Την πληροφορία την είχαμε, χρόνια τώρα: Σε ένα περιορισμένης πρόσβασης κτίριο στη Χιροσίμα (τα λεγόμενα “πίσω δωμάτια”), περίπου 100 μηχανικοί της Mazda εξελίσσουν την επόμενη γενιά του Wankel και, κατά συνέπεια, την επόμενη γενιά της θρυλικής σειράς των RX. Μια σειρά από πατενταρίσματα (που είχες διαβάσει στο TopSpeed.gr) σε εξελιγμένους ρότορες, σε ονόματα (RX-7, RX-9) αλλά και η παρουσίαση του RX-Vision Concept, επιβεβαίωσαν τα παραπάνω. Μέχρι η Mazda, δια της επίσημης οδού, να μας το “ξεκόψει“. Τώρα, βέβαια, η κατάθεση μιας νέας πατέντας από τη Mazda, γέννησε ξανά φήμες, καθώς τα ιαπωνικά Μέσα Ενημέρωσης αναφέρουν ότι αφορά το RX-9.
Όχι άδικα. Αυτή τη φορά, η πατέντα που κατατέθηκε, αφορά έναν νέο τύπο πλαισίου με ανάρτηση διπλών ψαλιδιών εμπρός. Όμως η τοποθέτηση του μοτέρ και κυρίως ο χώρος που υπάρχει στο μηχανοστάσιο, δεν μπορεί παρά να… ανάψει φωτιές. Γιατί στον χώρο που υπάρχει για το μοτέρ στο υποπλαίσιο, είναι δύσκολο ως… αδύνατο να χωρέσει εμβολοφόρος κινητήρας. Ο περιστροφικός, ωστόσο, μπαίνει… κουτί. Ο νέος τύπος πλαισίου που πατεντάρησε η Mazda, εκτός από τα διπλά ψαλίδια εμπρός, τοποθετεί το μοτέρ πίσω από τον εμπρός άξονα, σε μια διάταξη front-mid. Η πλατφόρμα είναι κατασκευασμένη απο ένα μείγμα CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) και αλουμινίου, σε μία προσπάθεια να διατηρηθεί το βάρος στο ελάχιστο.
Ο παλιότερος και ο… τελευταίος των Μοϊκανών; Θα το δούμε αυτό…
Οι συντάκτες του ιαπωνικού περιοδικού Motor Magazine, λοιπόν, συμπεραίνουν ότι η πατέντα με τίτλο Vehicle Shock Absorbing Structure, που κατέθεσε η Mazda, αφορά το πλαίσιο του νέου RX-9. Και, ως συνήθως, τα πράγματα περιπλέκονται λόγω της… μυστικοπάθειας της Mazda. Μόλις έναν μήνα πριν, οι επικεφαλής της Mazda Europe απαντούσαν με εμφανή αμηχανία στις -επίμονες, είναι η αλήθεια- ερωτήσεις του TopSpeed.gr ως προς το αν θα πρέπει να περιμένουμε ένα νέο μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα, ότι “δεν υπάρχει κάτι τέτοιο που να εντάσσεται στο σχεδιασμό μας για τα αμέσως επόμενα χρόνια. Ωστόσο, κρατήστε την ελπίδα και το όνειρο ζωντανά“.
Η πατέντα που κατέθεσε η Mazda πριν από λίγες ημέρες. Χωράει εμβολοφόρος εκεί μέσα; Μάλλον όχι. Περιστροφικός; Ναι!
Άλλωστε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mazda, Akira Matsumoto, δεν δείχνει ιδιαίτερα θερμός στην ιδέα λανσαρίσματος του RX-9. Μόλις τον Ιούνιο δήλωνε ότι “στη Mazda, όλοι ονειρευόμαστε να δούμε ξανά κάποια μέρα ένα μοντέλο να κινείται απο ένα περιστροφικό κινητήρα. Ωστοσο, λόγω άλλων αναγκών που υπάρχουν, αναγκαστήκαμε να το βάλουμε στην άκρη για την ώρα, χωρίς να έχουμε κάποιο χρονοδιαγράμμα γύρω απο αυτό“. Στη Χιροσίμα, ωστόσο, αρέσκονται στη μυστικοπάθεια και στις εκπλήξεις, όπως, άλλωστε έκαναν παρουσιάζοντας το RX-Vision Concept, το οποίο, μέχρι να παρουσιαστεί “δεν υπήρχε” καν σαν… ιδέα.
