Είναι 1975. Η τελευταία BMW 3.0 CSL περνά τη γραμμή παραγωγής. Ένα μεγάλο κεφάλαιο για την ιστορία της βαυαρικής εταιρείας κλείνει. Fast forward στο 2019. Τι σχέση μπορεί να έχει ένα SUV, η compact X2, που δοκιμάζουμε 44 χρόνια αργότερα, με τη θρυλική 3.0 CSL; Καμία; Πλανάσαι πλάνην οικτρά, αγαπημένε αναγνώστη.
Η Χ2 είναι το πρώτο μοντέλο, μετά την 3.0 CSL, στο οποίο η BMW τοποθετεί το σήμα της στην πίσω κολώνα. Όχι τυχαία, καθώς η Χ2, μπορεί να ακολουθεί την τάση της εποχής και να είναι ένα μοντέρνο, compact SUV, όμως έχει κάτι από την κληρονομιά της βαυαρικής φίρμας. Οπτικά, άλλωστε, αν τη δει κανείς, θα διαπιστώσει ότι δεν είναι απλά όμορφη, αλλά… κουπεδίζει.
Η έκδοση της δοκιμής μας είναι η X2 sDrive 18i, η (δεύτερη πιο) basic. Φοράει τον τρικύλινδρο 1,5 λίτρων, απόδοσης 140 ίππων (υπάρχει και μικρότερη έκδοση με το ίδιο μοτέρ και 115 ίππους). Η Χ2 είναι βασισμένη στην προσθιοκίνητη πλατφόρμα της BMW, γεγονός που σημαίνει ότι ο τρικύλινδρος δεν είναι “υποχώρηση”, αφού σε αυτή μπορούμε να δούμε τοποθετημένο ως τετρακύλινδρο μοτέρ. Η έκδοση της δοκιμής μας είναι προσθιοκίνητη, ενώ στις εκδόσεις με μεγαλύτερους κινητήρες, διατίθεται και τετρακίνητη.
Η Χ2 έχει χάρη… μεγαλύτερη από το όνομά της. Για την ακρίβεια… μικρότερη, αφού οι διαστάσεις της είναι μικρότερες από της “αδερφής” της Χ1. Ενώ το πλάτος και το μεταξόνιο (2,67 μέτρα) είναι ίδιο στα δύο μοντέλα, η Χ2 είναι πιο κοντή στα 4.360 χλστ. έναντι 4.439 χλστ. της Χ1 και πιο χαμηλή, στα 1.526 χλστ. έναντι 1.598 χλστ. της Χ1. Δεν είναι όλα κόμπακτ βέβαια στην Χ2. Για παράδειγμα θα εκπλαγείς εάν μάθεις ότι οι απολήξεις της εξάτμισης έχουν μεγαλύτερη διάμετρο ακόμα και από αυτές της θηριώδους Χ6Μ!
Αρκετά όμως με τα φρου-φρου κι αρώματα. Ας δούμε πώς είναι στο δρόμο η Χ2. Ο σχεδιασμός της και η προσπάθεια να δείξει λίγο ως coupe- SUV της χαρίζει τον εξαιρετικό αεροδυναμικό συντελεστή του 0,28 (xDrive 20d), γεγονός που σημαίνει πολλά στην πράξη: Μικρότερη κατανάλωση από αυτή που θα μπορούσε, ή θα έπρεπε να έχει, ευκολότερο ταξίδι και λιγότεροι, ελάχιστοι ως μηδενικοί αεροδυναμικοί θόρυβοι στις μεγαλύτερες ταχύτητες. Αυτό το τελευταίο είναι και ένα μεγάλο disadvantage των SUVs, το οποίο η Χ2 εξαλείφει, συνδυάζοντας τα καλά άλλων κατηγοριών οχημάτων με αυτά των ελεύθερου χρόνου.
