Live the Movement in the streets
Cars

New car registrations: 2023 closed with a positive sign in Greece and negative in Europe

Με τις ταξινομήσεις του μήνα Δεκεμβρίου, ολοκληρώνεται το 2023 για την αγορά αυτοκινήτου, η οποία χαρακτηρίζεται πετυχημένη σε Ελλάδα και Ευρώπη

Τον Δεκέμβριο του 2023, η αγορά αυτοκινήτων της ΕΕ παρουσίασε μείωση 3,3%, καταγράφοντας 867.052 μονάδες πωλήσεων. Η πτώση αυτή μπορεί να αποδοθεί στις υψηλές βασικές επιδόσεις του Δεκεμβρίου 2022. Ο Δεκέμβριος σηματοδότησε επίσης τον πρώτο μήνα συρρίκνωσης μετά από 16 συνεχόμενους μήνες αύξησης.

Αξιοσημείωτες αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε κορυφαίες αγορές όπως η Γαλλία (+14,5%) και η Ισπανία (+10,6%). Αντίθετα, η γερμανική αγορά αυτοκινήτων υποχώρησε σημαντικά κατά 23% τον Δεκέμβριο.

Το 2023, η αγορά αυτοκινήτων της ΕΕ έκλεισε με μια σταθερή αύξηση 13,9% σε σύγκριση με το 2022, φτάνοντας σε όγκο 10,5 εκατομμυρίων μονάδων για ολόκληρο το έτος. Όλες οι αγορές της ΕΕ αυξήθηκαν το περασμένο έτος, εκτός από την Ουγγαρία (-3,4%). Διψήφια κέρδη καταγράφηκαν στις περισσότερες αγορές, συμπεριλαμβανομένων τριών από τις μεγαλύτερες: Ιταλία (+18,9%), Ισπανία (+16,7%) και Γαλλία (+16,1%). Αντίθετα, η Γερμανία κατέγραψε μια πιο μέτρια αύξηση 7,3% σε ετήσια βάση, επηρεασμένη από τις ασθενέστερες επιδόσεις του Δεκεμβρίου.

Ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ ανά πηγή ενέργειας

Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα με μπαταρία καθιερώθηκαν ως η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές το 2023. Τον Δεκέμβριο, το μερίδιο αγοράς εκτινάχθηκε στο 18,5%, συμβάλλοντας σε μερίδιο 14,6% για το σύνολο του έτους, ξεπερνώντας το ντίζελ, το οποίο παρέμεινε σταθερό στο 13,6%. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα διατήρησαν το προβάδισμά τους στο 35,3%, ενώ τα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέλαβαν τη δεύτερη θέση, κατέχοντας μερίδιο αγοράς 25,8%.

Εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα

Τον Δεκέμβριο του 2023, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία μειώθηκαν για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2020 (κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας COVID-19), μειούμενες κατά 16,9% σε 160.700 μονάδες. Η μείωση αυτή μπορεί να αποδοθεί σε μια συγκριτικά ισχυρή επίδοση τον Δεκέμβριο του 2022 και σε μια σημαντική κάμψη στη Γερμανία (-47,6%), τη μεγαλύτερη αγορά αυτής της πηγής ενέργειας. Παρά ταύτα, ο συνολικός όγκος για το σύνολο του 2023 ξεπέρασε το 1,5 εκατομμύριο μονάδες, αντανακλώντας σημαντική αύξηση 37% σε σύγκριση με το 2022. Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία έφτασε το 14,6% το 2023.

Τον Δεκέμβριο, οι νέες ταξινομήσεις υβριδικών-ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 26%, χάρη στην εντυπωσιακή αύξηση σε τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές: Γερμανία (+38%), Γαλλία (+32,6%) και Ισπανία (+24,3%). Αυτό συνέβαλε σε σωρευτική αύξηση 29,5% το 2023, με αποτέλεσμα να πωληθούν πάνω από 2,7 εκατομμύρια μονάδες το 2023 – το ένα τέταρτο του μεριδίου αγοράς της ΕΕ.

