Αλλαγή στρατηγικής για τις κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες στις εισαγωγές προκαλώντας πονοκέφαλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, φέρνοντας περισσότερα υβριδικά και λιγότερα ηλεκτρικά για την Γηραιά Ήπειρο, με τους Κινέζους κατασκευαστές να πετυχαίνουν αντιπερισπασμό για να αποφύγουν τους δασμούς.
Ειδικότερα, οι νέοι δασμοί που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ στα τέλη Οκτωβρίου, προφανώς δεν ισχύουν για τα υβριδικά αυτοκίνητα. Και αυτό εξηγεί γιατί οι εισαγωγές εξηλεκτρισμένων (μη Bev) μοντέλων από την Κίνα έχουν αυξηθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες. Μια προνοητική στρατηγική, η οποία ξεκίνησε πολύ πριν από τον δασμολογικό «κατακλυσμό», και η οποία τώρα περιγράφεται καλά από τους αριθμούς.
Είναι μόνο η αρχή
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας, από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο οι εξαγωγές προς την Ευρώπη υπερτριπλασιάστηκαν σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, αντιστρέφοντας την πτωτική τάση των πωλήσεων από το 2023. Τα υβριδικά οχήματα από την Κίνα αντιπροσώπευαν το 18% το τρίτο τρίμηνο του έτους, έναντι 9% τους πρώτους τρεις μήνες του 2024. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από την άλλη πλευρά, μειώθηκαν από 62% σε 58%. Μια τάση που, σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές, πρόκειται να παγιωθεί τους επόμενους μήνες.
Το χρονικό
Οι τελευταίοι δασμοί EV του μπλοκ για την προστασία της αυτοκινητοβιομηχανίας του από την πλημμύρα φθηνών κινεζικών εισαγωγών δεν ισχύουν για τα υβριδικά αυτοκίνητα. Αυτό θα μπορούσε να δει μεγάλες μάρκες όπως η κορυφαία κατασκευάστρια EV της Κίνας BYD να συνεχίζουν την επέκτασή τους στην περιοχή, λένε οι αναλυτές.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες μεταφέρουν επίσης την παραγωγή και τη συναρμολόγηση στην Ευρώπη για να μειώσουν το κόστος γύρω από τους δασμούς.
«Η αύξηση οφείλεται στις κινεζικές OEM που μετατοπίζονται προς τα plug-in υβριδικά οχήματα ως ένας τρόπος για να παρακάμψουν τους νέους δασμούς της ΕΕ στις εισαγωγές οχημάτων με μπαταρίες από την Κίνα», δήλωσε ο Murtuza Ali, αναλυτής της Counterpoint Research.
Αναμένει ότι οι εξαγωγές υβριδικών αυτοκινήτων της Κίνας προς την Ευρώπη θα αυξηθούν κατά 20% φέτος και ακόμη ταχύτερα το επόμενο έτος.
Οι δασμοί της ΕΕ έως και 45,3% στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων τέθηκαν σε ισχύ στα τέλη Οκτωβρίου για να αντιμετωπιστούν οι άδικες, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επιδοτήσεις που βοήθησαν στη δημιουργία πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας 3 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων ετησίως στην Κίνα, διπλάσιου μεγέθους από την αγορά της ΕΕ.
Οι έρευνες κατά των επιδοτήσεων στις κινεζικές εισαγωγές EV, οι οποίες άρχισαν τον Οκτώβριο του 2023, και η επιβράδυνση των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Κίνα από την οικονομική επιβράδυνση, οδήγησαν ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες να αλλάξουν την ευρωπαϊκή στρατηγική τους και να επικεντρωθούν περισσότερο στις εξαγωγές υβριδικών αυτοκινήτων, όπως δείχνουν τα στοιχεία.
Τα υβριδικά κερδίζουν την εύνοια του συμβιβασμού
Τα υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία λειτουργούν με συνδυασμό βενζίνης και ηλεκτρισμού, κερδίζουν σε δημοτικότητα, καθώς οι αγοραστές τα θεωρούν έναν προσιτό συμβιβασμό μεταξύ των μοντέλων εσωτερικής καύσης και των πλήρως ηλεκτρικών μοντέλων.
Από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο, οι εξαγωγές υβριδικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη υπερτριπλασιάστηκαν σε 65.800 μονάδες σε σχέση με την ίδια περίοδο ένα χρόνο νωρίτερα, αντιστρέφοντας μια τάση διολίσθησης των πωλήσεων μέχρι τις αρχές του τρέχοντος έτους και το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας.
Αυτό βοήθησε τις εξαγωγές plug-in υβριδικών και συμβατικών υβριδικών να αντιπροσωπεύουν το 18% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων της Κίνας στην Ευρώπη το τρίτο τρίμηνο, διπλασιάζοντας το ποσοστό τους από 9% το πρώτο τρίμηνο. Το ποσοστό των αποστολών EV, ωστόσο, μειώθηκε στο 58% από 62% κατά την ίδια περίοδο.
