Προερχόμενη από την SF90 Stradale, η νέα ειδική περιορισμένη σειρά SF90 XX Stradale και η αντίστοιχη SF90 XX Spider παρουσιάστηκαν σήμερα. Θα κατασκευαστούν σε περιορισμένες ποσότητες 799 και 599 μονάδων αντίστοιχα, παρουσιάζοντας την τελευταία και πιο ακραία επανάληψη της έννοιας των ειδικών εκδόσεων. Αυτή η ιδέα ωθεί τις επιδόσεις των μοντέλων δρόμου της Ferrari σε πρωτοφανή ύψη.
Αυτή η ιδέα έχει βελτιωθεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες και πολλά μοντέλα έχουν γίνει γρήγορα σημεία αναφοράς στο χαρτοφυλάκιο της Ferrari, όπως η 488 Pista και η 812 Competizione. Ταυτόχρονα, η Ferrari ανέπτυξε τα τελευταία είκοσι χρόνια το πρόγραμμα XX, παρέχοντας σε έναν επιλεγμένο αριθμό εξειδικευμένων οδηγών-πελατών οχήματα εξαιρετικά υψηλών επιδόσεων, τα οποία δεν είναι νόμιμα για τον δρόμο, αλλά έχουν σχεδιαστεί για μέγιστη απόδοση σε πίστες αγώνων. Τα μοντέλα που παράγονται μέσω αυτού του προγράμματος έχουν σημειώσει τεράστια επιτυχία, με την FXX-K EVO να αποτελεί την πιο πρόσφατη προσθήκη.
Αξιοποιώντας τις ικανότητές της σε αυτούς τους δύο τομείς, η Ferrari επέλεξε να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο με άδεια κυκλοφορίας που να ενσωματώνει την απόλυτη έκφραση των μηχανολογικών ιδεών και των δύο προγραμμάτων. Η SF90 XX Stradale, βασισμένη στο supercar της σειράς, την SF90 Stradale, ανεβάζει την ήδη συναρπαστική εμπειρία πίστας και οδήγησης στο επόμενο επίπεδο. Οι επιδόσεις ενισχύονται μέσω των αξιοσημείωτων 1.030 cv (30 περισσότερα από το SF90 Stradale), της μοναδικής λογικής του λογισμικού και της ενσωμάτωσης καινοτόμων λύσεων αεροδυναμικής, συμπεριλαμβανομένης μιας σταθερής πίσω αεροτομής. Αυτή η αεροτομή, η πρώτη σε οδική Ferrari από την εποχή της F50, παρέχει πρωτοφανή 530 kg downforce στα 250 km/h.
Η SF90 XX Spider εμπνεύστηκε επίσης από την ίδια ιδέα, συνδυάζοντας τις απόλυτες επιδόσεις στην πίστα με τη μεθυστική χαρά της οδήγησης σε ανοιχτό χώρο, που ενισχύεται από τον εμβληματικό ήχο της Ferrari V8. Η SF90 XX Spider ενσωματώνει τα ίδια προηγμένα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά με την SF90 XX Stradale και ειδικές ροές αέρα στο κόκπιτ για βέλτιστη άνεση των επιβατών όταν η οροφή είναι κατεβασμένη. Το όχημα διαθέτει τη γνωστή Retractable Hard Top (RHT) της Ferrari, η οποία είναι κατασκευασμένη από πάνελ αλουμινίου, μπορεί να ανοίξει ή να αναδιπλωθεί σε μόλις 14 δευτερόλεπτα και μπορεί να ενεργοποιηθεί ακόμη και σε ταχύτητες έως 45 km/h.
Μηχανικό σύνολο
Η SF90 XX Stradale διατηρεί επίσης την εμβληματική διάταξη PHEV που είδαμε στις SF90 Stradale και SF90 Spider. Σε αυτή τη διάταξη, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης V8 λειτουργεί σε συνδυασμό με τρεις ηλεκτροκινητήρες: δύο ξεχωριστούς στον μπροστινό άξονα και έναν τοποθετημένο μεταξύ του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων στο πίσω μέρος. Αυτή η διαμόρφωση επιτρέπει στο όχημα να παράγει μέγιστη ισχύ 1030 cv, η οποία είναι αυξημένη κατά 30 cv σε σχέση με το SF90 Stradale, καθιερώνοντας έτσι ένα εντελώς νέο πρότυπο επιδόσεων.
Κινητήρας εσωτερικής καύσης
Με την ισχύ των 797 ίππων, ο V8 turbo που είναι τοποθετημένος στη μέση και πίσω, ανεβάζει τα όρια των επιδόσεων ακόμη περισσότερο για τη συγκεκριμένη έκδοση. Η μονάδα ισχύος της SF90 Stradale λειτούργησε ως βάση για τον κινητήρα F154FB που κινεί την SF90 XX Stradale, η οποία είναι πλέον σημαντικά πιο έντονη. Η απόδοση έχει βελτιωθεί με την εξομάλυνση των καναλιών εισαγωγής και εξαγωγής, ενώ ο λόγος συμπίεσης έχει αυξηθεί με την εισαγωγή νέων εμβόλων και την εξειδικευμένη κατεργασία του θαλάμου καύσης. Επιπλέον, η αφαίρεση του συστήματος δευτερεύοντος αέρα είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του βάρους του κινητήρα κατά 3,5 κιλά σε σχέση με την προηγούμενη υλοποίησή του.
