Ο Όμιλος Volkswagen βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με τους ηγέτες των εργαζομένων στις μακροβιότερες διαπραγματεύσεις της εταιρείας για τους μισθούς και τις θέσεις εργασίας, δήλωσαν πηγές στις 20 Δεκεμβρίου, αλλά το τελικό αποτέλεσμα ήταν ακόμη αβέβαιο, καθώς η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης προσπαθεί να προωθήσει περικοπές και να αποτρέψει μαζικές απεργίες.
Η γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt ανέφερε νωρίτερα στις 20 Δεκεμβρίου ότι επιτεύχθηκε μια προσωρινή συμφωνία – που υπόκειται σε έλεγχο και έγκριση – η οποία θα ανταποκρινόταν στον στόχο της εταιρείας να εξοικονομήσει δισεκατομμύρια ευρώ και να προβεί σε λιγότερο δραστικές περικοπές στα εργοστάσια από ό,τι αναμενόταν.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Handelsblatt, θα αναζητηθεί αγοραστής για το εργοστάσιο του Osnabrück και το εργοστάσιο της Δρέσδης θα επαναχρησιμοποιηθεί ή θα κλείσει. Τα σχέδια κλεισίματος των εργοστασίων στο Zwickau και στο Emden θα καταργηθούν, ως εκ τούτου, ανέφερε το δημοσίευμα.
Μια πηγή δήλωσε στο Reuters ότι οι δύο πλευρές είχαν καταρτίσει ένα σχέδιο πρότασης, το οποίο όμως μπορεί να πέσει στο κενό αν το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας ή μια επιτροπή εργαζομένων το απορρίψει.
Το γερμανικό περιοδικό Manager ανέφερε ότι 10.000 θέσεις εργασίας θα περικοπούν στη Γερμανία στο πλαίσιο της προσωρινής συμφωνίας, επικαλούμενο άγνωστες πηγές.
Η Volkswagen βρίσκεται σε συνομιλίες με τους εκπροσώπους των εργαζομένων από τον Σεπτέμβριο σχετικά με τα μέτρα που λέει ότι είναι απαραίτητα για να μπορέσει να ανταγωνιστεί τους φθηνότερους Κινέζους ανταγωνιστές της, την ισχνή ζήτηση στην Ευρώπη και τη βραδύτερη από την αναμενόμενη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η IG Metall δήλωσε ότι θα ενημερώσει το κοινό για την κατάσταση των διαπραγματεύσεων σε συνέντευξη Τύπου που έχει προγραμματιστεί για τις 17:30 ώρα Κεντρικής Ευρώπης.
Η διαμάχη αποτελεί μια σημαντική δοκιμασία για τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου VW Oliver Blume, αφού οι συνδικαλιστικές συγκρούσεις έπληξαν αρκετούς προκατόχους του. Ο Blume έχει προειδοποιήσει ότι το κόστος στη Γερμανία είναι πολύ υψηλό, καθώς η ζήτηση παραμένει αδύναμη στην Ευρώπη και οι κινέζοι κατασκευαστές εισέρχονται στην περιοχή.
Η Volkswagen δεν ήταν άμεσα διαθέσιμη για σχόλια.
Πέντε γύροι διαπραγματεύσεων
Ο πέμπτος γύρος διαπραγματεύσεων βρίσκεται σε εξέλιξη από τη Δευτέρα και συνεχίστηκε βαθιά μέσα στη νύχτα σε ένα ξενοδοχείο στο Ανόβερο αυτή την εβδομάδα, με τους διαπραγματευτές να κάνουν μόνο μικρά διαλείμματα για να κοιμηθούν και να φάνε. Και οι δύο πλευρές δήλωσαν ότι στοχεύουν να εξασφαλίσουν μια συμφωνία που θα δώσει στους εργαζόμενους κάποια ασφάλεια μέχρι τα Χριστούγεννα.
