GARAGE

Why Greece has the 5th most expensive petrol in the world (graphs)

Στην κλασική ταινία τρόμου “Εφιάλτης στο δρόμο με τις λεύκες”, οι πρωταγωνιστές προσπαθούν να μην κοιμηθούν, ώστε να μην πέσουν στα φονικά χέρια του Freddy. Στην ελληνική πραγματικότητα, ο εφιάλτης είναι στο δρόμο με τις… αντλίες, καθώς οι οδηγοί ξέρουν πως την επόμενη φορά που θα ανοιγοκλείσουν τα μάτια τους, η τιμή των καυσίμων θα έχει αυξηθεί ξανά. Το πρόβλημα είναι ότι ο εφιάλτης αυτός δείχνει να μην έχει τέλος και να είναι, στη χώρα που ζούμε, πιο έντονος απ’ οπουδήποτε αλλού, αφού η βενζίνη, όπως παραδέχονται οι επαγγελματίες του χώρου, “ανηφορίζει” προς τα 3 ευρώ το λίτρο.

What a great time to have a sporty, power-hungry car! Due to the war, the geopolitical and energy crisis that has arisen, the price of fuel is rallying internationally (but even more so in Greece), reaching historic highs. The data so far shows that Greece is one of the five most expensive countries in the world in terms of fuel prices. But why is this the case?

Πού θα φτάσει η τιμή των καυσίμων; Ακόμα έχουμε… δρόμο

Πριν δούμε το γιατί, ας δούμε το πόσο. Ο Έλληνας, όσο παράξενο κι αν φαίνεται, πληρώνει ακριβότερα τη βενζίνη από τον… Μονεγάσκο, αλλά και τον Δανό (φυσικά η “μπάλα” παίρνει και τους επισκέπτες της Ελλάδας). Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Global Petrol Prices για τον Ιούνιο (μέχρι 20 Ιουνίου), στη λίστα των χωρών με την ακριβότερη βενζίνη η Ελλάδα κατατάσσεται στην πέμπτη θέση, με το κόστος να διαμορφώνεται στα 2,424 ευρώ το λίτρο.

The 10 countries with the world's most expensive petrol on 20 June 2022. Source: Global Petrol Prices edited by TopSpeed.gr

Μη στενοχωριέστε. Υπάρχουν και χειρότερα. Για παράδειγμα, την πιο ακριβή βενζίνη στον κόσμο έχει το Χονγκ Κονγκ (2,853 ευρώ το λίτρο), η Φινλανδία (2,534), η Ισλανδία (2,510), η Νορβηγία (2,457) και, μετά από την Ελλάδα που συμπληρώνει το “Top 5” του πλανήτη, έρχεται η Δανία (2,401 ευρώ το λίτρο), οι Κάτω Χώρες (2,369 ευρώ), το Μονακό, η Σιγκαπούρη κ.α.

According to the data of GPP processed by TopSpeed.gr, for the period 14 March 2022 to 20 June 2022, the average price of gasoline is 2.18 euros, with the lowest being 2.04 on 21 March 2022 and the highest at 2.42 euros on 20 June 2022. To have a measure of comparison as to why and how much more expensive gasoline is in Greece, in the period under consideration, the average price of gasoline in the world is 1.89 Euro. The funny thing is that by the time the data is recorded, the price of gasoline in Greece has changed again...

Graph showing the explosive increase in fuel prices from April to date

Another important element is that it shows the distortion that exists in the Greek market and the right of the Greek consumer to complain. Based on data from the e-katanalotis platform, the increase in the price of petrol at the pumps last month reached 22 cents a litre, i.e. recorded an increase of 10.6%. In the same period, the increase in the price of diesel oil is about 1.5%, proving once again the distortion of the market.

“Θα φτάσει και τα 3 ευρώ τον Αύγουστο”

Given that traditionally at this time of the year the consumption of petrol increases as they begin their excursions to nearby, seaside destinations, the Panhellenic Federation of Petrol Distributors notes that there is a decrease in consumption of 40% compared to last year. This is perfectly logical, considering that the average cost of plain unleaded has risen even above 40% in several islands, compared to the same period last year.

Don't worry, the price of petrol will fall. After 2023 (Source: eia)

Comparing the price of plain unleaded petrol on the first day of this summer, with the corresponding day of 2021, the largest increase in island visitors is recorded in Crete and specifically in Heraklion. On June 1, 2022, the average price in the prefecture was 2.344 euros per liter, while just a year ago it was 1.651 euros.

Τουλάχιστον “τελειώσαμε” εδώ με τις τιμές των καυσίμων; “Οχι”, λέει ο αντιπρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, Γιώργος Ασμάτογλου, ο οποίος δεν αποκλείει μέσα στον Αύγουστο σε κάποια πρατήρια, για παράδειγμα των Κυκλάδων, να σκαρφαλώσει η βενζίνη ακόμη και στα 3 ευρώ το λίτρο, με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου να «καλπάζουν».

