Live the Movement in the streets
Europe, France, Provence-Alpes-Côte-d'Azur, Alpes-Maritimes. Gilles et Hervé Panizzi dans leur Peugeot 306 Maxi lors du Rallye Grasse-Alpin en 1996. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

The 10 generations of the Peugeot 300 series. Why the 303 was omitted

Από το 301 στο 308 και στο… νέο 308:

Ήταν το μακρινό 1932 όταν η γαλλική μάρκα Peugeot παρήγαγε το μοντέλο που ονομάζε 301. Το μοντέλο αυτό θα έκανε μια μικρή καριέρα, ως το 1936, θα εγκαινίαζε όμως μια μεγάλη ιστορία, καθώς θα ήταν το πρώτο της σειράς “300” της Peugeot. Fast forward στον Σεπτέμβριο 2021, όταν η Peugeot παρουσίασε το φοβερό και τρομερό 308.

Από το PEUGEOT 301 στο νέο PEUGEOT 308, έχουν κυκλοφορήσει 10 γενιές και έχουν περάσει 90 χρόνια ιστορίας και τεχνικής προόδου του αυτοκινήτου. Το PEUGEOT 303 είναι η μόνη γενιά που παραλείφθηκε! – μια εξαίρεση στα διαδοχικά μοντέλα είναι το 309, το οποίο κυκλοφόρησε μεταξύ του 305 και 306, με δύο τίτλους Αυτοκινήτου της Χρονιάς από το 2000, και αξιοσημείωτες επιτυχίες σε αγώνες ράλι.

Τα μοντέλα της σειράς 300 της PEUGEOT είναι εκδόσεις αυτοκινήτων compact που τοποθετούνται ανάμεσα στα μικρά saloon και τα οικογενειακά. Τα τελευταία 90 χρόνια, ολόκληρη, ή μέρος της παραγωγής τους, πραγματοποιείται στην ιστορική τοποθεσία της PEUGEOT στη Sochaux – εκτός από το PEUGEOT 309, που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Poissy, και τη νέα γενιά, που κατασκευάζεται στην πόλη Mulhouse.

301: Η αρχή

Στις αρχές της δεκαετίας του ’30, εν μέσω οικονομικής κρίσης, η PEUGEOT ανταποκρίθηκε στις ανάγκες των απαιτητικών πελατών, λανσάροντας το PEUGEOT 301, το οποίο πωλείτο από το 1932 έως το 1936 σε εκδόσεις saloon, sedan, κουπέ, καμπριολέ και roadster. Με κινητήρα 1.465 κ.εκ. που απέδιδε 35 ίππους, το 301 κατασκευάστηκε σε 70.500 μονάδες.

Publicité pour une Peugeot 302 signée D. Bellon, et parue dans L’Illustration, 20 mars 1937. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Το 1936 το 301 αντικαταστάθηκε από το PEUGEOT 302 που κατασκευάστηκε σε 25.100 μονάδες μέχρι το 1938. Αυτή ήταν η εποχή που οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακάλυπταν την αεροδυναμική, και το 302 ήταν ένα απτό παράδειγμα: με τους ενσωματωμένους προβολείς του τοποθετημένους πίσω από τη μάσκα του ψυγείου, και το μπροστινό μέρος, το οποίο παρουσίασε το στυλ, γνωστό και ως «Sochaux spindle», που πρωτοπαρουσιάστηκε με το PEUGEOT 402. Έχοντας σημειώσει μεγάλη επιτυχία, η μάρκα αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την ίδια γραμμή για την «ενδιάμεση» γκάμα της, που περιλάμβανε και το PEUGEOT 302. Αυτό το αυτοκίνητο μπορούσε να φτάσει την απίστευτη για την εποχή, ταχύτητα των 100 km/h.

Γιατί το 303 δεν παρήχθη ποτέ

Ο πόλεμος διέκοψε την πορεία της Σειράς 300, και το PEUGEOT 303 δεν παρήχθη ποτέ: αυτή η σειρά «μπήκε στην αναμονή» για τρεις δεκαετίες, μέχρι την άφιξη του PEUGEOT 304, που παρουσιάστηκε το 1969 στην Έκθεση του Παρισιού. Ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις saloon, κουπέ, καμπριολέ, station wagon και επαγγελματικό station, γνωστό και ως το ‘γυάλινο station’. Το PΕUGEOT 304 είχε στόχο να κατακτήσει το segment των μικρομεσαίων οχημάτων, για αυτό και διατήρησε την τεχνική βάση του PEUGEOT 204. Ωστόσο, διέφερε από το 204 στο ότι το μπροστινό του μέρος έχει κάθετη μάσκα και η έκδοση saloon ήταν κατά 15 εκ. μεγαλύτερη (4,14μ. σε σύγκριση με τα 3,99 μ.), αλλά μόνο 2 εκατοστά μακρύτερη στην έκδοση station wagon (3,99 μ. σε σύγκριση με 3,97 μ. για το 204).


