L'ultima curva di Ayrton Senna

Είναι Κυριακή, 1η Μαϊου του 1994. Στην πίστα της Ίμολα, στο Σαν Μαρίνο, ετοιμάζεται να ξεκινήσει το τρίτο γκραν πρι της χρονιάς. Στην pole position βρίσκεται ο Ayrton Senna. Λίγες ώρες πριν, η σύντροφός του Andrianna, έβλεπε τον Ayrton όπως δεν τον είχε ξαναδεί. Ο “θεός” της Formula 1 έκλαιγε. Παρακαλούσε να αναβληθεί ο αγώνας. Είχε, λέει, ένα παράξενο συναίσθημα. 

Δύο ημέρες πριν, ο νεαρός, τότε, Rubens Barrichello, σε μια έξοδο, στη διάρκεια των δοκιμαστικών, είχε τραυματιστεί σοβαρά. Την επόμενη, Σάββατο, ο 34χρονος Αυστριακός πιλότος της βρετανικής MTV Simtek Ford, Ratzenberger έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του και προσέκρουσε σε τοιχίο με ταχύτητα 314,9 χιλιομέτρων την ώρα. Χτύπησε βαριά στον αυχένα και έχασε τη ζωή του. Μια βαριά σκιά πλανώταν πάνω από την Ίμολα. Ο Senna, φοβόταν ότι θα τριτώσει το κακό. 

Το σοκαριστικό ατύχημα του Barrichello, μία μέρα πριν χάσει τη ζωή του ο Ratzenberg και δύο μέρες πριν φύγει για πάντα ο Ayrton Senna

“Αν τύχει ποτέ και έχω ένα ατύχημα που μπορεί να μου κοστίσει τη ζωή”, έλεγε λίγους μήνες πριν, “καλύτερα να είναι μία κι έξω. Δεν θέλω να ζήσω σε αναπηρική πολυθρόνα. Ούτε θέλω να μπω στο νοσοκομείο υποφέροντας από σοβαρά τραύματα”. Με αυτή τη βαριά σκέψη, μπήκε στο μονοθέσιό του, ξεκινώντας από την pole position για τρίτη φορά αυτή τη σεζόν. Και ξεκίνησε να οδηγεί με τον τρόπο που, στα 34 του χρόνια, είχε κάνει την πατρίδα του, τη Βραζιλία, να τον αντιμετωπίζει ως εθνικό ήρωα και όλο τον πλανήτη να υποκλίνεται στο ταλέντο του και να μιλά για τον “καλύτερο όλων των εποχών”.

Έχει ήδη κάνει έξι γύρους. Διαβολεμένα γρήγορους γύρους. Ο ίδιος περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο οδηγούσε, τις περισσότερες φορές: “Ήμουν ήδη στην pole, ένα (1) δευτερόλεπτο ταχύτερος από τους άλλους, αλλά συνέχιζα. Ξαφνικά, ήμουν σχεδόν δύο (2) δευτερόλεπτα, συμπεριλαμβανομένου του ομόσταβλού μου, που έτρεχε με το ίδιο μονοθέσιο. Τότε συνειδητοποίησα ότι δεν οδηγούσα πλέον συνειδητά. Οδηγούσα με κάτι σαν ένστικτο αλλά βρισκόμουν σε μια διαφορετική διάσταση. Ήταν σαν να βρίσκομαι σε ένα τούνελ. Όλο το σιρκουί ήταν ένα τούνελ. Συνέχιζα να πηγαίνω όλο και πιο γρήγορα. Ήμουν πολύ πάνω από το όριο αλλά μπορούσα να βρω κι άλλο. Τότε σαν να ξύπνησα και συνειδητοποίησα ότι ήμουν σε μια διαφορετική ατμόσφαιρα. Η πρώτη μου αντίδραση ήταν να επιβραδύνω και να επιστρέψω στα pit. Αυτό δεν με τρόμαξε, παρόλο που ήμουν πολύ μακριά από τη συνειδητή μου αντίληψη. Πήγα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου, απλά δεν είχα όρεξη να οδηγήσω άλλο”.

H FW16 έχει μόλις προσκρούσει στον τοίχο. Ο Senna είναι αναίσθητος στο μονοθέσιό του. Ο Schumacher, ακολουθεί

Είμαστε στον έβδομο γύρο πια. Στη στροφή Tamburello, με τις πολλές ανωμαλίες, το σύστημα διεύθυνσης της Williams FW16 που οδηγεί ο Senna, έχει ταλαιπωρηθεί. Μπορούμε να το δούμε, παρατηρώντας το τιμόνι του Senna -που ο ίδιος είχε ζητήσει από τη Williams να μακρύνει η κολώνα- να “ακούει” όλο και λιγότερο. 

