NEWS

Transport & Environment: electric cars under €25,000 feasible in Europe

An electric car selling for €25,000 or less can be profitably built in Europe by 2025, according to a study by the environmental group Transport & Environment.

The affordability of electric vehicles has been a key issue in recent years, especially as Chinese carmakers start to invade Europe with brands such as MG (owned by SAIC) and BYD. The issue has the potential to balloon into a full-blown trade dispute, with the EU announcing this week that it will investigate China's domestic subsidies, which critics say give cars made there an unfair advantage.

“Η μία έρευνα μετά την άλλη δείχνει ότι το κόστος αποτελεί βασικό εμπόδιο για την ταχύτερη υιοθέτηση των BEV (ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία)”, δήλωσε η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια για τα οχήματα και τις αλυσίδες εφοδιασμού της ηλεκτρονικής κινητικότητας στην T&E, στην έκθεση που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη.

There is also a large gap in electric vehicle adoption rates, with the less affluent part of southern and eastern Europe lagging far behind countries such as Norway, Germany, the Netherlands and the UK.

The EU requires only zero-emission cars to be sold after 2035.The EV market share in Europe is around 15%, with a big jump expected only after 2025.

Electric cars under €25,000 have become a target for carmakers and experts, who say that this price will make electric cars accessible to a much larger number of buyers, accelerating the transition to an all-electric market. Building them in Europe will blunt the opposition of those concerned about the loss of domestic production.

“Το μικρό BEV των 25.000 ευρώ θα αλλάξει το παιχνίδι για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το κοινό”, δήλωσε η Poliscanova στην έκθεση. “Η γρήγορη και μαζική διάθεση αυτών των μοντέλων στην αγορά είναι ζωτικής σημασίας για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές ώστε να ανταγωνιστούν τους Κινέζους ανταγωνιστές που ήδη προσφέρουν εδώ φτηνά, μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα”.

Η T&E ανέφερε στην έκθεση ότι “υπό ευνοϊκές συνθήκες αγοράς” ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που παράγεται στην Ευρώπη το 2025 μπορεί να τιμολογηθεί στα 25.000 ευρώ με περιθώριο κέρδους 4% – παρόμοιο με το περιθώριο κέρδους ενός μικρού αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Θα έχει μπαταρία 40 κιλοβατώρων με χρήση φθηνότερης χημείας λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος (LFP) και αυτονομία 250 έως 300 χιλιομέτρων.

Η τιμή πώλησης θα μπορούσε να αυξηθεί στα 31.000 ευρώ υπό τις “λιγότερο ευνοϊκές συνθήκες”, δήλωσε ο όμιλος. Οι μεταβλητές περιλαμβάνουν την αύξηση της παραγωγικότητας, τις τιμές των μπαταριών, τη συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ/δολαρίου και τις τιμές των πρώτων υλών και των ημιαγωγών.

At the same time, the price of internal combustion vehicles, depending on the same conditions, can range from €24,000 to €29,000.

The lowest priced EV in Europe today is the Chinese-built Dacia Spring, which starts at €20,800 in France. This drops to less than 16,000 euros with government incentives.

However, China may become a less attractive production destination for European car manufacturers. On Wednesday, the European Commission announced that it would investigate Chinese subsidies for electric cars, with EU President Ursula van der Leyen, stating that the global market is flooded with cheap Chinese cars.

Some automakers have expressed the intention to bring a European-built EV to market with a price tag of 25,000 euros or less, but none have done so yet.

Stellantis plans to sell the small Citroen New e-C3 to be built in Slovakia for 25,000 euros from early 2024, while Fiat will introduce a new electric model inspired by the Panda mini-car in July 2024, Fiat brand CEO Olivier Francois said in an interview.

Volkswagen Group will launch the ID2 small hatchback in 2025; VW brand CEO Thomas Schaefer said in March that the automaker is targeting a starting price of under 25,000 euros.

Η Renault θα λανσάρει το μικρό hatchback BEV Renault 5 το 2024, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος Luca de Meo δεν έχει δεσμευτεί δημοσίως για τον στόχο της τιμής των 25.000 ευρώ. Στην έκθεση αυτοκινήτου του Μονάχου την περασμένη εβδομάδα, ο de Meo δήλωσε ότι το Renault 5 θα είναι κατά 25 έως 30 τοις εκατό φθηνότερο από το συμπαγές Megane E-Tech EV – ή περίπου 26.000 έως 30.000 ευρώ.

According to a survey of 3,000 people included in the T&E report, the advent of affordable small EVs will increase the proportion of consumers willing to buy an electric car in the next 12 months to 35 % from 25 %. This would equate to more than 1 million additional sales, T&E notes.

Ωστόσο, σύμφωνα με την T&E, “δεδομένης της πρόσφατης δυναμικής της αυτοκινητοβιομηχανίας, δεν αποτελεί εγγύηση ότι τέτοια μοντέλα θα είναι διαθέσιμα στην ευρωπαϊκή αγορά με την ταχύτητα και τον όγκο που απαιτούνται για την επιτάχυνση της πρόσβασης στην ηλεκτρική κινητικότητα”.

These dynamics include the trend to sell higher-margin SUVs at the expense of small cars, T&E said, adding that this strategy has helped automakers' revenues far outpace inflation.

Για να δοθεί προτεραιότητα στα μικρά αυτοκίνητα έναντι των “βαρέων, ακριβών” SUV, η T&E ζήτησε μια πολύπλευρη προσπάθεια που περιλαμβάνει εθνικούς φόρους οχημάτων που τιμωρούν το βάρος και τέλη στάθμευσης με βάση το βάρος

Measures should include stricter efficiency rules for electric vehicles, taxes and subsidies.

Other keys to affordable EVs include an increase in efficiency from the current 15-16 kilowatt-hours per 100 km (for a Peugeot e-208) to 13-14 kWh/100 km. These gains can come from better aerodynamics, lightweight materials, better power electronics and the use of heat pumps and regenerative braking.

These efficiency gains could help offset if battery prices remain stagnant or even increase, T&E reports.

Nikolaos Michalopoulos

Recent Posts

Turkey: Advanced talks with Chinese BYD and Chery for construction of EV factories

Η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Chery για επενδύσεις…

2 days ago

VW breaks off talks with Renault on low-cost EV

Η VW εγκατέλειψε τις συνομιλίες με τη Renault για την από κοινού ανάπτυξη μιας προσιτής…

2 days ago

DS 3 : Available immediately, with the Premium Upgrade programme

DS Automobiles announces the new "Premium Upgrade" program that gives enthusiasts the opportunity to...

3 days ago

Porsche ready to launch the first hybrid 911 with higher performance

Porsche adds a battery to the 911 sports car for the first time, with the electric motor...

3 days ago

The European car industry turns its back on electrification

With European carmakers expressing widespread reaction from the slowdown in sales of pure...

3 days ago

Ford Performance announces its entry into the 2025 Dakar Rally

Ford Performance is delighted to announce today its participation in the 2025 Dakar Rally,...

4 days ago