Κάθε χρόνο περιμένουμε με αγωνία την έναρξη της έκθεσης αυτοκινήτου αλλά κάθε χρόνο, στο τέλος, μόλις την γυρίσουμε όλη, μας μένει η ίδια πικρή γεύση…τουλάχιστον εμένα. Γιατί λείπουν οι τάδε;;;
Άποψη για την ΕΚΘΕΣΗ AUTO ATHINA 2024
Μπορεί η φετινή έκθεση αυτοκινήτου με την ονομασία AUTO ATHINA 2024 να έχει μια αίγλη από το προ κρίσης παρελθόν, αλλά δεν παύει ναι είναι μία μικρή ακόμη και για τα δεδομένα της χώρας μας, έκθεση αυτοκίνητου. Και μάλιστα, όταν είδα σε περίπτερα Κινεζικών εταιρειών να είναι και Κινέζοι εκπρόσωποι που ήρθαν προσκεκλημένοι από τους Έλληνες αντιπρόσωπους, για τον όγκο νέων οχημάτων αλλά και επισκεπτών όπως έχουν εκείνοι συνηθίσει, στα μάτια τους, θα νόμιζαν ότι κάνουν σε κάποιο χωρίο της Κίνας και όχι σε πρωτεύουσα κράτους. Διαφορετικά τα μεγέθη και βέβαια ασύγκριτα. Αλλά δεν παύει να είναι ακόμα μία μικρή έκθεση για μία χώρα. Και το «μικρή έκθεση» δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν έχουν φέρει όλα τους τα μοντέλα, αλλά ότι και φέτος απουσίασαν αρκετές εταιρείες, που το κάνουν τα τελευταία χρόνια, σνομπάροντας (ίσως) και την ίδια την έκθεση σαν θεσμό αλλά και τους αγοραστές της κάθε εταιρείας αυτοκινήτων που τους έχουν εμπιστευτεί τα ωραία τους χρήματα για την αγορά των μοντέλων τους, που θα ήθελαν να πάνε να δουν από κοντά τα νέα μοντέλα που έφερε η «εταιρεία» που υποστηρίζουν σαν παραδοσιακοί πελάτες, πετυχαίνοντας ίσως μια καλύτερη τιμή αν κλείσουν για αγορά κάποιο νέο μοντέλο ή παραπάνω δώρα αν δίνονται ακόμα, τις ημέρες της έκθεσης, ή ακόμα να δουν από κοντά το μοντέλο που οι ίδιοι κατέχουν με τις όποιες αλλαγές του σε διαφορετικό χρώμα, ζάντες ή εξοπλισμό, Με τους μάνατζερ των εταιρειών να αποφασίζουν τελικά να μην παραβρεθούν στο γεγονός καθαυτό ίσως γιατί…πουλάνε πολύ και δεν θέλουν και άλλες πωλήσεις(;)…ίσως γιατί τους φάνηκε ακριβή η συμμετοχή(;)…ίσως δεν χωρούσαν στην έκθεση (εντάξει, κανείς δεν το πιστεύει αυτό, έτσι το έγραψα)…ίσως και εγώ δεν γνωρίζω το γιατί. Με τον ανταγωνισμό πλέον να γίνεται τεράστιος από πλευράς Κίνας, η άποψή μου είναι ότι θα έπρεπε ΟΛΟΙ οι αντιπρόσωποι των «παραδοσιακών» αυτοκινητοβιομηχανιών που δραστηριοποιούνται στην χώρας μας, να είναι άπαντες παρόντες…αν θέλουν να κρατήσουν το ήδη υψηλό μερίδιο αγοράς που τόσα χρόνια κατέχουν. Αλλά, από αθλητικής άποψης αν το δει κάποιος, τα ρεκόρ είναι για να καταρρίπτονται.
