Live the Movement in the streets

Mazda debuts new 400 hp rotor, prepares for RX-9

Αυτό που κάνει η Mazda with the RX-Vision Concept, μοιάζει πολύ με τα πάρτι- έκπληξη που μας έκαναν, όταν ήμασταν παιδιά. Όταν, μέρες πριν από τα γενέθλιά μας, ακούγαμε να ψιθυρίζουν τις λέξεις “πάρτι” και “δώρα”, βλέπαμε… ύποπτα πακέτα να φτάνουν στο σπίτι και να κρύβονται, μπαλόνια και άλλα τινά, αλλά οι γονείς μας επέμεναν: “Τα γενέθλιά σου, μην περιμένεις τίποτα γιορτές και δώρα. Δεν έχουμε λεφτά“…
Στο νέο ρότορα, τα μπεκ έχουν έρθει πολύ κοντά στον θάλαμο καύσης

Στις αρχές του μήνα, ο global director και senior managing executive officer, της Mazda, Yuji Nakemine, προσπάθησε να θολώσει ξανά τα νερά για το μέλλον του RX (9;), λέγοντας ότι είναι “κάπως σαν όνειρο το να φέρουμε στην αγορά το RX-Vision στο μέλλον” και πως “δεν υπάρχει συγκεκριμένο πλάνο για μαζική παραγωγή αυτού του οχήματος“. Περιέργως όμως, η Hiroshima ετοιμάζει πυρετωδώς και μακριά από τα βλέμματα ένα νέο τουρμπο ρότορα 400 ίππων, ο οποίος ταιριάζει… κουτί στο RX-Vision. Και οι πληροφορίες που τη θέλουν να το παρουσιάζει, έτοιμο για Production, το 2020, έτος γιορτής του ενός αιώνα ζωής της Mazda, δίνουν και παίρνουν…
Τι άλλο μας λέει ο Nakemine; Αυτό που ξέραμε και φανταζόμασταν: Ότι μόνο εάν η εταιρεία βγάλει καλά λεφτά με τα υπάρχοντα προϊόντα θα είναι σε θέση να ξοδέψει περισσότερα σε εξέλιξη, ώστε να δούμε ένα νέο rotary- powered μοντέλο. Ωραία μέχρι εδώ, αν και, με το ΜΧ-5, που είχε παρόμοιο πρόβλημα, μοιράστηκε τεχνογνωσία με την FCA (δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο για το RX, ωστόσο).
Το turbo τοποθετείται ψηλά, πάνω από τον κινητήρα, ενώ ο καταλύτης έρχεται πολύ κοντά

 

Τις ίδιες μέρες που ο Nakemine μας έλεγε “ουδέν νεότερο για το RX”, η Mazda κατέθετε (πατεντάριζε) τα σχέδια ενός νέου ρότορα στον αρμόδιο φορέα των ΗΠΑ, το United States Patent and Trademark Office (τα δώρα και οι ψίθυροι για πάρτι, που λέγαμε).

Ας πάμε τώρα στις πληροφορίες. Μετά από την αίτηση με αριθμό (U.S. patent) 2016/0084158, που κατατέθηκε στις 24 Μαρτίου 2016, the RX Vision Concept έχει πια αλλάξει status. Απο στατικό concept, μετατρέπεται σε λειτουργικό πρωτότυπο. Οι πληροφορίες του TopSpeed.gr από τις ΗΠΑ, αναφέρουν μάλιστα, ότι οι δοκιμές του συγκεκριμένου πρωτότυπου έχουν προγραμματιστεί να γίνουν με την ένδειξη “πρόθεση παραγωγής“.
Η διάταξη του κινητήρα SkyActiv-R από πάνω

 

Και τι μαθαίνουμε για τον πρώην 16Χ και νυν SkyActiv-R; Κατ’ αρχάς, ότι έχει κατά 23% μεγαλύτερη χωρητικότητα από τον Renesis και ότι έχει ικανότητα απόδοσης 400 ίππων. Η αλλαγή στην εσωτερική γεωμετρία (και τα μεγέθη, φυσικά), καθώς και η εκτεταμένη χρήση aluminium εκεί που ο 13Β χρησιμοποιούσε σίδερο, εκτός από τη βελτίωση του βάρους, λύνουν και το πρόβλημα της έλλειψης ροπής στις χαμηλές στροφές.

Η αίτηση για την πατέντα είναι… απελπιστικά γεμάτη από τεχνικές λεπτομέρειες. Αυτή τη φορά, η Mazda, έχει γυρίσει τον κινητήρα περίπου 180 μοίρες σε σχέση με τον διαμήκη άξονά του, κερδίζοντας (κι άλλο) χώρο κάτω από το καπό με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για την κατανομή βάρους, ενώ ο turbocharger is τοποθετημένος ψηλά. Για την ακρίβεια, αφήνεται τόσος χάρος για θηριώδη τουρμπίνα ψηλά, που μην εκπλαγείς αν δεις… εξόγκωμα στο καπό του RX παραγωγής.

Ο ρότορας είναι όπως τον γνωρίζουμε, όμως τα μπεκ τώρα είναι πιο κοντά (πιο κοντά δεν γίνεται) στον θάλαμο καύσης, γεγονός που μας δείχνει πως η Mazda έχει βρει μια πρώτη λύση σε αυτό που μας έλεγε πως είναι το “πρόβλημα που δεν λύνεται”, consumption. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και τη ροπή από τις χαμηλές στροφές, πριν φτάσει η κλωτσιά του turbo. 

 Η πρώτη σελίδα της αίτησης της Mazda

Σε ό,τι αφορά τις pollutant emissions, στην αίτηση της Mazda διαβάζουμε πως λόγω της θέσης του κινητήρα, αυτός μπορεί να τοποθετηθεί πολύ χαμηλά και να γίνει εκμετάλλευση του χώρου που μένει κάτω από το καπό, ώστε να έρθει κοντά στο μοτέρ ένας καταλύτης, “βελτιώνοντας την απόδοση σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων από την εξάτμιση“. Μάλιστα, βλέπουμε πως αφήνει χώρο δεξιά και αριστερά για την ανάρτηση.

Μερικά άλλα ωραία που ξεχωρίσαμε στην πατέντα της Mazda, είναι πως τονίζει ότι “ο κινητήρας που περιγράφεται με δύο ρότορες, περιγράφεται ως παράδειγμα. Παρόλα αυτά, το νούμερο των ρότορων 2 (αριθμός κυλίνδρων) δεν περιορίζεται“.

Προσθέστε την εκτεταμένη χρήση αλουμινίου, καθώς και την πιθανή χρήση ενός ηλεκτρικού μοτέρ και έχετε το αποτέλεσμα.  
To RX Vision Concept ετοιμάζεται να γίνει πρωτότυπο παραγωγής, από στατικό concept

The TopSpeed.gr, τα λέει καιρό τώρα: H Mazda ετοιμάζει πάρτι- έκπληξη για τα 100ά της γενέθλια και ο ρότορας, είναι ο guest star. Υπομονή μέχρι το 2020, αν και εμείς, εδώ θα είμαστε να σας πούμε πρώτοι τι συμβαίνει στις δοκιμές του RX-9…