Η μυθολογία που έχει αναπτυχθεί γύρω από τον “καλό άνθρωπο”, Θανάση Βέγγο, είναι ατέλειωτη και πολυποίκιλη.
Παρά το γεγονός ότι τότε που δημιουργούσε τις ταινίες του, τη δεκαετία τού 60, δεν έχαιρε και ιδιαίτερης εκτίμησης από πολλούς συναδέλφους του, κατάφερε στο πέρασμα των χρόνων οι δουλειές του όχι απλώς να αναδειχθούν και να ξεχωρίσουν αλλά να γίνουν και σημείο αναφοράς. Πολλά είναι τα στοιχεία που συνθέτουν αυτήν τη μυθολογία, από τις ατάκες του, τα γκαγκ, τις μεταμφιέσεις αλλά και τον πύραυλο. Το περίφημο fiat 508 Ballila spider.
Το αυτοκίνητο αυτό αναδείχτηκε αλλά και υπέφερε τα πάνδεινα ως όχημα των πρακτόρων ΘΒ και Αντώνη Παπαδόπουλου. Το είδαμε στην επανάληψη του ΘΒ, φανερός πράκτωρ, στο επιχείρηση γης μαδιάμ.
Ωστόσο, το συγκεκριμένο fiat είχε ήδη κινηματογραφική καριέρα.
Πρώτη φορά το εντοπίζουμε στο φιλμ του Γιάννη Δαλιανίδη «Μερικοί το προτιμούν κρύο», το 1962. Είναι το κόκκινο αυτοκίνητο που διαθέτει η οικογένεια του Κώστα Δούκα και το οδηγεί ο Ντίνος Ηλιόπουλος.
Η ταινία του Γιώργου Κωνσταντίνου «5.000 ψέματα» το 1966, είναι η δεύτερη που εμφανίζεται. Είναι το σαραβαλάκι που νοικιάζει ο Κωνσταντίνου και με τον Αλέκο Τζανετάκο συνοδηγό, κατέβηκαν τα σκαλιά της Πλάκας. Η ταινία είναι ασπρόμαυρη και στις σκηνές βλέπουμε τους δύο ήρωες να το οδηγούν στο πίσω προαύλιο της Φίνος Φιλμ, στα πλατό που διατηρούσε τότε στους Αγίους Αναργύρους. Εκεί το έριξαν πάνω σε μάντρα.
Από τις εμφανίσεις του συμπεραίνουμε πως ανήκε στην Φίνος φιλμ. Το εντοπίσαμε και στην ταινία του 1968 «Η αρχόντισσα και ο αλήτης» του Ντίνου Δημόπουλου. Είναι και πάλι το κόκκινο σαραβαλάκι με το οποίο κυκλοφορεί ο εκκεντρικός Πέτρος Λοχαϊτης προκειμένου να ανακαλύψει με τη μύτη τού ιχνηλάτη την εξαφανισθείσα Ρένα Κατσαρού.
Στα χέρια του δαιμόνιου αλλά τυπικού Λοχαϊτη, το φιατάκι δεν πέρασε άσχημα και δεν υπήρξε καμία κακομεταχερίση.
Αντιθέτως στην ταινία του Βέγγου, “ΘΒ επιχείρηση γης μαδιάμ” δεινοπάθησε.
Μάλιστα σύμφωνα με το σενάριο, προκειμένου να εισβάλλουν στον καταυλισμό των χίπηδων, φιλοτεχνούν αναλόγως τις λαμαρίνες του με λουλούδια. Κι οι ίδιοι άλλωστε με ανάλογες χίπικες μεταμφιέσεις κυκλοφορούν, ασχέτως αν αντί για τους χίπηδες μπαίνουν σε καταυλισμό τσιγγάνων του ζηλόφθονου Ζαννίνο.
Μέχρι πρόσφατα, μαρτυρίες έλεγαν πως ο “πύραυλος” ήταν παρατημένος στο κτήμα της Φίνος φιλμ, στα στούντιο των Σπάτων
Έκτοτε, εμφανίζεται σε ένα ακόμη φιλμ του Θανάση Βέγγου στα 1971, «Ένας ξέγνοιαστος παλαβιάρης» του Ερρίκου Θαλασσινού. Εκεί, το σενάριο θέλει Βέγγο και τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο να μένουν σε μία μάντρα με παλιά τρακαρισμένα αυτοκίνητα. Διακρίνουμε παροπλισμένο τον πύραυλο όπως τον εγκατέλειψαν από τον ΘΒ. Κόκκινο και με ζωγραφισμένες μαργαρίτες επάνω του. Για την ιστορία να πούμε πως είναι η ίδια αυλή, το πίσω προαύλιο των πλατό τού Φίνου, όπου είδαμε τον Κωνσταντίνου με τον Τζανετάκο να ρίχνουν τον πύραυλο στο μαντράκι.
Η τελευταία εμφάνιση ήταν στα ολοκαίνουργια στούντιο της Φίνος φιλμ, στα Σπάτα. Εκεί, το έχουν κινηματογραφήσει μαζί με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα που είχαν στην αυλή των Αγίων Αναργύρων στην αρχική σεκάνς του μιούζικαλ «Μαριχουάνα στοπ». Είναι το γκαράζ, όπου χορεύουν επάνω του οι επίσης χίπηδες με την Μαρία Ιωαννίδου και τον Βαγγέλη Σειληνό προεξάρχοντες.
Αυτήν ήταν η μικρή ιστορία ενός θρυλικού αυτοκινήτου που έγινε σήμα κατατεθέν και έκτοτε αγνοείται. Διάφορες μαρτυρίες αναφέρουν πως μέχρι το άμεσο παρελθόν υπήρχε στα Σπάτα, παρατημένο σε μια γωνιά, μέσα στο κτήμα. Σήμερα, δεν υπάρχει πουθενά και σίγουρα θα ακολούθησε την τύχη που είχαν όλα τα παλιά αυτοκίνητα. Ωστόσο, το fiat πέρασε στην κινηματογραφική αθανασία μέσα από τα έγχρωμα και τα ασπρόμαυρα καρέ του παλιού Ελληνικού Σινεμά.
Το 508 Balilla σχεδιάστηκε από τη Fiat το 1932. Το 508 “Spider” ήταν ένα μικρό 2-θυρο 2θέσιο αυτοκίνητο με αμάξωμα cabriolet. Ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθισαν δίπλα-δίπλα, αλλά το κάθισμα του οδηγού ήταν λίγα εκατοστά πιο πίσω από το κάθισμα του συνοδηγού. Στο Spider τα καλύμματα των καθισμάτων ήταν κατασκευασμένα από δέρμα. Το παρμπρίζ μπορούσε να αναδιπλωθεί και να γίνει το τέλειο σπορ αυτοκίνητο της εποχής.
Το “Spider” είχε κιβώτιο τριών ταχυτήτων και το 1934 απέκτησε 4.
Πηγή : mixanitouxronou.gr