Live the Movement in the streets

How Mazda was reborn from the ashes

Η τραγική ιστορία, η Χιροσίμα και το DNA της

Πολλές ιστορίες καταστροφής, πόνου, φρίκης, μετατρέπονται σε ιστορίες ελπίδας. Όταν το πάθος, η επιμονή, η εργατικότητα, το πείσμα, η πίστη και η αγάπη γι’ αυτό που κάνεις, είναι ικανή να ξαναγεννήσει ένα δημιούργημα -και να το κάνει σπουδαίο, ή σπουδαιότερο- από τις στάχτες του. Μια τέτοια ιστορία, είναι και η ιστορία της Mazda…

Rewind στα ταραγμένα χρόνια του ΄Β Παγκοσμίου Πολέμου. Είναι 6 Αυγούστου του 1945. Στη Hiroshima της Ιαπωνίας, o Jujiro Matsuda βγαίνει από το αγαπημένο του κουρείο. Είναι η ημέρα που συμπληρώνει τα 70 του χρόνια και έχει κάθε λόγο να είναι χαρούμενος. Έχει μόλις κάνει το κούρεμα των γενεθλίων του, μια συνήθεια που ακολουθεί πιστά για χρόνια.

O ιδρυτής της Mazda, Jujiro Matsuda, το 1940

Παιδί ταπεινής καταγωγής (γιος ψαράδων από τη Χιροσίμα) ο Matsuda, έχει χτίσει την περιουσία του από το μηδέν για να καταλήξει να γίνει ένας ιδιαίτερα αξιοσέβαστος και επιτυχημένος επιχειρηματίας – μια πραγματική ιστορία ενός φτωχόπαιδου που κατακτά την κορυφή η οποία μοιάζει βγαλμένη από σενάριο του Χόλιγουντ. Άλλωστε ήδη από τα 14 του χρόνια είχε γίνει γνωστός στην Ιαπωνία όταν πατεντάρισε ένα νέο είδος αντλίας– που έφερε το όνομά του. Και έχει κάθε λόγο να πιστεύει ότι θα μεταβιβάσει μια ευημερούσα επιχείρηση στον γιο του, ο οποίος είχε αρχίσει και ο ίδιος να δείχνει το οξύ επιχειρηματικό του πνεύμα.

Από το 1930 ο Matsuda, παράγοντας τα τρίκυκλα Mazda, οραματιζόταν να δημιουργήσει το δικό του αυτοκίνητο

Λένε ωστόσο πως όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, ο Θεός γελάει. Έτσι, σε μια στιγμή, άλλαξαν όλα. Λίγη ώρα αφότου ο Matsuda έβγαινε από το κουρείο χαμογελαστός, την 6η Αυγούστου του 1945, έπεσε η ατομική βόμβα στο κέντρο της Χιροσίμα. Ήταν μια ημέρα που δεν θα άλλαζε μόνο την τύχη της Mazda, της εταιρείας που είχε ιδρύσει ο Matsuda (με άλλο όνομα τότε, αφού ονομαζόταν Toyo Kogyo Ltd), αλλά και τον κόσμο όλο.

Η καταστροφή

Το μανιτάρι της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα, την 6η Αυγούστου 1945

Η αδιανόητης έκτασης καταστροφή που προέκυψε θα μπορούσε πολύ εύκολα να είχε σημάνει το τέλος της ανερχόμενης εταιρείας βιομηχανικών μηχανημάτων με έδρα στο προάστιο Mukainada της βομβαρδισμένης πόλης. Αντίθετα, έδωσε το έναυσμα για τη γέννηση μιας ιδιαίτερης νοοτροπίας αμφισβήτησης και διεκδίκησης, a «αγωνιστικού πνεύματος», το οποίο θα γινόταν καθοριστικό στοιχείο για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα της εταιρείας που είναι σήμερα γνωστή ως Mazda Motor Corporation.

Αυτά ήταν τα πρώτα Mazda που παρήχθησαν

Η Mukainada, το προάστιο της Χιροσίμα όπου βρισκόταν το εργοστάσιο της Toyo Kogyo, απέχει περίπου πέντε χιλιόμετρα από το σημείο που έπεσε η βόμβα. Στις 8.15 το πρωί ο Jujiro Matsuda κατευθυνόταν ήδη προς την έδρα της εταιρείας. Αυτό ήταν και το γεγονός που έσωσε τη ζωή του Matsuda – και την εταιρεία του από την απόλυτη καταστροφή. The αυτοκίνητο του Jujiro Matsuda εκσφενδονίστηκε από τον δρόμο εξαιτίας της έκρηξης αλλά αυτός και ο οδηγός του βγήκαν σχεδόν χωρίς τραύματα.

