Live the Movement in the streets

Tavares on electromobility: "Good for the interest of governments, but non-discriminatory"

Ο CEO της Stellantis τοποθετείται απέναντι στις κυβερνήσεις της Ιταλίας και της Γαλλίας στο ενδεχόμενο να επενδύσει η Tesla σε μία από αυτές τις δύο χώρες

Ο Carlos Tavares επανέρχεται για να μιλήσει για το μέλλον του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, εστιάζοντας στο ενδιαφέρον των κρατών να στηρίξουν την εθνική παραγωγή κατά τη διαδικασία μετάβασης προς την ηλεκτρική κινητικότητα. Κατά την άποψή του, η αυξανόμενη προσοχή των κυβερνήσεων είναι “κάτι θετικό”, αλλά θα ήταν επίσης σημαντικό να αποφευχθεί οποιαδήποτε μορφή “διάκρισης” μεταξύ παραδοσιακών και νέων κατασκευαστών. «Πρέπει να παίξουμε σε ισότιμους όρους ανταγωνισμού», εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis σε συνέντευξή του στο πρακτορείο Bloomberg στο πλαίσιο της έκθεσης αεροδιαστημικής στο Παρίσι.

Κυβερνητικός ακτιβισμός

Η πρόσκληση του Tavares συνδέεται με τον αυξανόμενο ακτιβισμό των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, οι οποίες ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο να προσελκύσουν νέα παραγωγή και επενδύσεις προσφέροντας διαφόρων ειδών παραχωρήσεις και προσπαθώντας να πείσουν τους κατασκευαστές και τους επιχειρηματίες να επιλέξουν ένα κράτος έναντι ενός άλλου. Τέτοια είναι η περίπτωση της Tesla. Ο διευθύνων σύμβουλος Elon Musk έχει ξεκινήσει την αναζήτηση μιας δεύτερης τοποθεσίας για να πλαισιώσει το εργοστάσιο gigafactory στα περίχωρα του Βερολίνου και τώρα πολλές χώρες προσπαθούν να προσελκύσουν την προσοχή του: από τη Γαλλία, όπου ο πρόεδρος Emmanuel Marcron έχει συναντηθεί αρκετές φορές με τον Musk, μέχρι την Ισπανία και την Ιταλία. Την περασμένη εβδομάδα, ο ίδιος ο Musk πήγε στο Palazzo Chigi για μια διμερή συνάντηση πρώτα με τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και υπουργό Εξωτερικών Antonio Tajani και στη συνέχεια με την πρόεδρο Giorgia Meloni. Ένα από τα θέματα συζήτησης θα ήταν η αυτοκινητοβιομηχανία. Σύμφωνα με τις φήμες του Bloomberg, η Γαλλία ασκεί επίσης πιέσεις στη Stellantis, ο υπουργός Οικονομίας Bruno Le Maire φέρεται να έχει ζητήσει την παραγωγή ενός συμπαγούς μοντέλου μετά τη μεταφορά του Peugeot e-208 από την Τρνάβα στη Σαραγόσα και την ανάθεση στο σλοβακικό εργοστάσιο ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κόστους κάτω των 25.000 ευρώ για τη μάρκα Citroën.

Ιταλική παραγωγή

Η κυβέρνηση ελπίζει μέχρι τον Αύγουστο να καταλήξει σε συμφωνία με τον όμιλο Stellantis για την επανεκκίνηση της ιταλικής παραγωγής αυτοκινήτων. Ένδειξη του στόχου αυτού, σύμφωνα με διάφορες δημοσιογραφικές αναδημοσιεύσεις πρακτορείων, πραγματοποίησε ο υπουργός Επιχειρήσεων και Made in Italy, Adolfo Urso, κατά τη διάρκεια μιας από τις συναντήσεις που οργανώθηκαν στο υπουργείο για να συζητηθούν με τα συνομοσπονδιακά συνδικάτα τρία σημαντικά σημεία της κρίσης: αυτοκινητοβιομηχανία, οικιακές συσκευές και χάλυβας. ‘«Μετά από αυτή τη συνάντηση θα δω τους έξι κυβερνήτες και στη συνέχεια την Anfia για την εφοδιαστική αλυσίδα, ώστε να κατανοήσουμε ποιοι ακριβώς πρέπει να είναι οι στόχοι για να επιτευχθεί μια μεταβατική συμφωνία με τον όμιλο Stellantis, ώστε να υπάρξει ανάκαμψη της παραγωγής αυτοκινήτων στη χώρα μας»’, δήλωσε ο Urso, αναφερόμενος πρώτα απ’ όλα στη σύνοδο κορυφής που θα πραγματοποιηθεί στις 21 Ιουνίου με τους προέδρους των έξι περιφερειών που φιλοξενούν εργοστάσια του ομίλου Stellantis (Abruzzo, Basilicata, Campania, Emilia-Romagna, Lazio και Piemont).