Με το που μπαίνεις στην έκθεση, το πρώτο πράγμα που βλέπεις είναι το τεράστιο, στην κυριολεξία, περίπτερο της BYD στο κέντρο, που είναι «περικυκλωμένο» από τις γερμανικές BMW και MERCEDES στα αριστερά και δεξιά του αντίστοιχα. «Κατέβηκαν» με πραγματικά τεράστιο στόλο – νέα μοντέλα, και με το δικό τους σήμα αλλά και άλλων θυγατρικών τους (βλέπε BAO 5). Χαζεύεις τα χιλιόμετρα εξέλιξης που έχουν κάνει και έχουν καταφέρει να παίζουν ισάξια, αν όχι να έχουν ξεπεράσει, τις πολύ ακριβές εταιρείες των γνωστών γερμανικών πολυτελών εταιρειών, αλλά και Ιαπωνικών και Κορεάτικων, και αναρωτιέσαι «πώς το έκαναν και μάλιστα κάτω από την μύτη μας, χωρίς να τους πάρουμε χαμπάρι και σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα»;;; Δεν θέλω να είμαι μάντης καλών ή κακών (ανάλογα ποια μεριά το κοιτάζει ο καθένας μας), αλλά αυτό που είδα στα μοντέλα της BYD είναι οτι αυτή την στιγμή βρίσκονται τουλάχιστον 5 (για να μην πω 10 και φανώ υπερβολικός) χρόνια μπροστά από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, και σε τεχνολογία αλλά και σε τιμή. Και στα δίνουν όλα, πραγματικά όλα, και σε τιμές χώμα. Ή για το θέσω αλλιώς, σου δίνουν ένα υπερπλήρες μοντέλο σε αυτή την τιμή και μόνο και… είτε το αγοράζεις είτε όχι, με πολλά παραπάνω μπλιμπλίκια δώρο, και σε τιμή ενός “γυμνού” εξοπλιστικά Ευρωπαϊκού μοντέλου. Σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, που για να διατηρήσουν χαμηλά τις τιμές τους, διαφημίζουν και εισάγουν μοντέλα γυμνά, που είτε έχουν χειροκίνητα παράθυρα στο πίσω μέρος (το 2000 θα έχουμε αυτοκίνητα που θα πετάνε, λέγαμε), είτε δεν έχουν πλήρη συστήματα ασφαλείας και το πληρώνεις έξτρα, είτε ζητούν συνδρομή για να σου ενεργοποιήσουν την τάδε λειτουργία άνεσης ή ασφάλειας, είτε (το απαράδεκτο για εμένα που συμβαίνει ακόμα) χρώμα επιλογής εσωτερικού, όοοχι του ταμπλό, αλλά της επένδυσης του ουρανού, στις κολόνες και στα σκιάδια, που συνήθως το έχουν οι πιο σπορ προτάσεις (κατ’ επέκταση και πολύ ακριβότερες). Δεν ήταν μόνο η BYD που εντυπωσίασε στην έκθεση και την αντιπροσωπεύει ο όμιλος Σφακιανάκης, αλλά και οι υπόλοιπες, καινούργιες στην δική μας χώρα, Κινέζικες εταιρείες (όπως η πολύ καλή LEAPMOTOR που την αντιπροσωπεύει ο όμιλος Βασιλάκης) που ακόμα όμως και η πιο «κατώτερη» ποιοτικά εταιρεία είναι ακριβώς στο ίδιο επίπεδο μιας μέσης εδραιωμένης Ευρωπαϊκής-Ιαπωνικής-Κορεατικής-Αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσο όλες αυτές οι νεοφερμένες Κινεζικές εταιρίες φανούν αντάξιες των πολύ ακριβότερων παραπάνω εταιρειών, η διαθεσιμότητα ανταλλακτικών και βέβαια το δίκτυο συνεργατών που πρέπει να έχουν σε όλη την Ελληνική επικράτεια. Θα φανεί όμως τα επόμενα χρόνια.
Δυστυχώς την ίδια τακτική ακολούθησαν κάποτε οι Ιάπωνες και Κορεάτες, που ειδικά οι Κορεάτες ξεκίνησαν δυναμικά στην Ευρώπη πίσω την δεκαετία του ‘90, ως οι τότε “Κινέζοι” της αντίστοιχης σημερινής αυτοκινητοβιομηχανίας, με δώρο όλο τον τότε εξοπλισμό (όσοι θυμάστε τα Accent και Lantra, μετά μετ-ονομάστικε σε Elantra, είχαν υπερπλήρες εκδόσεις για να χτυπήσουν τον τότε ανταγωνισμό) αλλά κάπου στα χρόνια είτε το ξέχασαν το προσιτό μονοπάτι που είχαν πάρει στην αρχή, καθώς άρχισαν και τα δικά τους τα αυτοκίνητα να ακριβαίνουν πολύ θέλοντας να δώσουν παραπάνω αίγλη στα μοντέλα που παρουσίαζαν, είτε προσπάθησαν να αφαιρέσουν εξοπλισμό δημιουργώντας προς τα κάτω ακόμα πιο βασικές εξοπλιστικά πολυδιαφημιζόμενες και με προσιτή τιμή έναντι του ανταγωνισμού εκδόσεις, που σπανίως τις βρίσκει κάποιος για να τις αποκτήσει. Μακάρι οι Κινέζοι να μην γίνουν σαν τους Κορεάτες σε μερικά χρόνια.
