Σαρωτικές είναι οι εξελίξεις μετά από την αποκάλυψη ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Volkswagen χρησιμοποιεί ένα Software που έχει σχεδιαστεί για να ξεγελά σκοπίμως τα περιβαλλοντικά τεστ για τις εκπομπές pollutants. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα ανακαλέσει περισσότερα από μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα, σταματά να πουλά τα 2.0 Tdi στις ΗΠΑ (είναι το 25% των πωλήσεών της) υποχρεώνεται να πληρώσει πρόστιμο ύψους περίπου 18 ως και 20 δις δολαρίων, η μετοχή της καταρρέει και αυτή, είναι μόνο η αρχή. Γιατί το σκάνδαλο, επεκτείνεται τώρα και στην Ευρώπη, φτάνοντας μέχρι και τη δική μας γωνιά.
Πώς θα “καθαρίσει” η VW το σκάνδαλο με τους ρύπους του Tdi;
Already, the γερμανική κυβέρνηση but also the Κομισιόν, ζητούν περισσότερα στοιχεία από τους Αμερικανούς για να ξεκινήσουν σχετική έρευνα σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, ενώ ζητούν από τη VW “Evidence ότι δεν χρησιμοποίησε την ίδια τακτική εξαπάτησης για τους ρύπους και in Europe“.
Οι ευρωπαϊκές Αρχές ξεκινούν Research σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, ανάμεσά τους και την Ελλάδα, φυσικά, ώστε να διαπιστώσουν αν η VW χρησιμοποίησε το ίδιο κόλπο για να πουλήσει αυτοκίνητα με πλαστά στοιχεία. Παρότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να καταδεικνύει ότι η VW χρησιμοποίησε αυτή την τακτική και στη χώρα μας, υπενθυμίζουμε πως η Ελλάδα εισπράττει τέλη κυκλοφορίας, τα οποία υπολογίζονται βάσει των εκπομπών ρύπων κάθε μοντέλου.
Ειρωνία; Η VW διαφήμιζε τους “καθαρούς diesel” κινητήρες της. Η διαφήμιση, μετά το σκάνδαλο με τους ρύπους, έχει αποσυρθεί…
Η εκπρόσωπος της Κομισιόν, Lucia Caudet, λέει ότι οι ευρωπαϊκές αρχές βρίσκονται σε επαφή με τη Volkswagen, καθώς και με τις αρμόδιες Αρχές των Ηνωμένων Πολιτειών για το σκάνδαλο των ρύπων. “Είναι πρώιμο να σχολιάσουμε αν είναι απαραίτητο να ληφθούν στην Ευρώπη ειδικά άμεσα μέτρα επιτήρησης και αν τα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν στην Ευρώπη από τη Volkswagen έχουν επηρεαστεί”, σημείωσε η κ. Caudet και συνέχισε: “Παίρνουμε το θέμα πολύ σοβαρά και θα σας ενημερώσουμε για όποιες εξελίξεις προκύψουν”.
Ότι ότι στη Γερμανία πέφτει στα μαλακά: Η γερμανική κυβέρνηση ζητά “αποδείξεις” ότι δεν ξεγελάστηκαν οι αρχές της χώρας από τη VW. “Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρεπει να συνεργαστούν στενά με τις περιβαλλοντικές υπηρεσίες ώστε να ξεκαθαρίσουν αυτό το θέμα πέρα από κάθε αμφιβολία”, δήλωσε ο εκπρόσωπος του γερμανικού Υπουργείου Περιβαλλοντος Andreas Kübler και συνέχισε: “Αναμένουμε αξιόπιστες πληροφορίες από τους κατασκευαστές ώστε η Motor Vehicle Agency, που είναι η αρόδια υπηρεσία να μπορέσει να προσδιορίσει έαν παρόμοιες περιπτώσεις χειραγώγησης έλαβαν μέρος στη Γερμανία, ή την Ευρώπη”.