Νέοι κατασκευαστές;

«’Στόχος μας είναι να κλείσουμε μια πιθανή συμφωνία με τη Stellantis πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές, στις αρχές Αυγούστου, προκειμένου να τελειοποιήσουμε τα πιθανά εργαλεία που θα διατεθούν για την εξεύρεση λύσεων για τον τομέα», τόνισε και πάλι ο υπουργός, ο οποίος στη συνέχεια επικεντρώθηκε σε μια άλλη πτυχή, την αναζήτηση νέων εταιρειών που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στον ιταλικό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας: ‘«Η Ιταλία είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη που δεν έχει δύο αυτοκινητοβιομηχανίες, χρειαζόμαστε έναν νέο παίκτη αυτοκινήτων. Θα συνεργαστώ λοιπόν με τις περιφέρειες για να καταλάβουμε πώς, μέσω της σύμβασης επέκτασης και των συμφωνιών ανάπτυξης, της σύμβασης καινοτομίας, του Pnrr και των κεφαλαίων, μπορούμε να προσελκύσουμε κεφάλαια και επενδύσεις. Από τώρα μέχρι τα επόμενα τρία χρόνια, μέχρι το 2026. Γι’ αυτό το λόγο ζήτησα και θα ζητήσω από τις περιφέρειες τι πόροι είναι διαθέσιμοι». Επί της ουσίας, υπάρχει ανάγκη συνδυασμού μέσων και χρηματοδοτικών πόρων για να αναπτυχθεί, όπως ζητήθηκε από πολλούς, ένα σχέδιο δράσης που θα θέσει τις βάσεις για να γεφυρωθεί το παραγωγικό χάσμα με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αρχής γενομένης από τη Γαλλία, όπου το κράτος έχει μπει και μπαίνει στο κεφάλαιο των επιχειρήσεων όταν αυτές βρίσκονται σε δυσκολία. Στην Ιταλία, από την άλλη πλευρά, έχει προτιμηθεί ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας, το οποίο δεν οδήγησε ποτέ σε αίτημα για άμεση συμμετοχή. Το αποτέλεσμα εξήγησε ο ίδιος ο υπουργός: «Η διακυβέρνηση της Stellantis είναι πλέον de facto γαλλική και η Γαλλία παράγει 1,2 εκατομμύρια αυτοκίνητα έναντι 473 χιλιάδων στην Ιταλία. Στόχος μας ως κυβέρνηση είναι να αντιστρέψουμε την παραγωγή. Μπορούμε εύκολα να φτάσουμε το 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα που παράγονται. Στη συνέχεια, είναι απαραίτητο να εγγυηθούμε την αλυσίδα εφοδιασμού. Στη Γαλλία τα εξαρτήματα κατασκευάζονται εσωτερικά, ενώ στην Ιταλία δεν συμβαίνει αυτό. Επομένως, είναι απαραίτητο να στηρίξουμε την αλυσίδα εφοδιασμού στην ανασυγκρότησή της και θα πρέπει να κάνουμε μια συμφωνία και γι’ αυτό’».

Τα αιτήματα των συνδικάτων

Από την άποψη αυτή, συγκεκριμένα αιτήματα προέκυψαν από το μέτωπο των συνδικάτων. «Ζητάμε από την κυβέρνηση τρεις συγκεκριμένες δράσεις, μία σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τον εξορθολογισμό της διαδικασίας ηλεκτροκίνησης, μία σε εθνικό επίπεδο για τη στήριξη των απαραίτητων βιομηχανικών ανακατατάξεων και τέλος μία για τη στήριξη των εργαζομένων που πλήττονται από τις επαγγελματικές συνέπειες της ενεργειακής μετάβασης», δήλωσε η Uil, προσθέτοντας ένα ακόμη αίτημα: το μπλοκάρισμα του κανονισμού Euro 7, διότι θα αποτελέσει ένα μη βιώσιμο και ακόμη και παράλογο βάρος για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, αν αναλογιστεί κανείς ότι η αναγκαστική πορεία προς τα ηλεκτρικά οχήματα έχει ήδη ξεκινήσει. «Ταυτόχρονα, ζητάμε να δαπανηθούν γρήγορα και σωστά τα δισεκατομμύρια ευρώ που έχουν ήδη προβλεφθεί για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, προκειμένου να βοηθηθεί ολόκληρη η αλυσίδα παραγωγής να σηκώσει το βάρος των ανακατασκευών, ξεκινώντας από τις μεγάλες εταιρείες εξαρτημάτων, όπως η Bosch και η Marelli», υποστήριξαν οι γραμματείς Tiziana Bocci και Gianluca Ficco, καλώντας την εκτελεστική εξουσία να υπερασπιστεί την εθνική παραγωγή με “στοχευμένες και έγκαιρες δράσεις”, «χωρίς άχρηστες λύπες για τις πολλές χαμένες ευκαιρίες” και χωρίς να “επαναλάβει τα ίδια λάθη του παρελθόντος» και ελπίζοντας σε «μια αποτελεσματική βιομηχανική πολιτική. Χρειαζόμαστε μια ευρεία αντιπαράθεση για να περάσουμε από τη λογική της διαχείρισης έκτακτης ανάγκης σε μια προσέγγιση μεγαλύτερου σχεδιασμού».