Αντίθετα, οι πωλήσεις των plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων έκλεισαν το έτος με πτωτική τάση, μειούμενες σημαντικά κατά 40,2% σε 71.546 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2023. Οι αυξήσεις στις βασικές αγορές, το Βέλγιο (+19,7%) και τη Γαλλία (+17,3%), δεν ήταν επαρκείς για να αντισταθμίσουν τη σημαντική πτώση στη Γερμανία (-74,4%), τη μεγαλύτερη αγορά για αυτή την πηγή ενέργειας. Ως αποτέλεσμα, η αγορά των plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της ΕΕ μειώθηκε κατά 7% σε σύγκριση με το 2022 και αντιπροσωπεύει πλέον μερίδιο αγοράς 7,7%.

Βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα

Τον Δεκέμβριο του 2023, η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ αυξήθηκε κατά 5,1%, χάρη στη σημαντική συμβολή βασικών αγορών όπως η Ιταλία (+24,9%) και η Γερμανία (+16,1%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πωληθούν συνολικά 3,7 εκατομμύρια μονάδες, αύξηση 10,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Παρά τη διατήρηση της πρωτοκαθεδρίας με μερίδιο αγοράς 35,3% καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα παρουσίασαν μικρή πτώση από 36,4% το 2022.

Η αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στην ΕΕ συνέχισε την πτωτική της πορεία τον Δεκέμβριο, συρρικνωμένη κατά 9,1%. Η μείωση αυτή ήταν εμφανής σε αρκετές βασικές αγορές, συμπεριλαμβανομένων τριών από τις μεγαλύτερες: Ισπανία
(-26,5%), η Γαλλία (-22,2%) και η Ιταλία (-19,7%). Ωστόσο, η Γερμανία διαφοροποιήθηκε από την τάση αυτή με αύξηση 10,3%. Το 2023, οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων ανήλθαν σε 1,4 εκατομμύρια μονάδες, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 13,6%, μειωμένο από 16,4% το 2022.

Θετικό πρόσημο για την ελληνική αγορά

Η χώρα μας, αν και μικρή σε μέγεθος, ήταν από τις αγορές που έκλεισαν με θετικό πρόσημο το 2023. Ειδικότερα, στο σύνολο παρουσίασε αύξηση 27,0% με 8.240 ταξινομήσεις, έναντι 6.486 τον περασμένο Δεκέμβριο. Αυτές επιμερίζονται ως εξής: 577 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε σχέση με τα 310 τον περσινό Δεκέμβριο, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση 86,1%. Όσον αφορά τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (Plug-In Hybrid), οι ταξινομήσεις άγγιξαν τις 666, ενώ το ίδιο διάστημα πέρσι ήταν 515, σημειώνοντας αύξηση 29,3%. Οι ταξινομήσεις των πλήρως υβριδικών αυτοκινήτων διπλασιάστηκαν 3.100 μονάδες σε σχέση με τις 1.550 μονάδες τον περασμένο Δεκέμβριο, πετυχαίνοντας αύξηση 100%. Αύξηση 21,2% για τα αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα, με 332 ταξινομήσεις, με τον περασμένο Δεκέμβριο να αγγίζουν μόλις τις 274 μονάδες. Όσον αφορά τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, υπήρξε αύξηση 11,2% με 2.912 ταξινομήσεις, έναντι των 2.612 πέρσι. Τέλος, μεγάλη μείωση υπήρξε στις ταξινομήσεις των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων κατά 46,7% με μόλις 653 ταξινομήσεις έναντι 1.225 πέρσι.

Ανάλυση

Η συνεχής αύξηση των ταξινομήσεων αποτυπώνει την επιθυμία των επιθυμία των Ελλήνων για αγορά νέου αυτοκινήτου. Παράλληλα, εξαιτίας της παλαιότητας του στόλου των αυτοκινήτων, υπάρχει η ο χώρος για περαιτέρω ανάπτυξη και νέες πωλήσεις. Τα κίνητρα της ηλεκτροκίνησης λειτουργούν θετικά στην αγορά, ωστόσο έρχονται σε αντίθεση με τις ελλιπείς υποδομές. Βλέποντας τις τάσεις της αγοράς, μπορούμε να εκτιμήσουμε πως και το 2024 η ελληνική αγορά θα κινηθεί ανοδικά.