Φυσικά, για να επιτευχθεί αυτό, έχει γίνει πολύ καλή δουλειά και στην ηχομόνωση της καμπίνας, όπως και στην επιλογή των υλικών. Κάθε τι διαφορετικό για μια BMW θα ήταν (δυσάρεστη) έπληξη, οπότε τα κορυφαίας ποιότητας υλικά στην καμπίνα, ήταν κάτι που περιμέναμε: Το καλοσχεδιασμένο ταμπλό με τις άφθονες θήκες στην κεντρική κολώνα και τις πόρτες, με τα άριστα μαλακά πλαστικά, τις λεπτομέρειες σε piano black, τον ευανάγνωστο πίνακα οργάνων με το τριάκτινο τιμόνι και τα βολικά δερμάτινα καθίσματα με την πολύ καλή πλευρική στήριξη και τις δεκάδες ρυθμίσεις. Έτσι, με το “καλημέρα”, βρίσκεσαι σε μια γνώριμη για BMW θέση οδήγησης, άνετη, βολική και σπορτίφ.
Πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για τα βασικά, δηλαδή τον κινητήρα, την ποιότητα κύλισης και την οδική συμπεριφορά, υπάρχει ένα σημείο στο οποίο θα πρέπει να σταθούμε. Ο λόγος για το σύστημα infotainment. Η Χ2 διατίθεται με οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων, 8,8 ιντσών που δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό (στις μικρότερες εκδόσεις είναι 6,5 ιντσών) που συνδυάζεται με την έκτη πλέον γενιά του χειριστηρίου iDrive.
Και, αν στο παρελθόν μπορεί να υπήρχαν κάποιες ενστάσεις για το πόσο εύκολα μπορεί κανείς να συνηθίσει τον χειρισμό του μενού, στη σημερινή γενιά, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ο συνδυασμός του πιεζοπεριστροφικού διακόπτη με την οθόνη αφής, ο διαχωρισμός του μενού, η τοποθέτησή τους και η λειτουργία τους δεν είναι απλά πλήρη και άριστα: Είναι σήμερα το καλύτερο σύστημα πολυμέσων που υπάρχει γενικότερα στην αγορά πολυμέσων, καθώς μπορείς να κάνεις ό,τι σκεφτείς, χωρίς να αποσπαστείς από την εργασία σου, η οποία είναι μία και μόνο. Ο δρόμος.
Όλα αυτά φτιάχνουν ένα περιβάλλον ασφάλειας και άνεσης για οδηγό και επιβάτες που δεν θα βρουν πρόβλημα να βολευτούν, αφού τόσο εμπρός, όσο και πίσω υπάρχει ικανοποιητικότατος χώρος για το κεφάλι και τα πόδια, καθώς και για τις αποσκευές με τα 470 λίτρα του χώρου αποσκευών. Ο “κρυφός” χώρος κάτω από το κάλυμμα του δαπέδου του πορτ μπαγκάζ, όπου απουσιάζει η ρεζέρβα είναι επίσης βολικός, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 1.355 λίτρα με την αναδίπλωση των τριών τμημάτων της πλάτης των καθισμάτων.
Στο δρόμο τώρα, η Χ2 είναι πραγματική αποκάλυψη. Ο τρικύλινδρος turbo των 1,5 λίτρων και των 140 ίππων είναι πρόθυμος να κινήσει το βαρύ αμάξωμα (περίπου 1.600 κιλά) σε κάθε περίπτωση, συνεργαζόμενος με το εκπληκτικό επτά σχέσεων σειριακό διπλού συμπλέκτη κιβώτιο Steptronic. Σε κάθε περίσταση, το κιβώτιο είναι εκεί για να επιλέξει την πιο σωστή σχέση ώστε να μείνεις “μέσα στη ροπή” και δεν σε “κρεμάει” ποτέ, ενώ οι αλλαγές γίνονται τόσο ομαλά που οι επιβάτες δεν το καταλαβαίνουν. Και στη χειροκίνητη λειτουργία (υπάρχουν και paddles πίσω από το τιμόνι) οι αλλαγές γίνονται πολύ γρήγορα και χωρίς “κλωτσήματα“, ενώ το κιβώτιο σου επιτρέπει να ανεβάσεις, ή κατεβάσεις σχέσεις σε όλο το φάσμα των στροφών, επεμβαίνοντας μόνο εκεί που αν σε αφήσει θα… κλαίς.
