Το φωνάζαμε… χρόνια εδώ στο TopSpeed.gr that the Nissan ετοιμάζει την επόμενη γενιά του Ζ, όπως και ότι θα είναι βασισμένη στους θρύλους της σειράς αλλά και ότι θα φοράει έναν 3λιτρο twin turbo V6. Η επιβεβαίωση ήρθε από τα πλέον επίσημα χείλη και το νέο Ζ -πιθανότατα θα ονομάζεται 400Ζ– βρίσκεται στο… δρόμο. Όμως, θα το δούμε στους δρόμους μας;
Υπάρχει μια φημολογία, παγκοσμίως, ότι το 400Ζ δεν θα διατεθεί στην ευρωπαϊκή αγορά. O αναφερόμενος λόγος είναι ότι η Nissan στοχεύει κυρίως στη βορειοαμερικανική αγορά -όπου τα Ζ έχουν αρκετό hype- και ότι δεν υπάρχει “βιώσιμη αγορά” για το συγκεκριμένο sportscar στην Ευρώπη. Σε αυτό προσθέστε και το γεγονός ότι φέρονται να υπάρχουν “γκρίνιες” στην Alliance με την υπόθεση ότι το Ζ θα είναι απευθείας ανταγωνιστής του Alpine A110.
Όλα αυτά βέβαια, είναι στη σφαίρα των συζητήσεων και των υποθέσεων. Το μόνο βέβαιο είναι ότι το Ζ ετοιμάζεται για παραγωγή. Και, το θέμα για τη Nissan είναι πως, μιας και θα είναι εστιασμένο στη χαρά της οδήγησης και απευθύνεται καθαρά στους enthusiasts, θα προκαλέσει μια… επιπλέον προσμονή στους φαν της μάρκας for the έλευση του νέου GT-R, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί μετά το 2023. Άλλωστε, τα περί μη έλευσης του Ζ στην Ευρώπη, αποδυναμώνουν τα λόγια του ίδιου του διευθύνοντα συμβούλου της Nissan, Makoto Uchida: “Το Z, ως αγνό σπορ αυτοκίνητο, αντιπροσωπεύει το πνεύμα της Nissan. Είναι ένα βασικό μοντέλο στο πλάνο μετασχηματισμού μας με την ονομασία Nissan NEXT και είναι απόδειξη της ικανότητάς μας να κάνουμε αυτό που άλλοι δεν τολμούν να κάνουν, από το Α έως το Ω“.
The leaks από την ιαπωνική εταιρεία αναφέρουν ότι στο 400Ζ, η Nissan δεν θα τοποθετήσει νέο κινητήρα, αλλά θα προσφύγει σε μια δοκιμασμένη, υπάρχουσα λύση: Θα βάλει κάτω από το καπώ τον 3λιτρο twin turbo V6 που χρησιμοποιεί το Infinity Q60. Με το μοτέρ αυτό, απόδοσης 400 ίππων και 475 Nm ροπής, υπολογίζεται ότι 400Ζ θα έχει καλύτερες επιδόσεις από το Q60 Red Sport 400, (στο οποίο το σπρίντ στα 100 χ.α.ω. από στάση γίνεται στα 4,5 δευτερόλεπτα) καθώς θα είναι σημαντικά μικρότερο και ελαφρύτερο. Ιδιαίτερα στο βάρος, γίνεται μεγάλη προσπάθεια ώστε αυτό να κρατηθεί κοντά στο… ψυχολογικό όριο των 1.500 κιλών.
Τα περί επιδόσεων, άλλωστε, γίνονται σαφή και από την ίδια τη Nissan, η οποία, όταν ο επικεφαλής προϊοντικής ανάπτυξης του Z Proto, Hiroshi Tamura λέει ότι “το Ζ είναι μια ισορροπία μεταξύ ισχύος και ευελιξίας, είναι ένα όχημα που δημιουργεί μια σύνδεση με τον οδηγό όχι μόνο στο φυσικό επίπεδο, αλλά συναισθηματικά, πλήρως ανταποκρινόμενο στα συναισθήματά του“. Ξεκαθαρίζει λοιπόν η Nissan εδώ: “Σε κάθε περίπτωση και προς αποφυγή παρανοήσεων, το Z Proto διαθέτει ισχυρές επιδόσεις. Κάτω από το μεγάλο καπό υπάρχει ένας ενισχυμένος V6 κινητήρας διπλού turbo, που συνδυάζεται με ένα εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Καθώς πρόκειται για πρωτότυπο μοντέλο, οι εργασίες για τον συγχρονισμό της ισχύος του βρίσκονται τώρα στην φάση της εξέλιξης, εμπνευσμένες από την χάρη και τον έλεγχο που ορίζει το λογότυπο Z, εδώ και 50 χρόνια“.
