Ο όμιλος Renault εγκαινιάζει μια νέα φάση του σχεδίου επανεκκίνησης που ξεκίνησε από τον CEO Luca de Meo
Με βάση τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν μέχρι στιγμής για την αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων και την επαναφορά τους στην κερδοφορία, η Losanga αποφάσισε να ξεκινήσει μια πραγματική «μεταμόρφωση» για να μεταβάλει πλήρως το επιχειρηματικό της μοντέλο και να αντιμετωπίσει τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το τρίτο κεφάλαιο του βιομηχανικού σχεδίου Renaulution είχε τον τίτλο Επανάσταση. Ουσιαστικά, ο de Meo σκοπεύει να «επαναστατίσει» τον όμιλο και να συγκεντρώσει όλους τους πόρους στις «αλυσίδες αξίας» που προκύπτουν από τον μετασχηματισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας και των βιομηχανιών κινητικότητας, τα οποία προορίζονται να αντιπροσωπεύουν μια αγορά που υπολογίζεται σε περίπου 220 δισ. ευρώ το 2030 (τρέχουσα αξία 110 δισ.). Ως εκ τούτου, για το μέλλον, όλη η προσοχή θα δοθεί στα ηλεκτρικά οχήματα, το λογισμικό, τις νέες υπηρεσίες κινητικότητας και την κυκλική οικονομία, ενώ τα υβριδικά και τα θερμικά οχήματα θα συνεχίσουν να έχουν δευτερεύοντα ρόλο, τουλάχιστον στην Ευρώπη.
Οι πέντε πυλώνες
Η επανάσταση θα οδηγήσει, στις προθέσεις της διοίκησης, για τη δημιουργία μιας αυτοκινητοβιομηχανίας «NextGen» και θα θεμελιωθεί σε πέντε πυλώνες, συμπεριλαμβανομένου του αναμενόμενου διαχωρισμού των δραστηριοτήτων κινητικότητας από την παραδοσιακή επιχείρηση και τη συνακόλουθη γέννηση του Ampere. Ο δεύτερος πυλώνας αντιπροσωπεύεται από το εμπορικό σήμα Alpine, ο τρίτος από την εταιρεία παροχής υπηρεσιών Mobilize, ο τέταρτος από το τμήμα για την κυκλική οικονομία The Future Is NEUTRAL και ο πέμπτος από τις δραστηριότητες στον τομέα των κινητήρων εσωτερικής καύσης (Horse project), για την οποία υπέγραψε συμφωνία για κοινοπραξία 50/50 με την κινεζική εταιρεία Geely.
Η Ampere γεννιέται
Η Ampere θα επικεντρωθεί στα ηλεκτρικά οχήματα και το λογισμικό, θα έχει την έδρα της στη Γαλλία και θα έχει περίπου 10.000 υπαλλήλους, από τους οποίους περίπου 3.500 είναι μηχανικοί (οι μισοί από τους οποίους ειδικεύονται στην πληροφορική). Μέχρι το 2030, το νέο τμήμα θα μπορεί να υπολογίζει σε μια γκάμα έξι ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα τοποθετούνται στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες κατηγορίες στην Ευρώπη και θα είναι σε θέση να εγγυάται το 80% των συνολικών κερδών της αγοράς BEV. Τα Renault 4 και 5 στην κατηγορία Β , το Renault Megane E-tech και το Scénic στην κατηγορία C και δύο άλλα μοντέλα που δεν έχουν ακόμη καθοριστεί. Το Ampere θα πρέπει να αυξάνεται τα επόμενα 10 χρόνια με ρυθμό 30% ετησίως και να φτάσει σε παραγωγή περίπου 1 εκατομμυρίου ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι το 2031.