Ηλεκτροκινητήρες
Παρόμοια με την SF90 Stradale, η SF90 XX Stradale διαθέτει τρεις ηλεκτροκινητήρες – έναν που βρίσκεται μεταξύ του κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) και του κιβωτίου ταχυτήτων και δύο που είναι τοποθετημένοι στον μπροστινό άξονα. Αυτοί οι κινητήρες παράγουν μέγιστη ισχύ 233 ίππων ή 171 kW, μια δυνατότητα που κατέστη δυνατή χάρη στην κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας λογική δυναμικής οχήματος extra boost, ένα πρωτοφανές χαρακτηριστικό σε αυτοκίνητο δρόμου της Ferrari. Η μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής απόδοσης της SF90 XX Stradale τροφοδοτεί τους τρεις κινητήρες, εξασφαλίζοντας αυτονομία 25 χιλιομέτρων σε πλήρως ηλεκτρική λειτουργία. Με την απενεργοποίηση της εσωτερικής καύσης, οι μπροστινοί κινητήρες επιτρέπουν στο αυτοκίνητο να φτάσει την τελική ταχύτητα των 135 km/h.
Η λογική ελέγχου διαχειρίζεται με εμπειρογνωμοσύνη την κατανομή ισχύος, εστιάζοντας είτε στην αποδοτικότητα είτε στην απόδοση ανάλογα με την κατάσταση. Ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει τον επιλογέα eManettino στο τιμόνι για να επιλέξει μεταξύ τεσσάρων διαφορετικών τρόπων διαχείρισης ισχύος. Στη λειτουργία eDrive, η ΜΕΚ απενεργοποιείται και ο μπροστινός άξονας διαχειρίζεται αποκλειστικά την πρόσφυση- στην υβριδική λειτουργία, δίνει προτεραιότητα στην κατανάλωση ενέργειας της μπαταρίας και διαχειρίζεται αυτόνομα τις μεταβάσεις, μεγιστοποιώντας την πλήρως ηλεκτρική αυτονομία. Η λειτουργία επιδόσεων διατηρεί τον κινητήρα εσωτερικής καύσης σε συνεχή λειτουργία, δίνοντας προτεραιότητα στη σταθερή απόδοση έναντι της μέγιστης ισχύος. Εν τω μεταξύ, στη λειτουργία Qualifying, το σύστημα απελευθερώνει το πλήρες δυναμικό ισχύος του μέσω μιας λογικής ελέγχου που δίνει προτεραιότητα στις επιδόσεις, υποβοηθούμενη από τη νεοεισαχθείσα λειτουργία extra boost.
Κιβώτιο
Η SF90 XX Stradale και η SF90 XX Spider διατηρούν το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων που πρωτοεμφανίστηκε στη σειρά Ferrari στην SF90 Stradale. Ωστόσο, η στρατηγική αλλαγής ταχυτήτων έχει ανανεωθεί σημαντικά: το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί την πατενταρισμένη λογική που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Ferrari Daytona SP3 για να επιτύχει πιο ελκυστικά δυναμικά μοτίβα επιτάχυνσης. Επιπλέον, αυτή η νέα λογική ενισχύει τον ήχο αλλαγής ταχυτήτων εισάγοντας έναν ήχο εξάτμισης που μοιάζει με τον θόρυβο pop της επιβράδυνσης, χαρακτηριστικό της οδήγησης υψηλών επιδόσεων σε μεσαίες και υψηλές στροφές.
Για να το πετύχουν αυτό, οι μηχανικοί της Ferrari δημιούργησαν μια ειδική βαθμονόμηση του κινητήρα που συνεργάζεται με τη λογική ελέγχου του κιβωτίου ταχυτήτων: η ακολουθία ενεργοποίησης του SF90 Stradale αναδιαρθρώθηκε και ο κύκλος πίεσης του θαλάμου καύσης ρυθμίστηκε λεπτομερώς ώστε να μεγιστοποιείται η ένταση του ήχου αλλαγής ταχυτήτων, ακριβώς στο σημείο της επιβράδυνσης, επιτρέποντας στο κιβώτιο ταχυτήτων να ενεργοποιηθεί.
Ήχος κινητήρα
Το ηχητικό προφίλ της SF90 XX Stradale έχει επανασχεδιαστεί για να ενσωματώσει πλήρως το αγωνιστικό πνεύμα του οχήματος. Για να δημιουργηθεί ένας πιο γεμάτος, πιο αντηχητικός ήχος και να τονιστούν οι αρμονικές σε όλο το εύρος στροφών του V8, το σύστημα θερμού σωλήνα βελτιώθηκε. Αυτό το σύστημα διοχετεύει τους παλμούς της καύσης στην καμπίνα, τονίζοντας τις υψηλότερες συχνότητες για να αναδείξει την απόλυτη εξέλιξη του V8 της Ferrari.
