Σε ευθεία αμφισβήτηση θέτει την ενεργειακή μετάβαση και κατ’ επέκταση την elettrificazione η UE, καθώς η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφασίζει για τεχνολογική ουδετερότητα και efuels, παρεμβάσεις που ουσιαστικά σώζουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ειδικότερα ο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, η μεγαλύτερη κοινοβουλευτική ομάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, θα επιδιώξει να αποδυναμώσει τη σχεδιαζόμενη από την Ένωση σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2, από το 2035 όπως προκύπτει από σχέδιο νόμου.
Το ΕΛΚ κέρδισε το μεγαλύτερο ποσοστό από κάθε άλλη κοινοβουλευτική ομάδα στις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον περασμένο μήνα, με 188 από τους συνολικά 720 βουλευτές, εδραιώνοντας την επιρροή του στη σύνθεση της ΕΕ.
Σε μια συνάντηση στην Πορτογαλία αυτή την εβδομάδα, οι βουλευτές της ευρωομάδας συζητούν τις πολιτικές προτεραιότητες για την επόμενη πενταετή θητεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Ένα προσχέδιο των προτεραιοτήτων αυτών, που αποκάλυψε το Reuters, περιλάμβανε τον στόχο: «αναθεώρηση των κανόνων για τη μείωση του CO2 για τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, ώστε να επιτραπεί η χρήση εναλλακτικών καυσίμων μηδενικών εκπομπών μετά το 2035».
Σωτήρια ρύθμιση για κινητήρες εσωτερικής καύσης
Η ΕΕ ψήφισε πέρυσι μια οδηγία που θα απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 από το 2035, τερματίζοντας ουσιαστικά τις πωλήσεις νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με βενζίνη και ντίζελ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι θα δημιουργήσει μια νομική οδό για τη συνέχιση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που λειτουργούν μόνο με «ηλεκτρονικά καύσιμα» – συνθετικά καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης αντί για βενζίνη – μετά το 2035, αφού η Γερμανία ζήτησε αυτή την εξαίρεση.
Αυτό θα μπορούσε να επιτρέψει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αναπτύξουν και να συνεχίσουν να πωλούν μια νέα γενιά αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης που λειτουργούν μόνο με πιστοποιημένα καύσιμα ουδέτερα ως προς το CO2 και είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία που εμποδίζει την εκκίνηση τους όταν γεμίζουν με βενζίνη ή ντίζελ.
Το ΕΛΚ δεν διευκρίνισε με ποιους τρόπους θα ήθελε να αλλάξει η πολιτική για το CO2 στα αυτοκίνητα. Στο έγγραφο προστίθεται ότι η ομάδα ήθελε να «αναθεωρήσει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και να αναπτύξει τεχνολογία αιχμής για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης».
Πίεση από φον ντερ Λάιεν
Το σχέδιο εγγράφου, εάν προωθηθεί από το ΕΛΚ, θα ασκήσει πίεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν – η οποία ανήκει στην ομάδα του ΕΛΚ – σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστεί την πράσινη ατζέντα της Ευρώπης, καθώς επιδιώκει την έγκριση της πλειοψηφίας των νομοθετών της ΕΕ για μια δεύτερη θητεία στο ρόλο της.
Η φον ντερ Λάιεν χρειάζεται την υποστήριξη της ομάδας του ΕΛΚ για να εξασφαλίσει την πλειοψηφία, αλλά αντιμετωπίζει την πρόκληση ότι πρέπει επίσης να κερδίσει ομάδες όπως οι σοσιαλιστές και οι δημοκράτες, οι οποίες αντιτίθενται στην αποδυνάμωση των πολιτικών της Ευρώπης για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.