On Information we've had it for years: In a restricted building in Hiroshima (the so-called "back rooms"), about 100 engineers of Mazda evolve the next generation of Wankel and, consequently, the next generation of legendary series of RX. A series of patents (which you had read in TopSpeed.gr) in advanced rotors, in names (RX-7, RX-9) but also the presentation of the RX-Vision Concept, confirmed the above. Until Mazda, through official channels...to our "snip". Now, of course, the filing of a new patent from Mazda, gave birth again rumors, as the Japanese media Information report that it concerns the RX-9.
Not without reason. This time, the patent filed, concerns a new type of frame by double scissors suspension forward. But the mounting of the motor and especially the space available in the engine roomcan only... light fires. Because in the space available for the motor in the subframe, it's difficult as... impossible to fit piston engine. Ο rotaryhowever, it enters... box. Ο new type of frame patented by Mazda, in addition to the double front scissors, places the motor behind the front axle, in a front-mid arrangement. The platform is made of a CFRP compound (Carbon Fiber Reinforced Plastic) and aluminium, σε μία προσπάθεια να διατηρηθεί το βάρος στο ελάχιστο.
Ο παλιότερος και ο… τελευταίος των Μοϊκανών; Θα το δούμε αυτό…
Οι συντάκτες του ιαπωνικού περιοδικού Motor Magazine, λοιπόν, συμπεραίνουν ότι η πατέντα με τίτλο Vehicle Shock Absorbing Structure, που κατέθεσε η Mazda, αφορά το πλαίσιο του νέου RX-9. Και, ως συνήθως, τα πράγματα περιπλέκονται λόγω της… μυστικοπάθειας της Mazda. Μόλις έναν μήνα πριν, οι επικεφαλής της Mazda Europe απαντούσαν με εμφανή αμηχανία στις -επίμονες, είναι η αλήθεια- ερωτήσεις του TopSpeed.gr ως προς το αν θα πρέπει να περιμένουμε ένα νέο μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα, ότι “there is no κάτι τέτοιο που να εντάσσεται στο σχεδιασμό μας για τα αμέσως επόμενα χρόνια. Ωστόσο, κρατήστε την ελπίδα και το όνειρο ζωντανά“.
Η πατέντα που κατέθεσε η Mazda πριν από λίγες ημέρες. Χωράει εμβολοφόρος εκεί μέσα; Μάλλον όχι. Περιστροφικός; Ναι!
Άλλωστε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mazda, Akira Matsumoto, δεν δείχνει ιδιαίτερα θερμός στην ιδέα λανσαρίσματος του RX-9. Μόλις τον Ιούνιο δήλωνε ότι “στη Mazda, όλοι ονειρευόμαστε να δούμε ξανά κάποια μέρα ένα μοντέλο να κινείται απο ένα περιστροφικό κινητήρα. Ωστοσο, λόγω άλλων αναγκών που υπάρχουν, αναγκαστήκαμε να το βάλουμε στην άκρη για την ώρα, χωρίς να έχουμε κάποιο χρονοδιαγράμμα γύρω απο αυτό“. Στη Χιροσίμα, ωστόσο, αρέσκονται στη μυστικοπάθεια και στις εκπλήξεις, όπως, άλλωστε έκαναν παρουσιάζοντας το RX-Vision Concept, το οποίο, μέχρι να παρουσιαστεί “δεν υπήρχε” καν σαν… ιδέα.
Όλοι οι petrolheads ανυπομονούμε να ντριφτάρουμε ξανά με ένα ολοκαίνουριο μοντέλο που θα φορά περιστροφικό κινητήρα
Ο ίδιος άνθρωπος λοιπόν, ο Matsumoto, έχει αφήσει ανοιχτό “παράθυρο”. Ένας διάδοχος του RX-8, “είναι το όνειρο όλων μας στη Mazda“, έλεγε ο CEO της Mazda, για να συνεχίσει: “Όμως δεν είμαστε σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον αυτή τη στιγμή, στο οποίο να μπορούμε να αρχίσουμε να φτιάχνουμε αυτοκίνητα με κινητήρα rotary αμέσως. Ένα από τα καθήκοντά μου, είναι να δημιουργήσω ένα περιβάλλον, στο οποίο να μπορούμε να κάνουμε αυτό το όνειρο πραγματικότητα. Φυσικά, αυτό είναι extreme“.
Το RX-Vision Concept. Λες να το δούμε το 2020 σε έκδοση (έστω και περιορισμένης) παραγωγής;
Απο την άλλη, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις, πως η εξέλιξη του RX-9, δεν είναι ακριβώς σε κατάσταση αναμονής, μίας και ένα βίντεο κατασκοπείας απο το Nurburgring, τον Ιούλιο, έπιασε δύο ελαφρώς καμουφλαρισμένα RX-8, να κάνουν γύρους στη πίστα, κατά τη διάρκεια του industry pool. Δεν είναι περίεργο να βλέπει κανείς σε δοκιμές εξέλιξης, ένα μοντέλο το οποίο εδώ και χρόνια έχει αποσυρθεί απο τη παραγωγή; Τι μπορεί να δοκιμάζουν λοιπόν οι Ιάπωνες;
Το εσωτερικό του RX-Vision Concept έχει ευθείες παραπομπές στο RX-7. Τυχαίο; Δε νομίζω.
