Η Κομισιόν προετοιμάζει «στρατηγικό διάλογο» με τον τομέα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος έχει περιέλθει σε βαθιά κρίση, λόγω της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και τον σκεπτικισμό του καταναλωτικού κοινού, δημιουργώντας επισφάλειες στον νευραλγικό κλάδο της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Στις 27 Νοεμβρίου, σε ομιλία της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Ursula von der Leyen ανακοίνωσε την έναρξη ενός διηπειρωτικού «Στρατηγικού διαλόγου για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας». Τώρα, η Επιτροπή έδωσε περαιτέρω ενδείξεις, ξεκινώντας από το χρονοδιάγραμμα: «Ο διάλογος θα ξεκινήσει επίσημα τον Ιανουάριο του 2025».
Πώς θα λειτουργήσει
Οι Βρυξέλλες σκοπεύουν να συγκεντρώσουν όλους όσους συνδέονται άμεσα και έμμεσα με την αυτοκινητοβιομηχανία, συμπεριλαμβανομένων των κατασκευαστών, των προμηθευτών, των συνδικάτων και των επιχειρηματικών ενώσεων. Ο διάλογος θα διεξαχθεί με τον τρόπο που είναι ήδη γνωστός στην Ιταλία με το τραπέζι Stellantis: θα εγκαινιαστεί προσωπικά από την Ursula von der Leyen και θα ακολουθήσει σειρά θεματικών συναντήσεων, υπό την προεδρία των μελών της Επιτροπής που είναι αρμόδια για το θέμα. Τα διάφορα τραπέζια θα πρέπει να παράγουν συστάσεις που θα χρησιμοποιηθούν για τον καθορισμό μιας «ολιστικής» στρατηγικής της ΕΕ για την αντιμετώπιση των προκλήσεων του τομέα. Επιπλέον, υπάρχει μια ένδειξη που αποτελεί ένα ακόμη δειλό άνοιγμα στα αιτήματα των κατασκευαστών: η στρατηγική θα χρησιμεύσει επίσης «για την προσαρμογή, εάν είναι απαραίτητο, των ισχυόντων κανονισμών». Οι σύνοδοι κορυφής με επικεφαλής τη von der Leyen θα έχουν στη συνέχεια ως καθήκον να «επαληθεύσουν την πρόοδο που έχει επιτευχθεί» από τους θεματικούς πίνακες και να «δώσουν την απαραίτητη πολιτική ώθηση για περαιτέρω εργασίες». Τέλος, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο θα «συμμετέχουν στενά στη διαδικασία και θα ενημερώνονται και θα ζητούν τακτικά τη γνώμη τους σχετικά με το διάλογο».
Στόχοι
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει επίσης τους στόχους του φόρουμ, δηλαδή «να προτείνει και να εφαρμόσει ταχέως τα μέτρα που χρειάζεται επειγόντως ο κλάδος», καθώς και τους τομείς προτεραιότητας για συζήτηση: «Καθώς ο κλάδος και η αλυσίδα εφοδιασμού του διανύουν μια βαθιά και καταλυτική μετάβαση, ο στρατηγικός διάλογος θα καθορίσει συγκεκριμένες στρατηγικές και λύσεις για τη στήριξη της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας της παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη». Ειδικότερα, θα «τονώσει την καινοτομία με γνώμονα τα δεδομένα και την ψηφιοποίηση και τις προηγμένες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτόνομη οδήγηση: θα υποστηρίξει την απαλλαγή του τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές, με μια ανοικτή τεχνολογική προσέγγιση, δεδομένου του ρόλου του στην επίτευξη των φιλόδοξων κλιματικών στόχων της Ευρώπης- θα αντιμετωπίσει την απασχόληση, τις δεξιότητες και άλλα κοινωνικά ζητήματα- θα απλοποιήσει και θα εκσυγχρονίσει το κανονιστικό πλαίσιο- και θα προωθήσει τη ζήτηση, ενισχύοντας παράλληλα τους οικονομικούς πόρους, την ανθεκτικότητα και την αλυσίδα αξίας του τομέα σε ένα όλο και πιο ανταγωνιστικό διεθνές πλαίσιο».
Δειλά ανοίγματα
Πρόκειται, άλλωστε, για ζητήματα που έχουν αποτελέσει αντικείμενο προειδοποιήσεων από τους κατασκευαστές, αρχής γενομένης από τον πρόεδρο της Acea Luca de Meo, και την πρόσφατη έκθεση του Mario Draghi για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ. Έτσι, οι Βρυξέλλες θέλουν τουλάχιστον να ανοίξουν μια συζήτηση με τον κλάδο, μετά από μήνες που έκλειναν τις πόρτες τους στα κύρια αιτήματά του. Άλλωστε, όπως δήλωσε η ίδια η von der Leyen, «η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ευρωπαϊκή υπερηφάνεια και θεμελιώδης για την ευημερία της Ευρώπης: κινεί την καινοτομία, υποστηρίζει εκατομμύρια θέσεις εργασίας και είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός επενδυτής στην έρευνα και την ανάπτυξη. Κάθε τομέας έχει μοναδικές ανάγκες και είναι δική μας ευθύνη να προσαρμόσουμε λύσεις που είναι τόσο καθαρές όσο και ανταγωνιστικές. Πρέπει να στηρίξουμε αυτόν τον κλάδο στη βαθιά και επαναστατική μετάβαση που έχουμε μπροστά μας. Και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι το μέλλον των αυτοκινήτων θα παραμείνει σταθερά ριζωμένο στην Ευρώπη». Είναι δύσκολο να πούμε αν όλα αυτά θα οδηγήσουν πράγματι στην εξέταση των απαιτήσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών, αρχής γενομένης από την άμβλυνση της νομοθεσίας για τις εκπομπές ρύπων του 2025.