«Ορισμένες από τις θέσεις μου δημιούργησαν έλλειψη συναίνεσης στο διοικητικό συμβούλιο», επεσήμανε ο Carlos Tavares στην πρώτη του συνέντευξη μετά την αποχώρηση από το τιμόνι της Stellantis.
Ειδικότερα, ο Carlos Tavares, ο οποίος παραιτήθηκε αιφνιδιαστικά από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis την 1η Δεκεμβρίου, δήλωσε ότι η «φιλική» αποχώρησή του οφείλεται σε διαφωνίες με το διοικητικό συμβούλιο σχετικά με τη στρατηγική.
Ο Tavares δεν υπεισήλθε σε λεπτομέρειες σχετικά με τις διαφορές του με το διοικητικό συμβούλιο της Stellantis, αλλά δήλωσε στην πορτογαλική εφημερίδα Expresso ότι η απόφαση για την αποχώρησή του ελήφθη από κοινού μεταξύ αυτού και του προέδρου της αυτοκινητοβιομηχανίας, John Elkann.
Πηγές που γνωρίζουν το θέμα δήλωσαν στο Reuters ότι η ξαφνική απομάκρυνσή του προκλήθηκε από τους στόχους που έθεσε ο Ταβάρες και οι οποίοι θεωρήθηκαν μη ρεαλιστικοί ή καταστροφικοί από ορισμένα μέλη του διοικητικού συμβουλίου.
Ο Ταβάρες δήλωσε στην εφημερίδα ότι το κύριο μέλημα ήταν «να προστατευτεί η εταιρεία, ώστε μια διαφορά απόψεων να μην δημιουργήσει τον κίνδυνο να μην ευθυγραμμιστεί σωστά η εταιρεία».
«Μια εταιρεία που έχει 250.000 υπαλλήλους, έσοδα 190 δισεκατομμυρίων ευρώ, 15 εμπορικά σήματα που πωλεί σε όλο τον κόσμο, δεν είναι μια εταιρεία που μπορεί να διοικείται με έλλειψη ευθυγράμμισης, η οποία έχει άμεσα αντίκτυπο στη στρατηγική διαχείριση», δήλωσε σε συνέντευξή του που δημοσιεύθηκε στις 12 Δεκεμβρίου.
Ερωτηθείς αν αισθάνθηκε πληγωμένος από το αποτέλεσμα, απάντησε: «Όχι, καθόλου». Είπε ότι θα ενεργούσε με τον ίδιο τρόπο αν μπορούσε να γυρίσει πίσω στο χρόνο.
Προηγουμένως θεωρούνταν ως ένα από τα πιο σεβαστά στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, η προσέγγιση του Ταβάρες τέθηκε υπό έλεγχο μετά την πτώση των πωλήσεων στη Βόρεια Αμερική που οδήγησε την αυτοκινητοβιομηχανία τον Σεπτέμβριο να εκδώσει προειδοποίηση για τα αποτελέσματα του 2024.
Οι έμποροι, οι εμπειρογνώμονες του κλάδου και οι πελάτες λένε ότι η Stellantis είχε τιμολογηθεί εκτός αγοράς τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη υπό την ηγεσία του Tavares.
Στη συνέντευξη – την πρώτη που δόθηκε μετά την παραίτησή του – ο Tavares περιέγραψε την τρέχουσα στιγμή στην αυτοκινητοβιομηχανία ως την αρχή μιας «δαρβινικής» περιόδου.
«Όταν αντιμετωπίζεις μια καταιγίδα, πρέπει να κατευθύνεις τη βάρκα ανάλογα με τα κύματα. Δεν μπορείς να κάνεις συζήτηση για τον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισής τους».