Στα άλλα “καυτά” ζητήματα, σε ό,τι αφορά το Ζ, είναι το εάν θα υπάρξουν και άλλες εκδόσεις, εάν θα υπάρξει ολόκληρη σειρά, καθώς και σε τι τιμή θα έρθει. Εν πρώτοις, η τιμή της βασικής έκδοσης, βάσει διαρροών, “θα είναι σημαντικά φθηνότερη από αυτή της Toyota GR Supra“, διατηρώντας (και) την παράδοση των Ζ να είναι προσιτές σπορ κατασκευές. Ναι. Σωστά διάβασες. “Της βασικής έκδοσης”. Η φημολογία που θέλει τους ανθρώπους της Nismo να έχουν… ενθουσιαστεί και να ετοιμάζουν μια “καυτή” έκδοση του Ζ, φαίνεται να έχει βάση, όπως και ότι θα έρθει και μια cabrio έκδοση. Αυτό που ωστόσο, δεν έχει βάση, και διαψεύστηκε από τη Nissan, είναι το λανσάρισμα σειράς –πχ SUV και sedan– με το σήμα και τα χαρακτηριστικά του Ζ. Το Ζ ήταν, είναι και θα είναι ένα τρίθυρο κουπέ.
Σε ό,τι αφορά τις δύο άλλες εκδόσεις του Ζ, υπάρχουν πληροφορίες κατά τις οποίες η Mercedes-Benz πλησίασε τη Nissan για να δημιουργήσουν μια κοινή πλατφόρμα επάνω στην οποία θα εξελιχθεί η νέα SLC και το νέο Z, but η Nissan αρνήθηκε, λόγω της χαμηλής ζήτησης για sports roadsters στην αγορά. Σε ό,τι αφορά τη Nismo έκδοση, ωστόσο, τα πράγματα είναι ελαφρώς πιο ξεκάθαρα. Παρότι το επιλεχθέν μοτέρ “έχει δυνατότητα απόδοσης ως και άνω των 450 ίππων“, σύμφωνα με πηγές της Nissan, η ιαπωνική εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο η Nismo βερσιόν του Ζ να είναι hybrid. Δεν θεωρείται πως θα έχει “νοθευτεί” η γνήσια συνταγή, με δεδομένο ότι παραμένει το βασικό συστατικό της: Το εξάρι χειροκίνητο box.
Ο Hiroshi Tamura , άλλωστε, το είπε ξεκάθαρα ότι σκέφτηκαν να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρικό μοτέρ και κατέληξαν στη λύση του twin turbo V6. Όμως, “το είδος της λύσης που θα χρειαστούμε για ένα υψηλότερων επιδόσεων μοντέλο, είναι θέμα business, η φωνή του πελάτη. (…) Αργότερα, εάν οι πελάτες ζητήσουν κάποιο είδος υβριδικού συστήματος, πρέπει να το κάνουμε“.
Στο σχεδιασμό τώρα, οι διαστάσεις του Ζ μας δείχνουν ότι δεν θα χρησιμοποιηθεί το πάτωμα της Infinity (αφού το Ζ έχει μήκος 4.382 mm, πλάτος 1.850 mm και ύψος 1.310 mm). Το Ζ κάθεται επάνω σε 19mm wheels, με τα εμπρός ελαστικά να έχουν διαστάσεις 255/40 και πίσω 285/35.
Το Z Proto μάλλον θα το δούμε στην production version by ελάχιστες διαφορές από το πρωτότυπο, καθώς η σιλουέτα επικοινωνεί τον σεβασμό στο αρχικό μοντέλο. Διαθέτει ένα λαμπερό κίτρινο χρώμα πέρλας, σε συνδυασμό με μαύρη οροφή, ως tribute στο δημοφιλές χρώμα τόσο της πρώτης γενιάς Z (S30), όσο και του 300ZX (Z32). Ο συνδυασμός ενός ρετρό θέματος με ένα που προβάλλει τον φουτουρισμό ήταν προκλητικός, εξήγησε ο Alfonso Albaisa, επικεφαλής σχεδιασμού της Nissan.