Χρησιμοποιήθηκαν καινοτόμα υλικά για να ενισχυθεί η ακουστική καθαρότητα του συστήματος, με αποτέλεσμα μια υπέροχα πλούσια έκρηξη του εμβληματικού ήχου της Ferrari V8. Ο σωλήνας από την ολομέλεια εισαγωγής έχει αναδιαρθρωθεί και επανατοποθετηθεί πιο κοντά στο διάφραγμα της καμπίνας, απολαμβάνοντας οι επιβάτες πιο επιθετικές, συναρπαστικές αρμονικές, καθώς ο κινητήρας απορροφά μεγαλύτερους όγκους αέρα για να αποδώσει την απαιτούμενη ροπή. Το αντηχείο έχει μεταφερθεί πιο κοντά στον κινητήρα για να δημιουργήσει μια πιο πλούσια αρμονία και να αυξήσει την ένταση.
Οι βελτιώσεις που έγιναν και στους δύο κλάδους του συστήματος θερμού σωλήνα έχουν αποδώσει μια αισθητή βελτίωση στην ποιότητα του ήχου, η οποία κορυφώνεται στις μεσαίες στροφές. Ωστόσο, καθώς το αυτοκίνητο πλησιάζει τον περιοριστή, όπου το όχημα απελευθερώνει την απόλυτη ισχύ και δύναμή του, οι τροποποιήσεις διασφαλίζουν ότι τόσο η ποιότητα του ήχου όσο και η ένταση συνεχίζουν να αυξάνονται με ομαλό και προοδευτικό τρόπο.
Αεροδυναμική
Η SF90 XX Stradale προσφέρει το υψηλότερο επίπεδο αεροδυναμικής απόδοσης από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο δρόμου της Ferrari μέχρι σήμερα, συγκρίσιμο μόνο με το υπεραυτοκίνητο LaFerrari. Επιτυγχάνει διπλάσια μέγιστη downforce από την SF90 Stradale, ενισχύοντας την πρόσφυση και μειώνοντας αισθητά το χρόνο γύρου στο Fiorano. Αυτό το επίτευγμα, που γεννήθηκε από την αξεπέραστη αγωνιστική εμπειρία του Maranello, επιτεύχθηκε με τον επανασχεδιασμό της διαχείρισης της ροής ψύξης των θερμικών και ηλεκτρικών εξαρτημάτων, καθώς και του χώρου του κινητήρα για να διαχειριστεί την αυξημένη ισχύ.
Από αεροδυναμικής άποψης, το highlight είναι αναμφίβολα η σταθερή πίσω πτέρυγα, που αναπτύχθηκε από την εμπειρία με τα αυτοκίνητα του προγράμματος XX. Αυτό το στοιχείο, που διαθέτει σημαντικές αεροδυναμικές δυνατότητες, ήταν φυσικά κατάλληλο για αυτή την εφαρμογή, χάρη στη στενή συνεργασία με το “Ferrari Styling Centre”. Ο σχεδιασμός του υπαγορεύτηκε από την ανάγκη βελτιστοποίησης του τρόπου με τον οποίο το πεδίο πίεσης που δημιουργείται από την πτέρυγα αλληλεπιδρά με τα πολύπλοκα συστήματα πίεσης και αντίθλιψης γύρω από το κλειστό Gurney.
Το επανασχεδιασμένο Gurney εξισορροπεί αποτελεσματικά την αναλογία downforce/drag και διαθέτει δύο διαμορφώσεις: στη λειτουργία Low Drag (LD), το κινητό στοιχείο είναι ανυψωμένο και ενσωματωμένο με το σταθερό τμήμα, ελαχιστοποιώντας την αντίσταση για την ενίσχυση των διαμήκων επιδόσεων. Στη λειτουργία High Downforce (HD), το κινητό στοιχείο χαμηλώνει, κλείνοντας την περιοχή εκτόνωσης, η οποία επιτρέπει στον αέρα να χτυπήσει τη σταθερή περιοχή, δημιουργώντας μια ζώνη υπερπίεσης που, εκτός από τη δημιουργία πίσω downforce, ανακατευθύνει επίσης την εισερχόμενη ροή κάθετα για να προσφέρει μέγιστη πίσω downforce: 315 kg στα 250 km/h.
Η βελτιωμένη ψύξη του κινητήρα εσωτερικής καύσης επιτυγχάνεται χάρη στα πιο αποδοτικά μπροστινά ψυγεία για το κύκλωμα ψύξης υψηλής θερμοκρασίας. Η νέα διάταξη του κάτω μέρους του αμαξώματος βελτιστοποιήθηκε ώστε να εξασφαλίζεται καλύτερη εξαγωγή του αέρα που προέρχεται από τα ψυγεία μπροστά από τους μπροστινούς τροχούς. Οι πλαϊνές περσίδες στο κάτω μέρος του μπροστινού προφυλακτήρα, που συναντάμε στο SF90 Stradale, επανασχεδιάστηκαν ώστε να είναι μεγαλύτερες, μειώνοντας την οπισθέλκουσα.
