Live η Κίνηση στους δρόμους
ΔΑΣΜΟΙ ΤΡΑΜΠ

Δασμοί ΗΠΑ – Νικητές και ηττημένοι

Η Tesla είναι ένας από τους λίγους κερδισμένους από τους δασμούς του Τραμπ, στον αντίποδα VW, Toyota, Nissan, Hyundai μεταξύ των μεγάλων χαμένων

ΔΑΣΜΟΙ ΤΡΑΜΠ
Η Φωτογραφία δημιουργήθηκε με την βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης

Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι της αυτοκινητοβιομηχανίας από τους εισαγωγικούς δασμούς στις ΗΠΑ, αρχίζουν να φαίνονται στο προσκήνιο, σύμφωνα με τους οποίους η Tesla είναι ένας από τους λίγους κερδισμένους από τους δασμούς του Τραμπ, στον αντίποδα VW, Toyota, Nissan, Hyundai βρίσκονται μεταξύ των μεγάλων χαμένων.

Ειδικότερα, καθώς οι επιπτώσεις από τα σχέδια του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για τους δασμούς αρχίζουν να γίνονται σαφείς, μια σκληρή αλήθεια αναδύεται για την αυτοκινητοβιομηχανία: Ανάμεσα στους πολλούς χαμένους, η Tesla του Elon Musk ξεχωρίζει ως ξεκάθαρος νικητής.

Η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων διαθέτει μεγάλα εργοστάσια στην Καλιφόρνια και το Τέξας που παράγουν όλα τα αυτοκίνητα που πουλάει στις ΗΠΑ, απομονώνοντάς την σε μεγαλύτερο βαθμό από τις νέες εισφορές του Τραμπ στις εισαγωγές αυτοκινήτων και βασικών εξαρτημάτων.

Οι μεγάλοι ανταγωνιστές, από τη Hyundai της Νότιας Κορέας έως τον γερμανικό όμιλο Volkswagen και την αμερικανική General Motors, θα αντιμετωπίσουν εν τω μεταξύ σύντομα απότομα υψηλότερο κόστος. Οι ιαπωνικές Toyota και Nissan μπορούν να αναμένουν μεγάλα πλήγματα στα κέρδη τους.

«Υπάρχουν πολύ λίγοι νικητές», δήλωσε σε τηλεφωνική συνέντευξη ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος των προβλέψεων για τα αυτοκίνητα παγκοσμίως της AutoForecast Solutions. «Οι καταναλωτές θα είναι χαμένοι, επειδή θα έχουν μειωμένες επιλογές και υψηλότερες τιμές».

Η Ford Motor Co. θα μπορούσε να αντιμετωπίσει λιγότερο σοβαρές επιπτώσεις από ό,τι ορισμένοι ανταγωνιστές της, καθώς περίπου το 80% των αυτοκινήτων που πουλάει στις ΗΠΑ κατασκευάζονται στην εγχώρια αγορά.

Η Tesla είναι η «λιγότερο εκτεθειμένη» στους νέους δασμούς λόγω των εγχώριων κατασκευαστικών δραστηριοτήτων της, έγραψε ο αναλυτής της CFRA Research, Garrett Nelson, σε ανάλυση αυτή την εβδομάδα. Η ίδια η Tesla καυχιόταν αυτή την εβδομάδα για τα αμερικανικά της διαπιστευτήρια, λέγοντας σε μια ανάρτηση στο X ότι τα μοντέλα της «είναι τα πιο αμερικανικής κατασκευής αυτοκίνητα».

Από την επόμενη εβδομάδα, οι νέοι δασμοί 25 τοις εκατό θα ισχύουν για όλα τα εισαγόμενα επιβατικά οχήματα και ελαφρά φορτηγά, καθώς και για βασικά εξαρτήματα όπως κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων και ηλεκτρικά εξαρτήματα, επιπλέον των δασμών που ισχύουν ήδη. Οι δασμοί θα ισχύουν μόνο για το μη αμερικανικό μερίδιο των οχημάτων και των εξαρτημάτων που εισάγονται στο πλαίσιο μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου με τον Καναδά και το Μεξικό.

Αυτό αναμένεται να απαλύνει το πλήγμα για τα οχήματα των οποίων οι γραμμές εφοδιασμού διασχίζουν με τεθλασμένο τρόπο την ήπειρο. Οι δασμοί στα εξαρτήματα από τον Καναδά και το Μεξικό που συμμορφώνονται με την εμπορική συμφωνία δεν θα τεθούν επίσης σε ισχύ έως ότου οι ΗΠΑ δημιουργήσουν μια διαδικασία για την είσπραξη των εν λόγω εισφορών.