«Πλησιάζουμε», δήλωσε πηγή που γνωρίζει τις διαπραγματεύσεις. Μια δεύτερη πηγή κοντά στις διαπραγματεύσεις επιβεβαίωσε την άποψη αυτή, αν και μια τρίτη προειδοποίησε ότι οι συνομιλίες θα μπορούσαν ακόμη να ναυαγήσουν.
«Μπορούμε ακόμη να κάνουμε μια λάθος στροφή στην τελική ευθεία», δήλωσε η πηγή.
Η γερμανική οικονομία είναι θέμα προεκλογικής εκστρατείας ενόψει των πρόωρων εκλογών
Η κρίση στη VW έχει χτυπήσει σε μια περίοδο αβεβαιότητας και πολιτικής αναταραχής στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, καθώς και ευρύτερης αναταραχής μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών της περιοχής.
Ο τρόπος με τον οποίο θα διορθωθεί η υποτονική ανάπτυξη της Γερμανίας έχει βρεθεί στο επίκεντρο της προεκλογικής εκστρατείας ως θέμα ενόψει των πρόωρων εκλογών του Φεβρουαρίου, ενώ ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς, ο οποίος υπολείπεται στις δημοσκοπήσεις, έχει παροτρύνει τη VW να κρατήσει όλα τα εργοστάσιά της ανοιχτά.
Οι εργαζόμενοι της VW αντιτίθενται σθεναρά στο κλείσιμο των εργοστασίων, αλλά η Volkswagen έχει προηγουμένως επισημάνει ότι μπορεί να είναι απαραίτητο για την εξεύρεση εξοικονομήσεων ύψους περίπου 4 δισεκατομμυρίων ευρώ (4,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων) για να ανταποκριθεί σε αυτό που αναμένει ότι είναι διαρθρωτικά ασθενέστερη η ζήτηση στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τη δομή της VW, η διοίκηση πρέπει να λάβει την έγκριση της πλειοψηφίας των δύο τρίτων στο 20μελές εποπτικό συμβούλιο για οποιαδήποτε απόφαση για την κατασκευή ή τη μετακίνηση ενός εργοστασίου παραγωγής. Αυτό σημαίνει ότι 10 μέλη που εκπροσωπούν τα γερμανικά εργατικά συνδικάτα μπορούν να ασκήσουν βέτο σε οποιαδήποτε μακρόπνοα σχέδια που επηρεάζουν τα εργοστάσια.
Δεν υπάρχει συναίνεση μεταξύ της διοίκησης για το θέμα του κλεισίματος εργοστασίων, δήλωσε άλλη πηγή.
Απαιτούνται 30.000 περικοπές θέσεων εργασίας για την επίτευξη του στόχου κερδών, λέει αναλυτής
Ο αναλυτής της UBS Patrick Hummel εκτίμησε την περασμένη εβδομάδα ότι η μείωση του αριθμού των εργαζομένων κατά τουλάχιστον 30.000 άτομα είναι απαραίτητη για να επιτευχθεί ο στόχος της VW για λειτουργικά κέρδη 6,5% για το 2026.
«Ένας «χλιαρός» συμβιβασμός (δηλαδή χωρίς κλείσιμο εργοστασίων) πιθανότατα δεν θα εκτιμηθεί από την αγορά», έγραψε ο Hummel σε σημείωμά του.
Αλλά η απειλή απεργιών της IG Metall είναι ένα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί. Η UBS εκτιμά ότι κάθε ημέρα απεργίας στη Γερμανία μπορεί να κοστίσει στη VW έως και 100 εκατ. ευρώ σε έσοδα και περίπου 20 εκατ. ευρώ σε λειτουργικά κέρδη, με βάση την απώλεια παραγωγής οχημάτων 2.000 έως 3.000 ημερών.
Η κρίση στη Volkswagen έχει ήδη μεταφερθεί στους επενδυτές της, με την κορυφαία μέτοχο Porsche να προειδοποιεί για πιθανές απομειώσεις έως και 20 δισ. ευρώ στο μερίδιο 31,9% που κατέχει στην αυτοκινητοβιομηχανία.