Vivere il Movimento nelle strade
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

ACEA: Έκκληση στην Κομισιόν για «κατεπείγουσα δράση» για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνεται δραματικά προκαλώντας κλονισμό στα θεμέλια ενός βασικού βιομηχανικού πυλώνα της ΕΕ

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ζητά κατεπείγουσα δράση για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνεται δραματικά προκαλώντας κλονισμό στα θεμέλια ενός βασικού βιομηχανικού πυλώνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ειδικότερα, η συνεχής τάση συρρίκνωσης του μεριδίου αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ στέλνει ένα εξαιρετικά ανησυχητικό μήνυμα στη βιομηχανία και στους φορείς χάραξης πολιτικής. Ως εκ τούτου, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, ενταγμένοι στην ACEA, καλούν τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να προωθήσουν επείγοντα μέτρα ανακούφισης πριν από την έναρξη ισχύος των νέων στόχων CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά το 2025. Επιπλέον, καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επισπεύσει τις αναθεωρήσεις των κανονισμών CO2 για τα ελαφρά και βαρέα οχήματα, που επί του παρόντος έχουν προγραμματιστεί για το 2026 και το 2027 αντίστοιχα, για το 2025.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία υποστηρίζει τη συμφωνία του Παρισιού και τους στόχους της ΕΕ για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα για το 2050 και έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση για να φέρει τα οχήματα στην αγορά. Σήμερα, η τεχνολογία των οχημάτων και η διαθεσιμότητα των οχημάτων μηδενικών εκπομπών δεν αποτελούν σημεία συμφόρησης. Παίζουμε το ρόλο μας σε αυτή τη μετάβαση, αλλά δυστυχώς, τα άλλα απαραίτητα στοιχεία για αυτή τη συστημική αλλαγή δεν είναι έτοιμα. Επιβαρυντικός παράγοντας είναι η ταχεία διάβρωση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ, όπως επιβεβαιώνεται στην έκθεση Ντράγκι.

Τα τελευταία στοιχεία για τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ που δημοσίευσε σήμερα η ACEA επιβεβαιώνουν και πάλι ότι η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται πλέον σε συνεχή πτωτική πορεία.

Το αίτημα της ACEA

Όπως δήλωσε το διοικητικό συμβούλιο της ACEA:

Μας λείπουν κρίσιμες προϋποθέσεις για να επιτύχουμε την απαραίτητη ώθηση στην παραγωγή και την υιοθέτηση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών: υποδομές φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, καθώς και ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον κατασκευής, προσιτή πράσινη ενέργεια, κίνητρα αγοράς και φορολογικά κίνητρα, καθώς και ασφαλής εφοδιασμός με πρώτες ύλες, υδρογόνο και μπαταρίες. Η οικονομική ανάπτυξη, η αποδοχή των καταναλωτών και η εμπιστοσύνη στις υποδομές δεν έχουν επίσης αναπτυχθεί επαρκώς.

Ως αποτέλεσμα, η μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές ρύπων είναι εξαιρετικά δύσκολη, με τις ανησυχίες για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών CO2 για το 2025 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά να αυξάνονται. Οι ισχύοντες κανόνες δεν λαμβάνουν υπόψη τη βαθιά μεταβολή του γεωπολιτικού και οικονομικού κλίματος τα τελευταία χρόνια και η εγγενής αδυναμία του νόμου να προσαρμοστεί στις εξελίξεις του πραγματικού κόσμου υπονομεύει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του τομέα.

Αυτό εγείρει την τρομακτική προοπτική είτε προστίμων πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα μπορούσαν διαφορετικά να επενδυθούν στη μετάβαση στη μηδενική εκπομπή ρύπων, είτε περιττών περικοπών παραγωγής, απωλειών θέσεων εργασίας και αποδυνάμωσης της ευρωπαϊκής αλυσίδας εφοδιασμού και αξίας σε μια εποχή που αντιμετωπίζουμε έντονο ανταγωνισμό από άλλες περιοχές παραγωγής αυτοκινήτων.

Η βιομηχανία δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει την αναθεώρηση των κανονισμών CO2 το 2026 και το 2027, χρειαζόμαστε επείγουσα και ουσιαστική δράση τώρα για να αντιστρέψουμε την πτωτική τάση, να αποκαταστήσουμε την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της ΕΕ και να μειώσουμε τα στρατηγικά τρωτά σημεία. Για τα βαρέα οχήματα, μια προγενέστερη αναθεώρηση θα είναι επίσης απολύτως κρίσιμη για να διασφαλιστούν εγκαίρως ζωτικές προϋποθέσεις, όπως οι υποδομές για τα φορτηγά και τα λεωφορεία.

Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε μια δέσμη βραχυπρόθεσμων ελαφρύνσεων για τους στόχους CO2 του 2025 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, καθώς και μια ταχεία, ολοκληρωμένη και ισχυρή αναθεώρηση των κανονισμών CO2 τόσο για τα αυτοκίνητα όσο και για τα φορτηγά, καθώς και μια στοχευμένη δευτερογενή νομοθεσία, ώστε η μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές να μπει σταθερά σε τροχιά και να διασφαλιστεί το βιομηχανικό μέλλον της Ευρώπης.