Στο παγκόσμιο πατατράκ της Tesla, οι Γερμανοί άρχισαν να φτιάχνουν και εκείνοι τις δικές τους προτάσεις με, τουλάχιστον ασθενικές, μπαταρίες που εξαντλούνταν γρήγορα ή δεν υπόσχονταν τα χιλιόμετρα που ανέφεραν, αλλά η τιμή….ήταν η παλιά, η καλή Γερμανική-ακριβή. Δυστυχώς, για εκείνους, αποκαλύφθηκαν για ακόμα μια φορά ότι πουλούσαν, στην κυριολεξία όμως, φύκια για μεταξωτές κορδέλες και πλέον τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα παραμένουν απούλητα (και πεισματικά δεν μειώνουν τις τιμές τους όμως), αλλά απειλούν ότι θα κλείσουν και όλα τους τα εργοστάσια στην Γερμανία, ώστε να εκβιάσουν, με φόντο τις απολύσεις εργαζομένων, το Γερμανικό κράτος (αδιάφορο για εμάς) και κατ’ επέκταση όλη την Ε.Ε. (επηρεάζει και εμάς) για να τους δώσουν γρήγορα και πολλά δανεικά κι αγύριστα(;) ώστε να ισοφαρίσουν την χασούρα που οι ίδιοι έκαναν με τα μη αποτελεσματικά σε αυτονομία ηλεκτρικά που κατασκεύασαν και πλέον ελάχιστοι αγοράζουν.
Όσο για τους Κινέζους, που ξαναλέω, είναι τουλάχιστον μια πενταετία (αν όχι δεκαετία) σε τεχνολογία μπροστά από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, αν ήταν και εκείνοι απόλυτα σωστοί, για να μην πεινάσουμε όλοι στην Ευρώπη και κατ’ επέκταση δεν αγοράσουμε ούτε τα δικά τους οχήματα σε βάθος χρόνου, θα πρέπει και εκείνοι να κατασκευάσουν εργοστάσια στην Ευρώπη. Η Ε.Ε. πρέπει να πάρει για μία φορά στην ιστορία του θεσμού, μία σωστή προς όφελος των Ευρωπαίων πολιτών της απόφαση που όλοι τους, μεν και δε, θα μείνουν ικανοποιημένοι : Οι Κινεζικές εταιρείες θα κατασκευάζουν εργοστάσια ανα την Ευρωπαϊκή επικράτεια για να μπορέσουν να πωλούν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα εντός Ε.Ε. χωρίς δασμούς και διάφορες ποινές και οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές θα κατασκευάζουν ότι κάνουν μέχρι σήμερα, σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, βενζίνης ή πετρελαίου, και ας αφήσουν το αγοραστικό κοινό να αποφασίσει για το ποιος θα επιζήσει, ο καλύτερος ή μάλλον πιο σωστά… ο πιο προσιτός και ποιοτικός.
Όσο για την έκθεση αυτοκινήτου AUTO ATHINA 2024, η άποψή μου είναι οτι ακόμα κι αν ο αγαπημένος σας κατασκευαστής είναι αδικαιολογήτως απών, θα πρέπει να την επισκεφτείτε και να μπείτε σε όσα περισσότερα καινούργια μοντέλα μπορείτε, ώστε να αισθανθείτε, να αγγίξετε αλλά και να μυρίσετε την «καινουργίλα» του κάθε νέου μοντέλου που θα βρίσκεται εκεί μέχρι την Κυριακή 13 Οκτωβρίου. Να οδηγήσετε όσα μπορείτε παραπάνω στο χώρο που γίνονται τα test drive, διότι ξανά μαζεμένα, έστω τα περισσότερα, σε έναν χώρο θα δείτε πάλι του χρόνου.