Ο πρώην CEO της Nissan, Carlos Ghosn ισχυρίζεται ότι οι συνομιλίες για τη συμφωνία με τη Honda σηματοδοτούν ότι η Nissan βρίσκεται σε κατάσταση «πανικού». Την ίδια στιγμή η επιδίωξη της Foxconn να αποκτήσει τη ιαπωνική εταιρεία βρίσκεται σε αναμονή εν μέσω συνομιλιών για τη έκβαση της ενδεχόμενης συγχώνευση.
Ειδικότερα, οι συζητήσεις της Nissan Motor Co. για μια πιθανή συμφωνία με τη Honda Motor Co. δείχνουν ότι η πρώτη βρίσκεται σε «κατάσταση πανικού», σύμφωνα με τον Carlos Ghosn, τον πρώην πρόεδρο της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Πρόκειται για μια απελπισμένη κίνηση», δήλωσε ο Ghosn την Παρασκευή στην τηλεόραση του Bloomberg. «Δεν είναι μια ρεαλιστική συμφωνία, διότι ειλικρινά, οι συνέργειες μεταξύ των δύο εταιρειών είναι δύσκολο να βρεθούν».
Τα σενάρια
Η Honda επιβεβαίωσε αυτή την εβδομάδα ότι εξετάζει διάφορες επιλογές, συμπεριλαμβανομένης της συγχώνευσης, της κεφαλαιακής σύνδεσης ή της δημιουργίας μιας εταιρείας συμμετοχών με τη Nissan. Η Hon Hai Precision Industry Co., ο κατασκευαστής iPhones με έδρα την Ταϊβάν, γνωστός ως Foxconn, θέτει σε αναμονή την επιδίωξή της για την Nissan, εν αναμονή ενδείξεων ότι οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες σημειώνουν νόμιμη πρόοδο προς μια συμφωνία.
Ο Γκοσν, 70 ετών, διαμένει στη Βηρυτό μετά την παράτολμη απόδρασή του από την Ιαπωνία πριν από πέντε χρόνια, αυτόν τον μήνα. Ενώ βρισκόταν με εγγύηση και αντιμετώπιζε κατηγορίες για οικονομικές ατασθαλίες, προσέλαβε μια ομάδα εξαγωγής πατέρα και γιου για να τον μεταφέρουν λαθραία σε ένα ιδιωτικό αεροπλάνο μέσα σε ένα κουτί με μουσικό εξοπλισμό και πέταξε στο Λίβανο, ο οποίος σπάνια εκδίδει τους πολίτες του.
Η Nissan και ο Ghosn συνεχίζουν να δίνουν νομικές μάχες μεταξύ τους περισσότερα από έξι χρόνια αφότου στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας κανόνισαν τη σύλληψη και την απομάκρυνσή του από την εταιρεία. Ο κατασκευαστής ισχυρίζεται ότι ο πρώην πρόεδρός του δεν είχε δηλώσει επαρκώς το εισόδημά του και ότι καταχράστηκε περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας για προσωπικό όφελος. Ο Ghosn αρνήθηκε τους ισχυρισμούς και κατηγόρησε τη Nissan ότι ζημίωσε τα οικονομικά του και τη φήμη του.
Και ο ρόλος της Foxconn
Η Hon Hai Precision Industry Co., ο κατασκευαστής iPhones με έδρα την Ταϊβάν, γνωστή ως Foxconn, θέτει σε αναμονή το ενδιαφέρον της για την διεκδίκηση της Nissan Motor Co. ενώ η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για μια πιθανή συγχώνευση με τη Honda Motor Co., δήλωσε στο Bloomberg άτομο που γνωρίζει το θέμα.
Η απόφαση για παύση έρχεται μετά την αποστολή αντιπροσωπείας της Foxconn για συνάντηση με τη Renault SA -η οποία κατέχει το 36% της Nissan και θα έχει λόγο σε οποιαδήποτε σύνδεση- στη Γαλλία, δήλωσαν άνθρωποι με γνώση του θέματος.
Αλλά η κατασκευάστρια εταιρεία smartphones, η οποία έχει μακροχρόνιες φιλοδοξίες να εισέλθει στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, δεν παραιτείται εντελώς, προτιμώντας να δει αν οι δύο ιαπωνικές μάρκες σημειώνουν νόμιμη πρόοδο προς μια συμφωνία προτού αποφασίσει για την επόμενη κίνησή της, δήλωσαν οι άνθρωποι, ζητώντας να μην κατονομαστούν συζητώντας ιδιωτικές αποφάσεις.
Η στάση της Foxconn είναι η τελευταία εξέλιξη στην απροσδόκητη εμφάνιση δύο μνηστήρων για την προβληματική ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία πασχίζει να ανατρέψει την κατακρημνισμένη κερδοφορία και το μειωμένο μερίδιο αγοράς. Η Honda και η Nissan, οι οποίες φλερτάρουν με μια σύνδεση εδώ και αρκετά χρόνια, φαίνεται να έχουν επιταχύνει τις εργασίες για μια πιθανή συγχώνευση, αφού η Foxconn προσέγγισε τη Nissan για την αγορά ολόκληρης της εταιρείας.
Δεν είναι σαφές εάν η Nissan έχει εμπλακεί σε ουσιαστικές συζητήσεις με τη Foxconn ή έχει ήδη απορρίψει την ταϊβανέζικη εταιρεία. Αλλά η Foxconn πιθανότατα δεν θα ήταν σε θέση να υπερκεράσει ή να ξεπεράσει τη Honda σε μια μάχη εξαγοράς, δεδομένων των στενών εγχώριων δεσμών μεταξύ των ιαπωνικών εταιρειών.
Η Foxconn δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλια. Εκπρόσωπος της Renault στα μέσα ενημέρωσης αρνήθηκε να σχολιάσει.
Μια πιθανή συγχώνευση της Honda και της Nissan θα ενοποιούσε ουσιαστικά την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία σε δύο κύρια στρατόπεδα και θα τους παρείχε περισσότερους πόρους για να ανταγωνιστούν με μεγαλύτερους ομολόγους τους σε παγκόσμιο επίπεδο, μετά τη συρρίκνωση των μακροχρόνιων συνεργασιών με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η Nissan έχει ανάγκη από έναν εταίρο που θα την επαναφέρει σε ισχυρότερη οικονομική βάση, καθώς εντείνει τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης για να αντιμετωπίσει την καθυστέρηση της αύξησης των εσόδων και τα χαμηλότερα κέρδη. Αντιμετωπίζει πιέσεις από έναν ενεργό μέτοχο και ένα τρομακτικό φορτίο χρέους που έχει οδηγήσει σε εικασίες στις πιστωτικές αγορές σχετικά με την αξιολόγηση της επενδυτικής της βαθμίδας.
Παρόλο που η μετοχή της σημείωσε άλμα 25 % αυτή την εβδομάδα με αφορμή τα νέα για την πιθανή συγχώνευση με τη Honda, εξακολουθεί να σημειώνει πτώση σχεδόν 20 % φέτος.