Such as έχει αποκαλύψει το TopSpeed.gr, η Mazda έχει εξελίξει και πατεντάρει μια βελτιωμένη έκδοση του ρότορα, αρχικά ως 16Χ και στη συνέχεια ως Skyactive-R. Ο ρότορας, στην πατέντα που έχει κατατεθεί στο United States Patent and Trademark Office, έχει απόδοση 400 ίππων, κάνει εκτεταμένη χρήση αλουμινίου, ενώ φαίνεται πως έχει λύσει το μεγάλο πρόβλημα που έφερε την παύση παραγωγής του RX-8: Τους ρύπους, ενώ λύση φαίνεται να έχει βρεθεί και για την consumption, καθώς πηγές μιλάνε για παράλληλη χρήση ηλεκτροκινητήρα.
Το turbo στη νέα γενιά του ρότορα τοποθετείται ψηλά, ενώ ο καταλύτης έρχεται κοντά στον θάλαμο καύσης, όπως και τα μπεκ
Με δεδομένο ότι η Mazda το 2020 θα γιορτάσει τα 100 χρόνια λειτουργίας της, πολλοί είναι εκείνοι που κάνουν λόγο για μια “έκπληξη” και αναφέρουν ένα επετειακό μοντέλο. Παράλληλα με τις άλλες πληροφορίες ότι η Mazda θα παρουσιάσει φέτος τον Οκτώβριο, στο Τόκυο, a new εξακύλινδρο και τετράθυρο σπορ μοντέλο απόδοσης 350 ίππων (ενώ στο πλάνο που μας παρουσίασε η Mazda there is no κανένα σχέδιο για την παρουσίαση σπορ μοντέλου), κάποιοι περιμένουν νεότερα ακόμα και φέτος! Υπερβολές; Ίσως.
Η διάταξη του περιστροφικού κινητήρα Skyactive-R από πάνω
Ίσως και όχι. Γιατί, μπορεί να μην είναι τυχαίο το γεγονός ότι στην αίτηση με αριθμό (U.S. patent) 2016/0084158, που κατατέθηκε στις 24 Μαρτίου 2016, για το RX Vision Concept έχει αλλάξει status. Απο στατικό concept, έχει μετατραπεί σε λειτουργικό πρωτότυπο, with the δοκιμές του να προγραμματίζονται με την ένδειξη “πρόθεση παραγωγής“.
Η πρώτη σελίδα της πατέντας που κατέθεσε για τον ρότορα η Mazda. Πλέον έχει την ένδειξη “δοκιμές με πρόθεση παραγωγής”
Σε πιο βαθιά τεχνικά θέματα, ο εξελιγμένος Wankel (Skyactive-R) έχει κατά 23% μεγαλύτερη χωρητικότητα από τον Renesis και ικανότητα απόδοσης 400 ίππων. Η αλλαγή στην εσωτερική γεωμετρία (και τα μεγέθη, φυσικά), καθώς και η εκτεταμένη χρήση αλουμινίου εκεί που ο 13Β χρησιμοποιούσε σίδερο, εκτός από τη βελτίωση του βάρους, λύνουν και το πρόβλημα της έλλειψης ροπής στις χαμηλές στροφές.
Στην πατέντα, η Mazda, έχει γυρίσει τον κινητήρα περίπου 180 μοίρες σε σχέση με τον διαμήκη άξονά του, κερδίζοντας (κι άλλο) χώρο κάτω από το καπό με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για την κατανομή βάρους, while the turbocharger είναι τοποθετημένος ψηλά. Για την ακρίβεια, αφήνεται τόσος χώρος για θηριώδη τουρμπίνα ψηλά, που μην εκπλαγείς αν δεις… εξόγκωμα στο καπό του RX παραγωγής.
Ο ρότορας είναι όπως τον γνωρίζουμε, όμως τα μπεκ τώρα είναι πιο κοντά (πιο κοντά δεν γίνεται) στον θάλαμο καύσης, γεγονός που μας δείχνει πως η Mazda έχει βρει μια πρώτη λύση σε αυτό που μας έλεγε πως είναι το “πρόβλημα που δεν λύνεται”, την κατανάλωση. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και τη ροπή από τις χαμηλές στροφές, πριν φτάσει η κλωτσιά του turbo.
Σε ό,τι αφορά τις pollutant emissions, στην αίτηση της Mazda διαβάζουμε πως λόγω της θέσης του κινητήρα, αυτός μπορεί να τοποθετηθεί πολύ χαμηλά και να γίνει εκμετάλλευση του χώρου που μένει κάτω από το καπό, ώστε να έρθει κοντά στο μοτέρ ένας καταλύτης, “βελτιώνοντας την απόδοση σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων από την εξάτμιση“. Μάλιστα, βλέπουμε πως αφήνει χώρο δεξιά και αριστερά για την ανάρτηση.
Μερικά άλλα ωραία που ξεχωρίσαμε στην πατέντα της Mazda, είναι πως τονίζει ότι “ο κινητήρας που περιγράφεται με δύο ρότορες, περιγράφεται ως παράδειγμα. Παρόλα αυτά, το νούμερο των ρότορων 2 (αριθμός κυλίνδρων) δεν περιορίζεται“. Όπως και να χει, είτε οι καιροί “σηκώνουν” Wankel, είτε όχι, για μια εταιρεία που έχει dedicated fans όχι μόνο για τους ρότορες, αλλά και για τη φιλοσοφία “zoom zoom“, ένα μοντέλο που θα συνεχίσει τη σειρά RX, λείπει από την παγκόσμια αυτοκίνηση. Συμφωνείς;