“Οι σχεδιαστές μας έκαναν αμέτρητες μελέτες και σκίτσα, καθώς ερευνήσαμε κάθε γενιά και τους λόγους της επιτυχίας τους “, εξήγησε ο Albaisa. “Τελικά, αποφασίσαμε ότι το Z Proto πρέπει να ταξιδέψει μεταξύ των δεκαετιών, συμπεριλαμβανομένου του μέλλοντος“. Το σχήμα του ρύγχους and the κεκλιμένοι προβολείς LED σε σχήμα δακρύων υπενθυμίζουν με τρόπο αμφίσημο το αρχικό Z. Οι διαστάσεις της ορθογώνιας μάσκας είναι παρόμοιες με το τρέχον μοντέλο με την προσθήκη οβάλ πτερυγίων στις γρίλιες, που προσφέρουν μια ανανεωμένη μοντέρνα εμφάνιση.
“Οι προβολείς LED έχουν δύο ημικύκλια που θυμίζουν το 240ZG της δεκαετίας του 70, που κυκλοφόρησε αποκλειστικά στην Ιαπωνία“, εξήγησε ο Albaisa. “Το ZG διαθέτει καθαρούς φακούς στο κάτοπτρο των προβολέων, οι οποίοι υπό το φως εκπέμπουν δύο κυκλικές αντανακλάσεις πάνω από κάθε προβολέα. Μας άρεσε αυτό το μοναδικό χαρακτηριστικό και ανακαλύψαμε ότι ταιριάζει, με φυσικό τρόπο, με την ταυτότητα του Ζ“.
Ο συνειρμός με το αυθεντικό Z είναι πιο εντυπωσιακός όταν το Z Proto φαίνεται από το πλάι. Η γραμμή οροφής ρέει από το ρύγχος προς τα πίσω, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό προφίλ από το Z πρώτης γενιάς, του οποίου το πίσω άκρο ήταν ελαφρώς χαμηλότερο από το ύψος του μπροστινού φτερού, δίνοντας στο Z μια μοναδική στάση. Η μετάβαση της υπογραφής από το πίσω κρύσταλλο στη χαμηλή θέση της πίσω ουράς, δίνει μεγαλύτερη έμφαση στο αποτέλεσμα.
Το πίσω μέρος είναι εμπνευσμένο από τα πίσω φώτα του 300ZX (Z32), που ερμηνεύονται σχεδιαστικά εκ νέου, πλήρως ανταποκρινόμενα στην σύγχρονη εποχή. Μέσα σε ένα ορθογώνιο μαύρο τμήμα που διατρέχει το πίσω μέρος και περικλείεται από τις εξωτερικές άκρες, τα πίσω φώτα LED μεταδίδουν μια έντονη λάμψη.
Η μικρές “επεμβάσεις” με ανθρακονήματα στα μαρσπιέ, στο μπροστινό κάτω χείλος και στο τελείωμα του πίσω προφυλακτήρα, έρχονται για να εξασφαλίσουν τις ευέλικτες επιδόσεις. Οι ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών and the διπλές εξατμίσεις συμπληρώνουν την εντυπωσιακή παρουσία του Z Proto στον δρόμο.
Inside, σχεδιασμένη για να ταιριάζει σαν γάντι στον οδηγό, αλλά και στον συνοδηγό, η καμπίνα του Z Proto συνδυάζει απρόσκοπτα τη σύγχρονη τεχνολογία με τις γνώριμες vintage πινελιές ενός Z.
Η ομάδα εσωτερικού σχεδιασμού αναζήτησε συμβουλές από θρυλικούς οδηγούς του μηχανοκίνητου αθλητισμού για να δώσει στο Z Proto μια ιδανική καμπίνα σπορ αυτοκινήτου, τόσο για τον δρόμο, όσο και για την πίστα. Αυτό γίνεται εμφανές από τον πίνακα οργάνων του Ζ. Όλες οι ζωτικές πληροφορίες βρίσκονται στην ψηφιακή οθόνη των 12,3 ιντσών και είναι διατεταγμένες με τρόπο τέτοιο ώστε να βοηθούν τον οδηγό να τις κατανοήσει με μια ματιά.
The νέο, βαθύ τιμόνι προσφέρει στον οδηγό άμεση απόκριση και γρήγορη πρόσβαση σε λειτουργίες, χωρίς να θυσιάζει την vintage αισθητική. Πινελιές κίτρινου χρώματος βρίσκονται σε ολόκληρη την καμπίνα, συμπεριλαμβανομένων των ραφών στο ταμπλό. Τα καθίσματα διαθέτουν ειδική κίτρινη πινελιά και μια ιδιαίτερη λωρίδα σχεδιασμού στο κέντρο που δίνει βάθος.