Live the Movement in the streets

BMW Group: setting the standard in the circular economy for 30 years

To Κέντρο Ανακύκλωσης & Αποσυναρμολόγησης (RDC) καθιστά το BMW Group πρωτοπόρο της κυκλικής οικονομίας στην αυτοκινητοβιομηχανία

Με τo Κέντρο Ανακύκλωσης & Αποσυναρμολόγησης (RDC) το BMW Group θέτει τα πρότυπα στην κυκλική οικονομία εδώ και 30 χρόνια και καθίσταται πρωτοπόρος της κυκλικής οικονομίας στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Ειδικότερα, διαθέτοντας πολυετή εμπειρία, με συνεχή εξέλιξη των διαδικασιών και μεταφορά τεχνογνωσίας σε διεθνές επίπεδο,  το BMW Group κερδίζει θετικά τα μηνύματα από την ενδιάμεση ανασκόπηση του ερευνητικού προγράμματος Car2Car με αντικείμενο την αποδοτική ανακύκλωση χάλυβα, αλουμινίου, χαλκού, γυαλιού και πλαστικών.

Συγκεκριμένα με στόχο την προώθηση του μοντέλου της κυκλικής οικονομίας στην αυτοκινητοβιομηχανία, το BMW Group έχει πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα στην ανακύκλωση των οχημάτων στο τέλος της ωφέλιμης ζωής τους. Εδώ και 30 χρόνια, το Κέντρο Ανακύκλωσης & Αποσυναρμολόγησης (Recycling & Dismantling Centre) του BMW Group αναπτύσσει και δοκιμάζει διαδικασίες με στόχο την περαιτέρω πρόοδο στην ανακύκλωση εξαρτημάτων και επαναχρησιμοποιήσιμων υλικών. Η τεχνογνωσία που αποκτάται στο RDC μεταφέρεται σε ένα παγκόσμιο δίκτυο στον κλάδο της βιομηχανίας ανακύκλωσης και συμβάλλει στην προώθηση ενός μοντέλου κυκλικής οικονομίας στην αυτοκινητοβιομηχανία. Την ίδια στιγμή, επηρεάζει επίσης τη διαδικασία σχεδιασμού προϊόντων του BMW Group, προκειμένου να διασφαλιστεί από την αρχή η δυνατότητα ανακύκλωσης ενός νέου μοντέλου.

Κάθε χρόνο, στο RDC ανακυκλώνονται αρκετές χιλιάδες οχήματα, τα περισσότερα από τα οποία είναι εκδόσεις προπαραγωγής που έχουν χρησιμοποιηθεί για δοκιμές και δεν μπορούν να πωληθούν σε τελικούς πελάτες. Αυτά αποσυναρμολογούνται μέσω μιας τυποποιημένης διαδικασίας που επικεντρώνεται στον εντοπισμό επαναχρησιμοποιήσιμων εξαρτημάτων παραγωγής και υλικών κατάλληλων για ανακύκλωση.

Το κέντρο αριστείας για την ανακύκλωση αποτελεί πρότυπο για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία.

Από την έναρξη της λειτουργίας του το 1994 ως μια νέα, ιδιόκτητη εγκατάσταση ανακύκλωσης, μέσα σε τρεις δεκαετίες μετατράπηκε σε ένα πραγματικό κέντρο αριστείας για την ανακύκλωση οχημάτων. Ενόψει της θέσπισης νέων κανονισμών και με δεδομένους τους φιλόδοξους στόχους του BMW Group, το RDC θα διαδραματίσει στο μέλλον ακόμη πιο σημαντικό ρόλο καθώς η τεχνογνωσία που έχει αναπτύξει είναι το κλειδί για την περαιτέρω βελτίωση της ανακυκλωσιμότητας των οχημάτων.