Από το 204, το PEUGEOT 304 διατήρησε το μεταξόνιο και το κεντρικό τμήμα του αμαξώματος. Το πίσω μέρος ήταν μακρύτερο. Το εκσυγχρονισμένο εμπρός μέρος, με τους τραπεζοειδείς προβολείς, έμοιαζε με αυτό του PEUGEOT 504. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν εντυπωσιακά ευρύχωρο, απαραίτητη από τότε, προϋπόθεση για ένα οικογενειακό saloon.

Image Exclusive * Europe, France, Île-de-France, Paris. Couple regardant la ville près d’une 304 garée sur un quai en 1970. Affiche signée Photo Rank. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Μεταξύ 1969 και 1979 παρήχθησαν σχεδόν 1.200.000 μονάδες, και το 304 γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία. Μεταξύ 1970 και 1972, η PEUGEOT κυκλοφόρησε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 304. Ήταν όμως πολύ μικρό για την αμερικανική αγορά και πούλησε μόνο 4.000 μονάδες. Το 1973, ανανεώθηκε, και το 1975 οι εκδόσεις coupé και cabriolet εξαφανίστηκαν. Η έκδοση saloon παρέμεινε στις αντιπροσωπείες μέχρι το 1979.

304 Berline de 1979 photographiée en studio en 1982. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Το PEUGEOT 305 κυκλοφόρησε στην Ευρώπη το 1977 ως ο διάδοχος του PEUGEOT 304. Ήταν διαθέσιμο σε δύο τύπους αμαξώματος: ένα 4θυρο sedan και ένα 5θυρο estate, το οποίο διέθετε επίσης και πίσω κάθισμα που είχε τη δυνατότητα μερικής αναδίπλωσης. Σχεδιασμένο σε συνεργασία με τον οίκο Pininfarina, αυτό το station wagon ήταν διαθέσιμο και σε έκδοση επαγγελματικού. Το PEUGEOT 305 ήταν το επόμενο βήμα για την πλατφόρμα του PEUGEOT 304 και τον κινητήρα βενζίνης των 1,3 λίτρων.

Prototype Peugeot 305 V6 photographié en studio en 1982. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Ξεχώρισε από τους υπόλοιπους ανταγωνιστές του χάρη στην κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, στον εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα του, και την ανεξάρτητη ανάρτησή του. Με σημείο αναφοράς την οδική του συμπεριφορά, το τεράστιο εσωτερικό του και την άνεσή του, που συναντούσε κανείς μόνο σε μοντέλα μεγαλύτερων κατηγοριών, το PEUGEOT 305 απέκτησε γρήγορα μία περίοπτη θέση στην αγορά. Παρήχθησαν περισσότερες από 1,6 εκατομμύρια μονάδες όλων των τύπων αμαξώματος.

Το PEUGEOT 305 sedan αποτέλεσε τη βάση για το πειραματικό πρόγραμμα VERA, και σχεδιάστηκε με στόχο τη βελτίωση της οικονομίας στην κατανάλωση καυσίμου, των μελλοντικών γενιών. Το πρώτο πρωτότυπο VERA 01 που παρουσιάστηκε το 1981, είχε κατά 20% μειωμένο βάρος και κατά 30% μειωμένο αεροδυναμικό συντελεστή. Το πρόγραμμα VERA το οποίο εφαρμόστηκε για 5 χρόνια με δουλειά που επεκτάθηκε και στους κινητήρες, είχε σημαντική επιρροή στην ανάπτυξη των μοντέλων της μάρκας, όπως ήταν το 405 και στη συνέχεια το 605.

Και ξαφνικά… 309

Image Exclusive * Homme effectuant une prise de karaté au dessus d’une Peugeot 309 GTI noire en 1987. Publicité signée HCM. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Εδώ λίγο το… τερμάτισαν οι Γάλλοι, αφού για κάποιο λόγο που οι ίδιοι ξέρουν, πήδηξαν όλα τα άλλα νούμερα και πήγαν κατευθείαν στο 309. Η άφιξη του PEUGEOT 309 το 1985 επιβράδυνε τις πωλήσεις του 305, του οποίου η καριέρα τελείωσε το 1989. Στην πραγματικότητα ήταν το PEUGEOT 405, και όχι το 309, που το διαδέχτηκε στη γκάμα της PEUGEOT το 1987.

