«Oι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι καταδικασμένες να επωμίζονται το βάρος παραγόντων πέραν του ελέγχου τους», επισημαίνει η ACEA για μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και τα αυστηρά όρια εκπομπών ρύπων, πετυχαίνοντας σε πρώτη φάση, να τεθεί στο πλευρό της η Γερμανία.
Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αποφάσισε να λάβει αποφασιστική θέση στο θέμα της μείωσης των εκπομπών ρύπων των οχημάτων που υποδεικνύονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το έτος 2025. Το έκανε αυτό δημοσιεύοντας μια δήλωση με την οποία καλεί τα κράτη μέλη της ΕΕ να συμφωνήσουν το συντομότερο δυνατό σε μια «μείωση του κόστους συμμόρφωσης» που συνδέεται με τον νέο κανονισμό.
Στο πλαίσιο αυτό, αξίζει να αναφερθεί ότι, σύμφωνα με τον κανονισμό για τις εταιρικές μέσες εκπομπές καυσίμου (CAFE), το όριο εκπομπών CO2 για τα οχήματα που πωλούνται εντός της ΕΕ θα μειωθεί στα 93,6 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο το επόμενο έτος. Το πιο σημαντικό είναι ότι κάθε κατασκευαστής ή όμιλος αυτοκινήτων που υπερβαίνει αυτό το μέσο όρο με τη γκάμα των οχημάτων του θα τιμωρείται με πρόστιμο έως και 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο υπέρβασης. Ένα πρόστιμο που στη συνέχεια θα πολλαπλασιάζεται για κάθε όχημα που πωλείται.
Ο κανονισμός αυτός αποτελεί μέρος του νόμου που διέπει την απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων με οποιονδήποτε νέο κινητήρα εσωτερικής καύσης από την 1η Ιανουαρίου 2035 εντός της ευρωζώνης. Εάν παραμείνει ως έχει, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα σκόπελο για πολλές εταιρείες, το οποίο θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τους ισολογισμούς τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο Luca de Meo, ο νούμερο ένα της ACEA και της Renault, τα πρόστιμα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ένα τσίμπημα που, επιπλέον, θα ερχόταν σε μια πολύ ευαίσθητη στιγμή για την ηπειρωτική αυτοκινητοβιομηχανία. Στην πραγματικότητα, πολλοί ευρωπαϊκοί όμιλοι αυτοκινήτων παλεύουν με τον συνδυασμό της μειωμένης ζήτησης για οχήματα, ιδίως για ηλεκτρικά οχήματα, και του αυξανόμενου ανταγωνισμού από τις κινεζικές μάρκες.
Στη μάχη της, το λόμπι των ευρωπαίων κατασκευαστών θα έχει μαζί του τη γερμανική κυβέρνηση. Το Βερολίνο, μάλιστα, τάσσεται υπέρ της χαλάρωσης των εν λόγω ορίων, προσφέροντας τη δυνατότητα αντιστάθμισης των ελλειμμάτων του 2025 με αυξημένες ποσοστώσεις την επόμενη διετία. Μια διετία κατά την οποία τα αυτοκίνητα που παράγονται στην Ευρώπη αναμένεται ήδη να εκπέμπουν λιγότερο C02.
Η ACEA καλεί τα κράτη μέλη να δράσουν τώρα
Ακριβώς για να αποφευχθεί το σοκ των κυρώσεων για όσους θα υπερβούν τα όρια που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η ACEA, ενόψει του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της ΕΕ που έχει προγραμματιστεί για τις 28 Νοεμβρίου, κάλεσε τα κράτη μέλη να δράσουν τώρα και να μειώσουν το κόστος συμμόρφωσης με τις εκπομπές ρύπων για το 2025.
Ταυτόχρονα, η ένωση προσπάθησε να διαβεβαιώσει τους ομολόγους της για την πρόθεσή της να διατηρήσει τη δέσμευσή της που είχε εκφράσει προηγουμένως για τον μετασχηματισμό του μοντέλου κινητικότητας προς την κατεύθυνση της μεγαλύτερης βιωσιμότητας. Καθώς και προς τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας του 2050 που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Στόχοι που η ACEA θεωρεί ουσιώδεις για τη διασφάλιση του μακροπρόθεσμου μέλλοντος του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ΕΕ.
Στην ανακοίνωσή της, η ευρωπαϊκή ένωση κατασκευαστών προσπάθησε επίσης να εξηγήσει ότι όσο περνάει ο καιρός προς το 2025, οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν μια σειρά αυξανόμενων προκλήσεων για την επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2. Αυτές περιλαμβάνουν την έλλειψη ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τη μία πλευρά και την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος από την άλλη. Ένα μείγμα που περιπλέκει το έργο που έχουν θέσει τα ηπειρωτικά θεσμικά όργανα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι καταδικασμένες να σηκώσουν μόνες τους το βάρος παραγόντων που βρίσκονται εκτός του ελέγχου τους
Περαιτέρω εξήγηση για τη θέση της ACEA έδωσε η γενική διευθύντρια, η Δανή Sigrid De Vries, η οποία κατέχει τη θέση αυτή από το 2022. Ήταν αυτή που επισήμανε ότι στον ευρωπαϊκό τομέα της κινητικότητας, το βάρος ενός μετασχηματισμού που παρεμποδίζεται από παράγοντες πέραν του ελέγχου τους βαρύνει αποκλειστικά τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Επισημαίνοντας μεταξύ αυτών την ανεπάρκεια των υποδομών φόρτισης και την ανεπάρκεια των κινήτρων αγοράς.
Η ίδια η De Vries συνέχισε χαρακτηρίζοντας ενθαρρυντική τη θέση που εξέφρασε η γερμανική κυβέρνηση. Ειδικότερα, θα ήταν ενθαρρυντικό να δούμε πώς τα κράτη μέλη της ΕΕ συζητούν συγκεκριμένες και βιώσιμες επιλογές για την ανακούφιση των νοικοκυριών από την πίεση συμμόρφωσης.
Έδειξε επίσης την ορθότητα ενός οράματος που χαρακτηρίζεται από την καθιέρωση πολυετών περιόδων συμμόρφωσης, οι οποίες αναπτύσσονται μέσω της δυνατότητας συσσώρευσης και δανεισμού μονάδων CO2 με την πάροδο των ετών. Τώρα η μπάλα βρίσκεται στο γήπεδο της ΕΕ.