Η ταυτόχρονη αύξηση της ισχύος και της αεροδυναμικής δύναμης αποτέλεσε μια νέα πρόκληση που αντιμετώπισαν οι μηχανικοί της Ferrari, αντιστρέφοντας τη διάταξη του ψυγείου μέσης θερμοκρασίας, το οποίο είναι επιφορτισμένο με την ψύξη των ηλεκτρικών εξαρτημάτων, αυξάνοντας την απόδοσή του και περικλείοντας μέρος του κάτω μέρους του αμαξώματος, αυξάνοντας έτσι τις επιφάνειες που συμβάλλουν στη δημιουργία εμπρόσθιας αεροδυναμικής δύναμης. Αυτή η αρχιτεκτονική, που προέρχεται αναμφισβήτητα από τους αγώνες, είναι κοινή με την ολοκαίνουργια 296 GT3.
Η διαφορετική κλίση του μπροστινού ψυγείου βελτίωσε τους αεροδυναμικούς συντελεστές, ενώ κατεύθυνε τις ροές θερμού αέρα μέσα και πάνω από το μπροστινό καπό. Αυτές οι ροές διαχειρίζονται και κατευθύνονται πάνω από το αυτοκίνητο από δύο αγωγούς S-Ducts που βρίσκονται εκατέρωθεν των αεραγωγών στο κέντρο του καπό.
Στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, ένα φουγάρο μπροστά από την εισαγωγή αέρα του intercooler καθαρίζει και επιβραδύνει την επέκταση της ροής που φτάνει στα ψυγεία. Όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση, δροσερός αέρας εισέρχεται στο χώρο του κινητήρα μέσω τριών ανοιγμάτων: ένα πάνω από την εισαγωγή του intercooler στο πλάι, ένα εγκάρσια στο κάλυμμα του κινητήρα και ένα ζευγάρι αγωγών που βρίσκονται στα πλάγια των δοκών της σταθερής αεροτομής.
Το αυτοκίνητο διαθέτει ένα ειδικό μπροστινό διαχωριστικό μεγαλύτερο από αυτό του SF90 Stradale, το οποίο προέκυψε από σχολαστική εργασία σε αεροδυναμική σήραγγα. Δημιουργεί έναν σωλήνα ροής υψηλής ενέργειας κάτω από το αυτοκίνητο, ο οποίος αξιοποιείται από το επανασχεδιασμένο κάτω μέρος του αμαξώματος. Ένας μεγαλύτερος, φαρδύτερος μπροστινός διαχύτης, σε συνέργεια με επανασχεδιασμένες γεννήτριες στροβίλων, συμβάλλει στην αύξηση της καθοδικής δύναμης πάνω από 45 kg στα 250 km/h. Η καθοδική δύναμη που παράγεται από το κάτω μέρος του αμαξώματος σταθεροποιείται και πολλαπλασιάζεται από ειδικά σχεδιασμένες επιφάνειες του αμαξώματος.
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, μόνο οι δύο αγωγοί S-Ducts συμβάλλουν στην αύξηση της εμπρόσθιας καθοδικής δύναμης κατά 20% σε σύγκριση με την SF90 Stradale. Η εισαγωγή των περσίδων στην αψίδα των εμπρός τροχών ήταν απαραίτητη για αυτό, καθώς επιτρέπουν τη δυναμική εξαγωγή από το περίβλημα των εμπρός τροχών, δίνοντας στο αυτοκίνητο ένα συνολικό ποσοστό εμπρόσθιας καθοδικής δύναμης 325 kg στην τελική ταχύτητα.
Η αύξηση της οπισθέλκουσας αντιμετωπίστηκε με την τροποποίηση των μορφών με τη μεγαλύτερη πιθανή επίδραση στον συντελεστή οπισθέλκουσας του αμαξώματος: δύο διαφορετικοί αγωγοί φυσήματος ενσωματώθηκαν στον μπροστινό προφυλακτήρα για τη μείωση της υπερπίεσης και την αύξηση της διαπερατότητας του αμαξώματος. Ο πρώτος, που βρίσκεται στο ύψος του μπροστινού ψυγείου, δημιουργεί μια μικρή φυσαλίδα που προστατεύει και καλύπτει αποτελεσματικότερα τον μπροστινό τροχό. Ο δεύτερος διοχετεύει τον ενεργοποιημένο αέρα απευθείας στο μπροστινό καπό, ενθαρρύνοντας τη ροή του αέρα πάνω από αυτό και τα πλαϊνά, διατηρώντας καθαρό το σωλήνα ροής που εισέρχεται στα ψυγεία στα πλάγια.
Η εκκένωση του πίσω μέρους του περιβλήματος του τροχού επηρεάζει θετικά τόσο τη δημιουργία καθοδικής δύναμης όσο και την οπισθέλκουσα. Οι επιφάνειες που δημιουργούνται επιτρέπουν τη σωστή διαχείριση της ροής του αέρα που εξέρχεται από τον τροχό.