Με τη βοήθεια του κιβωτίου αξιοποιουνται οι 140 ίπποι και τα 220 Nm ροπής του κινητήρα και επιτυγχάνονται αξιοπρεπέστατες επιδόσεις (0-100 χ.α.ω. σε 9,6 δευτερόλεπτα και τελική 205 χ.α.ω.) οι οποίες είναι ίδιες με της χειροκίνητης έκδοσης, γεγονός που σε κάνει να αναρωτιέσαι τον λόγο που θα επιλέξεις το χειροκίνητο κιβώτιο. Ο κινητήρας, παρότι τρικύλινδρος, δεν περνάει κραδασμούς και θορύβους στο εσωτερικό, μη διαταράσσοντας το premium σκηνικό που επικρατεί. Μόνο στις υψηλές στροφές και τις έντονες επιταχύνσεις ακούγεται ένα κροτάλισμα, το οποίο ικανοποιεί όποιους έχουν σπορ… ακουστικές ανησυχίες.
Η Χ2 έχει τρία προγράμματα οδήγησης (Sport, Comfort, Eco) στα οποία αλλάζει το setup και η απόκριση του κινητήρα. Σε κάθε περίπτωση, η ποιότητα κύλισης είναι άριστη, όπως θα περίμενε κανείς από μια BMW, είτε κινείσαι στον αυτοκινητόδρομο, είτε στην πόλη, είτε σε κάποια σφιχτή ορεινή διαδρομή -στην οποία, σημειωτέον, δεν θα ξεμείνεις ποτέ από ροπή, ή δύναμη. Για χάρη της εμφάνισης, η Χ2 της δοκιμής μας φοράει πανέμορφες 18άρες με ελαστικά 225/50 που όπως είναι λογικό, σημαίνουν, μια μικρή υποχώρηση στην άνεση και στην κατανάλωση, που, στη δοκιμή μας, κινήθηκε (σε μεικτές διαδρομές) περίπου στα 9,5 lt/100 km.
Η ανάρτηση, ωστόσο, ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στην άνεση και τη σπορ συμπεριφορά που θέλεις από μία BMW, ταξιδεύοντας άνετα και ήσυχα, στρίβοντας με αυτοπεποίθηση (όταν την πιέσεις υπερβολικά θα δείξει μια τάση να ελαφρύνει την ουρά της που μαζεύεται πριν το… καταλάβεις από τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που επεμβαίνουν) και χωρίς κλίσεις και ούσα όσο άνετη χρειάζεται στην πόλη. Μοναδικό “παράπονο” είναι η σχετικά περιορισμένη ορατότητα πίσω, λόγω των στενών παραθύρων και της παχιάς πίσω κολώνας, που “σώθηκε” από τη χρήση του ραντάρ στο παρκάρισμα, αν και σε κάθε περίπτωση θα προτιμούσα μια κάμερα.
Εν κατακλείδι, η Χ2 έχει όλα όσα χρειάζεσαι για premium καθημερινές μετακινήσεις σε λογική τιμή (από 33.730 ευρώ– μπορεί να αποκτηθεί με το χρηματοδοτικό πρόγραμμα BMW ALLINCLUSIVE της BMW Financial Services που παρέχει 5 χρόνια δωρεάν service και ασφάλιση οχήματος με εγγύηση αξίας για όλη τη διάρκεια του προγράμματος), με φινέτσα, άνεση και διαφορετικότητα. Τι άλλο να ζητήσει κανείς από ένα αυτοκίνητο- σύντροφο ζωής;