Το BMW Group συνέβαλε καθοριστικά στη δημιουργία της πλατφόρμας IDIS (International Dismantling Information System), στην οποία το RDC δημοσιεύει τα δεδομένα και τα ευρήματά του. Αυτά διατίθενται στη συνέχεια δωρεάν στις εταιρείες ανακύκλωσης σε όλο τον κόσμο. Περίπου 3.000 οργανισμοί σε 41 χώρες χρησιμοποιούν μέχρι τώρα την κοινή βάση δεδομένων ανακύκλωσης για να μαθαίνουν πώς να αποσυναρμολογούν ανακυκλώσιμα εξαρτήματα με αποδοτικό – από πλευράς κόστους – τρόπο και να ανακτούν αποτελεσματικά πολύτιμα υλικά.

Η ανάπτυξη και η βελτίωση των διαδικασιών ανακύκλωσης αποτελεί μέρος της προσπάθειας μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, ενώ η εξοικονόμηση πόρων συμβάλλει επίσης στη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Το σκραπ του σήμερα είναι η πρώτη ύλη του αύριο

Η ανακύκλωση οχημάτων στο RDC αρχίζει με την ελεγχόμενη απομάκρυνση από το όχημα των συστημάτων ασφαλείας και την άντληση όλων των υγρών. Μεταξύ άλλων χρησιμοποιείται μια διαδικασία, τα πνευματικά δικαιώματα της οποίας ανήκουν στο BMW Group, για την εξουδετέρωση των πυροτεχνικών μηχανισμών των αεροσάκων. Το λάδι αφαιρείται επίσης από τα αμορτισέρ με μια ειδικά σχεδιασμένη συσκευή.

Κατά τη διάρκεια της επόμενης φάσης αποσυναρμολόγησης, η έμφαση δίνεται αρχικά στην ανακύκλωση μεμονωμένων εξαρτημάτων. Τα λειτουργικά εξαρτήματα που βρίσκονται σε άριστη κατάσταση και διαθέτουν σειριακό αριθμό παραγωγής δεν απορρίπτονται, αλλά προωθούνται σε εγγεγραμμένους στο πρόγραμμα εμπόρους για μεταπώληση. Κατά τη διάρκεια της μηχανικής αποσυναρμολόγησης του υπόλοιπου οχήματος, ορισμένα υλικά, όπως ο χαλκός που περιέχεται στις καλωδιώσεις, διαχωρίζονται με τη χρήση ενός ειδικά σχεδιασμένου εκσκαφέα. Αφού αφαιρεθεί το μπλοκ του κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων, το υπόλοιπο όχημα συμπιέζεται σε πρέσα και τεμαχίζεται σε εξωτερική μονάδα ανακύκλωσης.

Με τη στοχευμένη αποσυναρμολόγηση των μετάλλων, το σκραπ του σήμερα γίνεται η πρώτη ύλη του αύριο, στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό και στην καλύτερη δυνατή ποιότητα. Αυτό είναι σημαντικό όχι μόνο από περιβαλλοντικής απόψεως, αλλά και από οικονομικής: όπως και ο χαλκός, τα μέταλλα που χρησιμοποιούνται στο σύστημα μετάδοσης κίνησης αποφέρουν ιδιαίτερα υψηλά έσοδα. Η ανεξάρτητη αποσυναρμολόγηση του καταλυτικού μετατροπέα είναι επίσης προσοδοφόρα λόγω των πολύτιμων μετάλλων που περιέχει.

Car2Car: Λεπτομερής έρευνα για αποδοτική ανακύκλωση

Το BMW Group υποστηρίζει επίσης εξωτερικές ερευνητικές προσπάθειες που επικεντρώνονται στο πώς οι καινοτόμες διαδικασίες ανακύκλωσης μπορούν να εξοικονομήσουν πόρους και να αυξήσουν την οικονομική αποδοτικότητα. Στο ερευνητικό πρόγραμμα Car2Car, το οποίο επιδοτείται από την ομοσπονδιακή γερμανική κυβέρνηση, το RDC παρέχει τόσο τεχνογνωσία όσο και οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, το πρόγραμμα ανέπτυξε μεθόδους που καθιστούν δυνατή τη χρήση πολύ μεγαλύτερου ποσοστού ανακυκλώσιμων υλικών από οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους στην παραγωγή νέων αυτοκινήτων – κυρίως χάλυβα, αλουμίνιο, χαλκό, γυαλί και πλαστικά.