Ο πίσω διαχύτης αναπτύχθηκε περαιτέρω για να εγγυηθεί μια κρίσιμη συμβολή στην αποτελεσματική παραγωγή καθοδικής δύναμης, σχεδιάζοντας προσεκτικά την πίσω ακμή γύρω από τον όγκο διαστολής, συμβάλλοντας στη διατήρηση του συμπαγούς αποτυπώματος του αυτοκινήτου.
Οδηγική Συμπεριφορά
Ο στόχος κατά τη διάρκεια της εξέλιξης της SF90 XX Stradale ήταν να δημιουργηθεί το αυτοκίνητο δρόμου με τις υψηλότερες επιδόσεις που είχε ποτέ η Ferrari, το οποίο θα προσέφερε επίσης μέγιστη απόλαυση κατά την οδήγηση, χωρίς να θυσιάσει τις λειτουργίες του υβριδικού συστήματος κίνησης της SF90 Stradale. Η χρηστικότητα των επιδόσεων ήταν ζωτικής σημασίας, ιδιαίτερα όσον αφορά την ικανότητα της ηλεκτρικής λειτουργίας να παρέχει οδήγηση υψηλών επιδόσεων σε αστικό περιβάλλον και ταξίδια εκτός πόλης – πράγματι, η τελική ταχύτητα στη λειτουργία eDrive φτάνει τα 135 km/h.
Η μετάβαση από την ηλεκτρική λειτουργία στην υβριδική λειτουργία είναι εντυπωσιακά ομαλή, εξασφαλισμένη από την απρόσκοπτη ενσωμάτωση μεταξύ του ηλεκτρικού εμπρόσθιου άξονα, του κιβωτίου ταχυτήτων DCT 8 σχέσεων, του ηλεκτρικού κινητήρα που είναι τοποθετημένος πίσω και του κινητήρα V8. Αυτό εγγυάται την προοδευτική, συνεχή επιτάχυνση και διασφαλίζει ότι η πλήρης ισχύς του συστήματος κίνησης είναι προσβάσιμη το συντομότερο δυνατό.
Το Torque Vectoring και η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα και την απογείωση είναι διαθέσιμα σε όλες τις διαμορφώσεις. Το Ferrari Dynamic Enhancer (2.0) κάνει επίσης το ντεμπούτο του και είναι ενεργό σε όλες τις δυναμικές θέσεις Manettino και σε όλες τις συνθήκες πρόσφυσης. Όλα αυτά τα συστήματα διαχειρίζονται από το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πλευρικής ολίσθησης (eSSC) 1.0.
Μια σημαντική νέα προσθήκη είναι ο ελεγκτής ABS EVO, που πρωτοεμφανίστηκε στην 296 GTB. Με την ενσωμάτωση στον αισθητήρα 6W-CDS, ενισχύει την απόδοση και την επαναληψιμότητα στα φρένα υψηλής απόδοσης σε ξηρές συνθήκες. Λειτουργεί σε καταστάσεις υψηλής πρόσφυσης και στις θέσεις Manettino από Race και πάνω. Χρησιμοποιώντας δεδομένα από τον αισθητήρα 6W-CDS, εκτιμά με ακρίβεια την ταχύτητα του αυτοκινήτου, καθορίζοντας την ολίσθηση-στόχο και για τους τέσσερις τροχούς και βελτιστοποιώντας έτσι την κατανομή των φρένων.
Ως αποτέλεσμα, η διαμήκης δύναμη των τεσσάρων ελαστικών μπορεί να χρησιμοποιηθεί καλύτερα τόσο κατά το φρενάρισμα στην ευθεία όσο και κατά το φρενάρισμα στις στροφές, όπου ο πίσω άξονας πρέπει να ισορροπήσει μεταξύ της διαμήκους απόδοσης πέδησης και της πλευρικής ευστάθειας. Το σύστημα μεγιστοποιεί την επαναληψιμότητα του ελιγμού πέδησης, μειώνοντας τις απώλειες που οφείλονται στις ανοχές των εξαρτημάτων ή στη μεταβλητότητα των συνθηκών δοκιμής. Ως εκ τούτου, το SF90 XX Stradale μπορεί να φρενάρει αργότερα και με μεγαλύτερη συνέπεια, βελτιώνοντας την οδική συμπεριφορά του.
Ο αισθητήρας 6W-CDS παρέχει σημαντικά περισσότερα δεδομένα από την προηγούμενη έκδοση. Η ικανότητά του να μετρά τόσο την επιτάχυνση όσο και την ταχύτητα περιστροφής σε τρεις άξονες (X, Y, Z) επιτρέπει σε άλλους δυναμικούς ελέγχους του οχήματος να ερμηνεύουν καλύτερα τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, βελτιστοποιώντας την παρέμβασή τους με μεγαλύτερη ακρίβεια.
