«Το αυτοκίνητο είναι ένα βασικό παράδειγμα της έλλειψης σχεδιασμού από την Κομισιόν», επισημαίνει στην οικονομική έκθεση για την Unione Europea, ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρόεδρος της ΕΚΤ, Μάριο Ντράγκι, με συστάσεις προς την κοινότητα, τις οποίες υποστηρίζει ο πρόεδρος της ACEA και CEO της Rernault, Luca de Meo.
Ειδικότερα, o Μάριο Ντράγκι παρουσίασε την πολυαναμενόμενη έκθεση για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και το πολύ μακροσκελές έγγραφο (σχεδόν 400 σελίδες) δεν παραλείπει να αναφερθεί στις προκλήσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας, συνοδευόμενο από μια προειδοποίηση για την απουσία βιομηχανικής πολιτικής εκ μέρους των θεσμικών οργάνων της ΕΕ. «Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας», γράφει ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρόεδρος της ΕΚΤ, »αποτελεί βασικό παράδειγμα της έλλειψης σχεδιασμού της Ένωσης και της εφαρμογής μιας πολιτικής για το κλίμα χωρίς βιομηχανική πολιτική.
Υπογραμμίζοντας την οικονομική σημασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας τεσσάρων τροχών και τη σταδιακή απώλεια της ηγετικής θέσης σε παγκόσμιο επίπεδο, ο Ντράγκι απηχεί τους πολυάριθμους προβληματισμούς που έχει εκφράσει ο κλάδος, ιδίως όσον αφορά την προσέγγιση για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την ασυνέπεια μεταξύ των νομοθετικών πρωτοβουλιών και των στόχων που επιβάλλονται στη βιομηχανία. «Η αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας δεν εφαρμόστηκε πάντα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας», προειδοποιεί ο Ντράγκι. «Ο φιλόδοξος στόχος για μηδενικές εκπομπές καυσαερίων μέχρι το 2035 θα οδηγήσει ουσιαστικά στην κατάργηση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και στην ταχεία διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά. Ωστόσο, η Ευρώπη δεν έχει ακολουθήσει αυτές τις φιλοδοξίες με μια συγχρονισμένη ώθηση για τη μετατροπή της αλυσίδας εφοδιασμού». Ναι, η Επιτροπή εγκαινίασε την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Μπαταριών «για την οικοδόμηση μιας αλυσίδας αξίας στις μπαταρίες», αλλά ελάχιστα έχουν γίνει για τις υποδομές φόρτισης.
Η κινεζική απειλή
«Η Κίνα, αντίθετα, έχει επικεντρωθεί σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων από το 2012 και, ως αποτέλεσμα, έχει κινηθεί ταχύτερα και σε μεγαλύτερη κλίμακα και είναι σήμερα μια γενιά μπροστά στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων σε όλους σχεδόν τους τομείς, παράγοντας μάλιστα με χαμηλότερο κόστος», συνεχίζει ο Ντράγκι, σύμφωνα με τον οποίο ο κινεζικός ανταγωνισμός, που γίνεται όλο και πιο έντονος χάρη σε έναν «ισχυρό συνδυασμό μαζικών βιομηχανικών πολιτικών και διευκολύνσεων, ταχείας καινοτομίας, ελέγχου των πρώτων υλών” και οικονομιών κλίμακας, κινδυνεύει να γίνει “απειλή για την ευρωπαϊκή βιομηχανία χωρίς σχέδια διατομεακού συντονισμού».
Χρειάζεται ένα βιομηχανικό σχέδιο
Στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, ο Ντράγκι πιστεύει ότι η ΕΕ πρέπει να εκπονήσει ένα βιομηχανικό σχέδιο δράσης ανά τομέα. Βραχυπρόθεσμα, είναι απαραίτητο να «αποφευχθεί η ριζική μετεγκατάσταση της παραγωγής» και «η ταχεία εξαγορά εργοστασίων και εταιρειών από ξένους παραγωγούς που επιδοτούνται από τα κράτη τους»: υπό αυτή την έννοια, η δασμολογική πολιτική θα μπορούσε επίσης να «συμβάλει στην εξίσωση των όρων ανταγωνισμού». Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, είναι απαραίτητο να καθοριστεί ένας «βιομηχανικός οδικός χάρτης που θα λαμβάνει υπόψη την οριζόντια σύγκλιση (π.χ. ηλεκτροκίνηση, ψηφιοποίηση και κυκλικότητα) και την κάθετη σύγκλιση (π.χ. κρίσιμες πρώτες ύλες, μπαταρίες, υποδομές μεταφοράς και φόρτισης) στις αλυσίδες αξίας του οικοσυστήματος της αυτοκινητοβιομηχανίας». Δεν λείπουν οι συστάσεις σχετικά με την ανάγκη να διασφαλιστεί «ανταγωνιστικό κόστος παραγωγής, ξεκινώντας από τον ενεργειακό παράγοντα, να διασφαλιστεί η κανονιστική συνοχή, να υποστηριχθεί η ανάπτυξη των υποδομών, να υποστηριχθούν τα ευρωπαϊκά έργα στους πιο καινοτόμους τομείς και να δοθεί έμφαση στην κατάρτιση και την επανεκπαίδευση του εργατικού δυναμικού».