Όλοι οι petrolheads ανυπομονούμε να ντριφτάρουμε ξανά με ένα ολοκαίνουριο μοντέλο που θα φορά περιστροφικό κινητήρα
Ο ίδιος άνθρωπος λοιπόν, ο Matsumoto, έχει αφήσει ανοιχτό “παράθυρο”. Ένας διάδοχος του RX-8, “είναι το όνειρο όλων μας στη Mazda“, έλεγε ο CEO της Mazda, για να συνεχίσει: “Όμως δεν είμαστε σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον αυτή τη στιγμή, στο οποίο να μπορούμε να αρχίσουμε να φτιάχνουμε αυτοκίνητα με κινητήρα rotary αμέσως. Ένα από τα καθήκοντά μου, είναι να δημιουργήσω ένα περιβάλλον, στο οποίο να μπορούμε να κάνουμε αυτό το όνειρο πραγματικότητα. Φυσικά, αυτό είναι extreme“.
Το RX-Vision Concept. Λες να το δούμε το 2020 σε έκδοση (έστω και περιορισμένης) παραγωγής;
Απο την άλλη, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις, πως η εξέλιξη του RX-9, δεν είναι ακριβώς σε κατάσταση αναμονής, μίας και ένα βίντεο κατασκοπείας απο το Nurburgring, τον Ιούλιο, έπιασε δύο ελαφρώς καμουφλαρισμένα RX-8, να κάνουν γύρους στη πίστα, κατά τη διάρκεια του industry pool. Δεν είναι περίεργο να βλέπει κανείς σε δοκιμές εξέλιξης, ένα μοντέλο το οποίο εδώ και χρόνια έχει αποσυρθεί απο τη παραγωγή; Τι μπορεί να δοκιμάζουν λοιπόν οι Ιάπωνες;
Το εσωτερικό του RX-Vision Concept έχει ευθείες παραπομπές στο RX-7. Τυχαίο; Δε νομίζω.
Όπως έχει αποκαλύψει το TopSpeed.gr, η Mazda έχει εξελίξει και πατεντάρει μια βελτιωμένη έκδοση του ρότορα, αρχικά ως 16Χ και στη συνέχεια ως Skyactive-R. Ο ρότορας, στην πατέντα που έχει κατατεθεί στο United States Patent and Trademark Office, έχει απόδοση 400 ίππων, κάνει εκτεταμένη χρήση αλουμινίου, ενώ φαίνεται πως έχει λύσει το μεγάλο πρόβλημα που έφερε την παύση παραγωγής του RX-8: Τους ρύπους, ενώ λύση φαίνεται να έχει βρεθεί και για την κατανάλωση, καθώς πηγές μιλάνε για παράλληλη χρήση ηλεκτροκινητήρα.
Το turbo στη νέα γενιά του ρότορα τοποθετείται ψηλά, ενώ ο καταλύτης έρχεται κοντά στον θάλαμο καύσης, όπως και τα μπεκ
Με δεδομένο ότι η Mazda το 2020 θα γιορτάσει τα 100 χρόνια λειτουργίας της, πολλοί είναι εκείνοι που κάνουν λόγο για μια “έκπληξη” και αναφέρουν ένα επετειακό μοντέλο. Παράλληλα με τις άλλες πληροφορίες ότι η Mazda θα παρουσιάσει φέτος τον Οκτώβριο, στο Τόκυο, ένα νέο εξακύλινδρο και τετράθυρο σπορ μοντέλο απόδοσης 350 ίππων (ενώ στο πλάνο που μας παρουσίασε η Mazda δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για την παρουσίαση σπορ μοντέλου), κάποιοι περιμένουν νεότερα ακόμα και φέτος! Υπερβολές; Ίσως.