Επιπλέον, η SF90 XX Stradale εισάγει μια επιπλέον λογική ελέγχου της ώθησης που προσφέρει πρόσθετη ισχύ σε σύντομες εκρήξεις. Αυτό το λογισμικό, που είναι ενεργό μόνο στην προκριματική λειτουργία του eManettino, παράγει μια επιπλέον ώθηση ισχύος κατά τη διάρκεια κρίσιμων στιγμών όταν το αυτοκίνητο εξέρχεται από μια στροφή, βελτιώνοντας το χρόνο γύρου κατά 0,25 δευτερόλεπτα μόνο στο Fiorano. Η λογική ελέγχει την παροχή ισχύος, διαχειριζόμενη τη μέγιστη απόδοση με τη φόρτιση της μπαταρίας, καθώς και την παρακολούθηση της κατάστασης των εξαρτημάτων για τη βελτιστοποίηση της παροχής ηλεκτρικής ισχύος.
Η διαθεσιμότητα της πρόσθετης ώθησης υποδεικνύεται από ένα γράφημα στη δεξιά πλευρά της οθόνης του ταμπλό και δείχνει τον εναπομείναντα αριθμό των ριπών που απομένουν (μέγιστο 30). Ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της πίστας, η λογική ελέγχου διασφαλίζει ότι αυτή η λειτουργία είναι πλήρως αξιοποιήσιμη για τουλάχιστον έναν ή περισσότερους γύρους. Αυτό το επιτυγχάνει αναγνωρίζοντας ευρετικά τις περιοχές της πίστας όπου η ενεργοποίηση του πλεονάσματος ισχύος είναι πιο επωφελής, αποκλείοντας τις περιοχές όπου η χρήση του δεν θα μείωνε τον χρόνο γύρου.
Το στήσιμο του αυτοκινήτου διαθέτει ελαστικά χαρακτηριστικά και κινηματικές γωνίες ειδικά σχεδιασμένες για τη βελτιστοποίηση της οριακής συμπεριφοράς του. Υπάρχει βελτίωση κατά 9% στην πλευρική απόδοση (Ay max) σε σύγκριση με το SF90 Stradale σε συνθήκες χειρισμού σε υψηλές ταχύτητες, κυρίως λόγω της downforce. Επιπλέον, ο ρυθμός κύλισης μειώθηκε κατά 10%, εξασφαλίζοντας καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος.
Δεδομένου ότι το νέο αυτοκίνητο παρέχει σημαντικά μεγαλύτερη downforce από το SF90 Stradale, και επομένως ταχύτερη επιβράδυνση, το σύστημα πέδησης του SF90 XX Stradale αναβαθμίστηκε επίσης. Ενώ διατηρεί τις δαγκάνες Aero στο μπροστινό μέρος, οι μπροστινοί δίσκοι έχουν επανασχεδιαστεί πλήρως για να βελτιωθεί η ψύξη. Οι πίσω δίσκοι είναι τώρα μεγαλύτεροι με διάμετρο 390 χιλιοστών και τα τακάκια των φρένων έχουν νέο σχεδιασμό που μεγιστοποιεί την επιφάνεια επαφής για να βελτιώσει το συντελεστή τριβής.
Σχεδίαση
Εξωτερικό
Η SF90 XX Stradale αντιπροσωπεύει την πιο ριζοσπαστική εκδοχή της SF90 Stradale, ενσωματώνοντας τις σχεδιαστικές αρχές του αυτοκινήτου πίστας, διατηρώντας παράλληλα τη νομιμότητα του δρόμου. Δεν είναι απλώς μια ειδική έκδοση, η SF90 XX Stradale είναι το πρώτο μοντέλο XX που βγαίνει από το εργοστάσιο, φέρνοντας το καλύτερο της τεχνολογίας πίστας της Ferrari, της αεροδυναμικής απόδοσης και της ισχύος στο δρόμο.
Σχεδιασμένη από το Κέντρο Styling της Ferrari υπό τη διεύθυνση του Flavio Manzoni, η SF90 XX Stradale δανείζεται τις μηχανικές αρχές της SF90 Stradale και τις ωθεί στα όριά τους. Μια έντονη προσπάθεια συνεργασίας μεταξύ του Κέντρου Styling και του Τεχνικού Τμήματος επέτρεψε σημαντικές τροποποιήσεις, με κύριο στόχο την ενίσχυση της καθοδικής δύναμης του αρχικού αυτοκινήτου.
Στην ουσία, η SF90 XX Stradale είναι ένα πραγματικό αυτοκίνητο XX με ακόμη πιο επιβλητική, ριζοσπαστική σχεδίαση. Τα στιλιστικά του στοιχεία έχουν σχεδιαστεί για να τονίζουν τα καθαρόαιμα χαρακτηριστικά επιδόσεων, διατηρώντας παράλληλα τις καθαρές γραμμές και φόρμες του προκατόχου του. Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε να μην αποκρύπτονται οι εισαγωγές αέρα και οι αεραγωγοί, οι οποίοι είναι αναπόσπαστο κομμάτι της αισθητικής γλώσσας των αγωνιστικών αυτοκινήτων. Αυτή η τεχνική λύση αποτελεί επίσης χαρακτηριστικό στοιχείο- για παράδειγμα, οι τρεις περσίδες στα εμπρός και πίσω φτερά της SF90 XX Stradale. Αυτά τα στοιχεία αποτελούν παραδοσιακό μέρος της σχεδιαστικής γλώσσας της Ferrari, όπως φαίνεται στην F12tdf.
