Live the Movement in the streets

New car registrations: EV sales in Greece and Europe continue to grow

Τον Μάρτιο του 2024, η αγορά αυτοκινήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσίασε την πρώτη πτώση του έτους, καταγράφοντας μείωση 5,2% που μεταφράζεται σε 1 εκατομμύριο μονάδες.

Ατονούν οι Sales των αμιγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων τόσο στην ελληνική, όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά τον Μάρτιο, συμπαρασύρωντας συνολικά την αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA για τις classifications καινούριων αυτοκινήτων.

Ειδικότερα, η χρονική συγκυρία των διακοπών του Πάσχα επηρέασε αρνητικά τις πωλήσεις του περασμένου μήνα στις περισσότερες αγορές της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Γερμανία (-6,2%), Ισπανία (-4,7%), Ιταλία (-3,7%) και Γαλλία (-1,5%).

Για το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 4,4%, φτάνοντας σχεδόν τα 2,8 εκατομμύρια μονάδες. Οι μεγάλες αγορές του μπλοκ σημείωσαν σταθερή αύξηση από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο, με την Ιταλία και τη Γαλλία να καταγράφουν αύξηση 5,7% η καθεμία, ακολουθούμενες από τη Γερμανία (+4,2%) και την Ισπανία (+3,1%).

Ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ ανά πηγή ενέργειας

Τον περασμένο Μάρτιο παρατηρήθηκε μια αλλαγή στη σύνθεση της αγοράς αυτοκινήτων: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία υποχώρησαν σε μερίδιο 13% από 13,9% πέρυσι, ενώ τα υβριδικά-ηλεκτρικά φορτίστηκαν στο 29% από 24,4%. Η βενζίνη και το ντίζελ μαζί κατέλαβαν λιγότερο από το ήμισυ της αγοράς (47,8%, από 51,8%).

Electric cars

Τον Μάρτιο του 2024, οι ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 11,3% σε 134.397 μονάδες, αντανακλώντας την ευρύτερη ύφεση της αγοράς. Κατά συνέπεια, το μερίδιο αγοράς τους συρρικνώθηκε από 13,9% τον Μάρτιο του 2023 σε 13% τον ίδιο μήνα του τρέχοντος έτους. Μεταξύ των τριών μεγαλύτερων αγορών BEV, το Βέλγιο (+23,8%) και η Γαλλία (+10,9%) γνώρισαν διψήφιες αυξήσεις, ενώ η Γερμανία αντιμετώπισε σημαντική μείωση κατά 28,9%. Το πρώτο τρίμηνο του 2024 έκλεισε με την ταξινόμηση συνολικά 332.999 νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία, μια αύξηση 3,8% σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.

Υβριδικά αυτοκίνητα

Τα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα ξεχώρισαν, επιτυγχάνοντας αύξηση 12,6% στις ταξινομήσεις τον Μάρτιο, παρά τη γενική πτώση της αγοράς. Η Γαλλία και η Ιταλία, δύο από τις τρεις μεγαλύτερες αγορές HEV, κατέγραψαν σημαντικές αυξήσεις 29,6% και 8,3% αντίστοιχα. Εν τω μεταξύ, η Γερμανία σημείωσε οριακή μείωση κατά 0,3%. Το τμήμα αυτό έφτασε σε πωλήσεις 299.426 μονάδων, καταλαμβάνοντας το 29% της αγοράς, από 24,4% τον Μάρτιο του 2023.

Από την άλλη πλευρά, οι ταξινομήσεις των επαναφορτιζόμενων (plug-in) υβριδικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 6,5% τον περασμένο μήνα, με τη Γερμανία και το Βέλγιο να σημειώνουν πτώση 4,5% και 15,3% αντίστοιχα. Η Γαλλία αντέστρεψε την τάση με μια μέτρια αύξηση 3,6%. Τον Μάρτιο, τα plug-in υβριδικά αποτελούσαν 73.029 μονάδες που πωλήθηκαν, που αντιστοιχούν στο 7,1% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων.

Βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα

Τον Μάρτιο του 2024, από όλα τα τμήματα συστημάτων μετάδοσης κίνησης, η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης επηρεάστηκαν περισσότερο από τη συνολική ύφεση της αγοράς. Οι πωλήσεις βενζίνης μειώθηκαν κατά 10,2%, με αξιοσημείωτες μειώσεις στις περισσότερες αγορές της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας (-17,7%), της Ισπανίας (-10,1%) και της Γερμανίας (-3,4%). Αντίθετα, η Ιταλία σημείωσε αύξηση, με άνοδο 5,7%. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο αγοράς μειώθηκε από 37,4% σε 35,4% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του προηγούμενου έτους.

Η πτώση στην αγορά ντίζελ ήταν ακόμη πιο σοβαρή, με πτώση 18,5% τον Μάρτιο. Σημαντικές μειώσεις παρατηρήθηκαν στις μεγαλύτερες αγορές: Γαλλία (-32,1%), Ισπανία (-38%) και Ιταλία (-27,6%), ενώ η Γερμανία παρουσίασε μόνο μια μικρή μείωση της τάξης του 0,5%. Οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων ανήλθαν σε 128.227 μονάδες, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 12,4%, μειωμένο από το 14,4% του προηγούμενου έτους.

Ελληνική Αγορά

Εστιάζοντας στις τάσεις της αγοράς στην χώρα μας, που κατά περίπτωση μας αφορά περισσότερο, βλέπουμε συνολική πτώση κατά 6,2 μονάδες, με 12.465 ταξινομήσεις, έναντι 13.284 πέρσι, μία πτώση που ακολούθησε ανάλογα την ευρωπαϊκή τάση, παρόλο που δεν έχουμε ακόμα διανύσει την εορταστική περίοδο του Πάσχα.

Ειδικότερα, οι τάσεις της αγοράς ανά πηγή ενέργειας στη χώρα μας διαμορφώνονται ως εξής, αρχίζοντας από τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Βλέπουμε πτώση στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αγγίζει το 24,2% με 549 ταξινομήσεις έναντι 724 πέρσι. Οι πτωτικές τάσεις ακολουθούν και την κατηγορία των επαναφορτιζόμενων υβριδικών αυτοκινήτων (Plug-In), σε ποσοστό 16,2% με 689 ταξινομήσεις έναντι 822 τον περσινό Μάρτιο. Αντιθέτως, θεαματική αύξηση της τάξης του 21,8% γνωρίζουν τα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα με 4.662 ταξινομήσεις έναντι 3.829 πέρσι. Πτώση 7,9% και για τα εναλλακτικά καύσιμα με 361 νέες ταξινομήσεις, έναντι 392 πέρσι. Στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα είχαμε 5.195 ταξινομήσεις έναντι 5.891 το ανάλογο διάστημα του προηγούμενου έτους, που μεταφάζεται σε πτώση κατά 11.8. Θεαματική πτώση κατά 37,9% για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα με 1,009 έναντι 1,626 τον προηγούμενο Μάρτιο.

Τι δείχνουν οι τάσεις της ελληνικής αγοράς

Οι Έλληνες καταναλωτές από ότι φαίνεται συνεχίζουν να βλέπουν επιφυλακτικά την ηλεκτροκίνηση. Ωστόσο, η προαναγγελία του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», από το υπουργείο μεταφορών με αυξημένα κίνητρα αγοράς, δημιουργούν μία παροδική πτωτική τάση. 

Παράλληλα, οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην Μέση Ανατολή αυξάνουν το αίσθημα της οικονομικής ανασφάλειας, με τους δυνητικούς αγοραστές να επιλέγουν να καθυστερήσουν την αγορά αυτοκινήτου. Ταυτόχρονα οι αυξητικές τάσεις στα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα, αποτυπώνουν στην πράξη πως πρόκειται για την πιο αξιόπιστη και λειτουργική λύση ανανέωσης του εθνικού στόλου οχημάτων, δεδομένου πως αντιστέκονται στις συνολικές πτωτικές τάσεις της αγοράς.