NEWS

Ευρωκοινοβούλιο: Οριστική η απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης

Η ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε οριστικά το προσωρινό κείμενο που υπεγράφη τον περασμένο Οκτώβριο από το Συμβούλιο της ΕΕ σχετικά με την περίφημη πλέον απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης που περιλαμβάνεται στο πακέτο «Fit for 55».  Ειδικότερα, οι ευρωβουλευτές ψήφισαν με μεγάλη πλειοψηφία υπέρ της συμφωνίας για την αναθεώρηση των προτύπων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για αυτοκίνητα και φορτηγά που ταξινομήθηκαν πρόσφατα.

Τα στάδια

Το κείμενο, το οποίο έλαβε 340 ψήφους υπέρ και 279 κατά (21 αποχές), καθορίζει την πορεία προς τη μείωση των εκπομπών κατά 55% για τα αυτοκίνητα και 50% για τα φορτηγά έως το 2030 και στόχο τον μηδενισμό τους το 2035. Ωστόσο, σε σύγκριση με τις αρχικές προτάσεις της Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προβλέπονται «ενδιάμεσα βήματα».  Για παράδειγμα, η ίδια επιτροπή αναμένεται να παρουσιάσει, έως το 2025, «μεθοδολογία αξιολόγησης και αναφοράς δεδομένων για τις εκπομπές CO2 σε όλο τον κύκλο ζωής των αυτοκινήτων και των φορτηγών που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ, συνοδευόμενη, ανά περίπτωση, νομοθετικών προτάσεων».  Επιπλέον, έως τον Δεκέμβριο του 2026 οι Βρυξέλλες θα πρέπει να «παρακολουθήσουν το χάσμα μεταξύ των οριακών τιμών εκπομπών και των πραγματικών δεδομένων για την κατανάλωση καυσίμου και ενέργειας, να παρουσιάσουν μια «μεθοδολογία προσαρμογής των ειδικών εκπομπών» των κατασκευαστών και «να προτείνουν κατάλληλα μέτρα ελέγχου». Τέλος, το κείμενο απαιτεί από την Επιτροπή να δημοσιεύει κάθε δύο χρόνια, αρχής γενομένης από τα τέλη του 2025, μια «έκθεση για την αξιολόγηση της προόδου που σημειώθηκε προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών».

Οι εξαιρέσεις

Ορισμένες εξαιρέσεις έχουν επίσης επιβεβαιωθεί, συμπεριλαμβανομένης αυτής που ορίζεται από πολλούς ως “Save Motor Valley”: στην πραγματικότητα, οι κατασκευαστές που είναι υπεύθυνοι για “μικρούς” ετήσιους όγκους παραγωγής (από 1.000 έως 10.000 αυτοκίνητα και από 1.000 έως 22.000 φορτηγά) δεν μπορούν να συμμορφωθούν με την όρια έως το τέλος του 2035 (όσοι ταξινομούν λιγότερα από 1.000 οχήματα ετησίως θα εξακολουθήσουν να εξαιρούνται).  Τέλος, ο τρέχων μηχανισμός κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών (έως 50 g/km CO2) θα επανεξεταστεί με νέους στόχους για την προσαρμογή του στις αναμενόμενες εμπορικές τάσεις για την περίοδο 2025-2029, το σημείο αναφοράς ZLEV ορίζεται στο 25 % για τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων και 17% για τα φορτηγά, αλλά μέχρι το 2030 θα καταργηθεί εντελώς.

Επόμενα βήματα

Σε κάθε περίπτωση, η νομοθετική διαδικασία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, δεδομένου ότι προβλέπονται ακόμη άλλα βήματα.  Μετά την ψηφοφορία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το κείμενο θα πρέπει επίσης να εγκριθεί επίσημα από το Συμβούλιο της ΕΕ και, σε περίπτωση που λάβει το πράσινο φως, μπορεί να δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Nikolaos Michalopoulos

Recent Posts

Fia to European politicians: "Mobility is a right, stay accessible"

Ενόψει των επερχόμενων εκλογών για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, που είναι προγραμματισμένες για τις 8-9 Ιουνίου,…

10 hours ago

Apple Car: the project may be revived with an alliance with Rivian

Μετά από δέκα χρόνια και τόσα δισεκατομμύρια δολάρια που δαπανήθηκαν, τον περασμένο Φεβρουάριο η Apple…

11 hours ago

Toyota challenges the dominance of the Mazda MX-5 by developing its own roadster

Η Toyota ετοιμάζεται να επιστρέψει στην κατηγορία των προσιτών Roadster, αμφισβητώντας την κυριαρχία της Mazda…

12 hours ago

DS Automobiles presents the DS 3 HYBRID

Το 2024 είναι η χρονιά που επιταχύνεται η ενεργειακή μετάβαση για την DS Automobiles. Λίγο…

3 days ago

Källenius (CEO Mercedes): 'We will modernise all engines, then customers will choose'

Ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Ola Källenius, επανέρχεται για να μιλήσει για τις στρατηγικές ηλεκτροκίνησης…

3 days ago

Ford rethinks 2030 target for exclusive BEV adoption in Europe

Η Ford Motor επανεξετάζει το σχέδιό της να πωλεί μόνο πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη…

3 days ago