν οι εταιρείες που δεν βασίζονται στις πωλήσεις των diesel, αυτές που κατασκευάζουν ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, όπως η Toyota και γενικότερα, οι αμερικανικές και ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Όμως ο πόλεμος, έχει μόλις αρχίσει…