Η ομάδα των Πρώτων Βοηθείων προσπαθεί να διασώσει τον πιλότο. Δευτερόλεπτα αργότερα, προσγειώνεται το ελικόπτερο που θα τον μεταφέρει στο νοσοκομείο

Μπαίνοντας στη στροφή, παρατηρούμε ότι η Williams δεν στρίβει, αλλά ταξιδεύει ευθεία. Ο Senna είναι επιβάτης πια, στο μονοθέσιο που οδηγεί μιας και το σύστημα διεύθυνσης δεν “ακούει”. Ο Ayrton πέφτει στα φρένα, αλλά είναι αργά. Η τηλεμετρία δείχνει ότι ήταν 100% στα φρένα. Κάποιοι θυμούνται την τελευταία εικόνα που έδειξε το Sky Sports από το εσωτερικό του Senna, με τον Βραζιλιάνο πιλότο να στρίβει το τιμόνι βίαια αριστερά και τους τροχούς να μένουν σε ευθεία.

Το μονοθέσιο έχει βγει πλέον εκτός πίστας και, με ταχύτητα 208 χ.α.ω. προσκρούει στον τοίχο. 

Deadly aftermath: Σοκαριστική φωτογραφία από το σημείο όπου έφυγε ο Ayrton

Σε ζωντανή μετάδοση, ο πλανήτης παγώνει, βλέποντας τη Williams του Senna να διαλύεται στα εξ ων συνετέθη. Δύο ώρες αργότερα, ανακοινώνεται ότι ο πιο ταλαντούχος πιλότος του κόσμου, έχει αφήσει την τελευταία του πνοή. Αργότερα θα μάθουμε ότι ήταν ένας συνδυασμός από ατυχίες. Failure στο σύστημα διεύθυνσης τον έριξε πάνω στον τοίχο, ο αυχένας του τραυματίστηκε βαριά, όπως του Ratzenberger και ένα κομμάτι της εμπρός ανάρτησης που έσπασε κατά την πρόσκρουση, καρφώθηκε στο κράνος του Βραζιλιάνου πιλότου. 

Άσχετα με το τι αποδείχθηκε και τι όχι στα ιταλικά δικαστήρια, το πένθος ήταν και παραμένει ασήκωτο. Από την ώρα που χιλιάδες θαυμαστές του, ακούγοντας το έκτακτο τηλεοπτικο διάγγελμα του Βραζιλιάνου προέδρου, Franko, με το οποίο ανακοίνωσε τον θάνατο του Senna και τριήμερο εθνικό πένθος, συνέρρευσαν κλαίγοντας στο πατρικό του, στο Σάο Πάολο, μέχρι σήμερα, ο πλανήτης δεν έχει συνέλθει. Δεν τον έχει ξεπεράσει. 

Στο βίντεο που ακολουθεί, ο Senna όπως θέλουμε να τον θυμόμαστε. Ο εκπληκτικός opening lap του Βραζιλιάνου πιλότου στο Donington Park, στο γκραν πρι του 1993.

Σήμερα, ο Senna θα ήταν 59 ετών. Σήμερα, ο Senna δεν έχει ξεχαστεί. Κάπου εκεί ψηλά, κάνει γύρους ανεβάζοντας ρυθμό ολοένα και περισσότερο και χαμογελά, βλέποντάς μας. Γιατί, όπως είχε πει, “η ζωή είναι πολύ μικρή για να κάνεις εχθρούς”…

George Karagiannis

Messaggi recenti

Με την υποστήριξη της Jeep ολοκληρώθηκε το XTERRA Greece | Vouliagmeni 2024

Η Jeep ήταν για το 2024 χρυσός χορηγός στο XTERRA Greece | Vouliagmeni που έλαβε…

18 ore ago

Το BMW Group εισέρχεται στην επόμενη φάση με το Catena-X

Το BMW Group παρουσίασε τα τρέχοντα πεδία εφαρμογής του οικοσυστήματος δεδομένων Catena-X στην έκθεση του…

19 ore ago

Olivier Francois: Τέσσερα νέα Fiat στα σκαριά

Σε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη στο Automotive News Europe, ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat Olivier Francois…

2 giorni fa

TSF1 Podcast – WEC | 6 Hours of Imola

Γεια σας αγαπητοί ακροατές και καλώς ήρθατε στο δεύτερο TSF1 Podcast για τη σεζόν 2024…

2 giorni fa

Ferrari 12Cilindri: una Daytona moderna

Dalla sua fondazione nel 1947, un elemento ha sempre affascinato gli appassionati del Cavallino Rampante:...

6 giorni ago

Guida della Peugeot 2008 facelift 1.2 100HP Allure: ritorno alle origini (video)

Peugeot rinnova il suo Best Seller 2008 per rimanere competitiva in termini di...

7 giorni ago