Qualcomm και Google
Για την επίτευξη αυτού του στόχου, θα μπορεί να βασιστεί σε τρία συγκεκριμένα πλεονεκτήματα i)το κέντρο παραγωγής ElectriCity, στη βόρεια Γαλλία, ii) συνεργασίες στην προμήθεια μπαταριών και πρώτων υλών (μέχρι το 2030 θα αξιοποιήσει προμήθειες 80 GWh συσσωρευτών και θα καλύψει το 80% της αλυσίδας αξίας ηλεκτρικής ενέργειας): iii) συνεργασίες σε τεχνολογίες οχημάτων που καθορίζονται από λογισμικό (SDV). Από αυτή την άποψη, για να κυκλοφορήσει το πρώτο όχημα SDV ήδη από το 2026, ο όμιλος θα αναπτύξει πλατφόρμες βασισμένες σε λύσεις Snapdragon, καθώς και System on Chip, λογισμικό χαμηλού επιπέδου, δυνατότητες, υπηρεσίες και εφαρμογές στο αυτοκίνητο με την Qualcomm. Επιπλέον, η αμερικανική πολυεθνική αναμένεται να επενδύσει απευθείας στο τμήμα Ampere. Ένας άλλος τεχνολογικός συνεργάτης είναι η Google με την οποία θα ενισχυθεί η τρέχουσα συνεργασία για την ανάπτυξη μιας πλατφόρμας βασισμένης στο Android και προορισμού για ένα δεύτερο μοντέλο SDV. «Οι δύο συνεργασίες, εξηγούν από τη Renault, θα επιτρέψουν στον όμιλο να μειώσει το κόστος, να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα, την ευελιξία και την ταχύτητα ανάπτυξης και να αυξήσει την αξία για τους τελικούς χρήστες χάρη στη συνεχή καινοτομία και τις ενημερώσεις λογισμικού».
Alpine
Παράλληλα, ο όμιλος επικεντρώνεται στην Alpine για να εδραιώσει την επανακυκλοφορία της, αξιοποιώντας το σπορ κουπέ Α110 και τη συμμετοχή της στη Formula 1. Η μάρκα, που ορίζεται ως “high-end”, θα έχει πρόσβαση στην τεχνογνωσία της Ampere και, στο μέλλον, θα την εκμεταλλευτεί συνεργασίες για εμπορική και επενδυτική υποστήριξη, προκειμένου να επιταχυνθεί η ανάπτυξή της και η διεθνής επέκτασή της. Επί του παρόντος, ως μέρος των στρατηγικών ηλεκτροκίνησης (η μάρκα θα είναι 100% ηλεκτρική από το 2026) αναπτύσσεται μια νέα γκάμα, η οποία προβλέπει την κυκλοφορία εντός τεσσάρων ετών του νέου A110 και δύο ολοκαίνουργιων μοντέλων. Ενός συμπαγές μοντέλου στην κατηγορία Β και ενός crossover για την κατηγορία C. Για τα επόμενα χρόνια και για τη στήριξη της ανάπτυξης σε ξένες αγορές, προγραμματίζονται επίσης δύο ακόμη μοντέλα για τα τμήματα D και E. Με αυτόν τον τρόπο, το ήμισυ της ανάπτυξης της Alpine θα προέλθει από νέες αγορές εκτός της «Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένου της Βορείου Αμερικής και της Κίνας.
Dacia και Mobilize
Οι στρατηγικές ηλεκτροκίνησης αφορούν κυρίως την Ευρώπη, αλλά η Renault σχεδιάζει ωστόσο να εκμεταλλευτεί την αναμενόμενη ανάπτυξη των θερμικών και υβριδικών κινητήρων εκτός της Γηραιάς Ηπείρου και ειδικότερα στη Λατινική Αμερική, την Ινδία, τη Νότια Κορέα και τη Βόρεια Αφρική. Για το σκοπό αυτό, θα δοθεί αυξανόμενη προσοχή στο τμήμα C, με μια συνεχή επίθεση προϊόντων που θα πρέπει να οδηγήσει σε αύξηση του κύκλου εργασιών τους κατά 20% και στο περιθώριο λειτουργίας τους κατά 30% έως το 2030, με επίκεντρο την συμμαχία με την Geely. Με αυτόν τον τρόπο θα αξιοποιήσει τις δυνάμεις της Dacia. Το brand, χάρη στο επιχειρηματικό μοντέλο «σχεδιασμού προς κόστος», θα αυξήσει το λειτουργικό της περιθώριο κέρδους από το σημερινό 10% σε 15% έως το 2030, εστιάζοντας στην κατηγορία C μέσω του Bigster και δύο άλλων μοντέλων και την σταδιακή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση σε «προσιτές τιμές». Ένας άλλος πυλώνας της νέας φάσης αντιπροσωπεύεται από τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, που θα λανσαριστούν στην αγορά από το 2026. Επιπλέον, η Mobilize θα εισέλθει σε νέους επιχειρησιακούς τομείς για να παρέχει όχι μόνο οικονομικές λύσεις, αλλά και υπηρεσίες κινητικότητας, ενέργειας και δεδομένων. Τέλος, ο πέμπτος πυλώνας είναι η The Future Is NEUTRAL, η νέα εταιρεία για την κυκλική οικονομία που θα πρέπει να επιτύχει 90% κάλυψη της αλυσίδας αξίας των δραστηριοτήτων ανακύκλωσης, διάθεσης ή επισκευής έως το 2030, σε σύγκριση με το σημερινό 50% περίπου.