Οι διαφωνίες
Επί της ουσίας, το στέλεχος και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου είχαν μέχρι τότε αρκετά μεγάλες διαφωνίες, τέτοιες που η σχέση εμπιστοσύνης είχε διαρραγεί και η εταιρεία έπρεπε να διαφυλαχθεί. «Το σημαντικότερο μέλημά μας είναι η προστασία της Stellantis», συνέχισε ο Tavares στη συνέντευξη. ‘Είμαι μέρος αυτών που δημιούργησαν τη Stellantis, μαζί με τον John Elkann, έτσι δημιουργήσαμε τη Stellantis’. Έτσι, η εκδοχή του πρώην διευθύνοντος συμβούλου είναι ότι δεν υπήρξε καμία απόλυση ή εκπαραθύρωση, αλλά διαφορετικές απόψεις για τη διαχείριση του ομίλου, όπως επιβεβαιώνει και το διοικητικό συμβούλιο: «Θεωρήσαμε ότι οι συζητήσεις, οι οποίες ανέδειξαν μια διαφορά απόψεων, είχαν ως συμπέρασμα το γεγονός ότι ο καθένας μας θα φροντίσει τη ζωή του, ώστε να μη δημιουργηθεί κίνδυνος ασυνεννοησίας στο πλαίσιο της διακυβέρνησης της εταιρείας», καταλήγει ο Tavares, καταφεύγοντας στους αγώνες αυτοκινήτου, ένα από τα πάθη του, για να εξηγήσει καλύτερα τις διαφορές.
Έλλειψη συναίνεσης
«Υπάρχουν δύο κατηγορίες οδηγών», υποστηρίζει ο πρώην διευθύνων σύμβουλος: »Αυτοί που, για να αποφύγουν τον κίνδυνο να τρυπήσουν ένα ελαστικό ή να καταστρέψουν την ανάρτηση, αποφεύγουν τα κράσπεδα και προσπαθούν να πετύχουν τον καλύτερο δυνατό χρόνο οδηγώντας στη μέση της πίστας. Έπειτα, υπάρχουν εκείνοι που, για να πάνε πιο γρήγορα, οδηγούν πάνω στα κράσπεδα, κάτι που είναι απολύτως θεμιτό, αλλά πιο επικίνδυνο, καταστροφικό για την ανάρτηση και επιθετικό για τα ελαστικά. Προφανώς, ανήκω στη δεύτερη κατηγορία. Σε αυτή την πολύ δαρβινική περίοδο που διανύει η αυτοκινητοβιομηχανία, είναι πιθανό να έχει δημιουργηθεί κάποιο άγχος γύρω από μια επιθετική στρατηγική, όπου αυτή η φάση θεωρείται περισσότερο ως ευκαιρία παρά ως κίνδυνος. Και στη συνέχεια πήρα πολύ ισχυρές θέσεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Ίσως αυτός ο συνδυασμός παραγόντων να δημιούργησε διαφωνίες, και μια εταιρεία που έχει 250.000 υπαλλήλους, κύκλο εργασιών 190 δισεκατομμυρίων ευρώ και 15 μάρκες που πωλούνται σε όλο τον κόσμο, δεν μπορεί να διοικείται με έλλειψη συναίνεσης που επηρεάζει άμεσα τη στρατηγική διαχείριση».
Ο μισθός και το μέλλον
Ο Ταβάρες απαντά επίσης στις επικρίσεις σχετικά με την αμοιβή του, αναφερόμενος και πάλι στον κόσμο του αθλητισμού: «Εάν η εταιρεία θέλει να αγοράσει έναν συγκεκριμένο μάνατζερ και αυτός είναι διαθέσιμος μόνο για ένα συγκεκριμένο ποσό, πρόκειται απλώς για μια συναλλαγή που κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να αποδεχθεί. Σε πολλούς δεν αρέσει αυτό, αλλά σε μένα αρέσει». Δεν λείπουν οι υπαινιγμοί για το μέλλον: εδώ και αρκετό καιρό κυκλοφορεί στην Πορτογαλία η υπόθεση ότι ο Ταβάρες μπορεί να εμπλακεί στην ιδιωτικοποίηση της αεροπορικής εταιρείας Tap, και ο ίδιος δεν φαίνεται να έχει μεγάλες επιφυλάξεις: «Πολλοί φίλοι με ρωτούν γι’ αυτό. Αισθάνομαι μια κάποια πατριωτική έλξη». Και όχι μόνο αυτό: υπάρχει επίσης το ενδεχόμενο ο μάνατζερ να γίνει πραγματικός μέτοχος της πορτογαλικής εθνικής αεροπορικής εταιρείας.