Χωρίς αμφιβολία, ένα από τα πιο μοναδικά χαρακτηριστικά του σχεδιασμού της SF90 XX Stradale είναι η πίσω πτέρυγα. Ο όγκος της ουράς, που επανασχεδιάστηκε με γνώμονα την αεροδυναμική, είναι τώρα πιο κομψός, δίνοντας στο αυτοκίνητο μια μακριά σιλουέτα ουράς, χαρακτηριστική των αγωνιστικών αυτοκινήτων. Οι εισαγωγές αέρα του intercooler είναι επίσης μεγαλύτερες, κατευθύνοντας τον αέρα πιο αποτελεσματικά προς τα ψυγεία.
Η SF90 XX Stradale διατηρεί τη φιλοσοφία της μπροστινής πτέρυγας σε σχήμα βέλους. Οι προβολείς, τώρα με χαμηλότερο άνω προφίλ, ενσωματώνονται σε αυτή την περιοχή με δύο κάθετα προφίλ πτέρυγας. Αυτό δημιουργεί μια πιο γεωμετρική γλώσσα που συντονίζεται με το πνεύμα αυτού του νέου αυτοκινήτου. Νέα και ξεχωριστά στοιχεία του μπροστινού τμήματος είναι τα δύο σημαντικά κάτω φτερά που κυριαρχούν στις εισαγωγές αέρα, δίνοντας στην SF90 XX Stradale την εντύπωση ότι είναι πιο φαρδιά και πιο γειωμένη από κάθε άλλη.
Η πίσω σχεδίαση του αυτοκινήτου καθορίζεται από το τρίμαραν της ουράς. Σε σύγκριση με το SF90 Stradale, το SF90 XX Stradale έχει πιο εμφανείς πίσω αεραγωγούς πίσω από τους τροχούς. Το τριμαράν τμήμα στεγάζει επίσης δύο κεντρικές εξατμίσεις. Ο στόχος ήταν να τονιστεί οπτικά το εντυπωσιακό πλάτος του πίσω μέρους του αυτοκινήτου, το οποίο επιτυγχάνεται μέσω μιας έννοιας διαστρωμάτωσης.
Μεταξύ των στρωμάτων είναι η σταθερή πίσω πτέρυγα, ένα χαρακτηριστικό που δεν έχει εμφανιστεί σε μια Ferrari με άδεια κυκλοφορίας για το δρόμο από το 1995, όταν η F50. Το δεύτερο στρώμα είναι ένα προφίλ στο χρώμα του αμαξώματος που τυλίγεται γύρω από μια μπάρα φώτων, μια έντονη απόκλιση από τη φιλοσοφία των δύο φώτων της SF90 Stradale. Το τρίτο στρώμα, το οποίο παρατηρήθηκε και στην SF90, είναι η φουσκωμένη αεροτομή σε συνδυασμό με μια ενεργή αεροδυναμική ιδέα γνωστή ως shut-off Gurney.
Σε όλο το αυτοκίνητο, τα στοιχεία από ανθρακονήματα ξεχωρίζουν από το χρώμα του αμαξώματος, ιδιαίτερα στο κάτω τμήμα, τονίζοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου. Άλλα διακριτικά στοιχεία περιλαμβάνουν τους στρογγυλεμένους αεραγωγούς σε σχήμα τετραγώνου στο μπροστινό καπό και στο πίσω καπάκι του κινητήρα, οι οποίοι ουσιαστικά γίνονται μέρος του χρώματος του αυτοκινήτου. Έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να συντονίζονται με τις ακραίες πλάκες στην πίσω πτέρυγα από ανθρακονήματα. Το αυτοκίνητο διαθέτει επίσης μοναδικές ζάντες τροχών σε σχήμα αστεριού με έντονα αεροδυναμικά προφίλ.
Εσωτερικό
Ο εσωτερικός σχεδιασμός της SF90 XX Stradale διέπεται από την αρχή της ανάδειξης του αγωνιστικού πνεύματος του κόκπιτ, ενώ παράλληλα εφαρμόζονται λύσεις για σημαντική μείωση του βάρους. Οι βασικοί τομείς εστίασης περιελάμβαναν τα πάνελ των θυρών, το τούνελ και τα πατάκια, τα οποία παρουσιάζουν πλέον απλούστερα σχήματα και χρησιμοποιούν κυρίως τεχνικά υφάσματα. Για τις λειτουργικές περιοχές έχει χρησιμοποιηθεί ανθρακονήματα. Το πάνω μέρος του ταμπλό είναι διακοσμημένο με Alcantara και το κάτω μέρος με τεχνικό ύφασμα, και τα δύο αντλώντας έμπνευση από τον κόσμο των αγώνων.