Απαντώντας στον de Meo
Ουσιαστικά, ο Ντράγκι συμφωνεί με τις περισσότερες από τις προτάσεις του προέδρου της Acea Luca de Meo: «Η κλίμακα, η τυποποίηση και η συνεργασία θα είναι το κλειδί για να γίνουν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές ανταγωνιστικοί στο μέτωπο των μικρών και προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, των οχημάτων που καθορίζονται από το λογισμικό, των λύσεων αυτόνομης οδήγησης και της κυκλικής αλυσίδας αξίας», τονίζει ο Ντράγκι, καλώντας τις Βρυξέλλες να “ακολουθήσουν μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση στον καθορισμό της πορείας προς τη μείωση του CO2 και των ρύπων” (ένα σημείο είναι ακριβώς αφιερωμένο στο “δυναμικό των εναλλακτικών καυσίμων”, όπως το e-fuel και τα βιοκαύσιμα) και να λάβουν υπόψη τους τις εξελίξεις στην αγορά και την τεχνολογία.
Luca de Meo: Kάλεσμα εγρήγορσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία από τον Ντράγκι
Ο Luca de Meo βλέπει θετικά την έκθεση του Mario Draghi για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης, εκφράζοντας την υποστήριξή του στις συστάσεις του πρώην προέδρου της ΕΚΤ, ιδίως στο μέρος που προορίζεται για τον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Επιπλέον, υπάρχουν πολλά σημεία της έκθεσης που απηχούν πολλούς από τους προβληματισμούς του de Meo και, κυρίως, την επιστολή που απέστειλε τον περασμένο Μάρτιο στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για την υποστήριξη μιας σειράς προτάσεων για την επανεκκίνηση του κλάδου. Η έκθεση «θα μπορούσε να είναι το κάλεσμα αφύπνισης που χρειαζόταν η Ευρώπη», γράφει ο διευθύνων σύμβουλος της Renault και πρόεδρος της ένωσης ευρωπαίων κατασκευαστών Acea στο LinkedIn, τονίζοντας το «πρώτο της προσόν», δηλαδή ότι «φέρνει στο προσκήνιο τις πιο ζωτικές μας προκλήσεις: την προώθηση της καινοτομίας, την ενίσχυση της βιομηχανικής πολιτικής και τη διασφάλιση της εναρμόνισης της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές με την ανταγωνιστικότητα».
«Θα ήθελα να ευχαριστήσω προσωπικά τον Μάριο Ντράγκι γι’ αυτό το κολοσσιαίο έργο», προσθέτει ο επικεφαλής της εταιρείας της Λωζάνης, σύμφωνα με τον οποίο είναι “καλό σημάδι” ότι η έκθεση αναγνωρίζει “τη στρατηγική σημασία της αυτοκινητοβιομηχανίας”. Επιπλέον, για τον de Meo, το έργο του Ντράγκι θα βοηθήσει την Ευρώπη να «ανακτήσει» την ηγετική της θέση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Πλήρης υποστήριξη για τις οξυδερκείς συστάσεις του Ντράγκι», συνέχισε ο de Meo, έχοντας κατά νου τις προτάσεις του που διατυπώθηκαν την άνοιξη: μεταξύ αυτών, »η ανάγκη να υιοθετήσουν οι ευρωπαϊκοί φορείς μια ανοικτή και συνεργατική προσέγγιση- η ανάγκη για μια ολιστική βιομηχανική πολιτική, τεχνολογική ουδετερότητα, ζώνες Green Deal, στήριξη της μεταποίησης και μια σαφή ρυθμιστική ατζέντα για την προώθηση της καινοτομίας- και η σημασία των προσιτών ευρωπαϊκών μικρών ηλεκτρικών οχημάτων. Καταλήγοντας, ο διευθύνων σύμβουλος της Λωζάνης δεσμεύτηκε για την πλήρη συνεργασία της ομάδας του ώστε «να συνεισφέρει και να φέρει ιδέες, με ειλικρίνεια και διαφάνεια», στην ευρύτερη συζήτηση για τις πολιτικές απαλλαγής από τον άνθρακα.