Η διάταξη του περιστροφικού κινητήρα Skyactive-R από πάνω
Ίσως και όχι. Γιατί, μπορεί να μην είναι τυχαίο το γεγονός ότι στην αίτηση με αριθμό (U.S. patent) 2016/0084158, που κατατέθηκε στις 24 Μαρτίου 2016, για το RX Vision Concept έχει αλλάξει status. Απο στατικό concept, έχει μετατραπεί σε λειτουργικό πρωτότυπο, με τις δοκιμές του να προγραμματίζονται με την ένδειξη “πρόθεση παραγωγής“.
Η πρώτη σελίδα της πατέντας που κατέθεσε για τον ρότορα η Mazda. Πλέον έχει την ένδειξη “δοκιμές με πρόθεση παραγωγής”
Σε πιο βαθιά τεχνικά θέματα, ο εξελιγμένος Wankel (Skyactive-R) έχει κατά 23% μεγαλύτερη χωρητικότητα από τον Renesis και ικανότητα απόδοσης 400 ίππων. Η αλλαγή στην εσωτερική γεωμετρία (και τα μεγέθη, φυσικά), καθώς και η εκτεταμένη χρήση αλουμινίου εκεί που ο 13Β χρησιμοποιούσε σίδερο, εκτός από τη βελτίωση του βάρους, λύνουν και το πρόβλημα της έλλειψης ροπής στις χαμηλές στροφές.
Στην πατέντα, η Mazda, έχει γυρίσει τον κινητήρα περίπου 180 μοίρες σε σχέση με τον διαμήκη άξονά του, κερδίζοντας (κι άλλο) χώρο κάτω από το καπό με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για την κατανομή βάρους, ενώ ο turbocharger είναι τοποθετημένος ψηλά. Για την ακρίβεια, αφήνεται τόσος χώρος για θηριώδη τουρμπίνα ψηλά, που μην εκπλαγείς αν δεις… εξόγκωμα στο καπό του RX παραγωγής.
Ο ρότορας είναι όπως τον γνωρίζουμε, όμως τα μπεκ τώρα είναι πιο κοντά (πιο κοντά δεν γίνεται) στον θάλαμο καύσης, γεγονός που μας δείχνει πως η Mazda έχει βρει μια πρώτη λύση σε αυτό που μας έλεγε πως είναι το “πρόβλημα που δεν λύνεται”, την κατανάλωση. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και τη ροπή από τις χαμηλές στροφές, πριν φτάσει η κλωτσιά του turbo.
Σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων, στην αίτηση της Mazda διαβάζουμε πως λόγω της θέσης του κινητήρα, αυτός μπορεί να τοποθετηθεί πολύ χαμηλά και να γίνει εκμετάλλευση του χώρου που μένει κάτω από το καπό, ώστε να έρθει κοντά στο μοτέρ ένας καταλύτης, “βελτιώνοντας την απόδοση σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων από την εξάτμιση“. Μάλιστα, βλέπουμε πως αφήνει χώρο δεξιά και αριστερά για την ανάρτηση.
Μερικά άλλα ωραία που ξεχωρίσαμε στην πατέντα της Mazda, είναι πως τονίζει ότι “ο κινητήρας που περιγράφεται με δύο ρότορες, περιγράφεται ως παράδειγμα. Παρόλα αυτά, το νούμερο των ρότορων 2 (αριθμός κυλίνδρων) δεν περιορίζεται“. Όπως και να χει, είτε οι καιροί “σηκώνουν” Wankel, είτε όχι, για μια εταιρεία που έχει dedicated fans όχι μόνο για τους ρότορες, αλλά και για τη φιλοσοφία “zoom zoom“, ένα μοντέλο που θα συνεχίσει τη σειρά RX, λείπει από την παγκόσμια αυτοκίνηση. Συμφωνείς;