Η Χιροσίμα μετά την έκρηξη της ατομικής βόμβας

Παρά το γεγονός ότι τα γραφεία της εταιρείας είχαν καταστραφεί, οι ζημιές σε δομικό επίπεδο που είχε υποστεί το εργοστάσιο της Mukainada ήταν εξαιρετικά περιορισμένες. Ωστόσο, το συναισθηματικό κόστος ήταν τεράστιο. Μέσα σε μια στιγμή, 80.000 άνθρωποι βρίσκονταν νεκροί, μεταξύ των οποίων πολλοί εργαζόμενοι της Toyo Kogyo. Αμέτρητοι τραυματίστηκαν, έχασαν τα σπίτια τους και τις οικογένειές τους. Η αναμενόμενη αντίδραση σε αυτές τις συνθήκες θα ήταν η απελπισία. Αυτό όμως it is not κάτι που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους της Mukainada.

Η ισχύς της έκρηξης στη Χιροσίμα ήταν τέτοια που χιλιάδες άνθρωποι -κυριολεκτικά- εξαϋλώθηκαν. Η λάμψη της βόμβας ωστόσο, “έγραψε” σαν σε φιλμ τις σκιές τους μόνιμα επάνω σε επιφάνειες…

Η αναγέννηση από τις στάχτες

Πετυχαίνοντας έναν άθλο με άκαμπτη αποφασιστικότητα, η πόλη άρχισε να ξανασηκώνεται στα πόδια της και μέσα σε αυτό το πλαίσιο η οικογένεια Matsuda ήταν έτοιμη να αναλάβει το δικό της μερίδιο. Αρχικά ο Jujiro και ο γιος του ο Tsuneji ανέλαβαν να φροντίσουν για τις άμεσες ανάγκες της κοινότητας. Μεταξύ άλλων, το εργοστάσιο της Mukainada μετατράπηκε σε αυτοσχέδιο νοσοκομείο, δημαρχείο, αστυνομικό τμήμα, δικαστήριο and γραφείο εφημερίδας και οι υπάλληλοι βοηθούσαν τους πολίτες να επανενωθούν με τις οικογένειές τους.

Στη φρίκη που ακολούθησε της έκρηξης, πολλές οικογένειες έπρεπε να επανενωθούν

Τέσσερις μήνες αργότερα, η εταιρεία ήταν έτοιμη να ξαναρχίσει την παραγωγή των τρικύκλων – και με τις προσπάθειες ανοικοδόμησης σε εθνικό επίπεδο, η ζήτηση για φορτηγά οχήματα ήταν υψηλότερη από ποτέ. Η επιχείρηση, για μία ακόμα φορά, βρισκόταν σε άνθιση. Ωστόσο, τα γεγονότα που ακολούθησαν την επίθεση στη Χιροσίμα είχαν αλλάξει άρδην την εταιρεία.

Τα διάσημα πρώτα τρίκυκλα της Mazda

Η πόλη και η εταιρεία είχαν διαπιστώσει στην πράξη ότι δουλεύοντας μαζί μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τις αντιξοότητες και να βγουν νικήτριες. Αυτό έφερε ως αποτέλεσμα την προθυμία να αντιμετωπίζονται άμεσα οι προκλήσεις χωρίς ποτέ να εγκαταλείπεται η προσπάθεια, στοιχεία που διαμορφώνουν τη φυσιογνωμία της Mazda ακόμα και σήμερα. Το «πνεύμα της Mukainada» γεννήθηκε από τη στάχτη μιας κατεστραμμένης πόλης and it is βαθιά χαραγμένη στο DNA της Mazda μέχρι και σήμερα.

Το εργοστάσιο της Mazda έγινε σύμβολο αναγέννησης σε μια κατεστραμμένη πόλη

Η κληρονομιά

Αυτό ακριβώς διατυπώνει και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mazda Motor Europe, Martijn ten Brink, ο οποίος συνεργάζεται με την εταιρεία για περισσότερα από 20 χρόνια : «Ο μόνος τρόπος για να δημιουργηθεί κάτι εξαιρετικό είναι μέσω της συνεργασίας. Βρίσκοντας καινοτόμους και αντισυμβατικούς τρόπους για να ξεπεραστούν οι προκλήσεις· αυτό είναι που έκανε πάντα η Mazda και αυτό είναι που θα συνεχίσουμε να κάνουμε. Αυτή είναι η κληρονομιά της Mukainada που θα βοηθήσει επίσης τη Mazda να χειριστεί κρίσεις όπως φυσικές καταστροφές ή πανδημίες, καθώς και να αντιμετωπίσει τις συναρπαστικές προκλήσεις του σήμερα.

Το 787Β εκφράζει ίσως χαρακτηριστικά αυτή τη νοοτροπία της Mazda να νικά, ανεξάρτητα από τις συνθήκες

Η συνδεσιμότητα, η αυτόνομη οδήγηση και η ιδέα της διαμοιρασμένης κινητικότητας επαναπροσδιορίζουν ριζικά το τι πραγματικά σημαίνει η οδήγηση και η κατοχή ενός αυτοκινήτου. Η δε ώθηση προς τον εξηλεκτρισμό και τη μείωση του CO2 επιταχύνει τις προσπάθειες για την εξέλιξη των κινητήρων. Για έναν σχετικά μικρό κατασκευαστή όπως η Mazda, η εύρεση των δικών του, ανεξάρτητων λύσεων σε αυτές τις προκλήσεις θα είναι μια δύσκολη και συναρπαστική διαδρομή αλλά τελικά θα αξίζει τον κόπο».