Το BMW Group έχει αναλάβει τον ρόλο του επικεφαλής στην κοινοπραξία Car2Car και συνεργάζεται με μέλη της βιομηχανίας ανακύκλωσης, εταιρείες επεξεργασίας πρώτων υλών και επιστήμονες. Η ενδιάμεση ανασκόπηση του προγράμματος δείχνει μεγάλη πρόοδο στην αξιολόγηση των οικονομικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων των διαφόρων διαδικασιών ανακύκλωσης. Η μεταφορά γνώσης και η συνεργατική ανάλυση έχουν οδηγήσει σε νέες προοπτικές για την ανακύκλωση των υπολειμματικών υλικών, παρέχοντας μια στέρεη βάση πάνω στην οποία μπορούν να οικοδομηθούν καινοτόμες διαδικασίες. Για παράδειγμα, επιστήμονες και ειδικοί του κλάδου σχεδιάζουν από κοινού ημιαυτόματες διαδικασίες αποσυναρμολόγησης που θα επιτρέψουν τον αποδοτικό διαχωρισμό των ανακυκλώσιμων υλικών.

Κυκλικός σχεδιασμός για κύκλο υλικών κλειστού βρόχου

Κάθε γνώση που αποκτάται στο RDC σχετικά με την ανακυκλωσιμότητα εξαρτημάτων και υλικών ενσωματώνεται ήδη στην ανάπτυξη προϊόντων του BMW Group. Εφαρμόζοντας τις αρχές Re:Think, Re:Duce, Re:Use και Re:Cycle, το BMW Group στοχεύει να διασφαλίσει ότι τα οχήματα θα χρησιμεύουν ως πηγή πρώτων υλών για την παραγωγή νέων αυτοκινήτων στο τέλος της ωφέλιμης ζωής τους, η οποία στη Γερμανία είναι κατά μέσο όρο 21 χρόνια. Ένας βασικός παράγοντας σε αυτές τις προσπάθειες είναι η χρήση μονοϋλικών αντί συνθετικών υλικών, καθώς είναι πιο καθαρά και κατ’ επέκταση ανακυκλώνονται πιο εύκολα.

Οι διαδικασίες παραγωγής στα εργοστάσια του BMW Group σε όλο τον κόσμο αναθεωρούνται επίσης με βάση τα ευρήματα του RDC: στην παραγωγή νέων οχημάτων προτιμώνται μέθοδοι που διευκολύνουν την αποσυναρμολόγηση των εξαρτημάτων και τον διαχωρισμό των υλικών ανά τύπο. Για παράδειγμα, η κόλληση έχει αντικατασταθεί από καινοτόμες λύσεις σύνδεσης.

Ανακύκλωση κλειστού βρόχου για μπαταρίες υψηλής τάσης

Καθώς η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται, η ανακύκλωση των μπαταριών υψηλής τάσης οδεύει προς το να γίνει μια ακόμα κορυφαία προτεραιότητα. Εδώ και πολλά χρόνια, το RDC συνεργάζεται με τη βιομηχανία και την ακαδημαϊκή κοινότητα για την ανάπτυξη καινοτόμων μεθόδων ανακύκλωσης μπαταριών.

Για άλλη μια φορά, το RDC θέτει τα πρότυπα στο δρόμο προς την κυκλικότητα. Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, έχει επανειλημμένα υποστηρίξει την ανάπτυξη νέων μοντέλων, υλικών και τεχνολογιών, σημειώνοντας συνεχή πρόοδο στον τομέα της ανακύκλωσης. Τώρα, στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, το RDC έχει αναλάβει επιπλέον να συγκεντρώσει εμπεριστατωμένη τεχνογνωσία σχετικά με την επαναχρησιμοποίηση πολύτιμων πόρων και την ευρύτερη διάθεσή της στη βιομηχανία ανακύκλωσης. Με τον τρόπο αυτό, το RDC διευρύνει σταθερά τον ρόλο του ως κέντρο αριστείας για την ανακύκλωση οχημάτων. Σε μια εποχή που η κυκλική οικονομία αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, η τεχνογνωσία και οι δεξιότητες του RDC έχουν μεγαλύτερη ζήτηση από ποτέ.