Live η Κίνηση στους δρόμους
BYD

Η διερεύνηση της ΕΕ κατά των κινέζικων επιδοτήσεων δημιουργεί προβλήματα και για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης

Παρότι θα αποτρέψει την είσοδο των χαμηλού κόστους ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα στην ευρωπαϊκή αγορά, ενδέχεται να προκαλέσει αναστάτωση και αντιδράσεις στους μεγάλους ευρωπαίους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που παράγουν και εξάγουν στην Κίνα

Καθώς η έκθεση αυτοκινήτου του Μονάχου άνοιξε την περασμένη εβδομάδα, οι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, με επικεφαλής την BYD, έκλεψαν τα φώτα της δημοσιότητας που επί μακρόν προορίζονταν για τις φημισμένες μάρκες της Ευρώπης.

Η προσοχή που δόθηκε στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα οχήματα φαίνεται ότι προκάλεσε πανικό στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του εκτελεστικού οργάνου της ΕΕ, ανακοίνωσε την Τετάρτη τη διεξαγωγή έρευνας κατά των επιδοτήσεων για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα.

Η απόφαση για την έναρξη της έρευνας θα δημιουργήσει πιθανότατα προβλήματα πολύ πιο σύνθετα για τις μεγάλες ευρωπαϊκές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων απ’ ό,τι για τους κινέζους αντιπάλους τους.

Σίγουρα, η έρευνα, που φέρει την απειλή τιμωρητικών δασμών, θα ωθήσει τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών να επανεξετάσουν τις παγκόσμιες στρατηγικές τους.

Αλλά το ζήτημα δεν θα τους απασχολήσει για πολύ.

Σχεδόν κάθε κινεζικός κατασκευαστής EV σχεδιάζει να πουλήσει οχήματα στην Ευρώπη.

Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι πολλοί από αυτούς δεν έχουν αρχίσει να εκτελούν τέτοια σχέδια. Και τώρα που απειλούνται από την έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απλά θα τα εγκαταλείψουν.

Μεταξύ των κινεζικών εμπορικών σημάτων EV που εξάγουν οχήματα στην Ευρώπη, μόνο δύο – η MG και η BYD – έχουν επιτύχει σημαντικές πωλήσεις στην αγορά.

Η έρευνα δεν θα γίνει μεγάλος πονοκέφαλος επειδή και οι δύο έχουν αρχίσει να επιλέγουν εγκαταστάσεις στην Ευρώπη για την παραγωγή EV. Αυτό που πρέπει να κάνουν τώρα για να αποφύγουν τους βαρείς δασμούς είναι να επιταχύνουν τα σχέδια τοπικής παραγωγής.

Ορισμένες νεοσύστατες επιχειρήσεις EV, όπως η Nio και η Xpeng, έχουν εισέλθει στην ευρωπαϊκή αγορά. Ο έλεγχος μπορεί να τις αναγκάσει να σταματήσουν την επέκταση των τοπικών δικτύων διανομής ή να τερματίσουν εντελώς τις τοπικές δραστηριότητες.

Αντίθετα, η έρευνα κατά των επιδοτήσεων ενέχει μεγαλύτερο κίνδυνο να ανατρέψει τις παγκόσμιες δραστηριότητες της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo Car και των τριών γερμανικών κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας – της Mercedes-Benz, του ομίλου Volkswagen και της BMW.

Καθένας από αυτούς έχει μια μάρκα που είτε έχει αρχίσει να παράγει είτε πρόκειται να κατασκευάσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα για τις παγκόσμιες αγορές, ιδίως την Ευρώπη.

Η Volvo χρησιμοποιεί την Κίνα ως παγκόσμιο κέντρο παραγωγής για τη μάρκα EV επιδόσεων Polestar. Συναρμολογεί το ηλεκτρικό σεντάν Polestar 2 στην Κίνα και θα προσθέσει την παραγωγή των SUV Polestar 3 και Polestar 4 στη χώρα.

Η Mercedes δημιούργησε μια κοινοπραξία με τον όμιλο Zhejiang Geely Holding Group το 2020 για την κατασκευή μοντέλων EV για την Smart. Η σύμπραξη πωλεί τώρα δύο προϊόντα Smart, το #1 SUV και το #3 crossover coupe, στην Κίνα και τη Δυτική Ευρώπη.

Το επόμενο έτος, ο Όμιλος VW θα ξεκινήσει τις εξαγωγές από την κοινοπραξία EV με την Jianghuai Automobile Co. στη Δυτική Ευρώπη, όπου τα οχήματα θα διατίθενται στην αγορά με την ονομασία Cupra, την μάρκα υψηλών επιδόσεων της Seat.

Η BMW είναι επίσης σε καλό δρόμο για να ξεκινήσει τις εξαγωγές των μοντέλων Mini Cooper και Aceman EV από τη συνεργασία της με την Great Wall Motor στην Ευρώπη το 2024.

Οι εμπορικοί περιορισμοί είναι ένα δίκοπο μαχαίρι. Η έρευνα κατά των επιδοτήσεων που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ολοκληρώσει εντός 13 μηνών δεν αποτελεί εξαίρεση.

Ενώ αποτρέπει την είσοδο στην ευρωπαϊκή αγορά των χαμηλού κόστους ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα, ενδέχεται να προκαλέσει αναταραχή και αντιδράσεις για τους μεγάλους ευρωπαίους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που παράγουν στην Κίνα και εξάγουν στην Ευρώπη.