The ευρωπαϊκό μέτρο για την απαγόρευση πωλήσεων θερμικών αυτοκινήτων από το 2035 δεν θα βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη του Συμβουλίου της ΕΕ στις 7 Μαρτίου. Η επιτροπή των μόνιμων αντιπροσώπων των χωρών της ΕΕ, αποφάσισε να αναβάλει την προγραμματισμένη για σήμερα 3/3/2023 ψηφοφορία λόγω του αυξανόμενου κινδύνου απόρριψης. Το θέμα βγήκε επίσης από την ημερήσια διάταξη του Συμβουλίου που επρόκειτο να εγκρίνει και να υιοθετήσει οριστικά τη συμφωνία που επιτεύχθηκε πέρυσι με την Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο. Το θέμα θα εξεταστεί “εν ευθέτω χρόνω”, εξήγησε στο Twitter ο Ντάνιελ Χόλμπεργκ, εκπρόσωπος της σουηδικής προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ.
Coreper I decided to postpone the decision on the 2035 car emissions target from 7 March to a later Council meeting. Coreper will revert to the issue in due time.
— Daniel Holmberg (@danielholmberg) March 3, 2023
Ειδικότερα, η προκαταρκτική εξέταση του κειμένου έχει ήδη εγκριθεί σε δεύτερο βαθμό από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ο λόγος, της αναβολής, όπως αναφέρουν αρκετά διεθνή πρακτορεία Τύπου, συνδέεται με την αυξανόμενη αβεβαιότητα σχετικά με τη δυνατότητα επίτευξης ειδικής πλειοψηφίας για την οριστική έγκριση λόγω των αμφιβολιών που εξέφρασαν οι Γερμανοί εκπρόσωποι.
Μεταξύ των κατά και των αποχών
Συγκεκριμένα, την καταψήφιση που ανακοίνωσε η Ιταλία ακολούθησε η ίδια απόφαση της Πολωνίας και η αποχή της Βουλγαρίας. Επιπλέον, η θέση της Γερμανίας είναι ολοένα και πιο ισορροπημένη, όπως καταδεικνύεται από τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών Volkser Wissing για πιθανή αποχή (μετράει ως ψήφος κατά). Ουσιαστικά, οι τέσσερις χώρες είναι έτοιμες να μπλοκάρουν μια διαδικασία που θεωρείται δεδομένη για κάποιο χρονικό διάστημα, επειδή θα αποτελούσαν όχι μόνο ανασταλτική μειοψηφία, αλλά και θα μείωναν την απαρτία. Η προϋπόθεση της ειδικής πλειοψηφίας συνδέεται με την ευνοϊκή ψήφο του 55% των κρατών – μελών (15 από τις 27) που πρέπει να αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού. Οι θέσεις της Ιταλίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας και της Βουλγαρίας δεν θα επηρέαζαν την πλειοψηφία, αλλά το ποσοστό του εκπροσωπούμενου πληθυσμού θα σταματούσε στο 58,15%. Κατά συνέπεια, το μέτρο θα απορριφθεί. Εξ ου και η απόφαση να αναβληθεί η εξέταση για να επιτραπεί η ανασύνθεση των διαφόρων θέσεων.
Η θέση της Ιταλίας
Εν τω μεταξύ, η ιταλική κυβέρνηση απέστειλε επίσημη δήλωση για να επαναλάβει τα όσα ανακοινώθηκαν χθες το απόγευμα από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας: «Η Ιταλία – διαβάζει την ανακοίνωση – μοιράζεται και είναι πλήρως προσηλωμένη στον στόχο της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του οδικού τομέα των μεταφορών. Η μείωση των εκπομπών CO2 του κλάδου, ιδίως εκείνων από αυτοκίνητα και ελαφρά οχήματα, είναι απαραίτητη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ένωσης». Ωστόσο, “πιστεύουμε ότι, στον τομέα των οδικών μεταφορών, η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές πρέπει να επιδιωχθεί σε συμμόρφωση με τις αρχές μιας οικονομικά βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης μετάβασης προς μηδενικές εκπομπές ρύπων και τεχνολογική ουδετερότητα. Είμαστε σίγουρα υπέρ της ηλεκτροκίνησης των ελαφρών οχημάτων. Εμείς δεν πιστεύουμε, ωστόσο, ότι θα πρέπει να είναι ο μόνος δρόμος για μηδενικές εκπομπές ρύπων στη μεταβατική φάση με ανεπιθύμητες οικονομικές, βιομηχανικές και κοινωνικές αναταραχές», συνεχίζει η κυβέρνηση.
Χρειαζόμαστε ουδετερότητα
«Τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης ανήκουν σε πολίτες χαμηλού εισοδήματος και θα παραμείνουν στο δρόμο μετά το 2035. Η επιτυχία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το πόσο προσιτά θα γίνουν για αυτούς τους πολίτες», συνεχίζει η δήλωση της Ρώμης, η οποία υπογραμμίζει ότι «μέχρι θέτοντας στόχο μείωσης των εκπομπών 100% το 2035 και χωρίς να παρέχει κανένα κίνητρο για τη χρήση ανανεώσιμων καυσίμων, ο προτεινόμενος κανονισμός δεν συνάδει με την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας. Επομένως, η Ιταλία δεν μπορεί να τον υποστηρίξει”. Ως εκ τούτου, το στέλεχος της Meloni υπενθυμίζει ορισμένες από τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την υποστήριξη του στόχου μείωσης των εκπομπών κατά 100%, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης μιας αλυσίδας αξίας ηλεκτρικών κινητήρων και μπαταριών στην ΕΕ· βιώσιμο και διαφοροποιημένο εφοδιασμό πρώτων υλών, επαρκή υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού, βελτίωση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, προσαρμογή ολόκληρου του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, μεταξύ άλλων μέσω της παροχής των απαραίτητων δεξιοτήτων, αποδοχή νέων οχημάτων στην αγορά, τα οποία θα πρέπει να διατίθενται σε προσιτή τιμή, ειδικά για οικογένειες και τους πιο ευάλωτους καταναλωτές.
The recommendations
Στη συνέχεια, η κυβέρνηση κατηγορεί την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι επέλεξε μια «κυρίως ρυθμιστική» προσέγγιση και σκιαγραφεί μια σειρά από πρωτοβουλίες που πρέπει να υιοθετήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Να υποστηρίξει, με όλα τα διαθέσιμα νομοθετικά και οικονομικά μέσα, τη μετάβαση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδίως των ΜΜΜ· να παρακολουθεί και να αναφέρει την πρόοδο προς την οδική κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές, λαμβάνοντας υπόψη όλους τους παράγοντες που συμβάλλουν σε μια οικονομικά αποδοτική και δίκαιη μετάβαση, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης πιθανών χρηματοδοτικών κενών – να εξασφαλίσει, με βάση την παρακολούθηση, μια αυστηρή και αξιόπιστη αναθεώρηση των στόχων το 2026 – παρακολούθηση της διάταξης που προβλέπει την ταξινόμηση, μετά το 2035, οχημάτων που κινούνται αποκλειστικά με καύσιμα με μηδενικές εκπομπές CO2 -να υποβάλει πρόταση για τη συμπερίληψη στη ρύθμιση μηχανισμών για την καταγραφή των οφελών των ανανεώσιμων καυσίμων όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών CO2.