Το σκάνδαλο επεκτείνεται και στις consumptions,
καθώς οι Αμερικανοί ετοιμάζονται να μετρήσουν τα στοιχεία και γι’
αυτές, αφού υπάρχουν ενδείξεις σκόπιμης παραποίησης με το ειδικό
λογισμικό. Δηλαδή ότι εμφανίζονταν να καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο από όσο καίνε πραγματικά…
Αλλά, ας τα πάρουμε από την αρχή: Η Enviromental Protection Agency, η ειδική υπηρεσία των ΗΠΑ για την τήρηση των περιβαλλοντικών νόμων, κατήγγειλε την VW ότι εγκατέστησε σε 482.000 δίλιτρα τετρακύλινδρα diesel VW και Audi, παραγωγής από το 2009 ως το 2015, ένα ειδικό λογισμικό για να ξεγελά τις μετρήσεις εκπομπών ρύπων. This software, είναι προγραμματισμένο ώστε να ανιχνεύει πότε το αυτοκίνητο βρίσκεται σε επίσημη δοκιμή μέτρησης και τότε, να μειώνει τις εκπομπές ρύπων. Όταν τελειώνει το τεστ, σε κανονικές οδηγικές συνθήκες, το λογισμικό κλείνει και οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου (καρκινογόνοι ρύποι) μεγαλώνουν by 40 φορές περισσότερο από το επιτρεπτό όριο, μαζί, φυσικά, με την απόδοση του αυτοκινήτου. Με λίγα λόγια, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, έλεγε ότι πουλάει “πράσινα”, οικονομικά αυτοκίνητα με συγκεκριμένη δύναμη, αν και πούλαγε μόνο πιο δυνατά ντήζελ και ρυπογόνα καθώς και φυσικά λιγότερο οικονομικά απ’ ότι τα διαφήμιζε.
Βέβαια, οι Αμερικανικές αρχές δεν αστειεύονται με τέτοια πράγματα και άρχισαν τα… όργανα. Τώρα, πρέπει να ανακληθούν από τις ΗΠΑ, τα Audi A3, Volkswagen Golf, VW Passat, VW Jetta και VW Beetle παραγωγής 2009-2015, με τον επίμαχο “πειραγμένο” κινητήρα 2.0 Tdi. Η αμερικανική κυβέρνηση απαγόρευσε την πώληση οποιουδήποτε αυτοκινήτου με αυτό τον κινητήρα στη χώρα και το εργοστάσιο σταμάτησε ήδη την παραγωγή του. Επιπλέον, επιβλήθηκε ένα πρόστιμο ύψους 27.500 δολαρίων για κάθε αυτοκίνητο που ξεγέλασε τα emissions tests (αφορά περίπου 482.000 οχήματα), με το συνολικό ποσό του προστίμου να αναμένεται να ξεπεράσει τα 18 δισεκατομμύρια δολάρια!
Από εκεί και πέρα, η μετοχή της VW καταρρέει, με τις απώλειες να είναι τρομακτικές. Η μετοχή της έχει πέσει κατά 37% από το peak της, στις 16 Μαρτίου και έκλεισε με απώλεια 21% τη Δευτέρα. Οι απώλειες, εάν αναλογιστεί κανείς ότι την Παρασκευή η αξία της μετοχής της VW έκλεισε στα 162 ευρώ και τη Δευτέρα στα 128, (καθώς και με τον υπολογισμό ότι η συνολική αξία των μετοχών ανέρχεται στα 68 δις δολάρια), φτάνουν, μετά το Σαββατοκύριακο τα 15 δισεκατομμύρια!
Και τα πράγματα, για τον γερμανικό κολοσσό δεν αναμένεται να βελτιωθούν, όσο οι διεθνείς αναλυτές συνεχίζουν να βλέπουν πεσιμιστικά το μέλλον της. “Δεν υπάρχει τρόπος για να μπει μια αισιόδοξη τροπή σε αυτό– αυτό είναι κάτι πολύ σοβαρό”, λέει ο αναλυτής της Bernstein Research,Max Warburton και συνεχίζει: “Το καλύτερο σενάριο για τη VW είναι πιθανότατα να τη γλιτώσει με ένα πρόστιμο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων”.
Όμως, ούτε αυτό είναι πιθανό. Οι αμερικανικές Αρχές ζητούν επανεξέταση των μοντέλων που “έκλεψαν” χωρίς το λογισμικό για να δώσουν το “ΟΚ” ώστε να γίνουν οι εισαγωγές των ΜΥ2016. Όμως, σε αυτή την περίπτωση, πιθανότατα, αφού θα έχουν αυξηθεί οι ρύποι, θα έχει αυξηθεί και η κατανάλωση των οχημάτων, γεγονός που σημαίνει νέο γύρο του σκανδάλου. Μόλις πέρυσι, η Hyundai/Kia υποχρεώθηκαν να ανακαλέσουν 1,2 εκατομμύρια οχήματα και να πληρώσουν πρόστιμο ύψους 300 εκατ. δολαρίων, επειδή τα μοντέλα τους είχαν χειρότερες καταναλώσεις από αυτές που δηλώνονταν.
Και το σκάνδαλο, δεν κλείνει εδώ. Ο επικεφαλής της Volkswagen,
Martin Winterkorn, ακούει την καρέκλα του να τρίζει επικίνδυνα, ενώ ζητά συγνώμη και τονίζει ότι η εταιρεία του συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές: “Προσωπικά, λυπάμαι βαθύτατα που σπάσαμε τον δεσμό εμπιστοσύνης μας με τους πελάτες και το κοινό”, λέει ο Winterkorn…