Κατασκευασμένο μεταξύ 1985 και 1994 στο Poissy, στην Ισπανία και τη Μεγάλη Βρετανία, το PEUGEOT 309 ήταν το πρώτο αυθεντικό «compact» μοντέλο με τη σύγχρονη έννοια του όρου: Δεν ήταν πλέον ένα κλασικό 4θυρο notchback όπως το 304 και το 305, αλλά ένα hatchback. Με μήκος 4,05μ., ήταν 19εκ. πιο κοντό από το 305 (4,24μ. στην έκδοση saloon). Εμπνευσμένο από το Talbot Horizon αλλά με το δικό του στυλ, δανείζονταν την πλατφόρμα και τις πόρτες του PEUGEOT 205, με μεγαλύτερο το εμπρός και το πίσω μέρος, και ένα κοίλο πίσω τζάμι που αποτέλεσε και το χαρακτηριστικό του hatchback.

Το 309, κυκλοφόρησε αρχικά σε 5θυρη έκδοση, και δύο χρόνια αργότερα, το 1987, παρουσιάστηκε και σε 3θυρη έκδοση. Η έκδοση 309 GTI, διάθετε έναν κινητήρα 1,9 λίτρων ισχύος 130 ίππων προερχόμενο από το 205 GTI. Το 309 GTI επιτάχυνε από 0 στα 100 km/h σε 8 δευτερόλεπτα και είχε τελική ταχύτητα 205 km/h. Το 1989, το 309 GTI φόρεσε τον κινητήρα MI16 των 160 ίππων από το PEUGEOT 405, και μετονομάστηκε 309 GTI 16, ένα τρομερό compact σπορ μοντέλο που σεβόταν ο ανταγωνισμός. Η καριέρα του 309 τελείωσε το 1994. Πουλήθηκαν πάνω από 1,6 εκατομμύρια μονάδες.

Επιστροφή στην κανονικότητα

Peugeot 309 GTI 16 garée sur une route de campagne en 1989. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Το Φεβρουάριο του 1993 η μάρκα επανήλθε στην… κανονικότητα σε ό,τι αφορά το μέτρημα και κυκλοφόρησε το PEUGEOT 306. Το συγκεκριμένο μοντέλο αντικατάστησε τόσο το κορυφαίο της σειράς PEUGEOT 205, όσο και το PEUGEOT 309. Έγινε best-seller στην κατηγορία του και κατασκευάζονταν μέχρι το 2002, σε τουλάχιστον 9 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο. Ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις 3 και 5 θυρών από το 1993, ενώ το 1994 στη γκάμα προστέθηκε ένα 4θυρο και ένα ελκυστικό κάμπριο.

Σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από τον οίκο Pininfarina, το τελευταίο ψηφίστηκε στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1994, ως το πιο όμορφο Cabrio της χρονιάς, και Cabrio της Χρονιάς το 1998. Για άλλη μια φορά, η οδική συμπεριφορά του PEUGEOT 308 ανέβασε τον πήχη ψηλά, ειδικότερα στις σπορ εκδόσεις του: PEUGEOT 306 XSI και PEUGEOT 306 S16. Μια θεαματική και αξέχαστη έκδοση MAXI, με ισχύ 285 ίππων σηματοδότησε τη μεγάλη επιστροφή της PEUGEOT στα ράλι το 1996 μετά από απουσία 10 χρόνων.

Το 1996 και το 1997, το συγκεκριμένο μοντέλο κέρδισε το Γαλλικό πρωτάθλημα ράλι με τον Gilles Panizzi, και συνέχισε να πρωταγωνιστεί σε μερικούς από τους ασφάλτινους αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι, προκαλώντας μεγάλο πονοκέφαλο σε αντιπάλους με πολύ πιο ισχυρά μοντέλα WRC, όπως στην Κορσική το 1997 και το 1998. .

Το 309 ανανεώθηκε το 1997, και κατά τη διάρκεια της χρονιάς παρουσιάστηκε και μια έκδοση estate. Η παραγωγή των 3θυρων και 5θυρων εκδόσεων του 306 σταμάτησε το 2001, όταν παρουσιάστηκε ο αντικαταστάτης του, το PEUGEOT 307. Η έκδοση estate έκλεισε την εμπορική του καριέρα το 2002. Το κάμπριο συνέχισε να παράγεται από τον οίκο Pininfarina, μέχρι το 2003.

Το PEUGEOT 307, που κυκλοφόρησε το 2001 και ψηφίστηκε Car of the Year το 2002, γνώρισε τεράστια επιτυχία, και κατασκευάστηκε σε πάνω από 3,5 εκατομμύρια μονάδες παγκοσμίως. Αποτέλεσε τον προάγγελο μιας νέας αρχιτεκτονικής σχεδίασης του αμαξώματος, παρέχοντας καλύτερο χώρο στο εσωτερικό του, και ξεχώρισε χάρη στο εντυπωσιακά μεγάλο κεκλιμένο παρμπρίζ του.

