Με επιστολή «ράπισμα», η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ρίχνει τα βέλη της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ζητώντας αναβολή των στόχων εκπομπών CO2 του 2025, ανησυχώντας για την επίτευξη τους, δεδομένου πως η αγορά EV παραμένει στάσιμη, επιρρίπτοντας ευθύνες για χάραξη επιφανειακής πολιτικής για την μετάβαση στην elettrificazione, χωρίς σαφή βιομηχανικό σχεδιασμό.
Το έτος 2025 πλησιάζει και τα σημάδια ανησυχίας συνεχίζουν να καταφθάνουν από τον ευρωπαϊκό κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας σχετικά με τις νέες απαιτήσεις για τις εκπομπές ρύπων του στόλου που θα τεθούν σε ισχύ το επόμενο έτος. Αφού ο διευθύνων σύμβουλος της Renault Luca de Meo έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τον κίνδυνο προστίμων δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Acea παρενέβη τώρα, επισημαίνοντας τους «αυξανόμενους φόβους» μεταξύ των κατασκευαστών και ζητώντας διετή αναβολή των νέων ορίων.
Οι κανόνες της ΕΕ που απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιτύχουν συνολικές εκπομπές CO2 του στόλου τους 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο μέχρι το επόμενο έτος θα τις αναγκάσουν είτε να σταματήσουν την παραγωγή περίπου 2 εκατομμυρίων αυτοκινήτων είτε να εκτεθούν σε πρόστιμα, λέει η ACEA.
Ολόκληρη η επιστολή της ACEA
Η συνεχής τάση στασιμότητας του μεριδίου αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στέλνει ένα εξαιρετικά ανησυχητικό μήνυμα για τη βιομηχανία και τους φορείς χάραξης πολιτικής. Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση για να διαθέσει οχήματα στην αγορά, αλλά τα άλλα απαραίτητα συστατικά για αυτή τη μετάβαση δεν υπάρχουν και η ανταγωνιστικότητα της ΕΕ διαβρώνεται. Ως αποτέλεσμα, η μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές ρύπων είναι εξαιρετικά δύσκολη, με τις ανησυχίες σχετικά με την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών CO2 για το 2025 για τα ελαφρά οχήματα να αυξάνονται.
Στην ΕΕ εξακολουθούν να λείπουν κρίσιμες προϋποθέσεις για τη μαζική υιοθέτηση των αυτοκινήτων και φορτηγών με μηδενικές εκπομπές στην αγορά: υποδομές φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, καθώς και ανταγωνιστικό περιβάλλον κατασκευής, προσιτή πράσινη ενέργεια, κίνητρα αγοράς και φορολογικά κίνητρα και ασφαλής εφοδιασμός με πρώτες ύλες, υδρογόνο και μπαταρίες.
Όπως διατυπώθηκε ευθέως από τον Μάριο Ντράγκι στην έκθεση για την ανταγωνιστικότητα, «ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αποτελεί βασικό παράδειγμα έλλειψης σχεδιασμού της ΕΕ, εφαρμόζοντας μια πολιτική για το κλίμα χωρίς βιομηχανική πολιτική». Αυτή η φιλόδοξη μετάβαση δεν μπορεί να γίνει από τη βιομηχανία μόνη της πουθενά στον κόσμο, και μάλιστα χωρίς συνεπή μέτρα πολιτικής για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και τη διευκόλυνση της υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών στην ΕΕ. Τα μέλη του ACEA είναι πλήρως προσηλωμένα στους κλιματικούς στόχους του Παρισιού. Είναι, ωστόσο, σαφές ότι η μετάβαση πρέπει να γίνει πιο διαχειρίσιμη. Μια ουσιαστική και ολιστική επανεξέταση του κανονισμού για το CO2 θα είναι ζωτικής σημασίας για την αξιολόγηση της προόδου στον πραγματικό κόσμο σε σχέση με το επίπεδο φιλοδοξίας και για τη λήψη μέτρων ανάλογα με την περίπτωση.