Volvo's vision without the... steering wheel

Imagine a world in which you walk out the door of your house, get in the car and drive off on that long trip you have planned without any stress. Along the way, where the car will drive itself, you can eat, work or surf the Internet, sitting comfortably in your armchair, or lie down and sleep. And all this, without the hassle of getting to and from the airport, security checks, endless hours of waiting, crowded queues and noisy, cramped airplane cabins. 

Electric and autonomous, with 4 uses: Sleeping cabin, mobile office, seating and entertainment area, this concept is a vision of what travel can be like in the future. And, potentially, it could be an unexpected competitor to air travel, as it is more attractive than the plane for domestic travel. 

This is exactly the vision for the future of autonomous travel that Volvo Cars is revealing today with the Volvo 360c concept, a future that is autonomous, electric, connected and safe. 


Η βάση για το 360c είναι ένα πλήρως αυτόνομο, πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο που δεν οδηγείται από άνθρωπο. Το πρωτότυπο εκμεταλλεύεται στο έπακρο την ελευθερία σχεδιασμού που δημιουργείται από την απουσία τιμονιού και κινητήρα εσωτερικής καύσης, κάτι που δίνει τη δυνατότητα εφαρμογής νέων ιδεών για τη διάταξη των καθισμάτων των επιβατών σε σειρές των δύο ή των τριών. Το 360c παρουσιάζει τέσσερις πιθανές χρήσεις των αυτόνομων οχημάτων – ένα περιβάλλον για ύπνο, κινητό γραφείο, καθιστικό και χώρο ψυχαγωγίας – οι οποίες στο σύνολό τους αποτελούν νέες ιδέες για τον τρόπο που ταξιδεύουν οι άνθρωποι.

“Στα χρόνια που έρχονται, η επιχειρηματική δραστηριότητα θα αλλάξει και η Volvo οφείλει να παίξει ηγετικό ρόλο στις αλλαγές που θα σημειωθούν στον κλάδο μας”, λέει ο Håkan Samuelsson, Πρόεδρος και CEO της Volvo Cars. “Η αυτόνομη οδήγηση θα μας επιτρέψει να πραγματοποιήσουμε το επόμενο μεγάλο βήμα στην ασφάλεια, ανοίγει όμως και νέα συναρπαστικά επιχειρηματικά μοντέλα και επιτρέπει στους καταναλωτές να περνούν το χρόνο τους στο αυτοκίνητο κάνοντας αυτό ακριβώς που θέλουν”.

The 360c can be a lucrative competitor in short-haul flights, a sector valued in the billions of dollars. In particular, shorter journeys, where the distance between origin and destination is around 300 km, is a field that is a candidate for revolutionary changes thanks to this alternative mode of travel.

Για παράδειγμα, σε αρκετές πτήσεις εντός των Ηνωμένων Πολιτειών όπου παρατηρείται συνωστισμός, όπως η γραμμή Νέας Υόρκης – Ουάσινγκτον, εκτιμάται ότι το ταξίδι με αεροπλάνο είναι πιο χρονοβόρο από το ταξίδι με αυτοκίνητο, όταν ληφθούν υπόψη παράγοντες όπως η διαδρομή προς το αεροδρόμιο, οι έλεγχοι ασφαλείας και οι χρόνοι αναμονής. Ένα αυτόνομο όχημα που παραλαμβάνει τον επιβάτη από το σπίτι του για ένα ταξίδι “πόρτα – πόρτα” θα ήταν ελκυστική επιλογή και σε σύγκριση με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως το λεωφορείο και το τρένο.

360c also opens up a discussion about the great opportunities that autonomous driving technology creates for road safety, leading to significant improvements similar to Volvo's invention of the three-point seat belt in 1959.

With 360c, Volvo is proposing a new global standard for how autonomous vehicles can safely communicate with other road users. As autonomous technology is gradually implemented, fully autonomous driverless vehicles will drive in a mixed environment, sharing the road with users of conventional vehicles. In these traffic conditions, where there will be no eye contact between drivers to indicate their intentions to each other, how vehicles communicate with each other is very important.

In developing the 360c, Volvo's safety engineers met this challenge by equipping the prototype with a system that includes external sounds, colours, visual aids and a combination of all of the above to help the car communicate its intentions to other road users. Volvo believes that this method should become a standard for all autonomous vehicle manufacturers so that all road users can easily communicate with autonomous vehicles.

In addition, Volvo Cars experts looked at how different passenger seats can affect safety. When the 360c acts as a sleeping environment, a special safety blanket plays the role of a future restraint system that works like a three-point seat belt, except that it adapts to people travelling lying down.

360c is a first, fully conscious step towards a broader discussion about the potential of autonomous driving technology to radically change society in many ways.

“Τα πρωτότυπα αυτόνομα οχήματα τείνουν να κάνουν επίδειξη τεχνολογίας, αντί να εκφράσουν ένα όραμα για το πώς οι άνθρωποι μπορούν να τα χρησιμοποιούν”, δήλωσε ο Ρόμπιν Πέιτζ (Robin Page), Ανώτερος Αντιπρόεδρος Σχεδίασης της Volvo Cars. ” Όμως η Volvo είναι μία ανθρωποκεντρική εταιρεία. Εστιάζουμε στις καθημερινές ζωές των πελατών μας και στο πόσο μπορούμε να τις βελτιώσουμε. Το 360c είναι το επόμενο βήμα σε αυτή την προσέγγιση”.

Autonomous driving makes possible many scenarios that improve the future of transport and people's lives, transforming unproductive or boring commuting time into useful and enjoyable minutes or hours on the road. An autonomous vehicle that has the potential to function as an office environment can be offered on a subscription basis or provided by the employer to employees.

Fully autonomous and electric mobility also offers environmental benefits, such as less pollution and reduced congestion, but also better health and improved lifestyles for those living in cities. It creates new possibilities in housing choice, which can decompress property prices and make home ownership more affordable. Increased productive time during travel will make people less dependent on the proximity of their home to their place of work.