Τα πάνελ των θυρών υπογραμμίζουν το θέμα που είδαμε στο SF90 Stradale, με το αντίθετο χρώμα να τονίζει τα κοίλα τμήματα που συγκλίνουν προς το ταμπλό. Οι τρεις περσίδες στην κεντρική ζώνη απηχούν τους αεραγωγούς στα τόξα των τροχών, δημιουργώντας ένα δυναμικό, γλυπτικό αποτέλεσμα. Αυτά τα τρία ανοίγματα, τα οποία αντικατοπτρίζουν την εξωτερική σχεδιαστική γλώσσα, ενσωματώνουν απρόσκοπτα τις τεχνικές λειτουργίες και τις λειτουργίες ελέγχου σε μια νέα στυλιστική ερμηνεία.
Η εκσυγχρονισμένη κεντρική κονσόλα όχι μόνο φαίνεται, αλλά είναι και εξαιρετικά ελαφριά. Κυριαρχεί η πύλη αλλαγής ταχυτήτων, η οποία είναι τοποθετημένη κεντρικά και πιο μπροστά στη σήραγγα σε σύγκριση με το SF90 Stradale. Τα χειριστήρια των παραθύρων και η θήκη των κλειδιών βρίσκονται σε δευτερεύον επίπεδο. Το θέμα του σχεδιασμού διαθέτει ένα εκλεπτυσμένο μείγμα λειτουργικών κενών και δομικών στερεών, προσδίδοντας στο τούνελ μια σπορ και ταυτόχρονα κομψή εμφάνιση, ενώ παράλληλα τονίζει τη λειτουργικότητά του.
Το αυτοκίνητο συνοδεύεται από ένα ειδικό αγωνιστικό κάθισμα με ορατή σωληνωτή δομή από ανθρακονήματα και στηρίγματα μαξιλαριών, σχεδιασμένα για να απογειώνουν τη σπορ οδηγική απόλαυση χωρίς να θυσιάζουν την άνεση. Ο μηχανισμός κλίσης της πλάτης είναι ενσωματωμένος στο κάθισμα χρησιμοποιώντας ελαστικά υλικά επένδυσης που κρύβουν το διαχωρισμό μεταξύ της πλάτης και της πλάτης του καθίσματος. Αυτός ο σχεδιασμός κάνει τη δομή να φαίνεται πάντοτε απρόσκοπτη – σαν ένα ενιαίο κάθισμα – ενώ παράλληλα επιτρέπει τη ρύθμιση της πλάτης. Αυτό το χαρακτηριστικό, μαζί με τη δομή από ανθρακονήματα, είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του βάρους κατά 1,3 kg σε σύγκριση με το μονοκόμματο κάθισμα της SF90 Stradale.
SF90 XX Spider
Η SF90 XX Spider επέτρεψε στο Κέντρο Styling της Ferrari να αξιοποιήσει τις τροποποιήσεις που έγιναν στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, διαμορφώνοντας μια μοναδική αρχιτεκτονική όπου το ιπτάμενο υποστύλωμα, ένα λατρεμένο στοιχείο στην παράδοση της Ferrari, ενσωματώνεται άψογα με το θέμα των βελών του μπροστινού μέρους. Το οπτικό αποτέλεσμα που προκύπτει τεντώνει το αμάξωμα προς τα εμπρός, δίνοντάς του μια εντελώς διαφορετική χροιά σε σχέση με την SF90 XX Stradale.
Το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου φαίνεται επίσης χαμηλότερο, ιδιαίτερα από την πλάγια όψη. Αυτή η αντίληψη δεν οφείλεται μόνο στην οροφή, η οποία διαθέτει ένα περιτυλιγμένο παρμπρίζ που συνδυάζεται άψογα με τα πλευρικά παράθυρα, αλλά και επειδή τα ιπτάμενα υποστυλώματα είναι χαμηλότερα από ό,τι στο SF90 XX Stradale. Παρόλο που τα roll-bars ξεχωρίζουν από το υπόλοιπο αμάξωμα όταν η οροφή είναι χαμηλωμένη, η κατασκευή τους από ανθρακονήματα διασφαλίζει ότι δεν διαταράσσουν την ευρεία, τετραγωνισμένη εμφάνιση που δημιουργείται από τα flying buttresses, ενισχύοντας περαιτέρω την οπτική μείωση του όγκου του αυτοκινήτου.
Όταν η οροφή είναι ανεβασμένη, τα roll-bars συνδέονται ομαλά και γίνονται ένα με τη δομή της οροφής. Όπως και τα roll-bars, η οροφή είναι κατασκευασμένη από ανθρακονήματα και, χάρη στο φημισμένο μηχανισμό της Ferrari Retractable Hard Top (RHT), μπορεί να ανοίξει ενώ το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει σε μόλις 14 δευτερόλεπτα σε ταχύτητες έως 45 km/h. Αυτό το χαρακτηριστικό επιτρέπει στους επιβάτες να απολαμβάνουν πλήρως το αυτοκίνητο σε όλες τις καιρικές συνθήκες.