Οι γείτονες των ΗΠΑ θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτό το παράθυρο για να προσπαθήσουν να αποτρέψουν την πλήρη εφαρμογή, έστω και αν αυτό είναι μακρινό.

Η κίνηση αυτή αποτελεί ωστόσο μια ευρεία επίθεση κατά της συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου της ηπείρου, την οποία ο Τραμπ επαναδιαπραγματεύτηκε κατά την πρώτη θητεία του στην εξουσία και η οποία οδήγησε σε μια στενά ολοκληρωμένη αλυσίδα εφοδιασμού που εκτείνεται στη Βόρεια Αμερική. Ο πρωθυπουργός του Καναδά Μαρκ Κάρνεϊ χαρακτήρισε τους δασμούς «άμεση επίθεση».

Η Hyundai μπορεί να χρειαστεί να πληρώσει 7 δισ. δολάρια ετησίως σε δασμούς

Οι ξένες μάρκες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα εισαγόμενα οχήματα θα αντιμετωπίσουν τη μεγαλύτερη πίεση. Η Hyundai της Νότιας Κορέας κινδυνεύει να είναι από τις πιο σκληρά πληγείσες. Παρόλο που η αυτοκινητοβιομηχανία και η θυγατρική της Kia διαθέτουν εργοστάσια στην Αλαμπάμα και τη Τζόρτζια -και ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα ένα σχέδιο επέκτασης στις ΗΠΑ ύψους 21 δισ. δολαρίων- εισήγαγε περισσότερα από ένα εκατομμύριο οχήματα στις ΗΠΑ πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το ήμισυ των πωλήσεών της στη χώρα, σύμφωνα με στοιχεία της Global Data.

Η Hyundai «παραμένει προσηλωμένη στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μέσω της τοπικής παραγωγής και της καινοτομίας», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, σημειώνοντας ότι απασχολεί 570.000 άτομα στις ΗΠΑ.

Η Hyundai και η Kia μπορεί να χρειαστεί να πληρώνουν έως και 10 τρισεκατομμύρια γουόν (7 δισεκατομμύρια δολάρια) κάθε χρόνο για δασμούς στις ΗΠΑ, εάν εκτελεστούν οι δασμοί του 25%, σύμφωνα με τον Hyuk Jin Yoon, αναλυτή της SK Securities με έδρα τη Σεούλ. Αυτό αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40 τοις εκατό του συνολικού λειτουργικού κέρδους που αποκόμισαν οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες το 2024.

Η Toyota εισάγει περίπου τα μισά από αυτά που πουλάει στις ΗΠΑ, παρά το γεγονός ότι διαθέτει τέσσερα εργοστάσια συναρμολόγησης στο Κεντάκι, την Ιντιάνα, το Μισισιπή και το Τέξας, καθώς και εργοστάσια παραγωγής κινητήρων στη Δυτική Βιρτζίνια και την Αλαμπάμα. Εκπρόσωπος της Toyota δήλωσε ότι οι δραστηριότητες της εταιρείας στο Μεξικό είναι 100% συμβατές με τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου USMCA.

Η Toyota αντιμετωπίζει πλήγμα 6% στα κέρδη, η Nissan 56% μείωση

Οι δασμοί θα μπορούσαν να μειώσουν τα εκτιμώμενα λειτουργικά κέρδη της Toyota για το οικονομικό έτος 2026 κατά 6%, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman Sachs Japan, συμπεριλαμβανομένου του Kota Yuzawa.

Η δοκιμαζόμενη Nissan είναι πιθανό να πληγεί περισσότερο μεταξύ των μεγάλων ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών, σύμφωνα με το σημείωμά τους, με τα εκτιμώμενα λειτουργικά κέρδη της να μειώνονται κατά 56%.

Η Subaru εξετάζει πώς θα ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις των δασμών, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας στις 27 Μαρτίου, χωρίς να διευκρινίσει τα συγκεκριμένα μέτρα που εξετάζει. Σύμφωνα με το σημείωμα της Goldman Sachs, η Subaru θα μπορούσε να δει τα λειτουργικά της κέρδη το 2026 να μειώνονται κατά 23%.

