Πριν από 55 χρόνια, τον Αύγουστο του 1967, η Alfa Romeo αποκάλυπτε την 33 Stradale. Ένα αυτοκίνητο που δεν ήταν απλά όμορφο, αλλά γοήτευε όσο τίποτα άλλο που είχε παρουσιαστεί στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας μέχρι τότε. Είναι κοινός τόπος για όλους σχεδόν του σχεδιαστές, ότι η 33 Stradale αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα της αυτοκίνησης.
Μόλις 18 μονάδες δημιουργήθηκαν, ενώ αποτελεί ένα από τα λίγα παραδείγματα όπου η έκδοση δρόμου ακολούθησε την αγωνιστική έκδοση. Μέχρι και σήμερα, 55 χρόνια μετά, οι μηχανολογικές επιλογές των μηχανικών της Alfa Romeo προκαλούν ένα μικρό δέος. Θα μπορούσε κανείς να αναλύσει τα χαρακτηριστικά του κινητήρα, το εξαιρετικά χαμηλό βάρος, αλλά και τις πολυάριθμες νίκες που κατέκτησε η οικογένεια των 33. Όμως αυτό που δεν μπορεί να αποδοθεί σε ικανοποιητικό βαθμό, είναι η αισθητική αρτιότητα της 33 Stradale. Οι αρμονικές γραμμές, η κομψότητα ακόμα και στην παραμικρή λεπτομέρεια συνθέτουν ένα σύνολο που είναι ερωτεύσιμο από την πρώτη ματιά.
Η οικογένεια «33» απέκτησε με το πέρασμα του χρόνου πολλά μέλη, τα περισσότερα καθαρόαιμα αγωνιστικά, ενώ μια σειρά πρωτοτύπων τόνισαν την προσαρμοστικότητα του μοντέλου, αλλά και τη δημιουργικότητα των σχεδιαστών. Η 33 Stradale αναμφίβολα ήταν το πλέον κομψό και αριστοκρατικό δείγμα της οικογένειας, χαρακτηριστικό που κληρονόμησε από τον ίδιο τον δημιουργό της.
Η μετάβαση της 33 σε ένα αυτοκίνητο για ιδιωτική χρήση απαιτούσε μια νέα αισθητική προσέγγιση. Η δύσκολη αποστολή ανατέθηκε στον 50χρονο Franco Scaglione. Ο γεννημένος στη Φλωρεντία Scaglione καταγόταν από παλιά αριστοκρατική οικογένεια και είχε σπουδάσει αεροναυπηγική. Η ζωή του κάθε άλλο παρά ήρεμη ήταν, αφού κατά τη δίνη του 2ου Π.Π. μετατέθηκε στη Λιβύη και αιχμαλωτίστηκε στο Τομπρούκ. Με τη λήξη του πολέμου επέστρεψε στην Ιταλία όπου αποφάσισε να ασχοληθεί με τη σχεδίαση αυτοκινήτων, μαθητεύοντας δίπλα στους κορυφαίους Pinin Farina και Bertone.
Για τη δημιουργία της 33 Stradale ο Scaglione χρησιμοποίησε όλες τις τεχνικές του γνώσεις και την αισθητική του τόλμη. Αποτέλεσμα ήταν η γέννηση ενός αριστουργήματος που συνδυάζει το στιλ με την αναζήτηση της αεροδυναμικής απόδοσης και της λειτουργικότητας. Για παράδειγμα τα καλύμματα του αμαξώματος εμπρός και πίσω ανοίγουν τελείως, ώστε να επιτρέπουν την εύκολη πρόσβαση στα μηχανικά μέρη. Παράλληλα για πρώτη φορά σε ένα αυτοκίνητο δρόμου οι πόρτες άνοιγουν προς τα πάνω, επιτρέποντας την ευκολότερη πρόσβαση σε ένα όχημα που το ύψος του δεν ξεπερνά το ένα μέτρο!
Χτίζοντας το αμάξωμα γύρω από το ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο και τον δίλιτρο V8 ατμοσφαιρικό κινητήρα από αλουμίνιο και μαγνήσιο, ο Scaglione πέτυχε οι επιφάνειες να μοιάζουν σαν ένα δέρμα από μέταλλο που αγκαλιάζει τα μηχανικά μέρη. Η αεροδυναμική σιλουέτα σε συνδυασμό με τους 230 ίππους του κινητήρα και το εξαιρετικά χαμηλό βάρος (περίπου 700 κιλά), εξασφάλιζαν τελική ταχύτητα 260χλμ./ώρα και επιτάχυνση 0-100χλμ./ώρα σε 5,5 δευτερόλεπτα στο εντυπωσιακό διθέσιο μοντέλο.
Η πρώτη επίσημη παρουσίαση της 33 Stradale πραγματοποιήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου στη Μόντσα, στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1, όμως ανεπίσημα τα πρώτα μάτια είδαν το εκθαμβωτικό δημιούργημα της Alfa Romeo και του Scaglione τον Αύγουστο του 1967. Σήμερα, 55 χρόνια μετά, η γοητεία της 33 Stradale παραμένει αναλλοίωτη, εκφράζοντας απόλυτα τη διαχρονική σχεδιαστική φιλοσοφία της Alfa Romeo. Έμφαση στις αναλογίες και τους όγκους, λιτές γραμμές και επιβλητική παρουσία που καθορίζει η κομψότητα και η ισορροπία και όχι ο εύκολος εντυπωσιασμός.
Μόλις 18 μοναδικές 33 Stradale γεννήθηκαν, κάθε μία λίγο διαφορετική αφού η κατασκευή τους ήταν χειροποίητη. Το 1967 δεν θα τις χαρακτήριζε κανείς «ευκαιρία» αφού κόστιζαν σχεδόν 10.000.000 λιρέτες με το μέσο ετήσιο μισθό στην Ιταλία να φτάνει τις 150.000 λιρέτες. Σήμερα η αξία -σε χρήματα- της 33 Stradale υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 10.000.000 ευρώ, όμως η ιστορική και καλλιτεχνική της αξία είναι απλά υπεράνω χρημάτων.
H 33 Stradale αποτελεί ένα σύμβολο για την Alfa Romeo και διαχρονικό σημείο αναφοράς για τη φιλοσοφία της.