What would happen if we deducted the taxes

Συλλεκτική φωτογραφία γεμάτου ρεζερβουάρ. Κάποιοι λένε ότι δεν υπάρχει στην πραγματικότητα, κάποιοι ότι το έχουν δει στ’ αλήθεια

Γιατί όμως είναι τόσο ακριβά τα καύσιμα στην Ελλάδα; Για όλα φταίνε… τα μνημόνια και οι ατέλειωτοι φόροι που επιβλήθηκαν (όχι ότι πριν και από αυτά δεν υπήρχαν) ώστε να αυξηθούν τα δημοσιονομικά έσοδα, ή, αλλιώς να κλείσουν οι “τρύπες” για τις οποίες υποφέραμε για μια δεκαετία και πλέον. Έχουμε και λέμε λοιπόν: Σε κάθε λίτρο βενζίνης επιβάλλεται Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης 0,70 ευρώ (ή 700 ευρώ ανά 1.000 λίτρα). Τι, νομίζετε ότι τελειώσαμε;

VAT is not the only tax imposed on fuel. According to data from the Ministry of Development, 35.5% of the fuel price corresponds to the refinery, while the lion's share, i.e. 58.8%, corresponds to taxes (VAT, VAT, etc.) and the remaining 5.7% corresponds to the profit margin of distributors and service stations.

A sustainable solution for fuel economy

Σε ό,τι αφορά τους φόρους, ο φετινός προϋπολογισμός αναμένει έσοδα 2,137 δισεκατομμυρίων ευρώ από τον ΕΦΚ βενζίνης και 1,38 δισεκατομμύρια από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αρνείται ακόμα και να… ακούσει το σενάριο της μείωσης του ΕΦΚ για μια σχετική “εξισορρόπηση” των τιμών στα καύσιμα. Άλλωστε, για να φτάσει την τιμή τους στα προ κρίσης (ενεργειακής εννοούμε) επίπεδα, θα έπρεπε να… απαρνηθεί έσοδα ύψους 3,8 δισεκατομμυρίων ευρώ.

However, if the government decided to reduce the VAT by 50%, even for a limited period of time, for example for a quarter, the loss of government revenue would be close to €1 billion, and in any case we would not see pre-crisis prices at the pumps. Instead, the price would remain close to EUR 2, if, of course, international oil prices do not rise further. The supporters of the reduction of the excise duty counter with a logical argument, namely that the reduction of taxes will bring a reduction in the price increase and an increase in consumption which will cover the losses for the state coffers.

Αυτό που ζούμε σε ό,τι αφορά τη βενζίνη, μοιάζει με σενάριο ταινίας… τρόμου

Ωστόσο, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, χαρακτηρίζει τη μείωση του ΕΦΚ “μέτρο αναποτελεσματικό”, επικαλούμενος με νόημα την προτροπή του Ευρωπαίου Επίτροπου Οικονομικών Υποθέσεων για φορολόγηση των υπερβαλλόντων κερδών των εταιρειών ενέργειας, έναντι των μειώσεων φόρων, κάτι στο οποίο προσανατολίζεται η Ελλάδα προς το παρόν για τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας. Τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης επισημαίνουν ότι σε περίπτωση μείωσης του ΕΦΚ θα προέκυπτε απώλεια στα έσοδα, η οποία θα έπρεπε να αντισταθμιστεί στον προϋπολογισμό, με μοναδικούς τρόπους για να γίνει κάτι τέτοιο να είναι η επιβολή νέων φόρων, η αύξηση των εισφορών, ή ο περαιτέρω δανεισμός.

George Karagiannis

Recent Posts

Volvo Saracakis Test Drive Event στην Καλαμάτα, 24-26 Μαΐου

Η Volvo Saracakis θα είναι Μεγάλος Χορηγός του Διεθνούς Meeting άλματος εις μήκος Tsatoumas Street…

35 mins ago

Ford Puma: Τεχνολογικά προηγμένο και οικονομικό, τώρα με μίσθωμα 199€

Το Ford Puma εξακολουθεί να αποτελεί στη χώρα μας την κορυφαία επιλογή στην κατηγορία των…

2 hours ago

Turkey: Advanced talks with Chinese BYD and Chery for construction of EV factories

Η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Chery για επενδύσεις…

2 days ago

VW breaks off talks with Renault on low-cost EV

Η VW εγκατέλειψε τις συνομιλίες με τη Renault για την από κοινού ανάπτυξη μιας προσιτής…

2 days ago

DS 3 : Available immediately, with the Premium Upgrade programme

DS Automobiles announces the new "Premium Upgrade" program that gives enthusiasts the opportunity to...

3 days ago

Porsche ready to launch the first hybrid 911 with higher performance

Porsche adds a battery to the 911 sports car for the first time, with the electric motor...

4 days ago