Τα γερμανικά εμπορικά σήματα πολυτελείας αντιμετωπίζουν μεγάλο δασμολογικό κόστος

Οι γερμανικές μάρκες πολυτελείας Porsche και Mercedes-Benz αντιμετωπίζουν ένα πιθανό πλήγμα ύψους 3,4 δισεκατομμυρίων ευρώ από τους δασμούς. Η BMW έχει δηλώσει ότι αναμένει ότι η κλιμάκωση των εμπορικών συγκρούσεων μεταξύ των ΗΠΑ, της Ευρώπης και της Κίνας θα της κοστίσει περίπου 1 δισ. ευρώ φέτος, αλλά η εκτίμηση αυτή δεν έλαβε υπόψη τις τελευταίες επιβαρύνσεις του Τραμπ.

Οι σχεδιαζόμενοι δασμοί αποτελούν επίσης σημαντική λειτουργική πρόκληση για τις Audi, Land Rover, Alfa Romeo και Jaguar που εισάγουν κάθε όχημα που πωλούν τώρα στις Η.Π.Α. Η Lexus, η Genesis και άλλες πολυτελείς μάρκες που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές θα πιεστούν επίσης.

Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν γλιτώνουν από τις εισφορές του Τραμπ

Δεν γλίτωσαν ούτε οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ. Η GM εισάγει ορισμένα φορτηγά Chevrolet Silverado από εργοστάσια στο Μεξικό και τον Καναδά, το εισαγωγικό συμπαγές SUV Chevy Trax από τη Νότια Κορέα και το οικογενειακό της αυτοκίνητο, το crossover SUV Chevrolet Equinox.

Πέρυσι η GM πούλησε περισσότερα από 200.000 το καθένα από τα Equinox και Trax, τα οποία είναι από τα φθηνότερα οχήματά της. Η αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει επίσης ηλεκτρικές εκδόσεις του Equinox και του Blazer στο Μεξικό.

Η Stellantis κατασκευάζει τα SUV της Jeep Compass και Wagoneer SUV στο Μεξικό. Η εταιρεία εισάγει τα μίνι βαν Chrysler Pacifica από τον Καναδά και τα συμπαγή Dodge Hornet και Fiat 500 από την Ιταλία.

Και παρόλο που η Ford είναι πιο εξαρτημένη από τις ΗΠΑ σε σχέση με τους αντιπάλους της στην άλλη πόλη, αντιμετωπίζει τον δικό της πόνο. Η αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει το μικρό pickup Maverick της εισαγωγικής κατηγορίας στο Μεξικό, καθώς και το συμπαγές SUV Bronco Sport και το ηλεκτρικό όχημα Mustang Mach-E.

Ο Μασκ λέει ότι οι επιπτώσεις στην Tesla δεν είναι ασήμαντες

Ο Μασκ λέει ότι η Tesla δεν θα περάσει εντελώς αλώβητη. Σε μια ανάρτηση στο X στις 26 Μαρτίου, περιέγραψε τους δασμούς ως «σημαντικές» επιπτώσεις στην εταιρεία. Σε μια μεταγενέστερη ανάρτηση X σε άλλον χρήστη, ο Musk πρόσθεσε ότι οι δασμοί θα έχουν «όχι ασήμαντη» επίδραση στις τιμές των εισαγόμενων ανταλλακτικών αυτοκινήτων που χρησιμοποιεί η Tesla.

Μεταξύ 60% και 75% των εξαρτημάτων που χρησιμοποιεί η Tesla κατασκευάζονται στις ΗΠΑ, ανάλογα με το μοντέλο, σύμφωνα με μια κατάθεση του 2024 από την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ, ενώ η πλειονότητα των υπόλοιπων εξαρτημάτων προέρχεται από το Μεξικό. Αλλά με την αξία των εισαγόμενων εξαρτημάτων να μην είναι σαφής, ο οικονομικός αντίκτυπος για την Tesla είναι άγνωστος.

Ο Τραμπ επέμεινε ότι δεν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων παρά τον εξέχοντα ρόλο του διευθύνοντος συμβούλου της Tesla στην κυβέρνηση.

«Ποτέ δεν μου ζήτησε κάποια χάρη σε επιχειρηματικό επίπεδο», δήλωσε ο Τραμπ σε εκδήλωση στο Οβάλ Γραφείο στις 26 Μαρτίου, καθώς υπέγραφε τη διακήρυξη με την οποία τέθηκαν σε ισχύ οι δασμοί στα αυτοκίνητα.