Η τάση αυτή είναι πιθανό να αποκτήσει περαιτέρω δυναμική.
Η Κίνα, η οποία ξεπέρασε την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο πέρυσι, υποβοηθούμενη από την κυριαρχία της στα EV, εντείνει την εξαγωγική της προσπάθεια για να αντιμετωπίσει την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στο εσωτερικό της, λένε οι αναλυτές.
Με δεδομένους τους δασμούς 100 τοις εκατό για τα κινεζικής κατασκευής EV στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, η Ευρώπη είναι επίσης μία από τις πιο προφανείς διεξόδους για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα σχολιασμού σχετικά με την αύξηση των υβριδικών εισαγωγών από την Κίνα.
Απειλή για την ευρωπαϊκή αγορά plug-in υβριδικών αυτοκινήτων
Οι μεγάλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να ανατρέψουν την ευρωπαϊκή αγορά plug-in υβριδικών αυτοκινήτων που κυριαρχείται από ευρωπαϊκές και ιαπωνικές εταιρείες, καθώς ανταποκρίνονται στην αυξανόμενη ζήτηση για προσιτά αυτοκίνητα με καλύτερη οικονομία καυσίμου εν μέσω αυξανόμενου πληθωρισμού.
Οι πωλήσεις της plug-in έκδοσης του VW Tiguan θα μπορούσαν να πληγούν από τους νέους ανταγωνιστές από την Κίνα. Η BYD τα βάζει με τον όμιλο Volkswagen και την Toyota στην Ευρώπη με το πρώτο plug-in υβριδικό μοντέλο της για την περιοχή, το Seal U DM-i.
Η τιμή του μοντέλου ξεκινάει από 35.900 ευρώ (37.700 δολάρια), 700 ευρώ χαμηλότερα από το best-seller PHEV μοντέλο της VW, το Tiguan, και 10 τοις εκατό φθηνότερα από το C-HR PHEV της Toyota.
Η BYD εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο παραγωγής τόσο EV όσο και υβριδικών οχημάτων στο νέο της εργοστάσιο στην Ουγγαρία.
«Η κατηγορία θα μπορούσε να δει μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να φέρνουν στην Ευρώπη πιο προσιτές επιλογές που είναι ελκυστικές για τους καταναλωτές που είναι ευαίσθητοι στο κόστος», δήλωσε ο Yale Zhang, διευθύνων σύμβουλος της Automotive Foresight.
Η SAIC, της οποίας οι εξαγωγές EV στην ΕΕ αντιμετωπίζουν το υψηλότερο πρόσθετο ποσοστό 35,3%, δήλωσε ότι σχεδιάζει προϊόντα με διάφορα συστήματα κίνησης για την ευρωπαϊκή αγορά. Η μάρκα MG της είναι η κινεζική μάρκα με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη.
Η Geely, η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας με βάση τις πωλήσεις, λάνσαρε τον περασμένο μήνα ένα νέο plug-in υβριδικό με τη μάρκα της Lynk & CO για την Ευρώπη.
«Η πρόσφατη αυξημένη εισαγωγή ηλεκτροκίνητων υβριδικών μοντέλων στις αγορές σε όλο τον κόσμο από τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι σύμφωνη με τις απαιτήσεις και τις αγοραστικές τάσεις των καταναλωτών», δήλωσε η Geely απαντώντας σε ερωτήσεις του Reuters. Δεν σχολίασε τους εμπορικούς περιορισμούς.
Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες εκμεταλλεύονται επίσης την ανάπτυξη των συμβατικών υβριδικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη φέτος και αντιμετωπίζουν τα προβλήματα πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στην Κίνα.
Η Honda, η οποία είδε πτώση 29% στις πωλήσεις οχημάτων στην Κίνα τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, εξάγει δύο συμβατικά υβριδικά, ένα plug-in υβριδικό και ένα αμιγώς EV μοντέλο από την Κίνα στην Ευρώπη.
Ενώ η αύξηση των εξαγωγών από την Κίνα θα μπορούσε να προκαλέσει έντονο ανταγωνισμό τιμών στην ευρωπαϊκή αγορά υβριδικών οχημάτων, ορισμένοι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι οι κινεζικές εταιρείες είναι πιθανό να κινηθούν πιο προσεκτικά από το φόβο να προκαλέσουν έναν ακόμη γύρο δασμών της ΕΕ.
«Αν η BYD πάει το Qin Plus στην Ευρώπη σε τιμή 20.000 ευρώ, είμαι σίγουρος ότι θα προκαλέσει έναν ακόμη σεισμό», δήλωσε ο Zhang, αναφερόμενος στο υβριδικό της σεντάν.