Ημέρα Κεφαλαιαγοράς Renault
Οικονομικά και προοπτικές
Το σχέδιο περιλαμβάνει ορισμένες οικονομικές συναλλαγές, ξεκινώντας από το άνοιγμα του κεφαλαίου της Ampere σε «εξωτερικούς επενδυτές» για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό, εκτός από την εμπλοκή της Qualcomm, βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για την είσοδο μεταξύ των μετόχων της Nissan και της Mitsubishi. Ωστόσο η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο του Παρισιού αναμένεται όχι πριν από το δεύτερο εξάμηνο του 2023, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες της αγοράς. Η Losanga σχεδιάζει να διατηρήσει ένα ισχυρό πλειοψηφικό πακέτο. Όσον αφορά το άλλο τμήμα Horse, η Renault θα έχει το 50% και ως εκ τούτου θα είναι σε θέση να το αποσχίσει, αποκομίζοντας διάφορα λογιστικά οφέλη, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του κόστους και των πάγιων περιουσιακών στοιχείων. Φυσικά, δεν λείπουν οι νέες δημοσιονομικές προοπτικές. Η Renault επιβεβαίωσε τους στόχους της για το 2022 (περιθώριο λειτουργίας άνω του 5% και ταμειακές ροές από δραστηριότητες αυτοκινητοβιομηχανίας άνω του 1,5 δισεκατομμυρίου) και έχει θέσει ως στόχο περιθώριο κέρδους άνω του 8% για το 2025 και 10% έως το 2030. Η γαλλική εταιρεία στοχεύει να δημιουργήσει ταμειακές ροές άνω των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ μεταξύ 2023 και 2025 και άνω των 3 δισεκατομμυρίων την επόμενη πενταετία και, επιδεικνύοντας τη νέα επιχειρησιακή φάση, σκοπεύει να αποκαταστήσει τη διανομή μερισμάτων. Από το 2023, στους μέτοχους θα καταβάλλεται έως και το 35% των κερδών, αλλά πρώτα θα χρειαστεί να επιτευχθεί καλύτερη αξιολόγηση του χρέους από τους οίκους αξιολόγησης. Στο μέτωπο των επενδύσεων, ο στόχος είναι να δεσμευτεί τουλάχιστον το 50% της πλεονάζουσας ρευστότητας. Τέλος, δεν λείπει η δέσμευση προς τους εργαζομένους. Έως το 2030 η Renault στοχεύει να αυξήσει το ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου στα χέρια των εργαζομένων στο 10%.
Με τα λόγια του Marchionne
Κατά την παρουσίαση του νέου σχεδίου, ο de Meo υπογράμμισε «την αποφασιστικότητα» να προετοιμάσει την εταιρεία «για τις προκλήσεις και τις μελλοντικές ευκαιρίες που δημιουργούνται από τον μετασχηματισμό του κλάδου» και να την τοποθετήσει στις νέες αλυσίδες αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας (Ev, software, νέα εγκύκλιος κινητικότητας και οικονομίας) χάρη σε έναν «ευκίνητο και καινοτόμο» οργανισμό με τέσσερις λέξεις κλειδιά: «Ταχύτητα, υπευθυνότητα, διαφάνεια και εξειδίκευση για την αριστεία». Μεταξύ άλλων, ο Ιταλός μάνατζερ αναφέρθηκε σε μία από τις σπουδαίες παρεμβάσεις του πρώην μέντορά του Σέρτζιο Μαρκιόνε. Πίσω του βρίσκεται η φράση “Confessions of an Innovation Junkie”, μια ρητή αναφορά σε εκείνο το “Confessions of a Capital Junkie”, το οποίο προκάλεσε αίσθηση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας το 2015 για τα πολυάριθμα στοιχεία που αποκάλυψε ο αδικοχαμένος μάνατζερ.