Διαθέσιμο σε 3θυρες, 5θυρες και estate εκδόσεις, το καλοκαίρι του 2003 παρουσιάστηκε και σε μία νέα παραλλαγή αμαξώματος: το Coupé Cabriolet (CC), το οποίο αποτέλεσε την υλοποίηση μίας πρωτοποριακής ιδέας που έκανε για πρώτη φορά, και με επιτυχία, την εμφάνιση στο 206 CC στο segment των compact μοντέλων. Με την αναδιπλούμενη σκληρή οροφή και τα 4 άνετα καθίσματα, το 307 CC ήταν ένα από τα πιο ευρύχωρα κάμπριο της εποχής. Ήταν επίσης η βάση για την αγωνιστική του έκδοση που έλαβε μέρος στο WRC το 2004 και το 2005, κερδίζοντας 3 αγώνες και 26 φορές μία θέση στο βάθρο.

Η ώρα του 308

Το 2007, η πρώτη γενιά του PEUGEOT 308 πήρε τη θέση του PEUGEOT 307, στη συνέχεια ακολούθησε η 2η γενιά το 2013, και το 2021 κυκλοφόρησε το σημερινό 308.

Το PEUGEOT 308 I κυκλοφόρησε σε 3θυρες, 5θυρες και SW estate εκδόσεις, ενώ τον Μάρτιο του 2009 προστέθηκε μια νέα έκδοση του μοντέλου Coupé Cabriolet CC. Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης το 2007, παρουσιάστηκε η έκδοση 308 RCZ Coupé και το μοντέλο ξεκίνησε να κατασκευάζεται και στην έκδοση PEUGEOT RCZ, ένα όμορφο κουπέ 2+2 που κατασκευάστηκε σε 68.000 μονάδες μεταξύ 2010 και 2015, η απόλυτη έκδοση του οποίου απέδιδε 270 bhp και επιτάχυνε από τα 0 στα 100 km/h σε μόλις 5,9 δευτερόλεπτα.

Και 308… ξανά

Το 2013 κυκλοφορεί το PEUGEOT 308 II. Οι Γάλλοι προτίμησαν να μη μπερδέψουν τα πράγματα, χρησιμοποιώντας το 309 που είχαν ήδη χρησιμοποιήσει αρκετές γενιές πριν και έτσι αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα νέο 308.

Όπως και το 307, 12 χρόνια νωρίτερα, ψηφίστηκε Car Of The Year για το 2014. Χαρακτηρίζεται από το στυλ και τις ήρεμες και κομψές γραμμές του πρωτοποριακού του design, όπου σε συνδυασμό με την εξαιρετική οδική του συμπεριφορά και την οδηγική ευχαρίστηση, τυγχάνει της μεγάλης αναγνώρισης από το αγοραστικό κοινό.

Στα παραπάνω μοναδικά χαρίσματα, καθοριστική είναι και η συμβολή τόσο του μειωμένου μεγέθους, όσο και του βάρους του μοντέλου (4,27 μέτρα μήκος και βασική έκδοση στα 1.200 κιλά). Ο χώρος επιβατών είναι επίσης νέος με το PEUGEOT i-Cockpit, που ήδη διατίθεται στο PEUGEOT 208, και το οποίο θέτει νέα στάνταρ στην κατηγορία: το μικρής διαμέτρου τιμόνι, που βοηθά στην αμεσότητα απόκρισης στις εντολές του οδηγού, προσφέρει απαράμιλλη αίσθηση οδήγησης, ενώ διευκολύνει την οδήγηση στην πόλη.

Μια έκδοση GTi τονίζει ακόμα περισσότερο τα οδηγικά χαρακτηριστικά και τον δυναμισμό αυτού του 308, το οποίο φέρνει την PEUGEOT σε μια νέα εποχή επιτυχιών.

Οι δύο πρώτες γενιές του PEUGEOT 308 πούλησαν 7 εκατομμύρια αυτοκίνητα, πριν το νέο PEUGEOT 308 III κάνει το ντεμπούτο του. Κατασκευασμένο στο εργοστάσιο της Mulhouse, διαθέτει το νέο λογότυπο της PEUGEOT, το οποίο αποκαλύφθηκε τον Φεβρουάριο του 2021, με την παρουσίαση της νέας ταυτότητας της μάρκας. Ελκυστικό, τεχνολογικά προηγμένο και αποτελεσματικό, είναι ένας από τους φιναλίστ στην εκλογή του Car Of The Year για το 2022, το αποτέλεσμα της οποίας θα ανακοινωθεί στα τέλη του Φεβρουαρίου του 2022.