Η European Union χρειάζεται το συντομότερο δυνατό μια νέα στρατηγική για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Δεν χρειάζεται να σας υπενθυμίσω πόσο σημαντική είναι αυτή η στιγμή για μια στροφή στις περιβαλλοντικές πολιτικές που μπορεί να συνοδεύεται βιώσιμα από βιομηχανικές πολιτικές. Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων που τίθενται σε ισχύ το επόμενο έτος έχουν αλλάξει το παιχνίδι για τους κατασκευαστές.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας La Stampa, εξετάζεται πρόταση για την προσωρινή αναστολή των κυρώσεων για τις εκπομπές ρύπων που έχουν προγραμματιστεί για το 2025, οι οποίες κινδυνεύουν να κοστίσουν στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες είναι ήδη επιβαρυμένες από μια περίπλοκη και απογοητευτική πορεία της αγοράς, με περισσότερα από 15 δισεκατομμύρια ευρώ.
Το σχέδιο θα μπορούσε να προβλέψει να επιτραπεί η χρήση εναλλακτικών καυσίμων για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης ακόμη και μετά το 2035, ξεπερνώντας την αποκλειστική υποχρέωση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που επιβάλλουν οι ισχύοντες κανονισμοί. Η εφημερίδα περιγράφει πώς αυτή η «διαβαθμισμένη αναστολή» των προστίμων θα συνοδευόταν από μια πιθανή αναθεώρηση της μεθόδου υπολογισμού των εκπομπών.
Στήριξη από ΕΛΚ
Αυτή η νέα προσέγγιση θα ενισχύσει τα πράσινα καύσιμα και θα διαφυλάξει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, παρέχοντας μια συμπληρωματική τεχνολογική επιλογή προς την ηλεκτροκίνηση. Η πρόταση βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, αλλά κερδίζει έδαφος ιδίως στις τάξεις του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), της μεγαλύτερης πολιτικής ομάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και στην Επιτροπή.
Η επίσημη θέση του ΕΛΚ θα μπορούσε να επηρεάσει τις αποφάσεις της Επιτροπής υπό την προεδρία της Ursula von Der Leyen, η οποία έχει δηλώσει ότι θέλει να αντιμετωπίσει προσωπικά τις προκλήσεις του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ένα κρίσιμο σημείο αφορά τις κυρώσεις για τους κατασκευαστές που δεν επιτυγχάνουν τους στόχους εκπομπών του 2025. Ως εκ τούτου, η ΕΕ θα μπορούσε να υιοθετήσει μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση, όπως η επιβεβαίωση των στόχων αλλά η εισαγωγή μεγαλύτερης ευελιξίας ή ακόμη και το προσωρινό πάγωμα των προστίμων.
Ο κανονισμός για τις εκπομπές CO2, που έχει ήδη προγραμματιστεί να αναθεωρηθεί το 2026, θα μπορούσε να επικαιροποιηθεί ώστε να λαμβάνει υπόψη τον πλήρη κύκλο ζωής των καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του CO2 που απορροφάται κατά την παραγωγή.