Το εμβληματικό αγωνιστικό από το Τορίνο, Fiat Mefistofele γιορτάζει τα 100 χρόνια του. Aναπτύχθηκε από τον Βρετανό πιλότο Ernest Eldridge και ήταν εξοπλισμένο με κινητήρα αεροσκάφους, ο οποίος το βοήθησε να σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας.
Ένα από τα μεγαλύτερα στολίδια του Centro Storico Fiat ήταν ένας από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της 125ης επετείου της μάρκας. Αναμφίβολα, το Fiat Mefistofele το αξίζει. Αυτός ο αυθεντικός θρύλος της ιστορίας της αυτοκίνησης βρέθηκε στο επίκεντρο μιας σειράς εκδηλώσεων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού στο Τορίνο, με μια έκθεση πολυμέσων στο μουσείο της μάρκας και ένα συνέδριο που υποστηρίχθηκε από το Torino Capitale della Cultura d’Impresa 2024 και το Museo Nazionale dell’Automobile. Automobile του Τορίνο (MAUTO).
Το Fiat Mefistofele αναπτύχθηκε από τον Βρετανό πιλότο Ernest Eldridge και ήταν εξοπλισμένο με κινητήρα αεροσκάφους
Αν μιλάμε για το Fiat Mefistofele, μιλάμε και για τον δημιουργό του, τον Άγγλο Ernest Eldridge. Όπως πολλοί νέοι από καλές οικογένειες της εποχής, βρήκε στις νέες τεχνολογίες, όπως το αυτοκίνητο και η αεροπορία, ένα τέλειο πεδίο για να σβήσει τη δίψα του για δόξα και περιπέτεια.
Γεννημένος σε ευγενή οικογένεια του Λονδίνου το 1897, ο Eldridge εγκατέλειψε τις σπουδές του για να πολεμήσει στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, μια σύγκρουση κατά την οποία είχε την πρώτη του επαφή με το αυτοκίνητο ως οδηγός ασθενοφόρου. Μετά τη σύγκρουση ασχολήθηκε εντατικά με τα δύο μεγάλα του πάθη, την αεροπορία και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Η αγάπη για τα δυνατά συναισθήματα που τον οδήγησε στον κόσμο των αγώνων και με έναν ξεκάθαρο στόχο: να κάνει ένα ρεκόρ ταχύτητας που θα άντεχε στο χρόνο. Ήταν πολύ ξεκάθαρος για το πώς θα το πετύχαινε αυτό: να προσαρμόσει έναν κινητήρα αεροσκάφους σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο.
Εκείνη την εποχή, οι «κύριοι οδηγοί» δεν είχαν μια ομάδα μηχανικών και σχεδιαστών που να εργάζονται πάνω στο ελαφρύτερο κράμα ή στον βέλτιστο αεροδυναμικό συντελεστή. Οι οδηγοί έπρεπε να χρησιμοποιούν τα δικά τους αυτοκίνητα και να επισκέπτονται μάντρες και μάντρες για να επιτύχουν, μέσα από ώρες δοκιμών και λαθών, ένα όχημα με νικηφόρες επιδόσεις. Το 1921, ακολουθώντας αυτή τη διαδικασία, ανέπτυξε ένα αυτοκίνητο που, χάρη σε έναν κινητήρα αεροσκάφους με 240 ίππους, μπορούσε να φτάσει τα 150 km/h.
Αυτό όμως δεν ήταν αρκετό. Ο Eldridge βασίστηκε στην τεχνολογία της Fiat της εποχής, αγοράζοντας ένα Fiat SB4, ένα απαρχαιωμένο αγωνιστικό αυτοκίνητο του 1907, και απέκτησε τον κινητήρα Fiat A.12. Αυτός ο εξακύλινδρος κινητήρας είχε δημοφιλή χαρακτηριστικά… από τους άξονες αέρα μέχρι τα χειριστήρια των αναγνωριστικών αεροσκαφών όπως το SIA 7B ή το Fiat R2 ή βομβαρδιστικών όπως το Caproni Ca.44.
Η τοποθέτηση μιας τέτοιας μάζας στο μπροστινό μέρος ενός αυτοκινήτου δεν θα ήταν εύκολη υπόθεση. Από μηχανικής πλευράς, ο Eldridge τροποποίησε τους κυλίνδρους τοποθετώντας τους τέσσερις βαλβίδες και μπουζί Magneti Marelli, ενώ για το αμάξωμα χρησιμοποίησε τα απομεινάρια ενός τρακαρισμένου λεωφορείου του Λονδίνου. Το αποτέλεσμα, ένα πραγματικό τέρας ικανό να αποδίδει 350 ίππους στις 1.800 στροφές ανά λεπτό και να παράγει έναν κολασμένο θόρυβο, που του χάρισε το παρατσούκλι «Mefistofele» με το οποίο έμεινε στην ιστορία.
Το «Mephistophele» προσέλκυσε σύντομα την προσοχή. Η Delage, μια μάρκα που ειδικεύεται στα αγωνιστικά αυτοκίνητα, και ο κορυφαίος οδηγός της, ο René Thomas, πολυνίκης του Indianapolis 500, τον προκάλεσαν σε μονομαχία για να προσπαθήσει να σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας. Το όπλο του: το Delage V12 ‘La Torpille’ των 350 ίππων. Η ημερομηνία: Ιούλιος 1924 στην Route Nationale 20, κοντά στο Arpajon (Γαλλία). Ο Eldridge πήρε το γάντι.
Στις 5 Ιουλίου, το Fiat Mefistofele σημείωσε παγκόσμιο ρεκόρ σε χωματόδρομους, φτάνοντας τα 230,55 km/h. Όμως οι αντίπαλοί του διεκδίκησαν τον τίτλο επειδή δεν διέθετε ταχύτητα όπισθεν, προϋπόθεση για την έγκριση του ρεκόρ. Την επόμενη μέρα θα κατέρριπταν το ρεκόρ, με 230,63 km/h. Αυτό δεν πτόησε τον Eldridge, ο οποίος, με τη βοήθεια ενός τοπικού σιδερά, κατάφερε να ενσωματώσει μια ταχύτητα όπισθεν στο αγωνιστικό του αυτοκίνητο. Με αυτή την τροποποίηση επέστρεψε στους δρόμους στις 12 Ιουλίου και γεύτηκε την εκδίκησή του: 234,98 km/h, ένα νούμερο που θα τον έκανε θρύλο.